Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Chilli, Hur gör jag, och vad gör jag
          Strixx
          Inlägg 09-04-2007, 09:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem nr: 8 508

Hej,

Jag tänker odla två sorters chilli i sommar. Pepparoni och Jalapenos. Jag tänkte lägga in dom men undrar nu vad för lag man lägger in dom i, och om man ska förvälla dom först. Resultatet vill jag ska bli som det man kan köpa i affären.

Sedan kanske någon har fler tipps vad man kan göa med dom. Egna kryddor kanske? En annan idé jag fick var egen Hot Sweet Chille Souce, vad tor ni om det?

Citera
          myrtille
          Inlägg 28-04-2007, 20:34
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 324
          Medlem nr: 5 306

Jag tycker nästan bäst om chilis när de är färska, men problemet när man odlar själv är att allt brukar mogna på en gång och eftersom man inte hinner äta upp det behöver man konservera på något sätt. Man kan torka, röka eller lägga in dem som pickles (i vinäger då). Man kan göra såser även utan vinäger men då håller de inte lika länge. En del info kan man få härifrån: UK Chile Head.

Sök också i forumet, det finns recept, har för mig att man kan konservera i honung men har inte testat själv.

Jag har ett bra recept på picklesinläggning som egentligen är Jonas Borsséns. Jag vet inte hur det är med copyright osv. men jag chansar och delar med mig av det här receptet som har publicerats i Göteborgsposten:

2 dl ättiksprit
          2 1/2 dl äppelcidervinäger
          1 tsk oregano
          1 lagerblad
          1 tsk hela svarta pepparkorn
          1 hel kryddnejlika
          2 tsk salt
          1 tsk socker
          3 msk olivolja
          1/2 silverlök
          4 vitlöksklyftor
          250 g färsk jalapeno (ca 8 chilifrukter) eller annan sort
          2 morötter
          100 g färska haricot verts

Blanda ättiksprit, vinäger, kryddor, salt och socker i en kastrull. Koka upp, sänk värmen och låt sjuda.
          Skär under tiden löken i grova skivor och hacka vitlöken grovt. Fräs med olivoljan i en stekpanna tills löken är genomskinlig, cirka 3 minuter. Ställ åt sidan.
          Skär ett kryss i änden av varje chilifrukt, eller skiva dem grovt. Detta gör picklesarna betydligt starkare. Skiva moroten och rensa bönorna.
          Blanda den stekta löken och vitlöken, chilifrukterna och resten av grönsakerna i ättiksblandningen. Koka under lock på låg värme tills grönsakerna är mjuka, cirka 15 minuter.
          Låt svalna och häll upp i rena glasburkar. Förvara i kylskåp.

PS. Hungarian Hot Wax passar mycket bra till detta recept.

Citera
          Fnattan
          Inlägg 29-04-2007, 13:03
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 85
          Medlem nr: 1 400

Hej!
          Jag fryser in alla mina och då har jag så att det räcker till matlagningen resten av året. Det går jättebra och de är dessutom lättare att hacka och eventuellt ta bort frön, när de är frysta.
          Hälsningar, Fnattan

--------------------
          Denna dag ett liv!

Citera
          KURT
          Inlägg 30-04-2007, 06:01
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Chili passar mycket bra med socker eller honung, men för konservering bör man hålla sig till ättika/vinäger (eller frysa). Det danska TV-programmet "Frilandhaven" hade ett recept på Chilipasta, med mycket socker i.

Citera
          Strixx
          Inlägg 25-05-2007, 20:33
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem nr: 8 508

CITAT (myrtille @ 28-04-2007, 21:34) *
          En del info kan man få härifrån: UK Chile Head.

Den sidan har jag kollat på men lyckas inte hitta något. Får väl läsa nogrannare.

Jag kom på en annan sak jag vill göra med min chilla. I Portugal har man något som heter "Piri-piri", som är fantastiskt gott. En typ av chillipasta. Om någon vet hur man göra hade jag blivit glad, och frugan hade blivit överlycklig.

Citera
          myrtille
          Inlägg 26-05-2007, 07:36
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Strixx @ 25-05-2007, 21:33) *
          Den sidan har jag kollat på men lyckas inte hitta något. Får väl läsa nogrannare.

Det var rubriken till vänster jag tänkte på: How to use peppers - canning, drying, pickling, roasting, smoking. Det täcker väl in det flesta sätten som finns att konservera chili på.

Här hittade jag ett recept på piri piri: http://www.completerecipes.com/128567.htm
          Har inte testat själv men det låter intressant. Det finns förresten massor av chilirecept på den sidan, speciellt under C.

Citera
          Gillan
          Inlägg 26-05-2007, 08:42
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Men, hör ni! Piri-piri, är om jag inte missminner mig en väldigt liten pepparfrukt i sig. Alltså måste ju denna pasta i så fall innehålla frukten/pepparn "piri-piri"? Jag kan ha fel, men det tror jag inte dunno.gif

ps. Den är dessutom oerhört stark, en av de starkare bland pepparfrukterna sweatingbullets.gif

Redigerat av Gillan: 26-05-2007, 08:45

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          myrtille
          Inlägg 26-05-2007, 09:10
          Länk hit: #8

Medlem

Jo, egentligen. Men piri pirin kanske är svårare att få tag på än thaichilin som de rekommenderar i receptet? Jag tror styrka och smak är rätt lika (jag får se senare i år, eftersom jag odlar båda sorter). Det här med namn på chilisorter är en snårskog. Piri piri är tydligen samma sort som African birdseye och eventuellt också Malagueta har jag nu konstaterat. Det verkar vara så att en och samma sort har olika namn i olika länder. Jag hittade den här texten också för den som gillar chilitrivia:

PIRI-PIRI is a Swahili word meaning ‘pepper-pepper’ referring to any peppers. In Portugal, it has come to mean the small fiery hot pepper, found hanging in garlands in all the markets. No chicken is ever ordered in an Algarve restaurant without the question “Com piri-piri?” (with piri-piri?) being asked. Portuguese traders then carried the seeds to their African colonies of Angola and Mozambique. From there, they spread across Africa, along with their Swahili name ‘piri-piri’. To complete the circle, some of the small hot pods were brought back to Portugal, where they have kept their Swahili name up to the present day.

Citera
          Gillan
          Inlägg 26-05-2007, 11:17
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Intressant myrtille. Och som jag brukar tänka, inte en dag utan att man lär sig nåt nytt tummenupp.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 20:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon