CITAT (salomo @ 18-02-2007, 21:01)
wolkenkrabber: Självklart ska jag definiera Norrland :-) jag bor på en ö i havet utanför Umeå. zon 5 enligt kartan, men sällan årslägsta-temperaturer under -23 grader. Vet inte om det är framförallt temperaturen eller vegetationsperiodens längd som styr hur Buxbomen klarar vintern, kanske en lagom mix av de båda. I alla fall; superkul :-) att se din buxbom må bra, trots sitt holländska ursprung =)
Ang. vad jag sade att den inte skulle vara härdig. Den trevliga flickan i kassan sade 'Du vet väl att den ä' inte perenn?', när jag skulle betala. Som om jag inte skulle bli besviken.
Kerstin z5-6: Är de planterade i kruka eller i marken?
Wetter - undrar om du inte hjälpte mig här. Jag har haft växtbelysningen påslagen kanske lite för länge, för visserligen vill citrusen ha den på, men buxbomarna vill helst ha lite mörkare alltså. Tack för tipset.
:-)
alltså ljuset utomhus är brännande och för intensivt för många växter dom bränns eller som om det är tjäle i jorden bränns dom för dom kan inte få vatten , det har inget att göra med inne ljuse . jag är ingen expert på deras härdighet . men du ser ju vad andra skriver
men det med ljuset är på våren och senvintern man måste se upp med som mars och på våren är solen brännande plus nu på vårvintern när det är tjäle