Full version: Potatistråd 2007
Sidor: 1, 2, 3
Pirum
Jahapp. Då är äntligen årets första potäter i jorden. Än så länge bara i hinkar, för att bli färdiga lagom till midsommar, men snart blir det sättning på allvar. Har en hel hoper på groning smile.gif

Jag tar mig friheten att skapa en Potatistråd även för 2007, så att jag inte svamlar för mycket och bifogar för många bilder i alla andra trådar smile.gif Dessutom är det enda sättet för mig att ha någorlunda koll på årens potatisar.

Alla är såklart välkomna att posta i denna tråd, ju fler potatisar desto bättre smile.gif

Jag har försökt lägga lite band på mig i år...flera av fjolårets potäter sätter jag inte i år, men samtidigt blir det såklart några sorter jag inte provat förr. Tycker generellt sett det är roligt med gamla sorter, och accepterar gärna en aningen mindre skörd.

Nedanstående potäter har jag satt i hinkar i växthus. Hinkarna är vanliga trädgårdshinkar, med borrade dräneringshål i botten. Sen lägger jag ett par centimeter småsten i hinkarna, nån decimeter jord, och så i med en potät som täckes med lite jord. Efter hand som plantan växer upp fyller jag på med mer jord tills hinken är full. Klantigt nog har jag inga foton på hinkarna, men jag har några foton på potatisarna jag satte. Har dem som bifogade filer, men kommer nog i fortsättningen att lägga upp dem på Flickr och länka in dem här.

Hur som helst, här är potatisarna jag satt hittills, och några snabba tankar om dem:

[attachment=1325:Kongo.jpg]
Blå Kongo. Gammal sort, okänt ursprung. Egentligen inte en tidig potatis, men den växer kraftigt och ganska snabbt. Väldigt vacker planta, med stora starka blad och fina blåvioletta blommor. Är nog den potatissort vi haft som breder ut sig mest, både till blast och hur potatisarna växer under plantan. De starkt färgade potatisarna är ett trevligt och pittoreskt inslag på midsommarbordet, speciellt kanske för barnen. Jag tycker egentligen den funkar bättre som sommarpotatis än som lagrad potatis hos oss, färgen är jämnare innan de vuxit riktigt stora. Dock är smaken mycket god även efter lagring, påminner om King Edward tycker jag; åt lagrad Kongo för några veckor sedan, som potatismos, mums smile.gif
Sorten växer starkt på de flesta jordar, däremot tycks den känslig mot bland annat skorv tycks det som. Ätbar ändå givetvis, men den förlorar sin vackra blålila lyster. Jag har köpt den som sättpotatis för några år sedan, vet inte om den finns som sättpotatis numera?

[attachment=1326:cherie.jpg]
Cherie. Modern sort, 1997. Just detta exemplar är ganska runt, men annars påminner den om Amandine och annan mandelpotatis till formen. En vacker rödrosa potatis, tämligen fast. Om man läser 'reklambladen' så är det en salladspotatis som är tänkt att ätas när den är ganska liten. Men jag tycker smaken blir bättre senare på sommaren, när den vuxit till sig. Påminner om systersorten Amandine på många sätt. Vackra blad med rätt mörk grön färg. Är en medeltidig sort, men den står bra hela sommaren som sagt. Går ganska bra att lagra också. Marknadsförs som delikatesspotatis, men ger ändå rätt ok skörd, om än inte som mer traditionella "matpotatissorter". Tålig mot exempelvis skorv, hos oss har den varit en av de friskare potäterna. Går såvitt jag vet bara att köpa i Gourmetpack (4 sorter), men någon annan kanske sett dem i separata förpackningar?

[attachment=1327:mandel.jpg]
Mandel. Vanlig hederlig Mandelpotatis. Gammal sort, har odlats (främst i Norrland) sedan åtminstone 1800-talet. Bland de mer långsamma sorterna att växa, men som vi alla vet är det en väldigt god potatis. Att den har lätt att koka sönder, ja, det ger väl lite mer spänning i tillvaron smile.gif Blir bättre längre norrut sägs det, men jag tycker då den går rätt bra i våra magra jordar med mycket ljus. Övriga kommentarer överflödiga. Finns att köpa som sättpotatis lite överallt.

[attachment=1328:Marine.jpg]
Marine. Modern sort, 1994. Ursprung Frankrike, Normandie tror jag. Sägs ha vunnit ett par smaktester, och den är god, men inte spektakulär. Sägs även tåla frost och kyla bra, vilket är en av anledningarna till att jag provade den förra året. Helt ok sort som sagt, men vi fick en smula skorv på några av dem. Annars är de fina, lätt gulaktiga i skal och kött, relativt fasta. Runda, lättskalade. Blåaktiga blommor. Tror den bara finns i 4-pack, Gourmetlådan.

[attachment=1329:ros.jpg]
Early Rose. Gammal amerikansk sort, registrerad 1861. Har odlats i Sverige som tidig potatis i rätt stor omfattning förut, åtminstone här i Västsverige verkar det som. Kallas ofta "rosar" eller liknande. Har en svagt rosafärgad ton som inte framgår av denna potäta som mer är grön i anletet. Får tidigt många och starka groddar, även om dessa sett för lite ljus. Mycket god potatis, smakar äkta färskpotatis på alla sätt och vis. Känslig för bladmögel, men det är vanligt bland tidiga potäter. Likaså en smula känslig för skorv, men äter man dem tidigt så är det ju oftast inga problem. Blommar vitt och relativt sparsamt. Verkar inte gå att köpa i affärer, men kanske kan man köpa den på torg senare i sommar.

[attachment=1330:Tromöy.jpg]
Tromøypotet. Gammal (>200 år förmodligen) norsk potät som odlats på nån avlägsen ö eller liknande. Kul. Säreget utseende, den är liksom rödlätt med gula fläckar, en slags omvänd King Edward, lite enkelt uttryckt. Mycket god smak, blommar finfint med blålila blommor. Ganska frisk, men jag har bara odlat den i 1 år och då bara några enstaka plantor. Går ej att köpa i affärer.

[attachment=1331:timo.jpg]
Timo. Finländsk sort, medelålders (från sena 1960-talet tror jag). Den mest odlade tidiga sorten i Finland, och den verkar även placera sig högt i smaktester där. Har aldrig satt denna sort förut, spännande. Blommar blått (tillägg : verkar blomma mycket sällan - och inte hos mig). Finns att köpa som sättpotatis på många ställen i år.

Hm, sådär...jag noterar att jag inte satt några Amandine inför midsommar, men, jag kommer att sätta sådana i åkern och kanske pallkragen. I övrigt återkommer jag med mer...såhär i början blir det tyvärr tråkiga bilder, sättpotatisar ser ofta rätt tråkiga ut smile.gif

Kom igen nu, skriv vilka sorter ni hittat och ska sätta i år, var man kan köpa dem, etc smile.gif Ovanstående sorter (Cherie, Marine, Mandel, Timo) finns på Bauhaus, Coop Forum. Kongo har funnits på Coop Forum, men jag hittade inga där i år.

Folk som har för mycket tid över kan kolla i föregående års trådar, där man även kan se en del blommor och skördade potäter.
Potatistråd 2006 http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=40604
Potatistråd 2005 http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=31766
Gillan
Hmm, Pirum, Skulle du inte kunna säga på ren svenska vilka sorter du tycker är bra! Både som tidig och sen potatis? Vi har just nu Amandine, Minerva och Marine på förgrodd. Att amandine är bra, det visste vi redan innan, men de andra? Har du nån susning om dem?

Nu menar jag inte att vi skulle ta dina råd som nån form av " lag" , men det är alltid roligt och intressant med olika tips och råd från nån med lite erfarenhet 000.gif
Pirum
CITAT (Gillan @ 11-04-2007, 22:09) *
Hmm, Pirum, Skulle du inte kunna säga på ren svenska vilka sorter du tycker är bra! Både som tidig och sen potatis? Vi har just nu Amandine, Minerva och Marine på förgrodd. Att amandine är bra, det visste vi redan innan, men de andra? Har du nån susning om dem?

Nu menar jag inte att vi skulle ta dina råd som nån form av " lag" , men det är alltid roligt och intressant med olika tips och råd från nån med lite erfarenhet 000.gif

Jag har nog mindre erfarenhet än det ser ut. Bland annat för att jag är dålig på att notera detaljer om alla sorter. Men...

Att uttrycka mig på svenska, tja...det har jag svårt för wink.gif Men jag sätter bara sorter som är bra...he... Marine är bra, Minerva har jag mindre koll på men den är säkert helt ok som tidig potatis, att äta innan Amandine.

Ska jag bara rekommendera 3 sorter på rak arm, som är lätta att få tag på, så skulle jag säga Silla (tidig god potatis, sommarpotatis), Amandine (sommarpotatis), och Asterix (sen potatis). Odlar dock inte Silla och Asterix i år, men det är inget fel på sorterna. Jag är även förtjust i King Edward som sen sort, den går bra i vår jord, men många tycker att den är för mjölig och svårkokt (går sönder) så jag brukar inte rekommendera den hur som helst.

En sak jag ska fokusera mer på i år är hur de blommar...det är ju kul med lite färg i potatislandet. Amandine blommar vacker och friskt, exempelvis. Likaså Blå Kongo.
Hur de blommar kan underlätta identifiering också, när man rört ihop sorterna under vintern... rolleyes.gif Skulle bli jätteglad om folk under sommaren postar bilder på potatis som blommar smile.gif
Fenja
Tack för en informativ tråd Pirum! Bra initiativ, fyll gärna på med fler potatisar om du kan.
Mvh
Fenja
Gillan
Tack för svar Pirum. Och det där med att fota blommorna ska jag/vi försöka komma ihåg. Det är nåt vi aldrig har tänkt speciellt mycket på tidigare. Bara att de blommar naughty.gif . Blå Kongo kanske inte skulle vara så dumt att testa. Att den är både god och rolig vet vi ju sen tidigare. Om inte, så är det kul att ge barnbarnen blått potatismos giggle.gif

Ska försöka ta " oss " i kragen och komma ihåg att rapportera hur det går i år tummenupp.gif
Marit O
Kul tråd.
Iår har jag Rocket, Maris Bard och Asterix. Rocketarna satte jag i månafdsskiftet mars/april. Maris Bard ligger på förgroning och ska förhoppningsvis i jorden när den har torkat upp efter regnet. Asterixarna har jag inte börjat förgro än, dem tänkte jag sätta där jag tar upp tidiga rädisor m m.
Jag bor i Trelleborgs kommun och för något år sedan stängde de trädgårdsbutiken i stan, så jag lyckades inte få tag på så många sorters utsäde... (ja man kan beställa enskilda knölar på postorder men det gjorde jag asså inte...)
myskmadra
Kul med potatistråd.
Weibulls för "blå kongo" - i småpåsar ca 12 knölar.
Hittills har jag satt ovanstående och "Princess" på förgroning.
Tidigare har jag provat Maria (tidig), Asterix och Amandine.
Alla har funkat bra. Få se vilka fler jag provar!
Pirum
I vilka affärer köper man Weibulls potatisar? I de butiker jag klampat runt har de i praktiken bara haft Stubbetorps. Inget fel på dem, men, variation är ju alltid kul. "Bo Grönt", sammanslagning av Trädgårdsringen och Växtmästaren, ska tydligen ha skotska sättpotatisar. Sharpe's Express, och annat. Får se om jag hittar en sådan butik i helgen.

Eller fel och fel...sättpotatisarna behandlas ju helt åt SKOGEN i många av våra butiker. Jag åkte förbi en Coop Forum i helgen, och där hade de uppenbarligen hanterats dåligt. Långa, gängliga, vita groddar på alla potäter de hade kvar. Hade säkert legat i dryg rumsvärme i flera veckor. Men det finns butiker som sköter sig, var inne på ett Blomsterlandet, de hade speciellt rum för sättpotatisen, nästan kylrum.
(Jag menar inte att hänga ut Coop här, men om en så stor kedja behandlar sättpotatis så dåligt...det är inte förtroendeingivande.)

(Hur matpotatisen misshandas på många ICA, Coop, Hemköp, det är värt en egen tråd nån gång tror jag)
Susanna
Bra initiativ Pirum! Blir intressant att följa utvecklingen i sommar.

Själv prövar jag tre nya sorter i år. Tidigare har Asterix varit min standardpotatis men den får vila i år. Jag tycker visserligen att den är kanongod, men jag har inga bra lagringsmöjligheter och därför satsar jag mer på tidig potatis i år. (tror jag i alla fall, har inte totalkoll) Jag har Arielle som ska vara en tidig potatis. Har satt cirka 4 kilo. Sedan prövar jag Linzer Delikatesse och en mandelpotatis. Det är nog ganska stor risk att dessa inte funkar här i lerjorden men jag kunde inte låta bli när jag såg förpackningarna.

All min sättpotatis är från Weibulls, inköpt på Granngården i Borrby.
Pirum
Linzer Delikatesse har jag varit nyfiken på, ser fram emot att läsa om den smile.gif Arielle har jag ingen erfarenhet av, men den har vunnit nåt smaktest nånstans om jag minns rätt...ska ge rätt stor skörd också. Granngården...ska se om jag hittar dit...attans...jag som hade tänkt att vara lite 'snål' med antalet sorter i år... g.gif
Pirum
Jahaja...fick åka förbi en "Bo Grönt"-ansluten butik för att se om de hade några roliga sorter (eftersom jag läste en tidningsartikel om det).
Och jo, jag kom hem med en påse Pink fir apple, och en påse Red duke of York. tongue.gif I övrigt hade affären mest modärna sorter, eller åtminstone vanliga sorter, men eftersom jag själv är nyfiken - ni som bor i närheten av en Bo Grönt-butik, eller andra butiker med roliga potatisar såklart, gör ett litet studiebesök och se vad ni hittar smile.gif

Potatisarna jag köpte är förmedlade via http://www.larsviken.se (finns en massa roliga potatisar på den sidan!) men är uppvuxna i Skottland.

[attachment=1417:RedDukeOfYork.jpg]
Red duke of York. Duke of York är ursprungligen från 1891 (Skottland), den röda varianten upptäcktes i Holland 1942 och tycks mer lättodlad och vackrare, samt fastare. Jag har inte odlat den tidigare, men sorten ska tydligen vara tidig och ge god skörd. Blasten har djup färg med lite rödaktigt inslag i bladkanterna. Blommar sällan. Känslig mot bladmögel (men som tidig sort är det mindre viktigt), och ganska god motståndskraft mot skorv. Om någon har problem med sniglar kan denna vara en sort som klarar sig hyfsat.
Allround-potatis, som lämpar sig extra bra stekt/friterad. Rött skal, gul insida. En engelsk sida ger ett recept på hasselbackspotatis där denna sort använts.
Jag har rätt höga förhoppningar på ovanstående.

[attachment=1418:PinkFirApple.jpg]
Pink fir apple. En gammal fransk sort, registrerad 1880, men förmodligen odlad redan 1850. Säreget utseende. Underligt namn. Första gången jag odlar den, så jag vet inte så mycket, men smaken ska såklart vara väldigt bra. Tar lång tid på sig att gro och växa. Vita blommor, men den blommar nog inte så ofta. Känslig mot alla sjukdomar förutom skorv, verkar det som. Rimligen svårodlad alltså, så jag räknar inte med att den ska ge jätteskörd. Men den är en smula spännande. Bitvis rosafärgat skal, vit fast insida.

Tillägg : Ovanstående snyggingar bor numera i varsin hink placerad i växthus. smile.gif
myrtille
Många riktigt fina och inspirerande potatisbilder här. yes.gif
Odlar du i hink hela tiden eller är tanken att du ska flytta ut dem i land senare (funderar om jag kan ha en hink på min balkong)?
Lady Hamilton
Och jag sätter som vanligt mina 8 "Ica" potatisar i varukorgar fyllda med sand och sedan gräsklipp. Så har jag har min midsommar potatis räddad blush.gif Gubben å hans "medhjälpare" sköter sedan så att även höst/vinter potatisen inte kommer att fattas. De odlar i en ENORMT stor "sandlåda"
Pirum
CITAT (myrtille @ 15-04-2007, 00:05) *
Många riktigt fina och inspirerande potatisbilder här. yes.gif
Odlar du i hink hela tiden eller är tanken att du ska flytta ut dem i land senare (funderar om jag kan ha en hink på min balkong)?

Tack, jo, odlar ett knappt dussin potatis i hinkar i växthus, att ha till midsommar ungefär. De får stå i hinken hela tiden, men vi flyttar ut själva hinkarna när vädret är lämpligt. Potatis vill inte ha för varmt, helst en bit under 30C. Men de kan ju inte stå ute vid risk för nattfrost. Du kan säkert ha potatisen på balkong, men om det är risk för frost på natten kan du lägga en kartongbit över hinken, eller ännu hellre ta in den över natten.

Senare sätter vi en del i pallkrage, att både äta men kanske främst ha som sättpotatisar inför nästa år (jämnare kvalitet i pallkragen, mindre ogräs, mindre lera, mindre knäpparlarver, mindre skorv). Men det mesta sätter vi ju direkt i åkern, men inte förrän i början av maj.

CITAT (Lady Hamilton)
Och jag sätter som vanligt mina 8 "Ica" potatisar i varukorgar fyllda med sand och sedan gräsklipp.

Varukorgar låter praktiskt smile.gif Inte fy skam med "ICA"-potatisar heller, så som potatisarna gror i våra affärer kan det ju åtminstone inte klagas på växtviljan wink.gif Jag har själv satt potatis från "ICA" tidigare år, det kan ibland vara enda rimliga sättet att prova en intressant sort.
Alexander-VG-zon3
jag vet inte vad jag har för sort , fick dom av en vän .

bra tråd ska följa den . jag fick ju en hel del hjälp förra året så nu gör jag inga fel och nu hoppas jag på en bättre skörd .

mina potatisar har varit i potatislandet nu i två veckor . och alla har grott så kommer dom upp får jag vara beredd med skydd om frost kommer .

tror kanske att jag får utöka landet för jag satte det nog för trångt

vilket avstånd använder du emellan potatisen Pirum ??

kanske kan visa en bild på groddarna om du vet vilken sort det kan vara ?!
Pirum
Ja, du hade ju mycket otur förra året om jag minns rätt, men det går säkert bättre i år smile.gif

Vi brukar använda ett avstånd på ca 30cm mellan knölarna. Det går att ha mindre, eller mer, men det är ingen katastrof att ha andra avstånd. Vissa sorter breder ut sig mer, exempelvis Blå Kongo.

Ibland sägs att tätt satta potatisar (ner till 20cm) tål vind bättre eftersom blasten stå tätare. Å andra sidan kan de inte växa ut som de vill och blir ofta mindre. Men det kan vara en tillgång, om man inte vill ha för stora potatisar. Sorter som blir höga och smala plantor, exempelvis King Edward, kanske man kan knö ihop lite mer än andra utan problem, gissningsvis.

Att sätta potatisen glest kan man göra för att minska risken för sjukdomsspridning mellan plantorna, men med ett avstånd på 40cm blir det enklare för vinden att ta plantorna. Och sjukdomar verkar spridas rätt bra ändå, tänker på exempelvis bladmögel.

En annan intressant fråga är djupet man bör sätta på, samt kupmetoder man kan använda, men där har jag inte så mycket att komma med.

Visa gärna bilden på grodden, men det är nog svårt att identifiera den efter enbart grodden. Är det en köpt sättpotatis eller en matpotatis från butik som fått gro?
Jonas70
Jag brukar ha en tumregel att ha en toffla mellan plantorna, och samma toffla mellan raderna.
Alexander-VG-zon3
åhhh 30cm jag har nog 5cm i mellan varje , då får jag nog flytta dom . djupet kom på 10cm tror jag . men ska ta ett kort på dom . jag vet inte var potatisen kommer ifrån fick dom av en vän
lalli
Ni som odlat potatis i en vanlig rund plasthink, sätter ni en knöl i varje hink eller ryms det fler?
marigt
ÅH, det är så härligt med alla sådder av alla slag, Jag har längtat så efter våren rolleyes.gif
Jag trodde jag var för tidig att sätta potäter, Köpte silla för första gången, ville ha en tidig sort,
Köpte dem i fredags och började gräva landet på lördagen och ner åkte dem i full rulle.
Min sambo kom farande och tyckte jag skulle spara ryggen, gulle han är.
Han kom med traktor och inte vet jag vad det heter, plöjde kanske.
Har inte provat silla förrut. Jag har provat kongo sist, på mitt lilla land i kolonin, nu har jag ett större eftersom jag flyttat till landet.
Jag letade efter en sort som han sa var bra; snöboll. Är det någon som sett snöbollar nu???? laugh.gif
JAg såg inga iallafall.
Virriz
Usch jag blev nog för ivrig... rolleyes.gif Satte min potatis i helgen (torp i zon 3/4) men jag borde nog väntat...
Men om de fryser får jag väl sätta nya, har inget jättestort land...
När vet man om de klarar denna tidgiga plantering?
Jonas70
Jag tror att det är så att den är frostkänslig först när blasten börjat titta upp ovan jord, eller har jag fel för mig?
Malvia
CITAT (Virriz @ 17-04-2007, 10:17) *
Usch jag blev nog för ivrig... rolleyes.gif Satte min potatis i helgen (torp i zon 3/4) men jag borde nog väntat...
Men om de fryser får jag väl sätta nya, har inget jättestort land...
När vet man om de klarar denna tidgiga plantering?

Lägg fiberduk på.

satte 1 maj förra året, blasten kom upp fint men en frostknäpp kom, Blasten var hängig ett tag men kom sen igen.

I år blir det fiberduk på, allafall på nätterna.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Jonas70 @ 17-04-2007, 15:20) *
Jag tror att det är så att den är frostkänslig först när blasten börjat titta upp ovan jord, eller har jag fel för mig?

jo blasten tål inte frost , jag ska snart börja lägga över skydd om det blir hård frost för där börjar titta upp saker ur marken
Pirum
CITAT (lalli @ 16-04-2007, 18:49) *
Ni som odlat potatis i en vanlig rund plasthink, sätter ni en knöl i varje hink eller ryms det fler?

Oftast sätter jag 1 knöl i varje hink. Är de små med få groddar slänger jag i 2 ibland. 2 sättpotatisar innebär inte dubbel skörd, men kanske kan man ibland få 50% mer ur samma hink med 2 sättpotatisar än med 1.(gissar lite, brukar inte kolla sådant).

CITAT (marigt @ 17-04-2007, 07:45) *
Jag trodde jag var för tidig att sätta potäter, Köpte silla för första gången, ville ha en tidig sort,

Silla är bra. Fast jag tycker det är en smula konstigt när den beskrivs som "en gammal nyhet som åter är på väg tillbaka" (eller liknande) i bladen, såå gammal är den inte (registrerad 1983 om jag förstått saken rätt?). Däremot 'känns' den på något sätt gammal, vilket såklart är en komplimang i potatissammanhang smile.gif

CITAT
Jag letade efter en sort som han sa var bra; snöboll. Är det någon som sett snöbollar nu???? laugh.gif

Här är däremot en gammal skotsk sort (1894), det ursprungliga namnet är British Queen, men i Sverige kallas den Snöboll. 1894 ockuperades fortfarande hela Irland av Storbritannien, så där heter den bara "Queen" och inte "British". Den verkar rätt vanlig i vissa delar av Sverige (Värmland exv), jag har dock aldrig ens sett den. Blommar rikt med vita blommor, är mjölig (vilket jag tycker är bra), och ger stor skörd - fast inte jättetidigt. Finns på exempelvis http://www.larsviken.se eller från Thompson&Morgan :

http://potatoes.thompson-morgan.com/uk/product/zww5035/1

Jag har inte odlat ovanstående, men jag tycker om goda mjöliga potatisar till rätt mat, så om jag stöter på den så kanske det blir ett inköp. Däremot är den svag mot sjukdomar, vad det verkar.
Susanna
Låter som spännande sorter som du hittat Pirum!

Jag satte mina potatisar för några dagar sedan, har lagt fiberduk på. Fast inte mot frost i första hand utan mot råkorna. För några år sedan tog de all min sättpotatis bara några dagar efter jag grävt ner dem.......
Preussen
Får börja med att säga att det är en behövlig tråd och imponerande intresse och kunskap som du Pirum har. Sen gör vi andra den här tråden än mer intressant.

har haft samma problem med råkor när det gäller utsäde. har några höga almar med bon i runt omkring åkern men i år verkar det som det går bra. när det gäller att sätta potatis i för kall jord så ska det kunna påverka uppkomsten av brunröta och mögel.
Pirum
Preussen, tack, men jag får nog säga "intresse - ja, kunskaper - nja".

Apropå skadedjur, har någon här haft problem med "mördarsniglar" eller liknande på potatis? När jag läser engelska potatissidor verkar de ha en del problem. "Slug-resistant" kallas en del sorter, etc.
Jonas70
Mördarsniglar på potatis låter som något helt nytt för mig. Det har jag faktiskt aldrig hört talas om förut.
Preussen
faktiskt inte men det kan nog bero på årsmålet. lite off topic men förra året kalasade de jävlarna på min grönkål, något som aldrig hänt förrut.
Pirum
Jahapp, då var en del av årets potatis satt. Hade egentligen tänkt vänta tills lite senare, men nu verkar ju vädret bli bra så imorgon åker resten också i jorden. Mina ambitioner om att ta kort på alla sorter jag satte, och groddarna, kom på skam då jag inte ville jorda ner kameran. Dessutom hade bilderna blivit lite tråkiga. Men, här är ändå några bilder på groddar, och så fuskar jag in några bilder på kul potatis från skörden hösten 2006.

Sorter satta idag, orkar inte skriva så mycket om dem :
Timo - Tidig finsk sort, tydligen populär där på andra sidan vattenpölen.
Early Rose - Gammal amerikansk sort, tidig.
Rutt - Tidig och mjölig norsk sort, rosa skal.
Cherie - Fast, avlång, rödskalig fransk sort.
Amandine - Som ovanstående, fast gulskalig
Red Duke of York - Beskriven lite grand i tidigare inlägg. Gammal skotsk/holländsk sort.
Aeggeblomme - Gammal dansk sort, tror den ska vara ganska tidig, men vi får se.
Pink Fir Apple - Likaså denna.
Lange Røde - Dansk gammal sort. Gav rätt bra skörd i fjol, trots att den planterades sent och sköttes slarvigt. Har förhoppningar om att denna ska gå bra även i år, kanske kan det bli en sort vi kommer att köra i många år.
Jutlandia - Dansk modern sort, liknar den mer vanliga Sava, men jag inbillar mig att denna är godare.
Sparrispotatis - Gammal svensk flikig klassiker.
Marine - Modern fransk sort, sägs tåla en frostknäpp bättre än andra, men fan tro't.
Tromøypotet - Norsk potät från hedenhös, närapå, den är åtminstone gammal, god och vacker.
Blå Kongo - Beskrivning behövs nog inte.
King Edward - Brittisk dryg hundraåring som gör sig extra bra som mos, och i mångt och mycket kan beskrivas som potatisarnas potatis.
Beate - Vanligaste sena sorten i Norge, växer bra hos oss och är den som vi äter mest av under vinterhalvåret. Rosa skal, ganska mild och mysig smak.
Pimpernell - Små, röda, ganska hårda och smakrika knölar. Mums smile.gif Att ha till julbordet, om inte annat, då den anses bra till lutfisk, eller, vad som helst nästan. Mycket vackra blommor. Holländsk sort, men vanlig i Norge.
Röda Krokar - Små och krokiga potatisar, sägs ha odlats en del i Norrland. Jag tycker iaf att de är goda och ser trevliga ut, så det blir några här också.
Röd Isländsk - Tros härstamma från Alströmers potatis, kallas även Gammal Svensk Röd och importerades till Island troligen kring 1760 (om inte minnet sviker mig).
Asterix - Vanligaste rödskaliga potatisen i Sverige. Vi kommer nog att få en del skorv på den, menmen, vi har inte odlat den på några år så det var dags att prova igen - vi har harvat upp lite ny potatisåker, kanske går den bättre där.
Leksands Vit Ny sort för mig i år - skriver mer senare
Rättviks Röd Ny sort för mig i år - skriver mer senare

[attachment=1810:Aeggeblomme.jpg]
Danska sorten Aeggeblomme. Ska vara svårodlad och mottaglig för alla sjukdomar som finns; dessutom är den hypokondriker med somatiska besvär.

[attachment=1811:EarlyRose.jpg]
Early Rose, Rosar, klassikern.

[attachment=1812:Leksands_Vit.jpg]
Leksands Vit

[attachment=1813:Rauðar_íslenskar.jpg]
Röd isländsk

[attachment=1814:Rättviks_Röd.jpg]
Rättviks Röd

Lilla röda potatisen Pimpernell blommar 2006.

Sparrispotatis 2006.

Tromøypotet - Gammal norsk sort. God och vacker. Bild från 2006.

Röda krokar 2006 - Gammal svensk sort, Norrland vanligen. Gror rätt sent och klent, vi får se hur det går. Bild från 2006.
ingrid fuxwall
Nu är mina första potatisar i fri jorden, sin första tid har de fått tillbringa i mjölkkartonger, utanpå mjölpåsarna.http://good-times.webshots.com/photo/2994103680095713317ESfAal

Eftersom jag har ont om krukor tryckte jag och fick ur dem ur Arla kartongerna som nu återvinns till tomater. Då såg jag hela rotverket och hoppas på potatis, om inte till midsommar så så fort de har lust
Preussen
då hade de första faxe tittat upp ur jorden då.
om någon som inte sett hur en potatisplanta ser ut så kan bilder skakas fram smile.gif

Pirum
jag kommer att köpa utsäde av dig nästa år smile.gif

Pirum
Ingrid : Trevliga de såg ut smile.gif Skörd till midsommar, garanterat wink.gif

Preussen : Haha, ja, fast, det finns ju så många andra sorter att prova än just de jag har, redan i år smile.gif Utbudet av sättpotatis på svenska marknaden har väl inte varit större sen kriget höll jag på att säga. Stubbetorps finns lite överallt, sen har väl Weibulls en del sorter spridda ute i butikerna, och så finns i år gamla brittiska potatissorter i "Bo Grönt"-kedjan (som verkar finnas lite överallt ; www.bogront.se).

Tips till alla : gå ihop med vänner och bekanta, köp en hoper olika potatissorter och dela med varandra smile.gif Roligare att sätta 3kg varierande sorter än 3kg Asterix smile.gif
Fru Frö
Hej hopp!

När ni skriver tidig - när är det?

Jag vill premiär odla i hink i år och har här lärt mej endel så jag hoppas att det blir några pottisar att skörda.
Om jag inte kommit längre än så här - jag måste alltså köpa sättpotäter och hinkar, om jag sätter i helgen - när kan jag då skörda, om jag väljer en tidig sort?
Och om jag väljer en senare, när är de klara då???? confused.gif

Har skrivit ner några härifrån (tidiga) - bra val för en sån som jag?
- Timo
- Silla
- Arielle

Soligt? Halvsoligt..?

Pirum
"Tidig" är för mig en potatissort som börjar gro tidigt, och som växer till sig relativt fort, och som inte är avsedd att lagras för vintern.

Sorterna du listat är kända och 'ska' vara bra. Timo har jag ingen erfarenhet av, men odlar den i år för första gången. Den har gott rykte i Finland och har vunnit flera smaktester. Silla vet jag är god, för den har vi odlat förut (dock inte i år), Arielle har jag inga åsikter om att odla - men har läst att folk tycker om den. Silla har ett visst rykte att stå emot skadedjur som exempelvis knäpparlarver bra, men det har jag själv inte kollat.

Potatis kan i praktiken inte stå för soligt. Så, massa sol, men se också till att vattna vid torka. Det gäller såklart speciellt hinkar, som snabbare torkar ut.

Odla i hink är en bra metod, men de allra hetaste sommardagarna bör hinkarna skuggas, potatisen vill inte ha det för varmt i jorden. Det bör man tänka på om hinkarna står i växthus också, när temperaturen går över 25C mår potatisen ofta bättre utomhus.

Sätter du potatis nu kan du nog hoppas på en första skörd kring midsommar, men då ganska (väldigt) små potatisar. 2.5 månad är en bra riktlinje för skörd av tidig potatis tror jag, 3.5-4 månader för senare sorter. Men i praktiken upplever jag att de senare sorterna kan skördas rätt snart efter de tidiga, om man acceperar att potatisarna är små alltså. Det skiljer från sort till sort. Vi satte våra midsommarpotatisar kring 11 april, och räknar med att de ska vara ganska små.

Jag tror att det exempelvis på halvtidiga sorten Amandine står (på paketet alltså) att de bör växa i 80 dagar. Men 2 månader, kring 60 dagar, ska räcka för att skörda tidig potatis. Så mitten av juli kanske är ett mer realistiskt skördetips för dig.

Tillägg : Tidpunkt för första skörd kan variera mycket efter jord, sol, etc; jag läste någonstans om att det kunde gå att skörda efter ca 40 dagar, men det låter väldigt lite om det ska vara annat än 'ärtor'. Skulle vara intressant att höra från er andra ungefär hur lång tid er första potatis brukar få på sig innan ni gräver upp den smile.gif
Tobias80
Pirum: Vart får du tag i sorter som leksands vit och Rättviks röd??
Har hört att man är tvungen att vända sig till föreningen sesam..
Pirum
Sesam, vänner och bekanta, torghandel, Nordiska Genbanken. De där påsarna som finns med på några bilder jag postade kommer från Nordiska Genbanken.

Kanske kan fler svenska gamla sorter komma ut i handeln, flera engelska och skotska har ju kommit i år. Om dessa säljer bra kanske fler handlare får upp ögonen för mindre vanliga sorter. En trend i Storbritannien, kanske även USA, och förmodligen på uppgång här i Sverige är så kallade "heirloom varieties", "heritage"; det gäller både potatis och andra växter. Folk vill ha gamla sorter helt enkelt. Och redskap som ser gamla ut, även om bladen är rostfria. Etc. Man kan notera att efterfrågan på jordig potatis har ökat i Storbritannien, kanske vänder det här också.
Själv är jag förbålt otrendig hoppas jag, men ibland krockar trenderna med mina intressen.

Kommer inte på någon bra översättning av "heirloom" nu, 'arvegods' etc låter lite krystat. "Mormors blommor" hette en serie fröpåsar, det ligger i samma stil. Termen 'heirloom' används för sorter funna innan (eller ibland under) andra världskriget.

http://potatoes.thompson-morgan.com/list/heirlooms
http://www.heritage-potatoes.co.uk

etc.

Många äldre sorter är känsliga för sjukdomar, främst bladmögel, men brukar gå bra att odla ickekommersiellt. Detsamma gäller andra vegetabilier, exempelvis äpplen. Finns mängder av supergoda äppelsorter som fasats ut eftersom de vuxit för långsamt, har för kort hållbarhet, eller är för stötkänsliga. Vi har en äppelsort vi tyvärr inte vet namnet på. Jättegod, men helt omöjlig att hantera kommersiellt då den har en hållbarhet på bara några dagar efter man tagit ner dem från trädet. Och de får stötskador av vinden ungefär...

Ok, spårade ur lite nu. Men gamla sorter är roliga. Alla som inte har köpt potatis än, löp och köp smile.gif
Fru Frö
Jahapp, då vart det en 2 kilos påse "Timo" som fick följa med mej hem från Palantagen.

Men de är ju inte speciellt "groddiga" (?), måste jag vänta på det nu också - jag som bara ville komma hem och stoppa
ner dem i några hinkar och så vänta bravo.gif

Ska de ligga inne i värmen, hänga ute i solen, ligga inne i solen eller vad gör jag?????? g.gif
Alexander-VG-zon3
tänkte berätta hur det går för mig

många har kommit upp ca 2-3cm dock har inte frosten skadat blasten än . men alla lever . och jag måste verkligen gräva upp dom och plantera nån annan stans . men får se vad som händer med dom .

tänkte lägga in en bild också om nån kan ge namn på dom ??!!!
Preussen
då har alla potatisar tittat upp då, det är asterix, faxe, bintje och armandine. om en vecka så får de hypas/kupas om.

Jonas70
Mina Rocket har tittat upp för snart två veckor sedan, men däremot ligger mandelpotatisen kvar och myser i jorden, men de är väl lite senare?
Jag har dessutom förodlar ca 10 knölar i mjölkkartonger i växthuset som jag passade på att sätta ut i lande förra veckan. De har kommit rejält mycket längre än de som varit ute i landet hela tiden.
Så jag hoppas definitivt på potatis till midsommar.
Pirum
Jaha. Laddade upp en bild till Flickr, varpå mitt långa inlägg raderades eftersom Flickr öppnade en länk i samma fönster som Odla. Nåja, här kommer ett förkortat inlägg :

Mandel är sen ja. Förra året, 29 maj, såg min pallkrage ut såhär :

Men mandeln tog sig ok sen.

Nu till årets läge, bilderna är inte så bra, menmen :

[attachment=2591:RedDuke.jpg]
Ett par groddar trillade av en Red Duke-potatis. Så jag satte dem i en kruka. Här är de ett par veckor senare. Har inte bestämt var jag ska plantera dem än.

Nedanstående potatisar planterades i hink för en månad sedan. Bor i orensat växthus, som senare ska rensas och bli hem åt gurkor etc.

[attachment=2590:RedDuke2.jpg]
Red Duke of York. Notera den fina färgen på bladen smile.gif Verkar växa kraftigt och fint. (Den är även en av de sorter som kommit upp tidigast i vår åker, efter två veckor sträckte den upp nosen, strax efter Early Rose och Rutt. Något innan Amandine, som är den fjärde som kommit upp.)

[attachment=2592:Kongo.jpg]
Blå Kongo. Syns inte riktigt här, men stjälkarna får en vackert mörk färg. Stort bladverk med tiden.

[attachment=2593:Mandel.jpg]
Mandelpotatis, en sen sort som vi ändå tänker äta kring midsommar.

[attachment=2594:Ros.jpg]
Early Rose. Ska ätas till midsommarafton.

[attachment=2595:Tromöy.jpg]
Norska sorten Tromöy. Aningen sen sort, första året jag odlar den "på allvar", förra året var det på prov och den kom sent i jord.

[attachment=2596:Timo.jpg]
Finska sorten Timo, första gången vi odlar den, spännande. smile.gif

[attachment=2597:PinkFirApple.jpg]
Gamla sorten Pink Fir Apple. Sägs ibland vara tidig, ibland väldigt sen. Jag tror på väldigt sen. Men möjligen kan man äta den tidigt också. Vi får se. smile.gif
Jenny & Vilda
Tål potatis att odlas i väldigt näringsrik jord? Har just planterat mina knölar i enbart välbrunnen kogödsel, men kom på sen att det kanske de inte alls gillar?
sqrulan
smiley_small_hug.gif

Hejsan alla potatis älskare!

Jag har alltid undrat hur sparris potatis smakar,är dom goda?

Jag har sökt med ljus o lykta efter åtminstone en potatis som

jag tänkte plantera,för att få smaka den.Här i norr är dom

inte så vanliga,tror jag.Jag har aldrig sett dom på någon affär.
Isabell10
Jag undrar med hur man ska odla potatis i kruka?
Ska det var en i varje kruka eller kan man sätta fler?
Hur djupt ska dom ner?
När kan man sätta ner dom i krukor(har inte växthus )utan risk för frost?
Alla tips råd på krukodlad potatis mottages tacksamt.
Pirum
CITAT (Isabell10 @ 21-05-2007, 15:02) *
Jag undrar med hur man ska odla potatis i kruka?
Ska det var en i varje kruka eller kan man sätta fler?
Hur djupt ska dom ner?
När kan man sätta ner dom i krukor(har inte växthus )utan risk för frost?
Alla tips råd på krukodlad potatis mottages tacksamt.

Krukorna ska vara ungefär lika stora som en hink, kanske, tja, minst 7-10 liter, och högre än de är breda. Potatisen sätts i lite jord i botten på krukan (kanske 10cm från botten), och allt eftersom den växer så fyller man på med mer jord tills krukan är full. Det går inte att ha en för grund kruka, potatisen-stammen måste kunna få ett par decimeter under jord för att kunna sätta ut potatisar på ett bra sätt. Ju större kruka desto fler potatisar kan man sätta - och få fler, men mindre, potatisar om de trängs. I hinkarna i några inlägg ovanför har jag satt 1 potatis. Men har man exempelvis 3 stora krukor, och 10 sättpotatisar, så kan man nog lika gärna sätta ner alltihop...men då får man många små potatisar, inga bakpotatisar direkt.

Krukorna ska stå soligt, men riktigt varma sommardagar bör krukorna (inte blasten) skyddas för direkt solljus - jorden kan bli för varm annars; potatisen vill absolut inte ha över 30 grader.

CITAT (Sqrulan)
Jag har alltid undrat hur sparris potatis smakar,är dom goda?

Jodå, de är mycket goda och de smakar som...tja...svårt att säga, som mandelpotatis fast mer kanske.
Man får tag på dem via fröbytarföreningen Sesam (kanske) eller Nordiska Genbanken (nästa år då förmodligen). Eller på något torg om du har riktig tur.
Den danska sparrispotatisen, Asparges, som inte ser alls lika rolig ut, är också en god sort förresten, om än inte jämförbar med den svenska varianten av sparrispotatis.

CITAT (Jenny & Vilda)
Tål potatis att odlas i väldigt näringsrik jord? Har just planterat mina knölar i enbart välbrunnen kogödsel, men kom på sen att det kanske de inte alls gillar?

Kan nog bli för mycket kväve kanske, då sägs det kunna bli mycket blast och lite potatis. Eller vattniga potatisar. Men det kan nog funka ändå, potatis brukar inte vara så kinkig.
Isabell10
upptäckte att jag redan fått svar på min fråga nyss så jag fick ta bort denna.
Tack alla som kan detta med att odla sätta potatis mm.
Jag är själv helt ny på allt som har med trädgård att göra.
sqrulan
thanks.gif Pirum!

Här uppe i norrland brukar vi plantera mandelpotatis,det är väl i stort sett den enda
potatis som jag tycker om att äta.
Vi har inte satt våra potatisland ännu,en bit in i juni är det dags för det.
Men då ska jag försöka få tag på sparrispotatis,vore roligt att jämföra med
den mandel som jag brukar sätta.
Pirum
CITAT (sqrulan @ 22-05-2007, 00:37) *
thanks.gif Pirum!

Här uppe i norrland brukar vi plantera mandelpotatis,det är väl i stort sett den enda
potatis som jag tycker om att äta.
Vi har inte satt våra potatisland ännu,en bit in i juni är det dags för det.
Men då ska jag försöka få tag på sparrispotatis,vore roligt att jämföra med
den mandel som jag brukar sätta.

Vet ju inte exakt var du bor Sqrulan, kanske långt från Norge, men andra sorter som kan vara intressanta att odla 'däruppe' är exempelvis Gullauge (Gullöga), som är en gammal sort som på senare tid återigen blivit populär i Nord-Norge (ovanför polcirkeln), där den säljs som namnskyddad gourmetpotatis och finns att köpa som sättpotatis. Förmodligen är det otillåtet att ta in sättpotatis från Norge till Sverige utan tillstånd. Annars går även den att få från Nordiska Genbanken.

Gulløye er en gammel potetsort uten kjent opprinnelse, en såkalt landsort. Sorten er registrert i Offisiell norsk sortsliste og er tatt vare på i Nordisk Genbank (NGB nr 3175). Gulløye dyrkes i dag kommersielt bare i Nord-Norge og på Island. Sorten har også vært dyrket i nordlige områder i Finland og i Sverige.

Trolig kom Gulløye til Kvæfjord i Troms med svenske rallere i 1905. Allerede fra 1924-1930 var poteten med i sorts- og kvalitetsutprøving på Holt i Troms, men det er først noe senere at den blir en av de viktigste sortene i Nord-Norge. I et skriv fra 1948 (Flovik) omtales Gulløye slik; ”den er en meget god matpotet og er derfor ganske sterkt etterspurt til bruk i privathusholdninger”. Poteten var nå spredt over hele Troms og også i enkelte distrikter i Finnmark. De fleste dyrket poteten til hjemmebruk, men enkelte også for salg. I et skriv fra 1956 (Furnes) omtales Gulløye sammen med Mandel som den mest utbredte kvalitetssort i Nordland.

Gulløye er godt tilpasset vekstvilkårene i Nord-Norge med kjølig klima og sollys døgnet rundt i store deler av vekstsesongen. Gulløye er en halvtidlig sort, og trenger ikke så stor varmesum for å utvikle seg. Dyrket i Nord-Norge gir Gulløye meget bra avlinger og god kvalitet (høyt tørrstoffinnhold). Sorten har meget dårlig resistens mot de fleste potetsykdommer som bl.a. tørråte og potetvirus. Det relativt kjølige klimaet i Nord-Norge hemmer imidlertid forekomsten og smittegraden av disse potetsykdommene, og hittil er det ikke registrert tilfeller av tørråte i Nord-Troms og Finnmark.

Sorten er skjør med hensyn til skader og tilhørende utvikling av sykdommer, og krever erfaring med dyrking og tilpasset dyrkingsteknikk.

Gulløye har god matkvalitet, og er sammen med sortene Mandel og Ottar rangert på topp med hensyn til smakelighet. Gulløye har et omdømme som en spesiell nordnorsk potet og regnes der som selve gourmetpoteten.

Jag odlade Gullauge år 2005 här på västkusten. Den blev mycket god, och då kanske ännu bättre längre norrut.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon