Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > odla på berg, vilka växter tål både att torka ut och stå i vatten?
          björkedal
          Inlägg 14-05-2007, 12:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 10 387

Jag har en delvis bergig tomt och nu vill jag fylla igen en större grop i berget (ca 1,5 *3 meter vid, kanske någon decimeter drygt djup) med jord för att odla sådant som kan trivas. Men vad är det för växter som gillar att stå i vatten under lång tid för att sedan torka ut under långa perioder? Vi har en del växter som finns naturligt i andra bergsgropar, som mossa, små violer, ja, till och med pingstliljor. Men det vore roligt att prova andra sorter. Har ni några tips? Jag glömde tillägga att jag bor på västkusten, utanför Göteborg.

Redigerat av björkedal: 14-05-2007, 12:36

Citera
          Stella-Polaris
          Inlägg 14-05-2007, 12:39
          Länk hit: #2

Gäster

Ek om du kan tänka dig ett litet träd...

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 14-05-2007, 12:55
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

CITAT (björkedal @ 14-05-2007, 13:26) *
          Jag har en delvis bergig tomt och nu vill jag fylla igen en större grop i berget (ca 1,5 *3 meter vid, kanske någon decimeter drygt djup) med jord för att odla sådant som kan trivas. Men vad är det för växter som gillar att stå i vatten under lång tid för att sedan torka ut under långa perioder? Vi har en del växter som finns naturligt i andra bergsgropar, som mossa, små violer, ja, till och med pingstliljor. Men det vore roligt att prova andra sorter. Har ni några tips? Jag glömde tillägga att jag bor på västkusten, utanför Göteborg.

Hej!
          Jag är en novis när det gäller berg. Men jag ville bara dubbelkolla med dig att du vet att det är så att det står vatten... I min hjärna så brukar ju alltid berg o berghällar slutta åt nått håll. Men i dit fall kanske det inte finns nån lutning alls så vattnet kan sippra i väg....

Hur som helst.... Jag hade annars chansat på sånt som växter i bergsskrevor vid kusten naturligt. Strandtrift, sedum..Tallar verkar tåliga också...jag har sett träd med rötter som liksom ligger på ytan av sten och sträcker sig ner i myllan bredvid. Häftigt.

Intressant fråga. Jag ska spana i den här tråden efter tips.

Citera
          björkedal
          Inlägg 14-05-2007, 13:00
          Länk hit: #4

Medlem

Tack för tipsen. Sedum är en vacker växt som jag faktiskt inte tänkt på. Just den här gropen är det dålig avrinning från, medan jag tror att de andra delarna av berget där det finns växter har bättre avrinning. Jag kan tillägga att det är en väldigt solig plats. Tacksam för fler ideer!

Citera
          Stella-Polaris
          Inlägg 14-05-2007, 13:35
          Länk hit: #5

Gäster

CITAT (björkedal @ 14-05-2007, 14:00) *
          Tack för tipsen. Sedum är en vacker växt som jag faktiskt inte tänkt på. Just den här gropen är det dålig avrinning från, medan jag tror att de andra delarna av berget där det finns växter har bättre avrinning. Jag kan tillägga att det är en väldigt solig plats. Tacksam för fler ideer!

Gör om den till Damm???

Redigerat av Stella-Polaris: 14-05-2007, 13:36

Citera
          kickibj
          Inlägg 14-05-2007, 14:31
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 47
          Medlem nr: 5 551

Stenpartiväxter?

Citera
          björkedal
          Inlägg 15-05-2007, 10:04
          Länk hit: #7

Medlem

På webbsidan http://www.pratensis.se hittade jag en ÄNGSFRÖBLANDNING som jag tänkte prova. Längre ner finns lite kommentarer från Inger Runesson på Pratensis.

Nr 115 Torr havsstrandäng - för torr strandäng vid havet

ÖRTER

Rölleka
          Strandtrift
          Liten blåklocka
          Rödklint
          Backnejlika
          Gulmåra
          Gråfibbla
          Flockfibbla
          Blåmunkar
          Gulsporre
          Käringtand
          Svartkämpar
          Gulkämpar
          Femfingerört
          Knölsmörblomma
          Bergssyra
          Kärleksört
          Strandglim
          Harklöver
          Styvmorsviol

Det är ganska knepigt med både blött och torrt, det är inte så många växter som trivs med det. I fröblandningen strandäng vid hav är arter som växer på mestadels sandstrand, alltså väldigt torrt på sommaren, men säkert utsätts de för mer blött på vintern. Denna blandning borde passa bäst och passar även bra för västkustenn och på tunna jordskikt. Använd en sandblandad mager jord i gropen (alltså ingen välgödslad matjord eller enbart torvbaserad jord), kanske går det att hitta något naturligt i omgivningen som du kan ta av. Man kan lägga lite grus i botten för att få bättre dränering.
          Med vänlig hälsning,
          Inger Runeson

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 01:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon