Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bli inte sjuk på en måndag om du bor i Malmö, - patienter avvisas av väktare
          Kathy
          Inlägg 12-03-2007, 10:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

Länk till artikeln.

Frivilliga hjälper till på akuten; länk.

CITAT
          - Vissa måndagar är det så mycket folk när vi öppnar vid 17-tiden att det kan uppstå hotsituationer. Nu i måndags var det extremt. Därför bad jag väktaren att be folk att åka hem, säger Marianne Bjerström.
          Så väktaren får det medicinska ansvaret att avgöra vilka som behöver akut vård?
          - Nej, han får hämta mig eller en sjuksköterska om någon verkar allvarligt sjuk.

Jag tycker det är skrämmande. Är det väktarens ansvar att avgöra om någon verkar vara allvarligt sjuk? crying.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 12-03-2007, 11:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Kathy @ 12-03-2007, 10:31) *
          Länk till artikeln.

Frivilliga hjälper till på akuten; länk.

Jag tycker det är skrämmande. Är det väktarens ansvar att avgöra om någon verkar vara allvarligt sjuk? crying.gif

helt galet om det är så ja angry.gif
          men det kan ju vara dom som är hotfulla som avvisas av väktare. ..journalister har inte alltid skriftens gåva och syftningsfel händer duh.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 12-03-2007, 13:33
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Ja men man kan väl vara sjuk fast man uppträder hotfullt?!

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          pejori
          Inlägg 12-03-2007, 14:52
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 12-03-2007, 13:33) *
          Ja men man kan väl vara sjuk fast man uppträder hotfullt?!

ja...men orkar man vara hotfull om man ä'r allvarligt sjuk tror ni? crying.gif g.gif g.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 12-03-2007, 14:54
          Länk hit: #5

Medlem

Jo det tror jag! Sedan beror det ju på graderingen av vad som är allvarligt.

Tycker att det är sjukvårdspersonal som ska bedöma graden och inte väktare!

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Rapchic
          Inlägg 12-03-2007, 14:56
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem nr: 7 335

men det stog väl inget om att dom som fick vända var hotfulla
          just dom det stog om i artikeln var väl en flicka me svullet ansikte (me pappan där)
          och nån till eller läste jag fel?

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          pejori
          Inlägg 12-03-2007, 14:59
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Rapchic @ 12-03-2007, 14:56) *
          men det stog väl inget om att dom som fick vända var hotfulla
          just dom det stog om i artikeln var väl en flicka me svullet ansikte (me pappan där)
          och nån till eller läste jag fel?

läs mitt första inlägg om syftningsfel i artikeln...det kan ju vara pappan som uppträdde hotfullt. dunno.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Pirum
          Inlägg 12-03-2007, 16:58
          Länk hit: #8

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Väktaren bör såklart inte göra några bedömningar, men är det folk som hotar så bör ju polis tillkallas. Det är ett JÄVLA ofog när ambulanspersonal, räddningstjänst (brandkår), etc, hotas när de försöker göra sitt jobb. Sen förstår jag att man i en krissituation, med en sjuk anhörig, kan vara uppjagad, men någon måtta får det vara.

Turligt nog har jag bara varit på vårdcentral 1 gång de senaste 20 åren ungefär, och det var bara för en rutinkoll, men nog är det så att antalet vårdcentraler har blivit färre och mer överbelastade?

--------------------
          zon2.5

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 12-03-2007, 19:46
          Länk hit: #9

Medlem

Väktare skall naturligtvis tillkallas om sjukvårdspersonalen känner sig hotad, inget snack om den saken , men de ska inte avgöra vem som ska få vård eller inte. Så blir det ju i praktiken enligt artikeln.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Kathy
          Inlägg 12-03-2007, 22:23
          Länk hit: #10

Medlem

En patient med svullet ansikte pga allergi har prioritet om ambulans hade tillkallats, dvs de hade plockat med patienten till sjukhuset.

Citera
          KURT
          Inlägg 13-03-2007, 06:40
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

De verkar vara kreativa i sjukvården i Malmö, när det gäller att spara pengar. De sparar t ex på ström genom att koppla respiratorn till ett strömlöst uttag!

Citera
          Ophelia
          Inlägg 13-03-2007, 06:58
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Med så mycket hot som personalen får stå ut med så tycker jag att det ska vara fler väktare. Är man dålig och man ränner runt och hotar personal så får man stå sitt kast (eller transporteras till psyk om man har det problemet). Personal och sjukhusbehövande ska inte behöva stå ut med folk som inte kan sköta sig. Ärligt talat så struntar jag faktiskt i vad som händer med de som hotar för det är ett oskick som breder ut sig mer och mer. De flesta av de som honar är inte barn utan vuxna människor.

Citera
          Rossi
          Inlägg 13-03-2007, 07:22
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Här kommer en länk till en annan tidning avseende samma sak. Lite mer nyanserad och mindre sensationsbenägen.

http://sydsvenskan.se/malmo/article224166.ece

Men det är inte bra att det är så svårt att få tid till läkare.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Gillan
          Inlägg 13-03-2007, 08:10
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (Rossi @ 13-03-2007, 07:22) *
          Här kommer en länk till en annan tidning avseende samma sak. Lite mer nyanserad och mindre sensationsbenägen.

http://sydsvenskan.se/malmo/article224166.ece

Men det är inte bra att det är så svårt att få tid till läkare.

Bra att få en lite mer nyanserad bild av det hela ja. För som jag fattade det så är det ju inte på grund av de som uppträder hotfullt som de har såna köer. Det beror ju först och främst på för små resurser. samma sak var uppe i Radio Värmland nyhetssändningar hela dan i går. Och sjukvårdsledningen var mer än förtvivlad över hur situationen ser ut. Och över att det finns folk som inte ens kommer fram på telefon. Inte alls acceptabelt menade hon som de intervjuade. Jag kommer inte ihåg exakta siffror, men det var ganska skrämmande att höra hur många som får vänta alldeles för länge eller inte kommer fram alls.

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Netha
          Inlägg 13-03-2007, 08:23
          Länk hit: #15

Gäster

Visst haltar sjukvården, men just köer på akuten beror nog mest på att stor del av dem som kommer dit, eg inte är i behov av akutvård
          utan borde kontakta primären istället.
          Fast där har man dragit ner så mycket att folk kan få vänta i veckor på att få komma till doktorn.
          Rundgång alltså... men fel att skylla på akuten.

Ang flickan med svullet ansikte... man får inte ambulanstransport av den orsaken. Det hade isf varit om hon haft andnöd, men då tror jag inte heller att vakten stoppat henne.

Citera
          Kathy
          Inlägg 13-03-2007, 08:27
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Netha @ 13-03-2007, 08:23) *
          Ang flickan med svullet ansikte... man får inte ambulanstransport av den orsaken. Det hade isf varit om hon haft andnöd, men då tror jag inte heller att vakten stoppat henne.

Tjaaa.......en vän till mig som jobbar som ambulanssjukvårdare, kommenterade just det fallet. Svullet ansikte pga allergi kan få komplikationer såsom andnöd och därför tar man med en sån patient i ambulanstransport.

Citera
          Gillan
          Inlägg 13-03-2007, 08:28
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Så, som jag förstod det, så blev ju folk hänvisade till akuten pga att de inte fick komma till primären trots att de var akut sjuka. Men jag kan ju ha missförstått nåt dunno.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Netha
          Inlägg 13-03-2007, 08:35
          Länk hit: #18

Gäster

CITAT (Kathy @ 13-03-2007, 08:27) *
          Tjaaa.......en vän till mig som jobbar som ambulanssjukvårdare, kommenterade just det fallet. Svullet ansikte pga allergi kan få komplikationer såsom andnöd och därför tar man med en sån patient i ambulanstransport.

Generösa de är ... jag har då aldrig varit med om det.
          Svullet ansikte kan du ju få i många fall av olika allergier men ändå inte drabbas av andnöd.

CITAT (Gillan @ 13-03-2007, 08:28) *
          Så, som jag förstod det, så blev ju folk hänvisade till akuten pga att de inte fick komma till primären trots att de var akut sjuka. Men jag kan ju ha missförstått nåt dunno.gif

Klipp ur artikeln:
          Jourcentralens chef distriktssköterskan Marianne Bjerström kommer ut och stämmer av läget med väktaren. Frågan om nummerlappar väcker en tanke.
          – Vi funderar på hur vi ska hantera det här på bästa sätt, säger hon ödmjukt.

Marianne Bjerström ser många skäl till att Jourcentralen är så hårt belastad. Influensan är främsta förklaring just nu.
          – Jag har själv haft den i helgen. Men influensa är egentligen inget som man behöver söka läkare för. Kryp ner i sängen, ta något febernedsättande och se till att dricka ordentligt. Efter någon dag går febern ner, lovar hon.

Även utom influensatid har trycket på vårdcentraler och jourcentralen ökat på senare år, konstaterar Marianne Bjerström.
          – Vi har ett annat samhälle i dag än för tjugo–trettio år sedan. Arbetsplatserna är glesare bemannade. Därför kommer många hit och vill ha medicin och bli snabbt friska.

Många barnfamiljer i Malmö har i dag invandrarbakgrund. Det har också ökar trycket på primärvården, menar Marianne Bjerström.
          – En del kommer från länder där det verkligen är allvarligt om ett barn får hög feber.

Citera
          Kathy
          Inlägg 13-03-2007, 08:42
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Netha @ 13-03-2007, 08:35) *
          Generösa de är ... jag har då aldrig varit med om det.

Generösa? Nej, de gör bara sitt jobb. yes.gif

Citera
          bejron
          Inlägg 13-03-2007, 08:43
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 155
          Medlem nr: 6 593

Välkommen till akuten för så är det. Nu söker man för halsont sen i går kväll men ingen feber - man har ju sportlov. Man söker akuten för att medicinen man tagit i tre år tagit slut just nu och att receptet gått ut har man ingen aning om. Vrickade fötter och skidåkning, sök ortoped, ont i magen sedan tre veckor då söker man helst en natt man ändå inte kan sova även om det inte är värre. Man söker tom för simpel magsjuka. Alla vet väl vad det är men hur många söker akuten? Jo, många för dom måste jobba dagen därpå. Människor vet att det finns möjligheter och om man bara står på sig ska det nog gå. Det alla inte förstått är att somliga saker läker ut av sig själv. Vilka som kommer i kläm? Dom som är verkligt sjuka men inte gör något väsen av sig förstås.

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 02:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon