|
När vi var på NERKs utställning i Örebro den 20 januari, så valde vi att fotografera våra katter där. Det fanns ingen chans till förhandsvisning av de fotograferade bilderna och fotografen ville även ha betalt i förskott. Att välja bland de bilder som togs, fick vi inte heller utan vi fick förlita oss till hans professionalism.
Fotona kom i förra veckan och jag är inte nöjd med dem. Jag ringde direkt till fotografen och lämnade meddelande på hans telefonsvarare och blev uppringd i eftermiddags.
Han plockade fram kopior av våra bilder för att kunna hänga med i mina åsikter, där jag inte var nöjd.
1. Bild 1 är felaktigt beskuren vilket syns på att ena prisrosetten har delvis kommit utanför bilden. 2. Fotografen håller kameran snett vilket borde kan kunnat beskurits innan kopieringen skedde. 3. Samma bild har defekt i bakgrunden (veck i fonden) vilket inte editerats bort i något bildprogram, detta stör eftersom det drar blicken från katterna. 4. På bild 2 så tittar ena katten bort och den andra katten är precis på väg att hoppa ner från bordet. 5. På bild 2 ser man för mycket av underlaget som katterna sitter på vilket gör att ena kattens rygg endast har några millimeter kvar till bildens övre kant.
Jag berättade att jag har haft en proffsfotograf som har tittat på bilderna för att få en objektiv bedömning och hon tyckte att jag skulle reklamera dem.
- Han höll med om allt jag påpekade, men menade på att det är katterna som är fotograferade och det är dem man ska titta på, helheten hör inte dit, dvs arrangemanget av bilden är inte intressant. - Dessutom är det svårt att fotografera katter (enligt honom) så kunden får helt enkelt vara nöjd med resultatet. - Han sa att eftersom jag hade betalt 1 bild och fått den andra på köpet, så ansåg han att jag inte hade rätt att reklamera. - Han var inte intresserad av att ersätta mig med 50% av vad jag betalt. - Han var heller inte intresserad av att erbjuda en ny fotosession för att rätta till det som jag inte var nöjd med.
Saken är den att han är näringsidkare och jag kund. Här gäller köptrygghetslagen. Eftersom jag inte hade någon möjlighet att se bilderna i förväg innan jag betalade och heller inte chans att få välja vilka bilder jag ville ha - så är han skyldig att låta köpet återgå om kunden inte är nöjd.
När jag pratade med honom så angav han tonen ganska så snart och blev mycket otrevlig emot mig, höjde rösten och pratade i mun på mig. Att han även antydde oförskämdheter gjorde knappast saken bättre.
Det sista jag sa till honom är att jag kommer gå vidare med detta ärende till konsumentombudsmannen samt att jag kommer göra ett skriftligt klagomål till honom.
Jag vill nu varna för denna fotograf som jag anser inte är ett dugg seriös.
Härligt att se dig gumman  Visst har du rätt, glöm inte ARN heller, du ska ha pengarna tillbaka, en bakgrund får aldrig dra blickarna till sig, det är objektet som ska synas. Stå på dig gumman, ge den jä**ln va´han tål
CITAT (Reserv @ 09-02-2007, 19:29) Härligt att se dig gumman  Visst har du rätt, glöm inte ARN heller, du ska ha pengarna tillbaka, en bakgrund får aldrig dra blickarna till sig, det är objektet som ska synas. Stå på dig gumman, ge den jä**ln va´han tål   Tack för välkomnandet. Jadå...än är inte sista ordet sagt.
Hej Scrollan. Stå på dig - jag håller tummarna
Och jag är också glad att se sig Undrar just om det var samma fotograf som var på en av våra utställningar förra året. Kommer från Stockholm? Hade lite telefonkontakt med honom (i egenskap av arrangör), och den mannen gav ett minst sagt konstigt intryck.
CITAT (AnitaGg @ 09-02-2007, 21:34) Och jag är också glad att se sig Undrar just om det var samma fotograf som var på en av våra utställningar förra året. Kommer från Stockholm? Hade lite telefonkontakt med honom (i egenskap av arrangör), och den mannen gav ett minst sagt konstigt intryck. Skärholmen?
CITAT (Scrollan @ 09-02-2007, 21:35) CITAT (AnitaGg @ 09-02-2007, 21:34) Och jag är också glad att se sig :) :wub: Undrar just om det var samma fotograf som var på en av våra utställningar förra året. Kommer från Stockholm? Hade lite telefonkontakt med honom (i egenskap av arrangör), och den mannen gav ett minst sagt konstigt intryck. Skärholmen? Ja, då är det nog samma
CITAT (AnitaGg @ 09-02-2007, 21:36) Ja, då är det nog samma  En klåpare, otrevlig och oseriös. Anlita honom inte.
