Jag älskar tomter med höjdskillnader, det var därför vi köpte vårat hus bla…

Det första jag tänker på när jag planerar i trädgården är bakgrunden. Mot vilken bakgrund vill jag ha mina växter. Ska det mellan de höga vackra riddarsporrarna skymtas en biluppställningsplats, grannens hus eller en kalkad gammal husvägg. Om jag har en rosenportal vad ser jag i bakgrunden när jag tittar in? Att skapa "fondväggar i en trädgård är otroligt viktigt. Med höjdskillnader är det lätt att skapa höga massiva fondväggar av olika gröna nyanser utan att man måste vänta i 10 år för att något ska växa upp på höjden. Till fondväggarna räknar jag även gångar, hus och stärre träd och buskar, dvs grundstommen i trädgården.
Har man en mer eller mindre "blank" trädgård så börja med att gå omkring och betrakta din tomt från olika vinklar. Kör ner ett antal käppar i marken av representativ höjd för att markera buskar träd perennrabbatter , bersåer osv. Då kommer du lättare att se de fantastika förutsättningar just din tomt har.
Därefter så bestäm vilken typ av planteringar du vill ha och anpassa mark och jordförhållanden därefter. Men även här utgå från din tomts förutsättningar. Det är lättast så… och oftast bäst.
Har man sedan väl huvuddragen i stommen och fondväggarna så är det lätt och roligt att dekorera med detaljerna. Självklart kommar man att förändra sin plan med tiden, man får nya idéer, ny inspiration och störreerfarenhet underresans gång, men en trädgård ska aldrig bli färdig.
Lycka till!
mvh plexi