Sidor: 1, 2
Stefan_S
- Vad är ett ovårdat resp vårdat språk?

- Hur påverkar det skrivna språket läsaren?

- Hur blir du bemött om du väljer att svära i det skrivna språket alt svära i det talade språket?

- Vad tycker du?
AnitaO
Jag tror att språket är viktigare på nätet än i verkliga livet.
Här har man bara det skrivna ordet och saknar tonfall, gester och nyanser.
Om man vill bli bra bemött och tagen på allvar, så tror jag nog att man ska anstränga sig en del med att ha ett vårdat språk på nätet.
Reserv
CITAT (Stefan_S @ 18-02-2007, 13:16)

- Hur blir du bemött om du väljer att svära i det skrivna språket alt svära i det talade språket?

- Vad tycker du?

1. Jag har ett slarvigt språk, men skulle kunna skärpa till mig, hade 4:a i svenska i skolan rolleyes.gif svårt att tro kanske biggrin.gif
2. Det beror på vem som läser, men jag tror jag kan bli mer missförstådd om jag ska skriva helt korrekt, men visst, jag kan testa det också nån gång smile.gif
3. Jag har redan svurit ett antal gånger och fått på moppo för det, med all rätta då det faktiskt förekomer en hel del kristna människor här inne som tar illa vid sig av svordommarna.
Sailor Pluto
Om man talar om det skrivna språket så är det ovårdat att t.ex. utelämna skiljetecken och göra egna konstiga förkortningar av ord. Det är oftast bäst att följa "skrivreglerna". Man vill ju gärna göra sig förstådd, och det blir man enklast om man skriver någorlunda korrekt. Inte för att jag gör det hela tiden, men jag försöker smile.gif .
Jag tror att man lätt får förutfattade meningar om någon inte stavar så bra eller formulerar meningar underligt. Varför vet jag inte. Numera försöker jag titta på budskapet med texten istället för att rätta fel.
Svärord får man inte använda för att förstärka saker man skriver, har jag märkt. Det har flera lärare försökt påpeka, men svärorden slinker med ändå biggrin.gif .
Jag tror att det skrivna ordet har stor makt, och att man kan vinna stor respekt om man behärskar det.
Stefan_S
CITAT (Sailor Pluto @ 18-02-2007, 14:31)
Jag tror att det skrivna ordet har stor makt, och att man kan vinna stor respekt om man behärskar det.

Vet du, det tror jag med.
Castea
När det handlar om jobb jag haft där offentliga brev och dokument ska skrivas så är jag en nitisk språkpolis. Det ska vara klarspråk - punkt slut. Jag anser att man vinner mycket förtroende genom att använda ett korrekt skrivet språk.

Privat försöker jag också att hålla en hög standard på mitt skrivande. Men jag är ju intresserad och tycker det är väldigt kul att jobba med det skrivna språket.

Fast jag är medveten om att jag ibland kan skriva slabbigt här på forumet, speciellt om jag är trött. rolleyes.gif

"Ovårdat språk" är för mig meningar som sträcker sig ut i oändlighet. Sätt punkt oftare än att stapla sats efter sats med kommatecken emellan! Chatt-språk (t ex LOL) insprängt i någon skriven text är också ovårdat språk för mig.

Svär sällan i mitt skrivna språk. Svär rätt ofta i mitt talade språk, fast jag är kristen. wink.gif
askar
Jag anstränger mig absolut inte när jag skriver här i forumet.
Struntar i att se om det ska vara ett kommatecken eller punkt.

Men jag använder ett vårdat språk.smile.gif
pejori
CITAT (askar @ 19-02-2007, 10:18)

samma här wub.gif
jag vet var det ska vara komma och punkt, men skriver talspråk och då struntar jag i dom sakerna...
rättar dom värsta stavfelen om jag inte är för trött för att bry mej. wub.gif
*Stintan*
CITAT (pejori @ 19-02-2007, 10:34)
CITAT (askar @ 19-02-2007, 10:18)

samma här wub.gif
jag vet var det ska vara komma och punkt, men skriver talspråk och då struntar jag i dom sakerna...
rättar dom värsta stavfelen om jag inte är för trött för att bry mej. wub.gif

Det gör jag med, tror jag wub.gif
Morbid
Jag försöker nog att vara så korrekt jag kan, både i språk och med skiljetecken. Jag för min del, formligen hatar alla dessa förkortningar som ganska många använder sej av.. Det enda jag är lite dålig på, är att kolla vad jag skrivit innan jag skickar ut det på forumet..
Pirum
Det hela beror nog lite på sammanhanget, åtminstone för mig. På forum av detta slag har jag inget emot förkortningar, exv använder jag "iofs" ganska ofta. Men jag inser att det kan anses lite slarvigt av mig, speciellt av den som inte förstår att jag avser "i och för sig", eller för den skull "exempelvis".

Fast jag skriver mer vårdat här än i rena chatter, som Messenger-varianter, IRC, etc. Där svär jag mycket mer.

Riktigt vårdat skriver jag sällan...men försöker av självklara skäl vara tämligen korrekt när det gäller skolarbete, med mera.

Jag är för övrigt övertygad om att vi visserligen idag skriver mer än vi gjort kanske någon gång tidigare i historien, vilket övar vår skriftliga uttrycksförmåga, men samtidigt läser vi mycket mer "amatörtext" än tidigare, vilket gör att vi själva "smittas" av språkliga "felaktigheter", vad de nu än vara månde. För 20 år sedan läste jag huvudsakligen böcker och tidningar, där det mesta var korrekturläst. Numera är nog den mesta text jag läser antingen från nätet, eller från icke-korrekturlästa tidningar.
Fenja
CITAT (Pirum @ 19-02-2007, 11:14)
Jag är för övrigt övertygad om att vi visserligen idag skriver mer än vi gjort kanske någon gång tidigare i historien, vilket övar vår skriftliga uttrycksförmåga, men samtidigt läser vi mycket mer "amatörtext" än tidigare, vilket gör att vi själva "smittas" av språkliga "felaktigheter", vad de nu än vara månde. För 20 år sedan läste jag huvudsakligen böcker och tidningar, där det mesta var korrekturläst. Numera är nog den mesta text jag läser antingen från nätet, eller från icke-korrekturlästa tidningar.

Det tror jag är en mycket korrekt iakttagelse!! Jag tycker också att det är oroväckande för framtiden. Ungdomar av idag verkar kunna färre och färre synonymord till exempel.
Jag skulle önska att det var en mänsklig rättighet att få i sig en lagom dos kanslisvenska genom skolan!! smile.gif Vi har ett vackert och mångordigt språk som vi bör värna om!
Mvh
Fenja
Pirum
Alla barn borde tidigt få en ordbok i skolan, lämpligen svenska akademiens ordlista, SAOL. (SAOB vore kanske väl lyxigt men finns ju på nätet).
Sen borde de uppmuntras att slå upp alla ord de stöter på, som de inte begriper alltså. Det är en liten investering, som i långa loppet kanske kan vara till stor nytta.
Själv körde jag med liknande teknik när det gäller engelska, och gör så fortfarande, jag slår upp alla ord jag inte begriper. Fick slå rejält när jag läste Sherlock Holmes 1800-talsengelska, eller för den skull Robinson Crusoe, men det hjälpte. Senast på gymnasiet borde alla studerande få en ordbok i engelska.
faith
CITAT (Stefan_S @ 18-02-2007, 13:16)

- Vad tycker du?

Jag försöker skriva så korrekt jag kan (jag har långtifrån perfekta språkkunskaper) eftersom jag vet att det är väldigt lätt att missuppfatta på nätet.

Även när jag talar försöker jag vara korrekt när det gäller ordval. Dock talar jag med dialekt så alla som jag pratar med hör varifrån jag kommer. Jag använder också dialektord, men bara när jag pratar med andra härifrån eftersom ingen annars skulle förstå vad jag menar.

Jag svär inte, varken i skrift eller i talspråk. För mig är svordomar något någon tar till när ordförrådet tryter. Svordomar låter hemskt och dessutom obildat faktiskt, och jag tycker det är respektlöst att svära inför andra människor eftersom andra kanske tar illa vid sig av det.
Stefan_S
CITAT (faith @ 19-02-2007, 13:08)
För mig är svordomar något någon tar till när ordförrådet tryter. Svordomar låter hemskt och dessutom obildat faktiskt, och jag tycker det är respektlöst att svära inför andra människor eftersom andra kanske tar illa vid sig av det.

Låter klokt och sunt.
Sailor Pluto
CITAT (Stefan_S @ 19-02-2007, 09:40)

Hmm, driver du med mej? Om du hade använt en smiley så hade jag kunnat tolka ditt svar, men nu vet jag inte tongue.gif biggrin.gif .
Stefan_S
CITAT (Sailor Pluto @ 19-02-2007, 13:15)
CITAT (Stefan_S @ 19-02-2007, 09:40)

Hmm, driver du med mej? Om du hade använt en smiley så hade jag kunnat tolka ditt svar, men nu vet jag inte tongue.gif biggrin.gif .

Nej, jag driver inte med dig.
Varför skulle jag göra det?
KarinWikman
Håller med om det mesta när det det gäller särskrivningar, kommasättande och vårdat tal och skrift.

MEN när jag gick i författarskola så fick jag lära mej att det kan förta det roliga i att skriva, om man hela tiden ska tänka på att uttrycka sig perfekt.

Om man t.ex. är en god berättare, så ska man skriva som man känner.

Jag läser med glädje det som skrivs, även om det inte sitter kommatecken på rätt ställe.

När det gäller särskrivning så förstår jag ju vad som menas, även det är fel.
Stavas ord fel så fattar jag det med. (det gör nog de flesta)

Däremot så gillar jag inte att folk svär, varken i tal eller skrift, det beror inte på någon religiös övertygelse alls, jag tycker bara att det är "andefattigt" och det är helt onödigt, om man har tillräckligt gott ordförråd.

tongue.gif
Sailor Pluto
Jag tror jag tolkade det som att du tyckte att det var ett så självklart påstående att man inte behövde skriva det. Det är egentligen något som de flesta vet ändå. Vilken tur att jag tolkade dig fel! Det är nog något som jag har svårt med, att inte kunna läsa saker på rätt sätt om det inte är en smiley med i meningen rolleyes.gif . Och jag frågde inte riktigt på allvar heller, för av dina tidigare inlägg att döma så brukar du inte driva med folk.
Bee
CITAT (KarinWikman @ 19-02-2007, 13:43)
Håller med om det mesta när det det gäller särskrivningar, kommasättande och vårdat tal och skrift.

MEN när jag gick i författarskola så fick jag lära mej att det kan förta det roliga i att skriva, om man hela tiden ska tänka på att uttrycka sig perfekt.

Om man t.ex. är en god berättare, så ska man skriva som man känner.

Jag läser med glädje det som skrivs, även om det inte sitter kommatecken på rätt ställe.

När det gäller särskrivning så förstår jag ju vad som menas, även det är fel.
Stavas ord fel så fattar jag det med. (det gör nog de flesta)

Däremot så gillar jag inte att folk svär, varken i tal eller skrift, det beror inte på någon religiös övertygelse alls, jag tycker bara att det är "andefattigt" och det är helt onödigt, om man har tillräckligt  gott ordförråd.

tongue.gif

Det där kan jag skriva under på! Tror det kallas konstnärlig frihet.

Sen är ju också så att man skriver olika beroende på vem som skall läsa ens alster. Fast det där med kanslisvenska som någon föreslog tar jag avstånd från. Vi behöver inte mer av den varan, snarare tvärtom.
Ta gärna en titt på Klarspråksgruppen som numera finns under Språkrådet Där finns mycket att hämta

Bee, fd språkpolis
tongue.gif

Ändrat stavfel
AnitaO
Ett problem med att inte lära sig ett korrekt språk är att man inte kan använda sig av uppslagsverk och lösa korsord rolleyes.gif smile.gif
Stefan_S
CITAT (Sailor Pluto @ 19-02-2007, 13:47)
Jag tror jag tolkade det som att du tyckte att det var ett så självklart påstående att man inte behövde skriva det. Det är egentligen något som de flesta vet ändå.

Tro mig, det är verkligen inte självklart för alla. wink.gif (där kom det med en smiley)
*Stintan*
Den här tråden har enbart tillkommit på grund av att en medlem använt en svordom i sin tråd. Vem orkar bry sig om sånt. Det viktigaste måste väl ändå vara att man gör sig så pass föstådd att andra begriper vad man menar. Språket förändras med tiden och ordens innebörd likaså. sleep.gif
Gita
Det är väl så att om man har ett bra språk så vet man också när det OK att bryta mot reglerna, apropå författare.
Men visst är bra språk viktigt och visst skapar man sig en bild av andra med hjälp bl.a av deras språk. Nu tänker jag inte främst på svordomar, rätt använda, vid rätt tillfälle, gör inte svordomar språket sämre.
Har en period arbetat med rekrytering, och visst sorterades de slarvigt skrivna, dåligt stavade ansökningarna bort först.
Gita
Castea
För mig är svordomar något någon tar till när ordförrådet tryter.

Svär du då, när ditt ordförråd tryter? Eller har du några tips på vad man kan göra när allt bara gnistrar till eller bägaren rinner över till slut och man blir hederligt förbannad? Jag har kämpat med att inte svära, men det går dåligt. Det funkar inte för mig att istället bli tyst eller "behärska" mig - är jag riktigt arg så måste jag få ett verbalt utlopp för det. huh.gif Annars blir jag bara förgiftad om ilskan bakas in i mig istället för att levas ut.
Sailor Pluto
En av mina favoritförfattare använder en del svordomar i sina böcker, och då ger det faktiskt mer karaktär åt texten. Personerna blir också mer levande när de gör som riktiga människor. Så svordomar kan vara bra ibland, i det skrivna språket. Det gäller bara att välja rätt tillfälle. Alla svär då och då, det är inte så konstigt. Sen beror det ju på HUR man svär. Jag brukar mest muttra för mej själv. När jag blir riktigt arg och inte vet jag ska ta mej till så blir det ett oartikulerat vrål. Det är nyttigt att öppna ventilerna ibland tongue.gif biggrin.gif .
Stefan_S
CITAT (Stintan43 @ 19-02-2007, 15:04)
Den här tråden har enbart tillkommit på grund av att en medlem använt en svordom i sin tråd.

Jaså, har den??
Det var mer än vad jag visste. biggrin.gif
Blomstertanten
Jag tycker att svordomar ibland faktiskt kan vara på sin plats, för att understryka eller för att markera att man tex är heligt förbenad.
Däremot tycker jag inte att man ska använda svordomar i var och varannan mening, det tyder på dåligt ordföråd.
pejori
CITAT (Blomstertanten @ 19-02-2007, 17:06)
Jag tycker att svordomar ibland faktiskt kan vara på sin plats, för att understryka eller för att markera att man tex är heligt förbenad.
Däremot tycker jag inte att man ska använda svordomar i var och varannan mening, det tyder på dåligt ordföråd.

jag kan nog klämma in ett satan eller fan när jag skojar, men är det allvarligt svär jag inte gärna...tror jag biggrin.gif
stina
CITAT (Blomstertanten @ 19-02-2007, 18:06)

Håller med! Jag kan svära ibland för att markera att jag är riktigt förbannad. Det får dock inte gå inflation i användandet, då betyder det ju till slut ingenting. Det är som att skrika - skriker man hela tiden så tappar skrikandet sin betydelse. Sen ger jag blanka sjutton i om någon tycker att jag är andefattig eller har ett dåligt ordförråd om jag svär - det bjuder jag på. rolleyes.gif Jag störs inte heller ett dugg om någon inte skriver perfekt grammatisk svenska så länge inte innebörden blir oklar. Det finns många som har dyslexi och många som har svenska som sitt andraspråk och då är det inte så lätt alla gånger. Min åsikt är alltså: Skriv på bara, det är inte så j-a noga hur svenskan är bara vi begriper vad du menar! rolleyes.gif
sudden
punkt och kommatecken struntar jag ganska ofta i inne på forum eftersom jag inte anser det vara så pass viktigt att tänka på när man skriver i forum.
jag använder punkt för att avsluta min mening och låter resten vara.
mer noga är jag när det gäller arbete och ansökningar.
förkortningar använder jag också väldigt många väldigt ofta eftersom det går fortare att skriva då.

angående svordomar så har denna tråden visst startats pga att jag då skrev "jävla hund" och "jävlar" i min tråd.
det är också enda gången jag svurit här inne och jag måste säga att det är löjligt att haka upp sig så enormt på den bagatellen.
Det är inte så att jag svär i varje eller varannan mening. som sagt det har hänt i en tråd och det har ju sina orsaker.

men har man inget viktigare att oroa sig för så gärna för mig rolleyes.gif
Faran
Skriver mitt första inlägg här på Småprat och hoppas att jag inte upprör någon....
Jag håller med om att svordomar kan krydda språket och "göra en bra historia bättre". För min personliga del använder jag gärna någon svordom ibland, mest för att "lätta upp" det jag skriver eller säger, faktiskt. Är jag allvarlig använder jag inte svordomar, då vill jag göra mig förstådd klart och tydligt utan att använda ord som tar fokus från det jag försöker uttrycka.
Sen tycker jag att man ganska snabbt uppfattar en persons stil i tal/skrift och sållar så att det som menas också blir det väsentliga, om det skulle behövas.
Att slarva med skriftspråket i ett sånt här forum eller på chattar är helt OK för mig, det går så pass snabbt här inne ibland att det vore outhärdligt att inte få skriva som man talar. För det är ju faktiskt det man ofta gör, pratar med varandra.

Som en liten avslutning delar jag med mig av en vers jag läste för många år sedan i SVD (tror jag):

En svordom var fordom en allvarlig sak
ett anrop om pakt under jorden
Nu spolas den tanklöst i språkets kloak
med glömska om makt under orden

Men om någon åkallan hörde, som "jävlar anamma"
och "så ta mig fan"
Så skulle det språk alla förde
snart avfolka bygden och uttunna stan

Det vore väl ej eftersträvligt? Men ändå - nu svär man för jävligt!

laugh.gif
Betty
CITAT (Faran @ 19-02-2007, 21:18)
Skriver mitt första inlägg här på Småprat och hoppas att jag inte upprör någon....
Jag håller med om att svordomar kan krydda språket och "göra en bra historia bättre". För min personliga del använder jag gärna någon svordom ibland, mest för att "lätta upp" det jag skriver eller säger, faktiskt. Är jag allvarlig använder jag inte svordomar, då vill jag göra mig förstådd klart och tydligt utan att använda ord som tar fokus från det jag försöker uttrycka.
Sen tycker jag att man ganska snabbt uppfattar en persons stil i tal/skrift och sållar så att det som menas också blir det väsentliga, om det skulle behövas.
Att slarva med skriftspråket i ett sånt här forum eller på chattar är helt OK för mig, det går så pass snabbt här inne ibland att det vore outhärdligt att inte få skriva som man talar. För det är ju faktiskt det man ofta gör, pratar med varandra.

Som en liten avslutning delar jag med mig av en vers jag läste för många år sedan i SVD (tror jag):

En svordom var fordom en allvarlig sak
ett anrop om pakt under jorden
Nu spolas den tanklöst i språkets kloak
med glömska om makt under orden

Men om någon åkallan hörde, som "jävlar anamma"
och "så ta mig fan"
Så skulle det språk alla förde
snart avfolka bygden och uttunna stan

Det vore väl ej eftersträvligt? Men ändå - nu svär man för jävligt!

laugh.gif

laugh.gif
Stefan_S
CITAT (sudden @ 19-02-2007, 19:44)
angående svordomar så har denna tråden visst startats pga att jag då skrev "jävla hund" och "jävlar" i min tråd.

Är det du som har skapat den här tråden?
sudden
CITAT (Stefan_S @ 19-02-2007, 21:11)
CITAT (sudden @ 19-02-2007, 19:44)

Är det du som har skapat den här tråden?

nej men det var du som blev så fruuuuuktansvärt upprörd över min svordom och denna tråden skapades strax därefter.

tror du vi är lite korkade och inte kan lägga ihop 1 och 1 och få 2?
Fenja
CITAT (sudden @ 19-02-2007, 23:00)
nej men det var du som blev så fruuuuuktansvärt upprörd över min svordom och denna tråden skapades strax därefter.

Det kanske är så att det inte är du som är jordens medelpunkt? Tråden heter 'Vårdat eller ovårdat språk?' och det omfattar betydligt mer än svordomar.
Mvh
Fenja
sudden
CITAT (Fenja @ 19-02-2007, 22:04)

Det kanske är så att det inte är du som är jordens medelpunkt? Tråden heter 'Vårdat eller ovårdat språk?' och det omfattar betydligt mer än svordomar.
Mvh
Fenja

jo jo och den dök upp precis efter att jag skrev en svordom i min tråd vilket trådskaparen tycker var fruktansvärt hemskt rolleyes.gif

jag tror inte att jag är jordens medelpunkt men jag kan nog lista ut varifrån idén till denna tråden kom från början.
faith
CITAT (sudden @ 19-02-2007, 23:07)
jag tror inte att jag är jordens medelpunkt men jag kan nog lista ut varifrån idén till denna tråden kom från början.

Och? huh.gif
Stefan_S

Ja, nu vet jag inte hur bevandrad du är i matematik och vilka du syftar på när du säger "vi", så jag kan tyvärr inte svara på din fråga.

CITAT
jag kan nog lista ut varifrån idén till denna tråden kom från början

Om du har läser lite till i "småprat" så kan du se att jag även skapat en tråd som heter "särskrivningar" eftersom det svenska språket intresserar mig.

För säkerhets skull så kan jag lägga in en länk till tråden, så slipper du leta wink.gif : särskrivningar.
faith
CITAT (Castea @ 19-02-2007, 15:46)

Svär du då, när ditt ordförråd tryter? Eller har du några tips på vad man kan göra när allt bara gnistrar till eller bägaren rinner över till slut och man blir hederligt förbannad? Jag har kämpat med att inte svära, men det går dåligt. Det funkar inte för mig att istället bli tyst eller "behärska" mig - är jag riktigt arg så måste jag få ett verbalt utlopp för det. huh.gif Annars blir jag bara förgiftad om ilskan bakas in i mig istället för att levas ut.

Jag har inga tips att ge dig.
Stefan_S
CITAT (faith @ 20-02-2007, 00:18)
CITAT (Castea @ 19-02-2007, 15:46)

Jag har inga tips att ge dig.

Ett tips kan vara regelbunden fysisk träning. Då få kroppen utlopp för frustration m.m. och kommer i balans. Kanske en aning långsökt men jag vet att det har hamnat gott när det gällde mitt humör.
Kryddan03
Jag tänker bara göra ett inlägg i denna debatt.

Om någon skriver alltför slarvigt kan jag tycka att det blir lite jobbigt att läsa inlägg. Tyvärr hoppas jag då över dessa även om de kanske innehåller något tänkvärt.

Annars bryr jag mig inte så mycket. Vill någon använda kraftuttryck får de väl göra det. Även om jag själv inte gärna gör det.

Vad jag däremot inte tycker om är när någon ljuger rakt upp och ner. Hur vårdat denne än uttrycker sig. Ingen nämnd, ingen glömd.
alle
CITAT (Stefan_S @ 20-02-2007, 00:13)

Ja, nu vet jag inte hur bevandrad du är i matematik och vilka du syftar på när du säger "vi", så jag kan tyvärr inte svara på din fråga.

CITAT
jag kan nog lista ut varifrån idén till denna tråden kom från början
Om du har läser lite till i "småprat" så kan du se att jag även skapat en tråd som heter "särskrivningar" eftersom det svenska språket intresserar mig.

För säkerhets skull så kan jag lägga in en länk till tråden, så slipper du leta wink.gif : särskrivningar.

Men nu måste jag faktiskt hoppa in lite till Suddens försvar.

Stefan S, på sidan 8 i "Jävla hund" tråden skriver du, efter att svordomar diskuterats ett bra tag: jag väljer att lyfta ur diskussionen till egen tråd.

Obs, detta är nog inte ordagrant citerat eftersom jag skriver ur minnet.

Då måste du väl förstå att dom allra flesta av oss som läser det, faktiskt tror att det är den här tråden du skapade då?

Och Sudden, mina sympatier ligger helt klart hos dig. jag tycker att du blivit helt onödigt påhoppad.
Stefan_S
Det här är en diskussionstråd om vårdat resp ovårdat språk - ett ämne som intresserar många, vad jag har förstått.

Idén uppkom utifrån mitt intresse av språket och hur det används. Punkt. Att man sen kan bli inspirerad av människors språkbruk, det är en annan sak. biggrin.gif Se på t.ex Fredrik Lindström.

Påhopp eller inte, frågan är vem hoppar på vem? huh.gif

Jag fortsätter gärna diskussionen kring vårt språk, utan påhopp, utgår ifrån att det respekteras. smile.gif
*Stintan*
Då tycker jag du kan börja med att föregå som gott exempel ohmy.gif
Stefan_S
CITAT (Stintan43 @ 20-02-2007, 10:00)
Då tycker jag du kan börja med att föregå som gott exempel ohmy.gif

Kan du utveckla hur du menar?
Tycker du att jag har ett illa vårdat språk?
alle
CITAT (Stefan_S @ 20-02-2007, 09:56)
Det här är en diskussionstråd om vårdat resp ovårdat språk - ett ämne som intresserar många, vad jag har förstått.

Idén uppkom utifrån mitt intresse av språket och hur det används. Punkt. Att man sen kan bli inspirerad av människors språkbruk, det är en annan sak. biggrin.gif Se på t.ex Fredrik Lindström.

Påhopp eller inte, frågan är vem hoppar på vem? huh.gif

Jag fortsätter gärna diskussionen kring vårt språk, utan påhopp, utgår ifrån att det respekteras. smile.gif

Nu vill jag ABSOLUT INTE att det här ska urarta i en diskussion om vem som hoppar på vem.
Jag ville ENDAST förmedla lite tröst till Sudden om att hon har mina (och säkert många flers) sympatier

Och angående vårdat språk så tycker jag det är ok med svordomar om man är riktigt j-a sk-tförb-d, annars inte.
*Stintan*
Nej det tycker jag inte men jag tycker att du är onödigt otrevlig o spydig mot somliga i en del inlägg och det tycker åtminstone jag är väldigt likt påhopp.
AnitaO
CITAT (Stintan43 @ 20-02-2007, 10:18)
Nej det tycker jag inte men jag tycker att du är onödigt otrevlig o spydig mot somliga i en del inlägg och det tycker åtminstone jag är väldigt likt påhopp.

Så olika man kan uppfatta människor.
Jag uppfattar Stefan_S som både saklig och lugn.
Ett personligt påhopp är väl när man angriper en person i stället för sakfrågan, och det tycker jag faktiskt inte att Stefan gör.

Att fortsätta diskussionen i den tråden vi nu pratar om hade tvärtom lätt kunna leda till personliga påhopp eftersom den tråden inte handlar om språkbruk, utan om hundar.
*Stintan*
Påhoppen fanns redan i den tråden och i den här finns också otrevliga svar iallafall upplever jag det så huh.gif Hoppas bara att jag får anledning att ändra min uppfattning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon