| |
|
  |
Potatistråd 2007, Årets knöligaste tråd! |
|
|
|
|
11-04-2007, 20:52
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Jahapp. Då är äntligen årets första potäter i jorden. Än så länge bara i hinkar, för att bli färdiga lagom till midsommar, men snart blir det sättning på allvar. Har en hel hoper på groning Jag tar mig friheten att skapa en Potatistråd även för 2007, så att jag inte svamlar för mycket och bifogar för många bilder i alla andra trådar  Dessutom är det enda sättet för mig att ha någorlunda koll på årens potatisar. Alla är såklart välkomna att posta i denna tråd, ju fler potatisar desto bättre Jag har försökt lägga lite band på mig i år...flera av fjolårets potäter sätter jag inte i år, men samtidigt blir det såklart några sorter jag inte provat förr. Tycker generellt sett det är roligt med gamla sorter, och accepterar gärna en aningen mindre skörd. Nedanstående potäter har jag satt i hinkar i växthus. Hinkarna är vanliga trädgårdshinkar, med borrade dräneringshål i botten. Sen lägger jag ett par centimeter småsten i hinkarna, nån decimeter jord, och så i med en potät som täckes med lite jord. Efter hand som plantan växer upp fyller jag på med mer jord tills hinken är full. Klantigt nog har jag inga foton på hinkarna, men jag har några foton på potatisarna jag satte. Har dem som bifogade filer, men kommer nog i fortsättningen att lägga upp dem på Flickr och länka in dem här. Hur som helst, här är potatisarna jag satt hittills, och några snabba tankar om dem:
Kongo.jpg ( 105.85k )
Antal nedladdningar: 102Blå Kongo. Gammal sort, okänt ursprung. Egentligen inte en tidig potatis, men den växer kraftigt och ganska snabbt. Väldigt vacker planta, med stora starka blad och fina blåvioletta blommor. Är nog den potatissort vi haft som breder ut sig mest, både till blast och hur potatisarna växer under plantan. De starkt färgade potatisarna är ett trevligt och pittoreskt inslag på midsommarbordet, speciellt kanske för barnen. Jag tycker egentligen den funkar bättre som sommarpotatis än som lagrad potatis hos oss, färgen är jämnare innan de vuxit riktigt stora. Dock är smaken mycket god även efter lagring, påminner om King Edward tycker jag; åt lagrad Kongo för några veckor sedan, som potatismos, mums Sorten växer starkt på de flesta jordar, däremot tycks den känslig mot bland annat skorv tycks det som. Ätbar ändå givetvis, men den förlorar sin vackra blålila lyster. Jag har köpt den som sättpotatis för några år sedan, vet inte om den finns som sättpotatis numera?
cherie.jpg ( 100.6k )
Antal nedladdningar: 121Cherie. Modern sort, 1997. Just detta exemplar är ganska runt, men annars påminner den om Amandine och annan mandelpotatis till formen. En vacker rödrosa potatis, tämligen fast. Om man läser 'reklambladen' så är det en salladspotatis som är tänkt att ätas när den är ganska liten. Men jag tycker smaken blir bättre senare på sommaren, när den vuxit till sig. Påminner om systersorten Amandine på många sätt. Vackra blad med rätt mörk grön färg. Är en medeltidig sort, men den står bra hela sommaren som sagt. Går ganska bra att lagra också. Marknadsförs som delikatesspotatis, men ger ändå rätt ok skörd, om än inte som mer traditionella "matpotatissorter". Tålig mot exempelvis skorv, hos oss har den varit en av de friskare potäterna. Går såvitt jag vet bara att köpa i Gourmetpack (4 sorter), men någon annan kanske sett dem i separata förpackningar?
mandel.jpg ( 81.3k )
Antal nedladdningar: 66Mandel. Vanlig hederlig Mandelpotatis. Gammal sort, har odlats (främst i Norrland) sedan åtminstone 1800-talet. Bland de mer långsamma sorterna att växa, men som vi alla vet är det en väldigt god potatis. Att den har lätt att koka sönder, ja, det ger väl lite mer spänning i tillvaron  Blir bättre längre norrut sägs det, men jag tycker då den går rätt bra i våra magra jordar med mycket ljus. Övriga kommentarer överflödiga. Finns att köpa som sättpotatis lite överallt.
Marine.jpg ( 105.1k )
Antal nedladdningar: 54Marine. Modern sort, 1994. Ursprung Frankrike, Normandie tror jag. Sägs ha vunnit ett par smaktester, och den är god, men inte spektakulär. Sägs även tåla frost och kyla bra, vilket är en av anledningarna till att jag provade den förra året. Helt ok sort som sagt, men vi fick en smula skorv på några av dem. Annars är de fina, lätt gulaktiga i skal och kött, relativt fasta. Runda, lättskalade. Blåaktiga blommor. Tror den bara finns i 4-pack, Gourmetlådan.
ros.jpg ( 95.27k )
Antal nedladdningar: 103Early Rose. Gammal amerikansk sort, registrerad 1861. Har odlats i Sverige som tidig potatis i rätt stor omfattning förut, åtminstone här i Västsverige verkar det som. Kallas ofta "rosar" eller liknande. Har en svagt rosafärgad ton som inte framgår av denna potäta som mer är grön i anletet. Får tidigt många och starka groddar, även om dessa sett för lite ljus. Mycket god potatis, smakar äkta färskpotatis på alla sätt och vis. Känslig för bladmögel, men det är vanligt bland tidiga potäter. Likaså en smula känslig för skorv, men äter man dem tidigt så är det ju oftast inga problem. Blommar vitt och relativt sparsamt. Verkar inte gå att köpa i affärer, men kanske kan man köpa den på torg senare i sommar.
Tromöy.jpg ( 99.74k )
Antal nedladdningar: 73Tromøypotet. Gammal (>200 år förmodligen) norsk potät som odlats på nån avlägsen ö eller liknande. Kul. Säreget utseende, den är liksom rödlätt med gula fläckar, en slags omvänd King Edward, lite enkelt uttryckt. Mycket god smak, blommar finfint med blålila blommor. Ganska frisk, men jag har bara odlat den i 1 år och då bara några enstaka plantor. Går ej att köpa i affärer.
timo.jpg ( 86.56k )
Antal nedladdningar: 84Timo. Finländsk sort, medelålders (från sena 1960-talet tror jag). Den mest odlade tidiga sorten i Finland, och den verkar även placera sig högt i smaktester där. Har aldrig satt denna sort förut, spännande. Blommar blått (tillägg : verkar blomma mycket sällan - och inte hos mig). Finns att köpa som sättpotatis på många ställen i år. Hm, sådär...jag noterar att jag inte satt några Amandine inför midsommar, men, jag kommer att sätta sådana i åkern och kanske pallkragen. I övrigt återkommer jag med mer...såhär i början blir det tyvärr tråkiga bilder, sättpotatisar ser ofta rätt tråkiga ut Kom igen nu, skriv vilka sorter ni hittat och ska sätta i år, var man kan köpa dem, etc  Ovanstående sorter (Cherie, Marine, Mandel, Timo) finns på Bauhaus, Coop Forum. Kongo har funnits på Coop Forum, men jag hittade inga där i år. Folk som har för mycket tid över kan kolla i föregående års trådar, där man även kan se en del blommor och skördade potäter. Potatistråd 2006 http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=40604Potatistråd 2005 http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=31766
Redigerat av Pirum: 27-03-2014, 10:35
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
11-04-2007, 21:09
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
Hmm, Pirum, Skulle du inte kunna säga på ren svenska vilka sorter du tycker är bra! Både som tidig och sen potatis? Vi har just nu Amandine, Minerva och Marine på förgrodd. Att amandine är bra, det visste vi redan innan, men de andra? Har du nån susning om dem? Nu menar jag inte att vi skulle ta dina råd som nån form av " lag" , men det är alltid roligt och intressant med olika tips och råd från nån med lite erfarenhet
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
|
|
|
11-04-2007, 21:40
|

Validating

|
CITAT (Gillan @ 11-04-2007, 22:09)  Hmm, Pirum, Skulle du inte kunna säga på ren svenska vilka sorter du tycker är bra! Både som tidig och sen potatis? Vi har just nu Amandine, Minerva och Marine på förgrodd. Att amandine är bra, det visste vi redan innan, men de andra? Har du nån susning om dem? Nu menar jag inte att vi skulle ta dina råd som nån form av " lag" , men det är alltid roligt och intressant med olika tips och råd från nån med lite erfarenhet  Jag har nog mindre erfarenhet än det ser ut. Bland annat för att jag är dålig på att notera detaljer om alla sorter. Men... Att uttrycka mig på svenska, tja...det har jag svårt för  Men jag sätter bara sorter som är bra...he... Marine är bra, Minerva har jag mindre koll på men den är säkert helt ok som tidig potatis, att äta innan Amandine. Ska jag bara rekommendera 3 sorter på rak arm, som är lätta att få tag på, så skulle jag säga Silla (tidig god potatis, sommarpotatis), Amandine (sommarpotatis), och Asterix (sen potatis). Odlar dock inte Silla och Asterix i år, men det är inget fel på sorterna. Jag är även förtjust i King Edward som sen sort, den går bra i vår jord, men många tycker att den är för mjölig och svårkokt (går sönder) så jag brukar inte rekommendera den hur som helst. En sak jag ska fokusera mer på i år är hur de blommar...det är ju kul med lite färg i potatislandet. Amandine blommar vacker och friskt, exempelvis. Likaså Blå Kongo. Hur de blommar kan underlätta identifiering också, när man rört ihop sorterna under vintern...  Skulle bli jätteglad om folk under sommaren postar bilder på potatis som blommar
Redigerat av Pirum: 11-04-2007, 22:00
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
11-04-2007, 23:22
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Tack för en informativ tråd Pirum! Bra initiativ, fyll gärna på med fler potatisar om du kan. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
|
|
|
12-04-2007, 06:57
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
Tack för svar Pirum. Och det där med att fota blommorna ska jag/vi försöka komma ihåg. Det är nåt vi aldrig har tänkt speciellt mycket på tidigare. Bara att de blommar  . Blå Kongo kanske inte skulle vara så dumt att testa. Att den är både god och rolig vet vi ju sen tidigare. Om inte, så är det kul att ge barnbarnen blått potatismos Ska försöka ta " oss " i kragen och komma ihåg att rapportera hur det går i år
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
|
|
|
12-04-2007, 07:54
|
Medlem
Antal inlägg: 34
Medlem nr: 8 437

|
Kul tråd. Iår har jag Rocket, Maris Bard och Asterix. Rocketarna satte jag i månafdsskiftet mars/april. Maris Bard ligger på förgroning och ska förhoppningsvis i jorden när den har torkat upp efter regnet. Asterixarna har jag inte börjat förgro än, dem tänkte jag sätta där jag tar upp tidiga rädisor m m. Jag bor i Trelleborgs kommun och för något år sedan stängde de trädgårdsbutiken i stan, så jag lyckades inte få tag på så många sorters utsäde... (ja man kan beställa enskilda knölar på postorder men det gjorde jag asså inte...)
|
|
|
|
|
|
|
|
12-04-2007, 09:56
|
Medlem
Antal inlägg: 647
Medlem nr: 2 895

|
Kul med potatistråd. Weibulls för "blå kongo" - i småpåsar ca 12 knölar. Hittills har jag satt ovanstående och "Princess" på förgroning. Tidigare har jag provat Maria (tidig), Asterix och Amandine. Alla har funkat bra. Få se vilka fler jag provar!
--------------------
"brukar är inte alltid"
|
|
|
|
|
|
|
|
12-04-2007, 14:53
|

Validating

|
I vilka affärer köper man Weibulls potatisar? I de butiker jag klampat runt har de i praktiken bara haft Stubbetorps. Inget fel på dem, men, variation är ju alltid kul. "Bo Grönt", sammanslagning av Trädgårdsringen och Växtmästaren, ska tydligen ha skotska sättpotatisar. Sharpe's Express, och annat. Får se om jag hittar en sådan butik i helgen.
Eller fel och fel...sättpotatisarna behandlas ju helt åt SKOGEN i många av våra butiker. Jag åkte förbi en Coop Forum i helgen, och där hade de uppenbarligen hanterats dåligt. Långa, gängliga, vita groddar på alla potäter de hade kvar. Hade säkert legat i dryg rumsvärme i flera veckor. Men det finns butiker som sköter sig, var inne på ett Blomsterlandet, de hade speciellt rum för sättpotatisen, nästan kylrum. (Jag menar inte att hänga ut Coop här, men om en så stor kedja behandlar sättpotatis så dåligt...det är inte förtroendeingivande.)
(Hur matpotatisen misshandas på många ICA, Coop, Hemköp, det är värt en egen tråd nån gång tror jag)
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
12-04-2007, 21:07
|

Medlem
Antal inlägg: 1 278
Medlem nr: 1 399

|
Bra initiativ Pirum! Blir intressant att följa utvecklingen i sommar.
Själv prövar jag tre nya sorter i år. Tidigare har Asterix varit min standardpotatis men den får vila i år. Jag tycker visserligen att den är kanongod, men jag har inga bra lagringsmöjligheter och därför satsar jag mer på tidig potatis i år. (tror jag i alla fall, har inte totalkoll) Jag har Arielle som ska vara en tidig potatis. Har satt cirka 4 kilo. Sedan prövar jag Linzer Delikatesse och en mandelpotatis. Det är nog ganska stor risk att dessa inte funkar här i lerjorden men jag kunde inte låta bli när jag såg förpackningarna.
All min sättpotatis är från Weibulls, inköpt på Granngården i Borrby.
--------------------
Susanna (med fritidshus i zon 1)
|
|
|
|
|
|
|
|
12-04-2007, 22:29
|

Validating

|
Linzer Delikatesse har jag varit nyfiken på, ser fram emot att läsa om den  Arielle har jag ingen erfarenhet av, men den har vunnit nåt smaktest nånstans om jag minns rätt...ska ge rätt stor skörd också. Granngården...ska se om jag hittar dit...attans...jag som hade tänkt att vara lite 'snål' med antalet sorter i år...
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
14-04-2007, 22:16
|

Validating

|
Jahaja...fick åka förbi en "Bo Grönt"-ansluten butik för att se om de hade några roliga sorter (eftersom jag läste en tidningsartikel om det). Och jo, jag kom hem med en påse Pink fir apple, och en påse Red duke of York.  I övrigt hade affären mest modärna sorter, eller åtminstone vanliga sorter, men eftersom jag själv är nyfiken - ni som bor i närheten av en Bo Grönt-butik, eller andra butiker med roliga potatisar såklart, gör ett litet studiebesök och se vad ni hittar  Potatisarna jag köpte är förmedlade via http://www.larsviken.se (finns en massa roliga potatisar på den sidan!) men är uppvuxna i Skottland.
RedDukeOfYork.jpg ( 138.36k )
Antal nedladdningar: 72Red duke of York. Duke of York är ursprungligen från 1891 (Skottland), den röda varianten upptäcktes i Holland 1942 och tycks mer lättodlad och vackrare, samt fastare. Jag har inte odlat den tidigare, men sorten ska tydligen vara tidig och ge god skörd. Blasten har djup färg med lite rödaktigt inslag i bladkanterna. Blommar sällan. Känslig mot bladmögel (men som tidig sort är det mindre viktigt), och ganska god motståndskraft mot skorv. Om någon har problem med sniglar kan denna vara en sort som klarar sig hyfsat. Allround-potatis, som lämpar sig extra bra stekt/friterad. Rött skal, gul insida. En engelsk sida ger ett recept på hasselbackspotatis där denna sort använts. Jag har rätt höga förhoppningar på ovanstående.
PinkFirApple.jpg ( 148.21k )
Antal nedladdningar: 80Pink fir apple. En gammal fransk sort, registrerad 1880, men förmodligen odlad redan 1850. Säreget utseende. Underligt namn. Första gången jag odlar den, så jag vet inte så mycket, men smaken ska såklart vara väldigt bra. Tar lång tid på sig att gro och växa. Vita blommor, men den blommar nog inte så ofta. Känslig mot alla sjukdomar förutom skorv, verkar det som. Rimligen svårodlad alltså, så jag räknar inte med att den ska ge jätteskörd. Men den är en smula spännande. Bitvis rosafärgat skal, vit fast insida. Tillägg : Ovanstående snyggingar bor numera i varsin hink placerad i växthus.
Redigerat av Pirum: 14-04-2007, 23:07
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
14-04-2007, 23:05
|

Medlem
Antal inlägg: 324
Medlem nr: 5 306

|
Många riktigt fina och inspirerande potatisbilder här. Odlar du i hink hela tiden eller är tanken att du ska flytta ut dem i land senare (funderar om jag kan ha en hink på min balkong)?
|
|
|
|
|
|
|
|
14-04-2007, 23:28
|

Validating

|
CITAT (myrtille @ 15-04-2007, 00:05)  Många riktigt fina och inspirerande potatisbilder här. Odlar du i hink hela tiden eller är tanken att du ska flytta ut dem i land senare (funderar om jag kan ha en hink på min balkong)? Tack, jo, odlar ett knappt dussin potatis i hinkar i växthus, att ha till midsommar ungefär. De får stå i hinken hela tiden, men vi flyttar ut själva hinkarna när vädret är lämpligt. Potatis vill inte ha för varmt, helst en bit under 30C. Men de kan ju inte stå ute vid risk för nattfrost. Du kan säkert ha potatisen på balkong, men om det är risk för frost på natten kan du lägga en kartongbit över hinken, eller ännu hellre ta in den över natten. Senare sätter vi en del i pallkrage, att både äta men kanske främst ha som sättpotatisar inför nästa år (jämnare kvalitet i pallkragen, mindre ogräs, mindre lera, mindre knäpparlarver, mindre skorv). Men det mesta sätter vi ju direkt i åkern, men inte förrän i början av maj. CITAT (Lady Hamilton) Och jag sätter som vanligt mina 8 "Ica" potatisar i varukorgar fyllda med sand och sedan gräsklipp. Varukorgar låter praktiskt  Inte fy skam med "ICA"-potatisar heller, så som potatisarna gror i våra affärer kan det ju åtminstone inte klagas på växtviljan  Jag har själv satt potatis från "ICA" tidigare år, det kan ibland vara enda rimliga sättet att prova en intressant sort.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
15-04-2007, 00:19
|
Gäster

|
jag vet inte vad jag har för sort , fick dom av en vän .
bra tråd ska följa den . jag fick ju en hel del hjälp förra året så nu gör jag inga fel och nu hoppas jag på en bättre skörd .
mina potatisar har varit i potatislandet nu i två veckor . och alla har grott så kommer dom upp får jag vara beredd med skydd om frost kommer .
tror kanske att jag får utöka landet för jag satte det nog för trångt
vilket avstånd använder du emellan potatisen Pirum ??
kanske kan visa en bild på groddarna om du vet vilken sort det kan vara ?!
|
|
|
|
|
|
|
|
15-04-2007, 07:32
|

Validating

|
Ja, du hade ju mycket otur förra året om jag minns rätt, men det går säkert bättre i år Vi brukar använda ett avstånd på ca 30cm mellan knölarna. Det går att ha mindre, eller mer, men det är ingen katastrof att ha andra avstånd. Vissa sorter breder ut sig mer, exempelvis Blå Kongo. Ibland sägs att tätt satta potatisar (ner till 20cm) tål vind bättre eftersom blasten stå tätare. Å andra sidan kan de inte växa ut som de vill och blir ofta mindre. Men det kan vara en tillgång, om man inte vill ha för stora potatisar. Sorter som blir höga och smala plantor, exempelvis King Edward, kanske man kan knö ihop lite mer än andra utan problem, gissningsvis. Att sätta potatisen glest kan man göra för att minska risken för sjukdomsspridning mellan plantorna, men med ett avstånd på 40cm blir det enklare för vinden att ta plantorna. Och sjukdomar verkar spridas rätt bra ändå, tänker på exempelvis bladmögel. En annan intressant fråga är djupet man bör sätta på, samt kupmetoder man kan använda, men där har jag inte så mycket att komma med. Visa gärna bilden på grodden, men det är nog svårt att identifiera den efter enbart grodden. Är det en köpt sättpotatis eller en matpotatis från butik som fått gro?
Redigerat av Pirum: 15-04-2007, 07:36
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
16-04-2007, 07:57
|

Medlem
Antal inlägg: 928
Medlem nr: 8 580

|
Jag brukar ha en tumregel att ha en toffla mellan plantorna, och samma toffla mellan raderna.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
16-04-2007, 16:08
|
Gäster

|
åhhh 30cm jag har nog 5cm i mellan varje , då får jag nog flytta dom . djupet kom på 10cm tror jag . men ska ta ett kort på dom . jag vet inte var potatisen kommer ifrån fick dom av en vän
|
|
|
|
|
|
|
|
16-04-2007, 17:49
|
Medlem
Antal inlägg: 16
Medlem nr: 9 636

|
Ni som odlat potatis i en vanlig rund plasthink, sätter ni en knöl i varje hink eller ryms det fler?
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2007, 06:45
|

Medlem
Antal inlägg: 226
Medlem nr: 2 382

|
ÅH, det är så härligt med alla sådder av alla slag, Jag har längtat så efter våren Jag trodde jag var för tidig att sätta potäter, Köpte silla för första gången, ville ha en tidig sort, Köpte dem i fredags och började gräva landet på lördagen och ner åkte dem i full rulle. Min sambo kom farande och tyckte jag skulle spara ryggen, gulle han är. Han kom med traktor och inte vet jag vad det heter, plöjde kanske. Har inte provat silla förrut. Jag har provat kongo sist, på mitt lilla land i kolonin, nu har jag ett större eftersom jag flyttat till landet. Jag letade efter en sort som han sa var bra; snöboll. Är det någon som sett snöbollar nu???? JAg såg inga iallafall.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|