Jag tycker nästan bäst om chilis när de är färska, men problemet när man odlar själv är att allt brukar mogna på en gång och eftersom man inte hinner äta upp det behöver man konservera på något sätt. Man kan torka, röka eller lägga in dem som pickles (i vinäger då). Man kan göra såser även utan vinäger men då håller de inte lika länge. En del info kan man få härifrån:
UK Chile Head.
Sök också i forumet, det finns recept, har för mig att man kan konservera i honung men har inte testat själv.
Jag har ett bra recept på picklesinläggning som egentligen är Jonas Borsséns. Jag vet inte hur det är med copyright osv. men jag chansar och delar med mig av det här receptet som har publicerats i Göteborgsposten:
2 dl ättiksprit
2 1/2 dl äppelcidervinäger
1 tsk oregano
1 lagerblad
1 tsk hela svarta pepparkorn
1 hel kryddnejlika
2 tsk salt
1 tsk socker
3 msk olivolja
1/2 silverlök
4 vitlöksklyftor
250 g färsk jalapeno (ca 8 chilifrukter) eller annan sort
2 morötter
100 g färska haricot verts
Blanda ättiksprit, vinäger, kryddor, salt och socker i en kastrull. Koka upp, sänk värmen och låt sjuda.
Skär under tiden löken i grova skivor och hacka vitlöken grovt. Fräs med olivoljan i en stekpanna tills löken är genomskinlig, cirka 3 minuter. Ställ åt sidan.
Skär ett kryss i änden av varje chilifrukt, eller skiva dem grovt. Detta gör picklesarna betydligt starkare. Skiva moroten och rensa bönorna.
Blanda den stekta löken och vitlöken, chilifrukterna och resten av grönsakerna i ättiksblandningen. Koka under lock på låg värme tills grönsakerna är mjuka, cirka 15 minuter.
Låt svalna och häll upp i rena glasburkar. Förvara i kylskåp.
PS. Hungarian Hot Wax passar mycket bra till detta recept.