Åh, jag spånade lite bara. Björnbär odlar jag inte själv än, men har funderat på det. Solig vägg lär vara en bra växtplats för dem.
Rosenbönor odlar jag varje år, en sort per år de senaste tre åren. Vackra blommor och baljor som är goda om man skördar dem i tid. Ju mera man skördar desto mer blommor blir det! Baljorna strimlar jag på längden eller diagonalt, kokar och har på pizza eller i grytor. I år blir det troligen Prizewinner igen, röda blommor och bra baljor. I fjol var det Sunset, vackra laxrosa blommor men kanske lite grövre baljor. I förrfjol odlade jag Painted Lady, de gav uselt med baljor (blommorna bara ramlade av) men det kan ha berott på att jag odlade dem i en jordsäck och det kanske blev lite för torrt. De ska få en chans till, antingen i år eller nästa.
Tromboncinosquash är rankande och vill gärna ha något att klättra på men det finns många andra sorter. Vanliga Gold Rush är ett måste (ger fin färg på squashkakan), buskväxande och produktiv. Två plantor räcker bra.
Solrosor nämnde jag mest för att jag skulle vilja ha, men jag glömmer jämt att så dem! Sen när de blommar hos alla andra kommer jag på att javisstja...
Solig vägg är helt enkelt en bra plats att odla det mesta!
--------------------
Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag. Kinesiskt ordspråk
|