Medlem
Antal inlägg: 185
Medlem nr: 2 888
Planterade en vinranka i mitt växthus ifjol...den har ännu inte börjat skjuta något nytt och grönt, utan ser allmänt brun och trist ut Jag bor i zon 6. Men tror ni att det är något liv i den? Ska jag klippa ner den och på vilket sätt? Den har två långa rankor som växte åt varsitt håll under förra sommaren.
Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem nr: 3 363
Lugn lugn Den kommer Vinrankor kan ta bra tid på sig att kommma igång. Och har du den planterad i "bädd" behöver du inte vattna förrrens bladen börjar spricka upp
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album
Medlem
Antal inlägg: 185
Medlem nr: 2 888
CITAT (Lady Hamilton @ 15-05-2007, 16:20)
Lugn lugn Den kommer Vinrankor kan ta bra tid på sig att kommma igång. Och har du den planterad i "bädd" behöver du inte vattna förrrens bladen börjar spricka upp
Tack för det lugnande svaret Då avvaktar jag ett tag till...men vad menar du med om jag har den planterad i "bädd" ??
Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31
Jag antar att det är staketvindruvor med tanke på att det är såpass hög zon. Mina staketvindruvor på friland har inte grönskat i zon 2 knopparna har svällt upp och är rejält stora men bladen har inte slagit ut, det är just detta som gör straketvindruvorna så härdiga, de går snabbt i vila på hösten och grönskar sent (de blir inte lurade av en första varmperiod som kan åtföljas av en kall period = skador)
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
Medlem
Antal inlägg: 815
Medlem nr: 5 651
Inte Åsa? Märkligt. Här i zon 4 har jag staketdruvor på olika lokaler på friland som alla har fått blad. En Sukribe mot en södervägg, och en förmodad Zilga mot en västervägg och sen har jag en Nordica i en upphöjd rabatt en bit fråm en södervägg. Eller menar du kanske att dina står helt på friland och inte mot vägg?
Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31
De är mot en vägg men läget är så att kylan ligger kvar lite längre på våren och i gengäld hålls värmen kvar längre på hösten (vilket jag tycker är bättre när grannarna har frost på hösten har jag fortfarande oskadade frukter ch grönsaker)
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)