CITAT (Airamya @ 15-05-2007, 14:56)

Oj vad jag känner igen det där! Jag har också kompakt lerjord, absolut stenhård när den är torr och alltid jättetung.
Har bestämt mig för att satsa helhjärtat på upphöjda bäddar, orkar inte gräva i detta.
Dessutom har jag en underjordisk vattenåder av nåt slag genom halva trädgården, så jag klafsar omkring i lervälling hela tiden... *s*
Lera är bra på sitt sätt men jag tror jag ska slå mig på att bli keramiker istället, tror att det skulle gå utmärkt att dreja min trädgård...

Ååh va det låter bekant med svårarbetad lera

Ett tips är att ta efter bönderna. Jordbearbetning på hösten säga vara negativt för näringsläckaget blir större då. Men på lerjord är det nödvändigt. Bönder höstplöjer ofta lerajordar och gör man likadant i trädgården och vänder leran med grep så kommer jorden att luckras med hjälp av frosten under vintern och bli mer lättarbetad på våren. Sen får man passa på att bearbeta jorden på våren när det är torrt så att jorden smular sig annars går den inte att finfördela och rensa på ogräs. Lerjord ska
aldrig jordfräsas för då förstör man aggregaten (dvs klumparna) som gör jorden smulig och lucker. Fräser man blir det en jämn smet som torkar till cement.
Angående keramik så var Skene förr ett centrum för kakelugnstillverkning och krukmakerier fanns oxå. Kinna hade tegelbruk vid Häggån, så nog duger leran alltid till tillverkning

Bara att dreja på Airamya.