Jag vet ju inte heller, egentligen.

Men jag måste lita på att grävaren vet vad han talar om... Slingorna ligger på ca en meters djup. Han sa till mig att även om rötterna går djupare så går de runt om slingorna och förstör inte dessa. Han talade ju givetvis ur en grävares synpunkt med slangarnas bästa "för sina ögon" och nämnde inget om hur växternas rötter mår av att vara granne med slingorna.
Att marken blir gropig eller fårig efteråt tror jag beror på (efter vad jag läst och hört iaf) att man har lite för bråttom att göra vid trädgården efter ingreppet. Marken behöver tid att sjunka. Ungefär ett år, sa grävaren. Om man inte låter den sjunka innan man går lös på den med en vält och jämnar ut och sår gräs (eller vad man nu vill göra), är risken stor att man får en väldigt ojämn yta.
Så jag har stått ut med eländet sedan juni förra året, och har endast grävt upp ogräs. Nu har jag börjat plocka sten, eftersom marken innehåller MYCKET sten. Min plan är att till hösten så och plantera, och då har det gått ett drygt år, nästan ett och ett halvt.