Det kan bli många olika svar så du får sålla... Här får du ett par tankar som du kan använda dig av om du vill.
* Vilka olika platser/rum vill ni ha? Lek, trädgårdsland, uteplats, "fotbollsplan" osv.
* Vilka praktiska detaljer behöver ni ta hänsyn till? Behöver ni kunna ha uppsikt över barnen från huset, från uteplatsen, ska det kunna spelas fotboll (=bra gräsyta), finns det något ni behöver ta hänsyn till i trädgård eller omgivning (trafik, grannar)?
* Vad kommer vuxna vilja göra i trädgården?
* Vad kommer barn vilja göra i trädgården?
* Vad kommer familjen vilja göra i trädgården?
Tips 1! Vi monterade gungställningen på två långa plankor. På så sätt var den tippsäker och flyttbar och vi kunde flytta runt den för att inte få stora gräsfria gropar i gräsmattan.
Tips 2! Vi tog bort en damm som fanns "mitt i gräsmattan" och gjorde om platsen till sandlåda. Dammen var omgärdad av Hosta eller Funkia som det också kallas och utmed ena långsidan på sandlådan fick blommorna vara kvar. Där har ungarna haft garage under bladen och byggt hus. Det gör också att sandlådan inte blev "en låda mitt på gräsmattan" utan smälte in lite bättre.
Mossa är det gott om i gräsmattan just nu. Det kan vara bra att göda den, men om ni inte vill klippa som tokar skulle jag råda er att vänta med det. Kanske rentutav till nästa år. Mossa är skönt att gå på...

Jag har faktiskt ingen aning om var man gör av sten. Bodde jag nära kunde ni få tippa av en del hemma hos mig!

Spara så mycket ni kan och som linvik skrev kanske ni kan flytta "stenhögen"?
Lycka till med nya trädgården!