CITAT (Scrollan @ 09-02-2007, 19:21) När vi var på NERKs utställning i Örebro den 20 januari, så valde vi att fotografera våra katter där. //....o.s.v. *vink, vink*, - glad att se dig...
CITAT (Betty @ 09-02-2007, 22:10) *vink, vink*, - glad att se dig...  Tack. Ja, synd att jag skulle börja med ett sånt här inlägg......men jag blev så in i förb............. efter av att ha pratat med "fotografen" igår. Har föresten fått erbjudande ifrån en jurist att fomulera brevet till honom. Den uppfödaren var också på NERKs utställning. (det lönar sig att skriva på olika forum  ) Saken är den att fotografen har dikterat kraven vid köp av bilder. Det står nämligen att kunden har bilderna för påseende i 10 dagar och har möjlighet att returnera bilderna innan dess om kunden inte är nöjd.
Va trist att du fått så dåliga bilder  Men det är bra att du tar tag i saken så att fler slipper råka ut för fotografen.
CITAT (Scrollan @ 10-02-2007, 08:39) Saken är den att fotografen har dikterat kraven vid köp av bilder. Det står nämligen att kunden har bilderna för påseende i 10 dagar och har möjlighet att returnera bilderna innan dess om kunden inte är nöjd. Då kan man ju undra vad han tjafsar om?? Förstår han inte vad han själv har skrivit
CITAT (Scrollan @ 09-02-2007, 19:21) - Dessutom är det svårt att fotografera katter (enligt honom) så kunden får helt enkelt vara nöjd med resultatet. Den kommentaren är ju bara för bra. Vad gör han på en kattutställning då? Det finns fotografer som är väldigt duktiga på att fotografera djur, och det är ju inte djuren som ska lära sig att bli fotograferade, utan fotografen som ska lära sig att fotografera djur
CITAT (Klura @ 11-02-2007, 10:08) CITAT (Scrollan @ 10-02-2007, 08:39) Saken är den att fotografen har dikterat kraven vid köp av bilder. Det står nämligen att kunden har bilderna för påseende i 10 dagar och har möjlighet att returnera bilderna innan dess om kunden inte är nöjd. Då kan man ju undra vad han tjafsar om?? Förstår han inte vad han själv har skrivit  Nej...ibland är det svårt att förstå.
CITAT (AnitaGg @ 11-02-2007, 10:15) CITAT (Scrollan @ 09-02-2007, 19:21) - Dessutom är det svårt att fotografera katter (enligt honom) så kunden får helt enkelt vara nöjd med resultatet. Den kommentaren är ju bara för bra. Vad gör han på en kattutställning då? Jaaa.....det börjar jag också fundera över....
SannaLasso
14-02-2007, 00:48
Kontakta Nerikes Kattklubb som anordande utställningen! Berätta om den usla fotografen så dom får veta hurdan han är och inte tar dit honom någon mer gång! Antagligen är det flera som har reagerat men det är inte säkert att det har kommit till arrangörens kännedom och då kan de ju inte säga nej nästa gång han vill tjäna en hacka på kassa bilder!
Ordförande för NERKs kattklubb blev kontaktad direkt och hon har gått ut offentligt och sagt att den här fotografen är inte längre välkommen till dem. Det har tillkommit kattägare som åkt på samma erfarenheter av bildkvalité och bemötande som jag, vilket gör att det jag råkat ut för är inte unikt för den här fotografen.
rabalder
19-02-2007, 20:37
CITAT (Scrollan @ 09-02-2007, 19:21) När vi var på NERKs utställning i Örebro den 20 januari, så valde vi att fotografera våra katter där. Det fanns ingen chans till förhandsvisning av de fotograferade bilderna och fotografen ville även ha betalt i förskott. Att välja bland de bilder som togs, fick vi inte heller utan vi fick förlita oss till hans professionalism.
Fotona kom i förra veckan och jag är inte nöjd med dem. Jag ringde direkt till fotografen och lämnade meddelande på hans telefonsvarare och blev uppringd i eftermiddags.
Han plockade fram kopior av våra bilder för att kunna hänga med i mina åsikter, där jag inte var nöjd.
1. Bild 1 är felaktigt beskuren vilket syns på att ena prisrosetten har delvis kommit utanför bilden. 2. Fotografen håller kameran snett vilket borde kan kunnat beskurits innan kopieringen skedde. 3. Samma bild har defekt i bakgrunden (veck i fonden) vilket inte editerats bort i något bildprogram, detta stör eftersom det drar blicken från katterna. 4. På bild 2 så tittar ena katten bort och den andra katten är precis på väg att hoppa ner från bordet. 5. På bild 2 ser man för mycket av underlaget som katterna sitter på vilket gör att ena kattens rygg endast har några millimeter kvar till bildens övre kant.
Jag berättade att jag har haft en proffsfotograf som har tittat på bilderna för att få en objektiv bedömning och hon tyckte att jag skulle reklamera dem.
- Han höll med om allt jag påpekade, men menade på att det är katterna som är fotograferade och det är dem man ska titta på, helheten hör inte dit, dvs arrangemanget av bilden är inte intressant. - Dessutom är det svårt att fotografera katter (enligt honom) så kunden får helt enkelt vara nöjd med resultatet. - Han sa att eftersom jag hade betalt 1 bild och fått den andra på köpet, så ansåg han att jag inte hade rätt att reklamera. - Han var inte intresserad av att ersätta mig med 50% av vad jag betalt. - Han var heller inte intresserad av att erbjuda en ny fotosession för att rätta till det som jag inte var nöjd med.
Saken är den att han är näringsidkare och jag kund. Här gäller köptrygghetslagen. Eftersom jag inte hade någon möjlighet att se bilderna i förväg innan jag betalade och heller inte chans att få välja vilka bilder jag ville ha - så är han skyldig att låta köpet återgå om kunden inte är nöjd.
När jag pratade med honom så angav han tonen ganska så snart och blev mycket otrevlig emot mig, höjde rösten och pratade i mun på mig. Att han även antydde oförskämdheter gjorde knappast saken bättre.
Det sista jag sa till honom är att jag kommer gå vidare med detta ärende till konsumentombudsmannen samt att jag kommer göra ett skriftligt klagomål till honom.
Jag vill nu varna för denna fotograf som jag anser inte är ett dugg seriös. Nämen är det kattfolk här också!! jag var dum som fotade där med. jag skickade tillbaka bilderna
Senaste nytt om den oseriöse fotografen.
Då: Vi fick katterna fotograferade, betalade på plats och därefter fick bilderna hemskickade då de var klara. Tillsammans med bilderna medföljer en informationslapp om att man har bilderna till påseende och om man inte vill ha bilderna så returnerar man dem inom 10 dagar med bifogad lapp för underskrift.
Det gjorde vi.
Nu: Nu har vi skickat ett brev till fotografen om att vi vill ha tillbaka våra pengar, eftersom han inte har återbetalat dem. Brevet kom i retur om att han ville ha kvittot. Vi tog en kopia på kvittot och skickade det till honom. Idag kom ett brev ifrån honom där han skrev "tack för kvittot men vi har inget avtal om öppet köp".
Just nu har han bilder, kvitto och våra pengar.
Jävla skitstövel...  den där fotografen... Ciczi
CITAT (Ciczi @ 02-11-2007, 14:10)  Jävla skitstövel...  den där fotografen... Ciczi Ja, det är mycket möjligt, men det är inte brottsligt att vara det. Än är inte sista ordet sagt.
anna_rispan
02-11-2007, 14:15
Men. Du tog ju en kopia. har du inte orginalet kvar då? eller kopian. o dessutom borde inte han sin kvittokopia kvar eller hur det nu bokförs? Låter skumt alltihopa.
CITAT (Kathy @ 02-11-2007, 14:03)  Senaste nytt om den oseriöse fotografen.
Då: Vi fick katterna fotograferade, betalade på plats och därefter fick bilderna hemskickade då de var klara. Tillsammans med bilderna medföljer en informationslapp om att man har bilderna till påseende och om man inte vill ha bilderna så returnerar man dem inom 10 dagar med bifogad lapp för underskrift.
Det gjorde vi. Nu: Nu har vi skickat ett brev till fotografen om att vi vill ha tillbaka våra pengar, eftersom han inte har återbetalat dem. Brevet kom i retur om att han ville ha kvittot. Vi tog en kopia på kvittot och skickade det till honom. Idag kom ett brev ifrån honom där han skrev "tack för kvittot men vi har inget avtal om öppet köp".
Just nu har han bilder, kvitto och våra pengar. Öppet köp gäller i trettio dagar om inget annat överenskommit. Står i svensk lagstiftning, konsumentköplagen. Altså behövs inget avtal om öppet köp. Vissa försöker så länge det går. TAla med konsumentombudsmannen i din kommun (växeln vet), så får du/ni hjälp. Det är sådana här nasare som behöver sättas åt!
CITAT (MariaS @ 02-11-2007, 14:15)  Öppet köp gäller i trettio dagar om inget annat överenskommit. Står i svensk lagstiftning, konsumentköplagen. Altså behövs inget avtal om öppet köp. Vissa försöker så länge det går. TAla med konsumentombudsmannen i din kommun (växeln vet), så får du/ni hjälp. Det är sådana här nasare som behöver sättas åt! Jo, om det nu hade gällt ett öppet köp. Vi har inte köpt några bilder alls eftersom vi hade dem till påseende och returnerade dem inom avtalad tid, helt enligt det avtal fotografen lämnade. Jag har redan pratat med konsumentombudsmannen (i första rundan), tack för tipset ändå.
CITAT (anna_rispan @ 02-11-2007, 14:15)  Men. Du tog ju en kopia. har du inte orginalet kvar då? eller kopian. o dessutom borde inte han sin kvittokopia kvar eller hur det nu bokförs? Låter skumt alltihopa. Jodå, visst tog jag en kopia på kvittot och skickade det till fotografen, behöll orginalet själv. Nog borde han ha bokföring på sina tjänster men det verkar som att han inte hade den kollen eftersom han bad om kvittot. Men, som sagt, vi kommer att gå vidare med detta....
Puh, stackars dig. Gott att du kämpar på, oseriöst finns det ingen plats för tycker jag.
Wilma
Nu börjar den här historien ta sitt slut.
Hur då? Hoppas du klämde åt honom så det skvätte!
CITAT (LadyG @ 29-01-2008, 12:58)  Hur då? Hoppas du klämde åt honom så det skvätte! Jag återkommer med detaljerna när allt är klart.
CITAT (Kathy @ 29-01-2008, 13:03)  Jag återkommer med detaljerna när allt är klart.  Du gjorde mig så väldigt nyfiken med ditt förra inlägg  Jag får väl ge mig till tåls
Uppdatering:
Tiden gick och några pengar syntes inte till. Vi skaffade oss ett ombud som sände iväg ett kravbrev till fotografen. Någon betalning kom aldrig in och ärendet överlämnades till Kronofogden. När fotografen fick brevet från Kronofogden så avstod han från att svara vilket gjorde att han indirekt erkände att han var skyldig oss pengar.
Fotografen hade i sitt erbjudande om fotografering skrivit ”HELT UTAN KÖPTVÅNG”, nu fick vi aldrig möjligheten att prova den klausulen i domstol om hur mycket köptvång man egentligen kan krävas ha vid ett sånt erbjudande eftersom fotografen idag har gjort en delåterbetalning, det återstår ytterligare en återbetalning innan ärendet anses avslutat.
Hejja dig, men tänk så många andra som säkert råkat ut för samme fotograf och inte orkat kämpa på.  Till dig, hoppas fotografen skärper sig.
CITAT (Wilmer @ 07-02-2008, 13:09)  ...//........men tänk så många andra som säkert råkat ut för samme fotograf och inte orkat kämpa på....//.... Förmodligen är det så. Tyvärr är historien inte slut ännu. Det har gjorts en delbetalning och det kvarstår ytterligare en betalning innan ärendet är avslutat. Fotografen ville att vi skulle stoppa ärendet hos Kronofogden för att han skulle slutbetala.............sen. Han lovade på heder och samvete.........
Jo tjenare... Det tror jag på.
CITAT (LadyG @ 11-02-2008, 15:25)  Jo tjenare... Det tror jag på.  Nä, den trovärdigheten står tyvärr inte högt i kurs hos oss.
CITAT (Kathy @ 11-02-2008, 15:58)   Nä, den trovärdigheten står tyvärr inte högt i kurs hos oss. Är jag ond och illasinnad om jag tycker att han borde klämmas åt, om inte annat så för alla dem han blåst som inte orkat ta strid? Jag har väligt svårt att tåla fuskare, bedragare och lögnare. Han verkar vara minst två av tre.
Nu så... Har fotografen betalat allt han ska, inklusive de avgifter som tillkom då vi överlämnade ärendet till Kronofogden. En skuld på 308 kr slutade på 1708kr. Därmed är denna affär avslutad för vår del.
Undrar om fotografen lärde sig något
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|