Medlem
Antal inlägg: 341
Medlem nr: 889
Ja hur va de nu.... physalis pruinosa eller edulis Vilken va den goda? Jag har köpt pruinosa från Runåbergs och hört att den ska vara god men samtidigt känner jag på mig att det är "fel" sort...?!!! Mvh ZaraP
Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31
Du har valt rätt sort ifall du ville ha gyllenbär. runåbergs säljer bara en physalissort och det är gyllenbär, det är från runåbergs jag köpt mina fröer och de brukar vara snabba att sätta bär. (de har dock satt ut fel vetenskapligt namn på växten det vetenskapliga namnet de uppgett är namnet på japansk lykta som är en prydnadsväxt inte något ätligt)
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
Medlem
Ja låter bra, vad jag har förstått så är både edulis och pruinosa fullt ätbara och ser likadana ut men att den ena är betydligt godare - mer "godisbär" än den ena... är det så? å vilken e då den av de båda?
Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447
CITAT (ZaraP @ 07-03-2007, 12:44)
Ja låter bra, vad jag har förstått så är både edulis och pruinosa fullt ätbara och ser likadana ut men att den ena är betydligt godare - mer "godisbär" än den ena... är det så? å vilken e då den av de båda?
Samma undrar jag.
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson
Smaken är ju som bekant olika! Edulis = den du köper i affären Jag tycker den är godast, i allafall om man jämför köpebär med egenodlade pruinosa. Men det är ju inte säkert att egenodlade edulis är lika goda eftersom klimatet under en svensk sommar säkert inte är lika solig och varm som "där de kommer ifrån" : ) Edulis kräver både varmare och längre odlingssäsong än pruinosa. Pruinosa är däremot lättodlad, och god. Bären något mindre och lite blekare i färgen tycker jag. Jag odlar ett antal plantor varje år och äter de "som godis" alleftersom de mognar.
Medlem
Tack för svar! Då kan jag lugnt så min pruinosa då! Jag har tidigare haft problem med att mina inte hinner mogna, kanske är edulisen som spökat för mig då...
Medlem
Antal inlägg: 1 341
Medlem nr: 2 208
Jag tycker gyllenbär är lika goda som kapkrusbär. Tricket är att inte plocka dom! Dom är inte mogna förrän dom ramlar av plantan. Dom vet bäst själva när dom ska plockas.
Tydligen heter dom typ "jordbär", på många språk för att dom ska plockas på marken.
Namnet "markkörsbär" har jag också hört. Och de ska som sagt inte ätas förrän de trillat av. Och det blir massor på en planta. De är jätteroliga att odla och goda att äta. Men personligen tycker jag i allafall att köpe-physalis är godare och lite mer "kryddig" i smaken. Men smaken är ju väldigt olika.
Medlem
Antal inlägg: 1 140
Medlem nr: 5 846
Ser också fram emot en säsong med physalis! Förra året hade jag "ica-sorten", men i år blir det andra bullar. Förra året hann de inte mogna... Är det dags att så dem nu?! Bor i södra östergötland.
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34
CITAT (karjo @ 08-03-2007, 11:21)
Ser också fram emot en säsong med physalis! Förra året hade jag "ica-sorten", men i år blir det andra bullar. Förra året hann de inte mogna... Är det dags att så dem nu?! Bor i södra östergötland.
Om du kan ge dem oredligt med sol eller extraljus så går det bra att så nu.
Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447
pruinosa blir det här med, och jag skall försöka att inte äta upp dem förrän dom åkt i backen av sig själv! Jag har köpt färdiga plantor innan men aldrig har bären hunnit mogna. Nu skall jag prova att så själv!
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson
Medlem
Antal inlägg: 4 829
Medlem nr: 7 440
men har ni sått dom redan eller när ska man är det dags nu eller hur snabbt växer dom???????
--------------------
mvh / malin zon 2 - 3
yg400.gif
"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig. Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"
Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31
Är det den Runåbergs har så tycker jag den är snabb de senaste åren har jag sått första veckan i april och första bäret som varit moget (som ligger på marken) har kommit någon av de första dagarna i juli. Man kan dock så redan nu om man vill ofta tar det ett tag innan fröerna gror så när de börjar titta upp så har det börjat bli bättre ljus ute åtminstone i syd och mellansverige så man kan klara sig utan extra belysning.
(PS! Gyllenbär har bytt vetenskapligt namn till P. grisea)
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
Medlem
Antal inlägg: 4 829
Medlem nr: 7 440
ok tack Åsa....då väntar jag ett jag har så mycket att så som inte är gjort ännu
--------------------
mvh / malin zon 2 - 3
yg400.gif
"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig. Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"