CITAT (noora @ 15-02-2007, 10:33)
Välj kryddor som du gillar och vill använda. De måste stå i ett fönster för att få tillräckligt med ljus, helst ett fönster med solljus i alla fall några timmar om dagen. Om du främst odlar kryddorna för att använda dem och inte för att de ska se så snygga ut som möjligt kan du ha dem i norrfönster också. Det som händer om kryddväxterna står för mörkt är att de blir långa och rangliga och får mindre smak, men om du använder dem kontinuerligt och alltid skördar genom att toppa grenar hinner de inte bli jättespretiga.
Jag håller inte riktigt med om att kryddväxter i köket alltid blir "slit och släng". Jag har provat att ha både salvia och rosmarin inomhus i över ett år vardera, och just nu har jag fortfarande en basilika som jag sådde för ett år sedan. Plantorna blir kanske inte direkt vackra, och smaken blir kraftigare om de får växa utomhus i stället, men de är fullt användbara som färsk krydda.
Köper du kryddor i kruka i grönsaksdisken är de tänkta att vara "slit och släng", men man kan oftast få i alla fall en del av plantorna i varje kruka att överleva.
På den här sidan har jag skrivit lite om odling av kryddväxter på balkongen. Mycket av tipsen funkar även för odling på fönsterbrädan, bl.a. hur man får plantorna från grönsaksdisken att överleva.
jo , men nu är inte riktigt årstiden rätt heller att börja med kryddor , man kan ha kryddor inne OM man köper dom på våren ger dom skötsel sätter dom i väst eller söder fönster och ger dom rätt jord m.m. då blir dom fina och kan leva inne .
blir värre på vintern dock
och personen i fråga skulle sätta dom på en mörkare plats då blir dom nån mer åt slit och släng hållet .