För att veta vad trädet drabbats av åste man veta mer om hur bladen skrumpnar. Är det håligheter i bladen, är det små svarta prickar i ihopkrullade blad, finns det larver i bladen, osv. Bäst vore om du kunde fota 4-5olika exempel i närbild.
Många träd drabbas på senvår och försommar av olika larver som äter av de första bladen som kommer. Själv har jag tiotalet unga träd och vissa år som i år är de hos mig fulla av olika sorters larver. På små trd är det enkelt att minska och nästan helt stoppa deras framfart. Man låter bladen sitta kvar ihopveklade och -krullade, men klämmer ihjäl larverna ett par gånger under denna tid.
På unga träd är det lite mer bråttom än med gamla när de börjar förlora bladmassa. Men man ska veta att också skadade blad är till nytta för trädet. Jag brukar börja med motåtgärder utöver att klämma larver när bladmassan minskats med ca 50%. Det är i senaste rappet på ett ungt träd men det brukar funka.
Att vattna är bra och stärker trädet vd torka, men hellre än att göra små spetthål här och var i rotområdet bör du befria trädet från gräs där det tar upp näring. Det sker vid dropplinjen, dvs iu marken vid trädets yttre grenspetsar och en bit utåt. Tag ytligt bort grässvålen där, lägg på löv och kogödsel, så i gröngödslingsfrö och vattna trädet med stril ett par, tre gånger i veckan vid torka.
Om det är det larver har de en kort period till på sig, sedan är deras period slut. Men med kraftigt minskad bladmassa bör trädet stärkas med gröngödsling ändå.
--------------------
|