Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur dum får man vara?, snigeldement
          lena:-)
          Inlägg 11-05-2007, 17:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 440
          Medlem nr: 3 110

Att en vinter kan radera minnet så totalt.....
          Nog vet jag att trädgården härjades av sniglar förra sommaren och att de åt av det som kom i deras väg
          Och nog vet jag att de övervintrar

ranting.gif ranting.gif ranting.gif
          Varför varför blir jag förvånad förbannad besviken ledsen hysterisk när trädgården åter slemmar igen av sniglar

Varför har jag trott att jag skall kunna sätta ut små spröda plantor eller ens en daglilja utan att de kryper krälar och äter på densamme

Nu ger jag upp......

--------------------
          ”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.”
          citat från "farmor Levengood"

Citera
          Buggebubben
          Inlägg 11-05-2007, 18:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem nr: 8 110

Det här med sniglar måste vara väldigt olika beroende på var man bor.
          Jag har sett 3 sniglar på tomten förra året utan skal, kanske 10 stycken med skal på vår tomt på 3800 kvm här i Skåne.
          Dom kanske är ovanliga i skåne eller finns dom här också så jag ska vara beredd med saxar o salt =)

--------------------
          Bor i Kvärlöv, Landskrona kommun, dvs zon 1 med sandig jord, sambo, barn, hund och stor tomt.

Citera
          Inlägg 11-05-2007, 19:37
          Länk hit: #3

Medlem

Var i skåne bor du? Finns det lediga hus där du bor med liten tomt till ? innocent.gif

--------------------
          ”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.”

Citera
          zaaritha
          Inlägg 11-05-2007, 22:48
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Menar du "mördarsniglar"?
          Andra sniglar o snäckor gör ingen skada! Jo--kanske på sallad.................

Citera
          buffy
          Inlägg 11-05-2007, 22:54
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 380
          Medlem nr: 8 323

Snigeltätheten varierar mycket i Skåne. Det värsta jag har träffat på var i Arild för ngra sommrar sedan - mitt under en värmebölja. Framåt kvällen kom sniglarna fram där vi satt - i en trädgård som bestod av gräsmatta och några vresrosbuskar. Det dröjde inte länge innan det fanns minst en stor fullvuxen mördarsnigel per 10 kvadratcentimeter gräsmatta. Barnen som försökte springa omkring och leka halkade på sniglarna.

Här i Helsingborg har jag ikväll plockat 150 mördarsniglar på en kolonilott, varav bara 3 fullvuxna ex. Igår kväll plockade jag 102 st på samma kolonilott. Bekanta som bor strax söder om Hbg har aldrig sett till mer än enstaka sniglar i sina trädgårdar.

Citera
          Buggebubben
          Inlägg 12-05-2007, 00:42
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (lena:-) @ 11-05-2007, 20:37) *
          Var i skåne bor du? Finns det lediga hus där du bor med liten tomt till ? innocent.gif

Haha
          Kvärlöv mellan Lanskrona och Kävlinge. Dom bygger snart fler villor här så det är bara att skriva kontrakt tummenupp.gif

CITAT (zaaritha @ 11-05-2007, 23:48) *
          Menar du "mördarsniglar"?
          Andra sniglar o snäckor gör ingen skada! Jo--kanske på sallad.................

Jag menar alla sniglar. Idag såg jag en död groda dock, misstänker att hunden har lekt med den.
          Den hade lite samma färg som en snigel så jag räknar den som min första snigel jag ser i år. coolgleam.gif

--------------------
          Bor i Kvärlöv, Landskrona kommun, dvs zon 1 med sandig jord, sambo, barn, hund och stor tomt.

Citera
          Ammoura
          Inlägg 12-05-2007, 01:01
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 167
          Medlem nr: 8 739

Här kryllar det redan av dom. Måste verkligen komma igång med bekämpning men inte så lätt när det regner hela tiden. Varje dag sitter dom på mina nyss nedsatta klematis, 4 st...
          Hade också iallafall försökt förtränga förra sommarens invadering. Men återigen är dom överallt. Inga så många annars i närheten som har dom. Bekanta både halvmilen och 2 mil bort har inga alls. Antar att dom har trivts bra i våran överväxta tomt som ingen rört på flera år.
          Är dom möjliga att få bort helt från trädgården? Går det att lyckas? Eller är utrotningen bara att lägga tid på att hålla efter dom någorlunda?

Citera
          rosita
          Inlägg 12-05-2007, 05:29
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

Att det är så många sniglar på ett enda ställe, beror förmodligen på att de kläckts nyligen. Sniglarna lägger säkert 500 - 1000 ägg i en samling på nåt bra ställe. Jag misstänker att en kompost är ett bra ställe, eftersom jag hösten 2005 hittade minst 500 ägg under min varmkompost och denna veckan har jag nya små sniglar dagligen i trädgårdskomposten. ranting.gif Jag plockar upp ca 50 - 100 sniglar varje dag ur komposten!

Paprika och chiliplantor är det bästa de vet! Jag har blivit av med flera sådana plantor under åren, numera planterar jag dem i hinkar och ställer dem på vår stensatta altan, för dit kommer de aldrig! Aubergine hade jag förra året planterad i hink i landet och den kom de åt. Då smorde jag vasselin på kanten av spannen och då kom de inte åt plantan, eftersom de tydligen inte gillade vasselinet. Kaffesump håller dem också borta har jag märkt, så det strör jag ut runt vissa plantor. tummenupp.gif

Enda sättet att få bort dem är handplockning. Jag lägger dem i en burk med grovt salt och sen på med locket. devil.gif Det är kanske inget snällt sätt, men för mig det enda som funkar. blush.gif

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera
          Airamya
          Inlägg 12-05-2007, 08:55
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 177
          Medlem nr: 3 968

Vaselin o kaffesump... det där lär som bra tips! Tack!

--------------------

"Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner."
          Citat från Lena:-) här på Odla

Citera
          Stella-Polaris
          Inlägg 12-05-2007, 09:35
          Länk hit: #10

Gäster

Kaffesump är dessutom ett utmärkt gödningsmedel och jordförbättrare. All min kaffesump går i rabatterna och så luktar det gott tills maskarna dragit ner det... Maskarna älskar det. Eller så har jag gjort mina maskar koffeinberoende unsure.gif

Citera
          Inlägg 12-05-2007, 13:21
          Länk hit: #11

Medlem

Kaffesumptipset kan jag nog ta till mig men vaselinet blir svårare att genomföra..Kanske jkan man ta det runt pallkragarna.
          Jag har strött ut gift, plockar det jag ser men att utrota tror jag är förenat med misslyckande. Jag har en "allmänning" med sly och ganska fuktig mark som granne på ena sidan. Där frodas sniglarna gott. Som uppgift har jag även varje morgon att cykla över så många jag kan utan att utsätta mig själv för fara..

--------------------

Citera
          buffy
          Inlägg 12-05-2007, 20:04
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 380
          Medlem nr: 8 323

Vi brukar lägga dem i rödsprit eller bensin, då dör de omedelbart, och sedan häller vi över dem i en tom mjölkpaket och eldar upp alltihop i en liten jordgrop.

De brinner länge efter att spriten/bensinen förbränts, och med tanke på hur mycket de äter borde de väl kunna ha rätt högt energinnehåll. Kanske skulle de kunna användas som någonslags värmebriketter.

Citera
          *Humlan*
          Inlägg 13-05-2007, 10:24
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 141
          Medlem nr: 9 429

Sniglar är ett gissel. Tagetes i rabatterna kan jag bara glömma, och Rosenskära, dom kan jag inte sätta ut förrän dom är riktigt stora.
          Runt, och i, pallkragarna strör jag med "snigelfritt", fungerar relativt bra. Annars är det sekatören och envishet som gäller.... Men det är en kamp jag knappast vinner... Jag plockar i vår kompost varje dag & när jag lyfte vår stenfontän för några veckor sen klippte jag ihjäl tjugotalet sniglar som övervintrat där, det kändes onekligen rätt bra!! devil.gif
          Jag försöker tänka att för varje snigel man tar så dödar man även massor av blivande sniglar. Dom behöver ju dessutom inte vara två för att få till någon avkomma, utan det kan dom fixa helt själv...

--------------------
          Lever mitt trädgårdsliv i zon 1

Min trädgårdsblogg!

Citera
          Inlägg 13-05-2007, 13:31
          Länk hit: #14

Medlem

Känns som en tröstens tanke att man inte är ensam, å då menar jag inte att jag umgås med sniglar utan inte ensam om snigleproblemet.
          Igår klippte jag gräste och tog fram kantklipparen och tog ett litet tag i "allmänningen" en frodig grönska med maskros gräs åkerfärken brännässlor osv....det skvätte av mosad snigel..efteråt såg jag horder av sniglar som evakuerade "området".....
          Raskt kastade jag ut sista giftet. Jag orkade inte gå och plocka upp de stackarna som överlevt massakern. Nu är allmänningen ett stort grönområde som jag inte ens i fantasin kan bemästra. sick.gif Klarar ju inte ens min egen jordplätt.....

--------------------

Citera
          Buggebubben
          Inlägg 13-05-2007, 18:20
          Länk hit: #15

Medlem

Nu har jag kollat med en massa grannar och sniglarna finns, beräknar att dom är ca 100-200 meter härifrån.
          Ska man "salta in sig", dvs strö salt längs vägen som går utanför så man slipper få hit dom.
          Hur länge verkar en sån behandling? Nån som vet om det funkar, hade tänkt mig några säckar vägsalt på grusvägen utanför och längs den tomtsidan som vetter mot skogen.

--------------------

Citera
          Ammoura
          Inlägg 13-05-2007, 18:30
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 167
          Medlem nr: 8 739

Kom på den bästa snigelbekämpningen idag. Lyckades motivera min sambo till att vilja hjälpa till. Dessutom är inte inte lika äcklad av sniglarna som jag är så han tog dom utan problem med händerna vilket gick mkt fortare.

Bifogad fil  IM001307.JPG ( 715.82k ) Antal nedladdningar: 147

Efter att ha fått både luktärter och klematis uppätet så var detta en underbar syn...

Bifogad fil  IM001308.JPG ( 728.31k ) Antal nedladdningar: 104

devil.gif yaay.gif devil.gif

Citera
          Nila
          Inlägg 14-05-2007, 09:43
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 278
          Medlem nr: 8 662

Jag HATAR sniglar. ranting.gif
          Köpte mitt hus i januari, och har längtat såååå efter en fin trädgård. Men när man får lägga timmar på att plocka sniglar känns det som om man ska tappa sugen. sad.gif Har plockat 484 st idag, och det bara i trädgårdslandet och runt omrkring... Kommer de någonsin att minska i antal??

Citera
          Carl
          Inlägg 14-05-2007, 10:27
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Hi!
          Idag måste väl antalet minskat 484st rotfl.gif

Citera
          kickibj
          Inlägg 14-05-2007, 11:46
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 47
          Medlem nr: 5 551

Det låter fruktansvärt med dessa mördarsniglar. Än så länge har jag varit helt förskonad från dem, har faktiskt aldrig sett någon annat än på bild. Givetvis vet jag att risken är stor att de också kommer hit upp, men som sagt hittills har jag varit förskonad från dem och jag hoppas givetvis att det blir så i fortsättningen också. Jag har heller inte hört att någon av grannarna drabbats. Lider med er för trädgården vill man ju ha för sig själv - inte som mat åt sniglar.

Citera
          nybyggare
          Inlägg 14-05-2007, 12:22
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 39
          Medlem nr: 2 248

Har också haft fullt sjå med dessa äckliga kryp. ranting.gif Och - det gäller ALLA sniglar, med eller utan skal. Snäckorna är rätt glupska de också även om mördarna vinner stort. Har lagt ut stora summor på "Snigelfritt" som visserligen fungerar men verkar även vara rena godiset för skatorna... crazy.gif De sitter bland späda plantor och plockar små gröna korn för glatta livet, OCH trampar ner allt runt omkring...
          Var på resa till Tyskland och hittade där en variant - fast på tyska. " Schnecken-korn"! Blåa små korn som funkar SUPER. Sniglarna vänder för att äta giftet och stendör i en smältande slemmig hög -HA! Har haft betydligt färre problem hittills i år. Och skatorna gillar dem inte. Betalade dessutom 69:- danska kronor för ett kilo mot dryga 200:-SEK för de svenska pillren. Det finns säkert någon hake någonstans men jag har inte hittat den ännu.
          Känner ni någon som skall åka och shoppa i Tyskland -skicka bud - är mitt tips! 000.gif

--------------------
          //Karin -zon 2
          "Grönt är skönt!"

Citera

5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-01-2026, 13:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon