Sidor: 1, 2
lena:-)
Att en vinter kan radera minnet så totalt.....
Nog vet jag att trädgården härjades av sniglar förra sommaren och att de åt av det som kom i deras väg
Och nog vet jag att de övervintrar

ranting.gif ranting.gif ranting.gif
Varför varför blir jag förvånad förbannad besviken ledsen hysterisk när trädgården åter slemmar igen av sniglar

Varför har jag trott att jag skall kunna sätta ut små spröda plantor eller ens en daglilja utan att de kryper krälar och äter på densamme

Nu ger jag upp......
Buggebubben
Det här med sniglar måste vara väldigt olika beroende på var man bor.
Jag har sett 3 sniglar på tomten förra året utan skal, kanske 10 stycken med skal på vår tomt på 3800 kvm här i Skåne.
Dom kanske är ovanliga i skåne eller finns dom här också så jag ska vara beredd med saxar o salt =)
Var i skåne bor du? Finns det lediga hus där du bor med liten tomt till ? innocent.gif
zaaritha
Menar du "mördarsniglar"?
Andra sniglar o snäckor gör ingen skada! Jo--kanske på sallad.................
buffy
Snigeltätheten varierar mycket i Skåne. Det värsta jag har träffat på var i Arild för ngra sommrar sedan - mitt under en värmebölja. Framåt kvällen kom sniglarna fram där vi satt - i en trädgård som bestod av gräsmatta och några vresrosbuskar. Det dröjde inte länge innan det fanns minst en stor fullvuxen mördarsnigel per 10 kvadratcentimeter gräsmatta. Barnen som försökte springa omkring och leka halkade på sniglarna.

Här i Helsingborg har jag ikväll plockat 150 mördarsniglar på en kolonilott, varav bara 3 fullvuxna ex. Igår kväll plockade jag 102 st på samma kolonilott. Bekanta som bor strax söder om Hbg har aldrig sett till mer än enstaka sniglar i sina trädgårdar.
Buggebubben
CITAT (lena:-) @ 11-05-2007, 20:37) *
Var i skåne bor du? Finns det lediga hus där du bor med liten tomt till ? innocent.gif

Haha
Kvärlöv mellan Lanskrona och Kävlinge. Dom bygger snart fler villor här så det är bara att skriva kontrakt tummenupp.gif

CITAT (zaaritha @ 11-05-2007, 23:48) *
Menar du "mördarsniglar"?
Andra sniglar o snäckor gör ingen skada! Jo--kanske på sallad.................

Jag menar alla sniglar. Idag såg jag en död groda dock, misstänker att hunden har lekt med den.
Den hade lite samma färg som en snigel så jag räknar den som min första snigel jag ser i år. coolgleam.gif
Ammoura
Här kryllar det redan av dom. Måste verkligen komma igång med bekämpning men inte så lätt när det regner hela tiden. Varje dag sitter dom på mina nyss nedsatta klematis, 4 st...
Hade också iallafall försökt förtränga förra sommarens invadering. Men återigen är dom överallt. Inga så många annars i närheten som har dom. Bekanta både halvmilen och 2 mil bort har inga alls. Antar att dom har trivts bra i våran överväxta tomt som ingen rört på flera år.
Är dom möjliga att få bort helt från trädgården? Går det att lyckas? Eller är utrotningen bara att lägga tid på att hålla efter dom någorlunda?
rosita
Att det är så många sniglar på ett enda ställe, beror förmodligen på att de kläckts nyligen. Sniglarna lägger säkert 500 - 1000 ägg i en samling på nåt bra ställe. Jag misstänker att en kompost är ett bra ställe, eftersom jag hösten 2005 hittade minst 500 ägg under min varmkompost och denna veckan har jag nya små sniglar dagligen i trädgårdskomposten. ranting.gif Jag plockar upp ca 50 - 100 sniglar varje dag ur komposten!

