CITAT (Boxer @ 14-02-2007, 19:49)
Fy! Det där var inte snällt...
Sorry ...
Kurt:
CITAT
Men de är väl ändå inte så sociala som t ex råttor är? Vad förstått så är det mycket lättare att få råttor tama och sällskapliga, och de har också lättare att lära sig saker?
Det stämmer som du säger. Råttor är
mycket sociala och mycket intelligenta. I vilt tillstånd lever de som "flockdjur" på ett annat vis än vad mössen gör.
Nu vet jag inte så mycket om råttor, och har aldrig haft tamråttor, och vill inte heller ha även om jag tycker det är trevliga djur.
Även tamråttan är ju domesticerad genom mänsklig selekterad avel, till ett trevligt husdjur. Den vilda råttan är mer aggressiv.
Möss och råttor är mer olika i grunden är man tänker på, rent generellt.
Men även möss är sociala. De är skyggare än råttor, i naturen är ju mössen mat åt många, så det sitter hårt i generna att vara mycket försiktig.
Ändå kan de bli oerhört trygga och orädda, sällskapliga och till och med keliga. Om man håller på mycket med dem, och ger dem tid att komma ikapp sitt eget mod.
De är pigga och nyfikna, och går även att lära en del konster och trix, eftersom de är så nyfikna och aktiva och "med" på allting.
Det här är Blanche:

"Sveriges minsta hund" brukar jag kalla henne (samt hennes syster Brioche, som är en "busmus" av stora mått.)
Hon brukar ibland få gå lös på golvet. Fast jag får vara så försiktig då, eftersom hon ska vara där jag är, och då blir det så lätt att trampa på henne.

Ett misstag som bara inte får ske! "Sveriges minsta hund" skulle inte hålla för trycket, så att säga.
När jag släpper ner henne på golvet, tar hon först ett rekogniseringsvarv runt rummet, och sedan letar hon upp mig.
Då ser det ut såhär...

...och såhär...
En mycket lycklig liten mus säger:
"
Hej matte, nu kommer jag"

Det jag gillar så mycket med möss, är kombinationen av näpenhet, litenhet och tillgivenhet. Samt att de är så roliga. Små 30 grams söta pälsbollar, fulla av nyfikenhet, glädje och härliga upptåg.
Deras tillgivenhet är också personligt riktad till
mig.
Blanche till exempel skulle
inte klättra upp på en främmande människa (så fort hon insett misstaget alltså).
De kommer medetsamma upp i min hand, men när jag får besök som räcker fram handen, så vänder de baken till och går.