CITAT (catlady @ 12-03-2007, 19:56)

Jag har ju nu tre katter, varav två både äter och leker mycket. Nu börjar jag fundera på om jag kanske skulle laga/fixa till lite egen eller blanda in lite av de dyrare och mer näringsrika fodren i deras diet. Jag ger dem Friskies torrfoder och Mjau burkmat, och två av dem föredrar definitivt burkmaten (och mat från våra tallrikar = fisk, kött, skinka).
Jag skulle vilja höra om er erfaranhet av att laga egen mat till katter, och annan erfarenhet av olika sorters mat!
En ledtråd till hur bra torrfoder är (om nu torrfoder är bra överhuvudtaget - vilket jag absolut inte tycker!) är att se efter hur mycket spanmål det innehåller. Det enda spanmål som överhuvudtaget är acceptabelt i kattmat är ris och då i första hand bruntris.
Katter skall inte ha en diet bestående av en massa kolhydrater, utan ju mer kött/animaliskt protein kosten innehåller desto bättre.
Titta alltid efter mängden animaliska ingredienser i fodret och om möjligt även kvaliten på dem.
Burkmat med annat än kött och köttbiprodukter ska du inte acceptera. Allt annat är bara utfyllnad! Strunta bla i Mjaus "sunda målet" och Whiskas burkmat. "klassisk" Sheba är ok också, men blir ju lite dyrt om man har flera katter.
Mjau burkmat är otroligt misskretiterat
Det är en utmärkt kost och vida överlägsen varje form av torrfoder. Att man bär hem lite extra vatten får man ta.
Våra tamkatter härstammar från en ökenkatt som fick i stort sett hela sitt vätskebehov tillgodosett via sina byten.
Därför har våra katter i dag dels mycket dålig utvecklad känsla för törs = drickor ofta på tok för lite, och dels är de skapta för att få i sig vätska via maten.
Mina egna katter får nästan uteslutande hemmagjord mat och mår utomordentligt bra av det - tillskillnad från när de var torrfodersätare (RC

)
Mjau och "hemkört" är en lysande ide
Du har redan fått adressen till Matildas kokbok och jag kan inte nog rekommendera denna läsning.
Lite enkla tips och inspiration hittar du söker efter vår "BARF-tråd" här på forumet.
Lycka till!!!
(ska vägen om Coop nu på hemvägen och köpa billig nötfärs - till katterna så klart

)