Paprika och chiliplantor är det bästa de vet! Jag har blivit av med flera sådana plantor under åren, numera planterar jag dem i hinkar och ställer dem på vår stensatta altan, för dit kommer de aldrig! Aubergine hade jag förra året planterad i hink i landet och den kom de åt. Då smorde jag vasselin på kanten av spannen och då kom de inte åt plantan, eftersom de tydligen inte gillade vasselinet. Kaffesump håller dem också borta har jag märkt, så det strör jag ut runt vissa plantor. tummenupp.gif

Enda sättet att få bort dem är handplockning. Jag lägger dem i en burk med grovt salt och sen på med locket. devil.gif Det är kanske inget snällt sätt, men för mig det enda som funkar. blush.gif
Airamya
Vaselin o kaffesump... det där lär som bra tips! Tack!
Stella-Polaris
Kaffesump är dessutom ett utmärkt gödningsmedel och jordförbättrare. All min kaffesump går i rabatterna och så luktar det gott tills maskarna dragit ner det... Maskarna älskar det. Eller så har jag gjort mina maskar koffeinberoende unsure.gif

Kaffesumptipset kan jag nog ta till mig men vaselinet blir svårare att genomföra..Kanske jkan man ta det runt pallkragarna.
Jag har strött ut gift, plockar det jag ser men att utrota tror jag är förenat med misslyckande. Jag har en "allmänning" med sly och ganska fuktig mark som granne på ena sidan. Där frodas sniglarna gott. Som uppgift har jag även varje morgon att cykla över så många jag kan utan att utsätta mig själv för fara..
buffy
Vi brukar lägga dem i rödsprit eller bensin, då dör de omedelbart, och sedan häller vi över dem i en tom mjölkpaket och eldar upp alltihop i en liten jordgrop.

De brinner länge efter att spriten/bensinen förbränts, och med tanke på hur mycket de äter borde de väl kunna ha rätt högt energinnehåll. Kanske skulle de kunna användas som någonslags värmebriketter.
*Humlan*
Sniglar är ett gissel. Tagetes i rabatterna kan jag bara glömma, och Rosenskära, dom kan jag inte sätta ut förrän dom är riktigt stora.
Runt, och i, pallkragarna strör jag med "snigelfritt", fungerar relativt bra. Annars är det sekatören och envishet som gäller.... Men det är en kamp jag knappast vinner... Jag plockar i vår kompost varje dag & när jag lyfte vår stenfontän för några veckor sen klippte jag ihjäl tjugotalet sniglar som övervintrat där, det kändes onekligen rätt bra!! devil.gif
Jag försöker tänka att för varje snigel man tar så dödar man även massor av blivande sniglar. Dom behöver ju dessutom inte vara två för att få till någon avkomma, utan det kan dom fixa helt själv...
Känns som en tröstens tanke att man inte är ensam, å då menar jag inte att jag umgås med sniglar utan inte ensam om snigleproblemet.
Igår klippte jag gräste och tog fram kantklipparen och tog ett litet tag i "allmänningen" en frodig grönska med maskros gräs åkerfärken brännässlor osv....det skvätte av mosad snigel..efteråt såg jag horder av sniglar som evakuerade "området".....
Raskt kastade jag ut sista giftet. Jag orkade inte gå och plocka upp de stackarna som överlevt massakern. Nu är allmänningen ett stort grönområde som jag inte ens i fantasin kan bemästra. sick.gif Klarar ju inte ens min egen jordplätt.....
Buggebubben
Nu har jag kollat med en massa grannar och sniglarna finns, beräknar att dom är ca 100-200 meter härifrån.
Ska man "salta in sig", dvs strö salt längs vägen som går utanför så man slipper få hit dom.
Hur länge verkar en sån behandling? Nån som vet om det funkar, hade tänkt mig några säckar vägsalt på grusvägen utanför och längs den tomtsidan som vetter mot skogen.
Ammoura
Kom på den bästa snigelbekämpningen idag. Lyckades motivera min sambo till att vilja hjälpa till. Dessutom är inte inte lika äcklad av sniglarna som jag är så han tog dom utan problem med händerna vilket gick mkt fortare.

[attachment=2509:IM001307.JPG]

Efter att ha fått både luktärter och klematis uppätet så var detta en underbar syn...

[attachment=2510:IM001308.JPG]

devil.gif yaay.gif devil.gif
Nila
Jag HATAR sniglar. ranting.gif
Köpte mitt hus i januari, och har längtat såååå efter en fin trädgård. Men när man får lägga timmar på att plocka sniglar känns det som om man ska tappa sugen. sad.gif Har plockat 484 st idag, och det bara i trädgårdslandet och runt omrkring... Kommer de någonsin att minska i antal??
Carl
Hi!
Idag måste väl antalet minskat 484st rotfl.gif
kickibj
Det låter fruktansvärt med dessa mördarsniglar. Än så länge har jag varit helt förskonad från dem, har faktiskt aldrig sett någon annat än på bild. Givetvis vet jag att risken är stor att de också kommer hit upp, men som sagt hittills har jag varit förskonad från dem och jag hoppas givetvis att det blir så i fortsättningen också. Jag har heller inte hört att någon av grannarna drabbats. Lider med er för trädgården vill man ju ha för sig själv - inte som mat åt sniglar.
nybyggare
Har också haft fullt sjå med dessa äckliga kryp. ranting.gif Och - det gäller ALLA sniglar, med eller utan skal. Snäckorna är rätt glupska de också även om mördarna vinner stort. Har lagt ut stora summor på "Snigelfritt" som visserligen fungerar men verkar även vara rena godiset för skatorna... crazy.gif De sitter bland späda plantor och plockar små gröna korn för glatta livet, OCH trampar ner allt runt omkring...
Var på resa till Tyskland och hittade där en variant - fast på tyska. " Schnecken-korn"! Blåa små korn som funkar SUPER. Sniglarna vänder för att äta giftet och stendör i en smältande slemmig hög -HA! Har haft betydligt färre problem hittills i år. Och skatorna gillar dem inte. Betalade dessutom 69:- danska kronor för ett kilo mot dryga 200:-SEK för de svenska pillren. Det finns säkert någon hake någonstans men jag har inte hittat den ännu.
Känner ni någon som skall åka och shoppa i Tyskland -skicka bud - är mitt tips! 000.gif
Ha! yahoo.gif nästan värt en tur till tyskland för detta...eller kan det möjligtvis finnas i Danmark?
Stella-Polaris
Allvarligt talat och ej skämt.

Skulle någon här kunna tänka sig att hyra en snigelätande anka över sommaren? En kompis har ett gammalt kycklingstall som står tomt där ankorna kan tillbringa vintern i. Vi har diskuterat möjligheten att ha en ankuthyrning just för att bekämpa sniglar.

Bara kul ide eller realistisk??
Bee
CITAT (nybyggare @ 14-05-2007, 13:22) *
Har också haft fullt sjå med dessa äckliga kryp. ranting.gif Och - det gäller ALLA sniglar, med eller utan skal. Snäckorna är rätt glupska de också även om mördarna vinner stort. Har lagt ut stora summor på "Snigelfritt" som visserligen fungerar men verkar även vara rena godiset för skatorna... crazy.gif De sitter bland späda plantor och plockar små gröna korn för glatta livet, OCH trampar ner allt runt omkring...
Var på resa till Tyskland och hittade där en variant - fast på tyska. " Schnecken-korn"! Blåa små korn som funkar SUPER. Sniglarna vänder för att äta giftet och stendör i en smältande slemmig hög -HA! Har haft betydligt färre problem hittills i år. Och skatorna gillar dem inte. Betalade dessutom 69:- danska kronor för ett kilo mot dryga 200:-SEK för de svenska pillren. Det finns säkert någon hake någonstans men jag har inte hittat den ännu.
Känner ni någon som skall åka och shoppa i Tyskland -skicka bud - är mitt tips! 000.gif

Vad var det för typ av affär du handlade kornen i? Vad det en vanlig mataffär eller? Låter som att det är exakt vad jag behöver. "Snigelfritt" tycks inte funka.

Stella Polaris: tack, men nej tack. Ankorna äter visserligen upp sniglarna men dom lämnar s**t efter sig.
Navigo
Hej på er,
Jag tänkte bara ge er som har massor av sniglar en liten,liten gnutta hopp. För tre somrar sedan var jag ute och plockade 300-500 st/kväll i min trädgård när det var som värst. Barnen ville inte gå barfota i gräsmattan för de fick bara geggiga sniglar mellan tårna. Sedan dess har jag lyckats hålla efter dem genom att gå en runda morgon kväll och klippa itu dem så fort jag ser dem. Så nu är det bara någon enstaka per dag. Jag strör ut snigelfritt runt mina blommor, tyvärr tycker fåglarna om det också så det går åt en del. Varför ska det vara så dyrt? Så med hårt slit så går det att hålla efter dem. Men tänk vad mycket annat roligt (som att rensa ogräs) man kunde göra för tiden som man lägger ner på detta istället.
Stella-Polaris
CITAT (Bee @ 14-05-2007, 16:29) *
Stella Polaris: tack, men nej tack. Ankorna äter visserligen upp sniglarna men dom lämnar s**t efter sig.

Spelar väl ingen roll. Funkar lika bra som kyckling s**t och så sprids det av sig själv flirting.gif
Fenja
CITAT (Stella-Polaris @ 14-05-2007, 15:43) *
Allvarligt talat och ej skämt.

Skulle någon här kunna tänka sig att hyra en snigelätande anka över sommaren? En kompis har ett gammalt kycklingstall som står tomt där ankorna kan tillbringa vintern i. Vi har diskuterat möjligheten att ha en ankuthyrning just för att bekämpa sniglar.

Bara kul ide eller realistisk??

Tänker du på myskankor? Visst äter de en del sniglar men finns det annat godis i närheten så brukar de föredra det. De kanske skulle funka att mata dem med sniglar från att de är små, så att de får smak på det... (är det tillräckligt med näring eller...?) Annat problem att tänka på är att de i bland får smak på det som växer rabatter och grönsaksland. Men det skulle kanske gå att råda över om man har ankuslingen i en bur... men då faller ju tanken lite med att det ska bli snigelfritt. Dessutom så kommer nog många renliga stadsbor att tycka att ankskit är lika irriterande som kattskit i rabatterna...
En av fördelarna med myskankor är att de inte har samma badbehov som många andra ankor, utan nöjer sig gott och väl med att plaska i balja på gräsmattan. Tips, det är honorna som låter högljutt och illa wink.gif
Annars gillar jag tanken med "rent-a-duck!!! biggrin.gif
Mvh
Fenja
Maria S
CITAT (Stella-Polaris @ 14-05-2007, 15:43) *
Skulle någon här kunna tänka sig att hyra en snigelätande anka över sommaren?

Jag hyr gärna ett gäng ankor! Lägger ut sigelfällor och klipper sniglar på löpande band, men på något underligt vis verkar de ligga före i a f, och har lyckats äta upp nästan hälften av nyplanterade perenner i år. Räknar man kostnaden för fröer, plantskoleperenner och snigelfritt som jag är storkonsument av, så skulle en investering i ett par ankor för en femhundring per sommar vara en direkt lönsam affär. OM de nu lyckas äta så mycket sniglar som behövs hos oss... Hur mycket äter en myskanka? Har ju faktiskt en lekstuga på tomten de skulle kunna bo i, man kanske borde skaffa sig några stycken själv?
Stella-Polaris
Alla som har sniglar skulle så ett slag för igelkotten för den äter väl sniglarna oxå. Gör ett Igelkotts bo på tomten. Igelkottar är ju trevliga.

Här finns en beskrivning: http://www.snf.se/verksamhet/djur-natur/me...igelkottsbo.htm

Tyvärr är dagens steriotypa villa trådgårdar inte så bra för dem så ni som har en massa buskage och dyl lär kunna locka in en.
Buggebubben
Den som söker finner.
Frakten blir ju dyr så man får passa på att köpa några kartonger på en gång. Med dagens valutakurs kostar en låda på 300g inte mer än 37 riksdaler.

http://cgi.ebay.de/Unimet-Schnecken-Korn-G...VQQcmdZViewItem
Anna2
Är det någon som testat det här tyska medlet? Är inte så haj på tyska... hur mycket medel går det åt, per meter, på en normal sommar? Ungefär, mellan tummen och pekfingret alltså...?
Vad kan frakten gå på?
Det var ju relativt billigt annars, så funkar det kan det ju vara en idé att ta hem det.

Bra tips Buggebubben!
Bee
CITAT (Anna2 @ 15-05-2007, 15:25) *
Är det någon som testat det här tyska medlet? Är inte så haj på tyska... hur mycket medel går det åt, per meter, på en normal sommar? Ungefär, mellan tummen och pekfingret alltså...?
Vad kan frakten gå på?
Det var ju relativt billigt annars, så funkar det kan det ju vara en idé att ta hem det.

Bra tips Buggebubben!

Om man klickar upp bilden på ebay så ser man att det står att det skall räcka till 500 kvm.

Det här är ännu ett skäl att åka till Tyskland snart smile.gif
Tezzla
Jag verkligen hatar dessa sniglar. Och jag blir ledsen. Det kryllar av dem! De finns överallt. Kryper fram i miljonantal på kvällarna känns det som. Jag blir så trött. Ledsen. Vill inte ha de otäcka, slemmiga, vidriga sakerna hos mig! Jag vill kunna gå barfota varma sommarkvällar utan att trampa på slemmiga, äckliga klumpar. Jag vill inte se varenda morgon att det kalasats i rabatterna!

Nu har jag köpt snigelfritt som jag ska prova, men jag antar att det blir sekatören som får arbeta i sommar igen sick.gif

CITAT (Stella-Polaris @ 15-05-2007, 08:37) *
Alla som har sniglar skulle så ett slag för igelkotten för den äter väl sniglarna oxå. Gör ett Igelkotts bo på tomten. Igelkottar är ju trevliga.

Fast käkar de mördarsniglar då? Fåglar gör det ju inte. Det verkar nästan som mördarsniglarna inte har några fiender mer än sekatören och gift.
Jag har både igelkottar och sniglar..Man måste nog ha ett stort antal igelkottar för att råda bot på snigeleländena. Hur många sniglar kan en igelkott äta per dygn ---20 stycken eller fler---säg 50 sniglar, alltså på min lilla radhustomt behöver jag har cirka 4 igelkottar som lufsar runt varje natt..och grannen och grannen och grannen... ninja.gif ninja.gif ninja.gif 200 sniglar plockar man lätt en fuktig kväll.....
Stella-Polaris
Jag börjar inse hur lyckligt lottad jag är som bor snigelfritt.. yahoo.gif

Om du blir riktigt galen på dom så skaffa ett vildsvin!!!!! whistling.gif
Galen.... devil.gif devil.gif devil.gif jag ....icke innocent.gif om så det blir de tusen sniglars trädgård...
Då tar det ju på mig tvångströjan så det är bäst jag passar mig
Stella-Polaris
CITAT (lena:-) @ 15-05-2007, 22:22) *
Galen.... devil.gif devil.gif devil.gif jag ....icke innocent.gif om så det blir de tusen sniglars trädgård...
Då tar det ju på mig tvångströjan så det är bäst jag passar mig

Ett litet gulligt hängbukssvin???? flirting.gif
sanakan
Finns det ingen som helst möjlighet att satsa på att inhägna hela tomten med någon form av staket på vilket man kan sätta gift/vaselin/salt? Nu menar jag en sån sorts staket som längst ner har en murad eller cementerad grund på kanske 30-50 cm och sen staket ovanför detta. Grunden ska sen vara nedgrävd i marken kanske 30 cm.

Detta borde ju vara ett alternativ åtminstone för de som har små tomter? Det är kanske fult men man kan ju dölja staketet med häckar. Annars kanske det funkar med en vanlig smal plast-kant man trycker ner i marken och sen applicerar gift på, runt hela tomten?

Lyckades man få upp ett sådant runt tomten och sen smörja in det med gift kunde man ju sedan se till att utrota de som fanns på tomten i "lugn och ro".

Jag kanske är naiv, men i den desperation som några av er verkar ha hamnat i borde man kanske överväga att lägga åtskilliga tusenlappar på nytt stängsel/grund/plastkant eller liknande? Det verkar så hemskt att inte kunna njuta av sin trädgård! Jag har ingen ännu, men när vi väl köper hus blir det nog någonstans i södra norrland...

Buggebubben
CITAT (Anna2 @ 15-05-2007, 15:25) *
Vad kan frakten gå på?

12 EUR kostar frakten upp till 2 kilo. Det innehåller ju 300g så med kartong kanske 400g om vi räknar högt.
således kan du beställa 5 paket för dessa 12 EUR innan frakten höjs till nästa steg, upp till 5 kg för 22 EUR.
10 kg för 25 EUR så går man ihop med grannarna/vännerna så blir det riktigt billigt

Jag handlar mycket från Ebay, det går oftast bra att fråga försäljarna på engelska.
Anna2
Tack, tack!
Plockade glatt 50 sniglar idag sedan slutade jag att räkna..........
whist.gif jag frågar inte efter deras namn men de som bär sitt hus med sig de får vara.
Det finns icke en endaste svart snigel i trädgården...utan de äro bruna men antennerna på sne....
zaaritha
Svart= skogssnigel, gör ingen skada!
Pantersnigel= gråbrun m fläckar; gör ingen skada!
slutade räkna vid 100...förtsta plockningen ....räknade inte de pyttesmå...
zaaritha
Tar du alla--oavsett art? crying.gif
Sorry men det är nog samma art på alla.....utom de med hus , de tar jag inte..
men annars så tar jag allt..stort som smått...
NÅgra fläckliga syns inte till och svarta finns inte alls..
Jag har inte det minsta dåliga samvete...

red:
De sniglar som finns har ätit upp dagliljorna persiljan och ruccolan jämns med marken , vad sniglarna heter bryr jag mig inte om i det läget...

zaaritha
Okej--jag har väl tur som bara har skogssniglar. pantersniglar, vinbergssnäckor o trädgårdssnäckor
här!
Samt en snigelsort som är ca 2-3 cm, ljusgrå?
Vad är det för sort?
Jag har inte en susning...jag har inte sett till några grå sniglar i min trädgård...Jag har det tyvörr ltie ensidigt i min snigelvärld. Någon annan mera vidsynt snigelfantast kanske vet?
fandolin
Ljusgrå snigel är nog åkersnigel, de kan vara ganska glupska de också!
zaaritha
Har ej märkt att de gjort skada på några växter i trädgården!
Däremot gör tvestjärtarna hål i många sorters växtblad!
Hm, tvestjärtar har jag bara sett i brevlådan....och tvätt som var ute för länge...
zaaritha
Tvestjärtar är en av de få insekter( är det en insekt?) jag är "rädd för"!
Ja--o så tusenfotingar!
Vet ej varför dessa skrämmer mej så?
Men--jag blir stel "som en pinne"--o känner fasa!
Tvestjärtar är ju tydligen, av vad jag läst; väldigt omhändertagande om sina ungar?!
Svårt att tro, men honan tar hand om ungarna, matar o tvättar dem---o se´n
äter ungarna upp honan..............
Stod i Hemmets Journal.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon