Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fågelproblem!, Fiskgjuse och häger
          Maggan H
          Inlägg 09-05-2007, 08:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

Alla sorters fåglar har tydligen fått för sig att det är gratismat att hämta i vår damm! ranting.gif För 2 veckor sen dök en fiskgjuse ner som en bomb, vi satt i uterummet och såg den, och det är ingen liten fågel med tanke på att den slog ner på en yta av ca 50 cm, mellan nätet och en liten ö i dammen. Den hann slå en guldid, som den släppte några dm över vattnet pga av mitt illvrål och fäktande, men den dog senare. Vi har inte sett fågeln sen. Kanske blev den alldeles för rädd? smile.gif Vår schäfer låg bara några meter ifrån och hann inte reagera. Mäktig fågel och jag hade varit lycklig att få se den på så nära håll under andra omständigheter.

Och nu i morse stod en häger på det grunda vattnet och väntade, vet inte hur många fiskar den satt i sig, och det verkar vara de mindre guldfiskarna som strukit med, kan inte se dem men de gömmer sig säkert nu. De stora idarna och karparna stod i djuphålan. På andra sidan dammen , på gräset , låg en av de stora guldfiskarna (brun, har aldrig färgat ut) död. Jag tror inte hägern slänger upp mat och lägger på vänt, men kanske var den för stor att svälja. Eller så har skatorna varit framme, i fjol tog de fisk, jag såg det.

Vad gör man bäst åt hägerproblem? Den kommer säkert tillbaka i morgon bitti.

Redigerat av Maggan H: 09-05-2007, 08:18

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          KURT
          Inlägg 09-05-2007, 08:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Det är bara att njuta av så fina fåglar!

Annars finns det nät att sätta över, man kan också spänna trådar över, det blir kanske mindre synligt än nätet.

Citera
          Maggan H
          Inlägg 09-05-2007, 10:34
          Länk hit: #3

Medlem

Vi hade nät över djuphålan när fiskgjusen var här, men kan av praktiska skäl inte ha nät över hela dammen då det finns massor av sten och växter i vägen. Och inte är det särskilt snyggt heller. Funkar plasthäger?

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          KURT
          Inlägg 09-05-2007, 12:02
          Länk hit: #4

Medlem

Vad är det meningen att plasthägern skall göra?

Citera
          Maggan H
          Inlägg 09-05-2007, 12:57
          Länk hit: #5

Medlem

Vad jag hört mutar hägern in ett område och då går ingen annan häger ner. Om den då ser att området är upptaget av en plasthäger w00t.gif bör ju alla övriga hålla sig borta. Sanningshalten vet jag inte, men någon här kanske vet?

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          KURT
          Inlägg 09-05-2007, 13:28
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Maggan H @ 09-05-2007, 12:57) *
          Vad jag hört mutar hägern in ett område och då går ingen annan häger ner. Om den då ser att området är upptaget av en plasthäger w00t.gif bör ju alla övriga hålla sig borta. Sanningshalten vet jag inte, men någon här kanske vet?

Det stämmer ju att hägern brukar fiska ensam, men om det verkligen fungerar med en plasthäger vet jag inte. Bland de flesta andra djur så kan alltid en individ i högre rang kunna köra bort andra, men kanske är plasthägern högst i rang!

Citera
          Carl
          Inlägg 09-05-2007, 14:40
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Hi!
          Prova med att köpa en plast rovfågel. kanske hjälper.

Citera
          Betty
          Inlägg 09-05-2007, 15:18
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Maggan H @ 09-05-2007, 13:57) *

CITAT (KURT @ 09-05-2007, 14:28) *
          Det stämmer ju att hägern brukar fiska ensam, men om det verkligen fungerar med en plasthäger vet jag inte. Bland de flesta andra djur så kan alltid en individ i högre rang kunna köra bort andra, men kanske är plasthägern högst i rang!

Klart att plasthägern är högst i rang! Den låter sig ju inte jagas bort av nån annan... tummenupp.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          MariaS
          Inlägg 09-05-2007, 18:23
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Som du skrev tidigare "stod hägern i lungn och ro...". Hägern gillar grunda släta ytor i dammar där den kan stå och vänta. Försök att placera något som hänger ut över platsen där han stod. Som exempel kan jag föreslå en massa utgångna CD-skivor på ett snöre 30 cm över vattnet. Det är kanske inte vackert men effektivt. Annars får man kosta på sig tjusiga japanska pinnar som "dippar", vindsnurror och liknande. Bara man inte ger Hägern en chans att land så är den avklarad. Fiskljusen behöver blank yta för att kunna fiska. Se till att vattenytan rör sig försiktigt. Ex fontän vattenfall...=ingen blank vattenspegel.

Citera
          Maggan H
          Inlägg 09-05-2007, 19:34
          Länk hit: #10

Medlem

Jag har gjort just så som du beskriver, MariaS, lagt en stång över med en reflekterande uggla med en pingla i änden. Den hänger ca 10-20 cm över vattnet. Hoppas det hjälper!

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          KURT
          Inlägg 10-05-2007, 05:27
          Länk hit: #11

Medlem

Sätter man dit en konstgjord rovfågel eller uggla, så finns det risk att det lockar dit kråkfåglar! Vid jakt på kråka så använder man ju en uvbulvan, för att locka till sig kråkor.

Citera
          Maggan H
          Inlägg 10-05-2007, 18:10
          Länk hit: #12

Medlem

Idag har jag köpt en plasthäger för 389 kr, vi har inte sett hägern mer än en gång, men fiskarna verkade så rädda i morse så jag undrar om den i alla fall inte har varit här i gryningen. Så jag tog det säkra? före det osäkra o köpte en i plast. Ser faktiskt riktigt naturtrogen ut, på håll i alla fall! giggle.gif

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          Maggan H
          Inlägg 14-05-2007, 09:16
          Länk hit: #13

Medlem

ohmy.gif Men igår kom den flygande, men den glodde långt efter plasthägern så den landade aldrig på vår tomt. Den höll sig i grannskapet (grannens damm?) en kvart ungefär, sen försvann den. Den har kommit båda gångerna mitt i ösregnet, fast igår var det mitt på dan. Jag satt i uterummet och såg den komma, trodde inte mina ögon! fear.gif

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          Bettis
          Inlägg 14-05-2007, 14:33
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

Om man ställer ut en fågelskrämma, undrar om det kan funka confused.gif oftast lär ju sig fåglarna till slut att det inte är något farligt, hoppas att du lyckas!!

--------------------

Citera
          Maggan H
          Inlägg 23-05-2007, 08:29
          Länk hit: #15

Medlem

Jaha, så var det dags igen! Antingen hjälper plasthägern inte eller så står den för långt från vattnet nu, och delvis lite dold i grönskan, som skjutit fart de sista dagarna. I morse stod den o käkade i dammen igen, det fanns blod på plattorna så en har det tagit i alla fall. Grrr, hur stora fiskar kan den ta, någon som vet? ranting.gif

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          KURT
          Inlägg 23-05-2007, 08:57
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Maggan H @ 23-05-2007, 08:29) *
          Jaha, så var det dags igen! Antingen hjälper plasthägern inte eller så står den för långt från vattnet nu, och delvis lite dold i grönskan, som skjutit fart de sista dagarna. I morse stod den o käkade i dammen igen, det fanns blod på plattorna så en har det tagit i alla fall. Grrr, hur stora fiskar kan den ta, någon som vet? ranting.gif

Generellt sett brukar fåglar kunna ta mycket stora fiskar. Begränsningen för hägern är att den "bara" tar med näbben.

Citera
          Maggan H
          Inlägg 30-05-2007, 10:28
          Länk hit: #17

Medlem

Nu kan jag bara konstatera att plasthäger är en bluff!! I går morse landade hägern intill plasthägern, och sen hoppade den upp på bänken, som står bredvid. Så det får väl bli fiskelinor. Hela byn är hemsökt av häger/hägrarna. help.gif angry.gif

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          KURT
          Inlägg 30-05-2007, 11:00
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Maggan H @ 30-05-2007, 10:28) *
          Nu kan jag bara konstatera att plasthäger är en bluff!! I går morse landade hägern intill plasthägern, och sen hoppade den upp på bänken, som står bredvid. Så det får väl bli fiskelinor. Hela byn är hemsökt av häger/hägrarna. help.gif angry.gif

"hemsökt"! Det skall heta "har nöjet av att se hägern"! Om den sedan fiskar i folks dammar så beror det främst på att över 90% av alla våtmarker har dikats ut! Hägern behöver ju tillgång till grunnt vatten för att kunna fånga mat.

Citera
          Maggan H
          Inlägg 31-05-2007, 11:01
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (KURT @ 30-05-2007, 12:00) *
          "hemsökt"! Det skall heta "har nöjet av att se hägern"! Om den sedan fiskar i folks dammar så beror det främst på att över 90% av alla våtmarker har dikats ut! Hägern behöver ju tillgång till grunnt vatten för att kunna fånga mat.

Jo, just hemsökt är ordet, då det inte är jag som dikat ut våra vattendrag, tvärtom! Och att se sina kära fiskar försvinna en efter en, en del har jag själv fött upp inomhus, det är inte roligt! devil.gif

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          Maggan H
          Inlägg 20-09-2007, 14:58
          Länk hit: #20

Medlem

Efter uppehåll under högsommaren trodde vi att den glupska fågeln hade gett upp, men kanske var den bara på semester nånstans, för nu är den tillbaka och fiskar hej vilt i vår damm igen! Och den har blivit kompis med plasthägern också.....Bifogad fil  P9160215.JPG ( 862.13k ) Antal nedladdningar: 74

Vi har dragit linor på kors och på tvärs, men så fort där är ett mellanrum på en halvmeter så står den där istället. Vi har många områden i dammen så det är linor överallt. Får fundera ut nån slags skrämma förmodligen.

--------------------
          MVH Maggan

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-09-2025, 20:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon