Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vårdat eller ovårdat språk?
          Stefan_S
          Inlägg 18-02-2007, 13:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem nr: 9 012

- Vad är ett ovårdat resp vårdat språk?

- Hur påverkar det skrivna språket läsaren?

- Hur blir du bemött om du väljer att svära i det skrivna språket alt svära i det talade språket?

- Vad tycker du?

--------------------
          "Carpe diem quam minimum credula postero"

Citera
          AnitaO
          Inlägg 18-02-2007, 13:52
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

Jag tror att språket är viktigare på nätet än i verkliga livet.
          Här har man bara det skrivna ordet och saknar tonfall, gester och nyanser.
          Om man vill bli bra bemött och tagen på allvar, så tror jag nog att man ska anstränga sig en del med att ha ett vårdat språk på nätet.

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          Reserv
          Inlägg 18-02-2007, 13:57
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (Stefan_S @ 18-02-2007, 13:16)

- Hur blir du bemött om du väljer att svära i det skrivna språket alt svära i det talade språket?

- Vad tycker du?

1. Jag har ett slarvigt språk, men skulle kunna skärpa till mig, hade 4:a i svenska i skolan rolleyes.gif svårt att tro kanske biggrin.gif
          2. Det beror på vem som läser, men jag tror jag kan bli mer missförstådd om jag ska skriva helt korrekt, men visst, jag kan testa det också nån gång smile.gif
          3. Jag har redan svurit ett antal gånger och fått på moppo för det, med all rätta då det faktiskt förekomer en hel del kristna människor här inne som tar illa vid sig av svordommarna.

Citera
          Sailor Pluto
          Inlägg 18-02-2007, 14:31
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 982
          Medlem nr: 8 942

Om man talar om det skrivna språket så är det ovårdat att t.ex. utelämna skiljetecken och göra egna konstiga förkortningar av ord. Det är oftast bäst att följa "skrivreglerna". Man vill ju gärna göra sig förstådd, och det blir man enklast om man skriver någorlunda korrekt. Inte för att jag gör det hela tiden, men jag försöker smile.gif .
          Jag tror att man lätt får förutfattade meningar om någon inte stavar så bra eller formulerar meningar underligt. Varför vet jag inte. Numera försöker jag titta på budskapet med texten istället för att rätta fel.
          Svärord får man inte använda för att förstärka saker man skriver, har jag märkt. Det har flera lärare försökt påpeka, men svärorden slinker med ändå biggrin.gif .
          Jag tror att det skrivna ordet har stor makt, och att man kan vinna stor respekt om man behärskar det.

--------------------

Stolt HBT-kompis
          Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo

Citera
          Stefan_S
          Inlägg 19-02-2007, 09:40
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Sailor Pluto @ 18-02-2007, 14:31)
          Jag tror att det skrivna ordet har stor makt, och att man kan vinna stor respekt om man behärskar det.

Vet du, det tror jag med.

--------------------

Citera
          Castea
          Inlägg 19-02-2007, 10:14
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 458
          Medlem nr: 5 087

När det handlar om jobb jag haft där offentliga brev och dokument ska skrivas så är jag en nitisk språkpolis. Det ska vara klarspråk - punkt slut. Jag anser att man vinner mycket förtroende genom att använda ett korrekt skrivet språk.

Privat försöker jag också att hålla en hög standard på mitt skrivande. Men jag är ju intresserad och tycker det är väldigt kul att jobba med det skrivna språket.

Fast jag är medveten om att jag ibland kan skriva slabbigt här på forumet, speciellt om jag är trött. rolleyes.gif

"Ovårdat språk" är för mig meningar som sträcker sig ut i oändlighet. Sätt punkt oftare än att stapla sats efter sats med kommatecken emellan! Chatt-språk (t ex LOL) insprängt i någon skriven text är också ovårdat språk för mig.

Svär sällan i mitt skrivna språk. Svär rätt ofta i mitt talade språk, fast jag är kristen. wink.gif

Citera
          askar
          Inlägg 19-02-2007, 10:18
          Länk hit: #7

Gäster

Jag anstränger mig absolut inte när jag skriver här i forumet.
          Struntar i att se om det ska vara ett kommatecken eller punkt.

Men jag använder ett vårdat språk.smile.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 19-02-2007, 10:34
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (askar @ 19-02-2007, 10:18)

samma här wub.gif
          jag vet var det ska vara komma och punkt, men skriver talspråk och då struntar jag i dom sakerna...
          rättar dom värsta stavfelen om jag inte är för trött för att bry mej. wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-02-2007, 10:37
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (pejori @ 19-02-2007, 10:34)
          CITAT (askar @ 19-02-2007, 10:18)

samma här wub.gif
          jag vet var det ska vara komma och punkt, men skriver talspråk och då struntar jag i dom sakerna...
          rättar dom värsta stavfelen om jag inte är för trött för att bry mej. wub.gif

Det gör jag med, tror jag wub.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Morbid
          Inlägg 19-02-2007, 11:02
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 227
          Medlem nr: 7 105

Jag försöker nog att vara så korrekt jag kan, både i språk och med skiljetecken. Jag för min del, formligen hatar alla dessa förkortningar som ganska många använder sej av.. Det enda jag är lite dålig på, är att kolla vad jag skrivit innan jag skickar ut det på forumet..

--------------------
          ** Miqe **

user posted image

Citera
          Pirum
          Inlägg 19-02-2007, 11:14
          Länk hit: #11

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Det hela beror nog lite på sammanhanget, åtminstone för mig. På forum av detta slag har jag inget emot förkortningar, exv använder jag "iofs" ganska ofta. Men jag inser att det kan anses lite slarvigt av mig, speciellt av den som inte förstår att jag avser "i och för sig", eller för den skull "exempelvis".

Fast jag skriver mer vårdat här än i rena chatter, som Messenger-varianter, IRC, etc. Där svär jag mycket mer.

Riktigt vårdat skriver jag sällan...men försöker av självklara skäl vara tämligen korrekt när det gäller skolarbete, med mera.

Jag är för övrigt övertygad om att vi visserligen idag skriver mer än vi gjort kanske någon gång tidigare i historien, vilket övar vår skriftliga uttrycksförmåga, men samtidigt läser vi mycket mer "amatörtext" än tidigare, vilket gör att vi själva "smittas" av språkliga "felaktigheter", vad de nu än vara månde. För 20 år sedan läste jag huvudsakligen böcker och tidningar, där det mesta var korrekturläst. Numera är nog den mesta text jag läser antingen från nätet, eller från icke-korrekturlästa tidningar.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Fenja
          Inlägg 19-02-2007, 11:26
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

CITAT (Pirum @ 19-02-2007, 11:14)
          Jag är för övrigt övertygad om att vi visserligen idag skriver mer än vi gjort kanske någon gång tidigare i historien, vilket övar vår skriftliga uttrycksförmåga, men samtidigt läser vi mycket mer "amatörtext" än tidigare, vilket gör att vi själva "smittas" av språkliga "felaktigheter", vad de nu än vara månde. För 20 år sedan läste jag huvudsakligen böcker och tidningar, där det mesta var korrekturläst. Numera är nog den mesta text jag läser antingen från nätet, eller från icke-korrekturlästa tidningar.

Det tror jag är en mycket korrekt iakttagelse!! Jag tycker också att det är oroväckande för framtiden. Ungdomar av idag verkar kunna färre och färre synonymord till exempel.
          Jag skulle önska att det var en mänsklig rättighet att få i sig en lagom dos kanslisvenska genom skolan!! smile.gif Vi har ett vackert och mångordigt språk som vi bör värna om!
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Pirum
          Inlägg 19-02-2007, 12:20
          Länk hit: #13

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Alla barn borde tidigt få en ordbok i skolan, lämpligen svenska akademiens ordlista, SAOL. (SAOB vore kanske väl lyxigt men finns ju på nätet).
          Sen borde de uppmuntras att slå upp alla ord de stöter på, som de inte begriper alltså. Det är en liten investering, som i långa loppet kanske kan vara till stor nytta.
          Själv körde jag med liknande teknik när det gäller engelska, och gör så fortfarande, jag slår upp alla ord jag inte begriper. Fick slå rejält när jag läste Sherlock Holmes 1800-talsengelska, eller för den skull Robinson Crusoe, men det hjälpte. Senast på gymnasiet borde alla studerande få en ordbok i engelska.

--------------------
          zon2.5

Citera
          faith
          Inlägg 19-02-2007, 13:08
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 1 040
          Medlem nr: 8 745

CITAT (Stefan_S @ 18-02-2007, 13:16)

- Vad tycker du?

Jag försöker skriva så korrekt jag kan (jag har långtifrån perfekta språkkunskaper) eftersom jag vet att det är väldigt lätt att missuppfatta på nätet.

Även när jag talar försöker jag vara korrekt när det gäller ordval. Dock talar jag med dialekt så alla som jag pratar med hör varifrån jag kommer. Jag använder också dialektord, men bara när jag pratar med andra härifrån eftersom ingen annars skulle förstå vad jag menar.

Jag svär inte, varken i skrift eller i talspråk. För mig är svordomar något någon tar till när ordförrådet tryter. Svordomar låter hemskt och dessutom obildat faktiskt, och jag tycker det är respektlöst att svära inför andra människor eftersom andra kanske tar illa vid sig av det.

--------------------

Citera
          Stefan_S
          Inlägg 19-02-2007, 13:14
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (faith @ 19-02-2007, 13:08)
          För mig är svordomar något någon tar till när ordförrådet tryter. Svordomar låter hemskt och dessutom obildat faktiskt, och jag tycker det är respektlöst att svära inför andra människor eftersom andra kanske tar illa vid sig av det.

Låter klokt och sunt.

--------------------

Citera
          Sailor Pluto
          Inlägg 19-02-2007, 13:15
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Stefan_S @ 19-02-2007, 09:40)

Hmm, driver du med mej? Om du hade använt en smiley så hade jag kunnat tolka ditt svar, men nu vet jag inte tongue.gif biggrin.gif .

--------------------

Stolt HBT-kompis

Citera
          Stefan_S
          Inlägg 19-02-2007, 13:40
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Sailor Pluto @ 19-02-2007, 13:15)
          CITAT (Stefan_S @ 19-02-2007, 09:40)

Hmm, driver du med mej? Om du hade använt en smiley så hade jag kunnat tolka ditt svar, men nu vet jag inte tongue.gif biggrin.gif .

Nej, jag driver inte med dig.
          Varför skulle jag göra det?

--------------------

Citera
          KarinWikman
          Inlägg 19-02-2007, 13:43
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 122
          Medlem nr: 7 375

Håller med om det mesta när det det gäller särskrivningar, kommasättande och vårdat tal och skrift.

MEN när jag gick i författarskola så fick jag lära mej att det kan förta det roliga i att skriva, om man hela tiden ska tänka på att uttrycka sig perfekt.

Om man t.ex. är en god berättare, så ska man skriva som man känner.

Jag läser med glädje det som skrivs, även om det inte sitter kommatecken på rätt ställe.

När det gäller särskrivning så förstår jag ju vad som menas, även det är fel.
          Stavas ord fel så fattar jag det med. (det gör nog de flesta)

Däremot så gillar jag inte att folk svär, varken i tal eller skrift, det beror inte på någon religiös övertygelse alls, jag tycker bara att det är "andefattigt" och det är helt onödigt, om man har tillräckligt gott ordförråd.

tongue.gif

--------------------
          Puss på söta nosen!

Citera
          Sailor Pluto
          Inlägg 19-02-2007, 13:47
          Länk hit: #19

Medlem

Jag tror jag tolkade det som att du tyckte att det var ett så självklart påstående att man inte behövde skriva det. Det är egentligen något som de flesta vet ändå. Vilken tur att jag tolkade dig fel! Det är nog något som jag har svårt med, att inte kunna läsa saker på rätt sätt om det inte är en smiley med i meningen rolleyes.gif . Och jag frågde inte riktigt på allvar heller, för av dina tidigare inlägg att döma så brukar du inte driva med folk.

--------------------

Stolt HBT-kompis

Citera
          Bee
          Inlägg 19-02-2007, 14:18
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

CITAT (KarinWikman @ 19-02-2007, 13:43)
          Håller med om det mesta när det det gäller särskrivningar, kommasättande och vårdat tal och skrift.

MEN när jag gick i författarskola så fick jag lära mej att det kan förta det roliga i att skriva, om man hela tiden ska tänka på att uttrycka sig perfekt.

Om man t.ex. är en god berättare, så ska man skriva som man känner.

Jag läser med glädje det som skrivs, även om det inte sitter kommatecken på rätt ställe.

När det gäller särskrivning så förstår jag ju vad som menas, även det är fel.
          Stavas ord fel så fattar jag det med. (det gör nog de flesta)

Däremot så gillar jag inte att folk svär, varken i tal eller skrift, det beror inte på någon religiös övertygelse alls, jag tycker bara att det är "andefattigt" och det är helt onödigt, om man har tillräckligt  gott ordförråd.

tongue.gif

Det där kan jag skriva under på! Tror det kallas konstnärlig frihet.

Sen är ju också så att man skriver olika beroende på vem som skall läsa ens alster. Fast det där med kanslisvenska som någon föreslog tar jag avstånd från. Vi behöver inte mer av den varan, snarare tvärtom.
          Ta gärna en titt på Klarspråksgruppen som numera finns under Språkrådet Där finns mycket att hämta

Bee, fd språkpolis
          tongue.gif

Ändrat stavfel

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 07:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon