Jag förstår att sorten är viktig för att avgöra hanteringen. Jag har letat efter fröpåsen, men jag måste ha slängt den. Eftersom jag inte visste om att det fanns olika varianter av Kristikorsblomma var jag väl dum nog att inte skriva det latinska namnet på krukan heller... :-( Jag gissar att det var en vanlig sorten, kanske "den blå" som skrivs om här. Kan tycka mig känna igen "Passiflora caerulea". Det var inte impectas frö. Möjligen kan det ha varit en Lord Nelson-fröpåse, men jag har inte ens lyckats hitta den på nytt i affären när jag köpt fröer nyligen.
Jag har i alla fall haft den ute ett tag nu (sedan något av de första svaren här), och den ser ut att trivas bra trots kyliga nätter, nära frost. Kanske kan det ge den lite blomstringsinstinkter, jag får försöka plocka av råden jag fått här. Den får alltså vara ute under sommarhalvåret och i skydd från (för mycket) direkt sol, och så får jag försöka hålla den i full skugga, kyligare, under de varmaste dagarna på sommaren.
Jag har förresten ett några "vanliga" passionsfruktsplantor också, som jag sått från skrynkliga frukter! De växer på bra och är rätt annorlunda i bladen mot den den här köpe-korsblomman - de är betydligt mycket tjockare i bladen. Kul om de skulle få blomm också, men det var inget jag tänkte så mycket på när jag petade ned fröerna från frukterna.
M.v.h. Andreas
Redigerat av Andreas1974: 19-04-2007, 19:05
|