Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Humlebo
          Netha
          Inlägg 03-06-2007, 20:42
          Länk hit: #1

Gäster

Under mitt altangolv har humlan sitt bo, precis som den haft i tre - fyra somrar.
          Den kryper in på exakt samma ställe varje gång... surrar lite för att sedan efter bara ett par sekunder tystna.
          Vi ser varje sommar små, små humlebebisar komma upp så småningom.
          Nu undrar jag.. visst finns det ritning på humleholk...men jag hittar inte.

Tacksam om någon kan ge länk.

Citera
          humla
          Inlägg 03-06-2007, 20:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 2 492

Köpte själv en s.k. humleholk för ett par år sedan, men humlorna föredrar ändå garageväggen, holken verkar inget vidare populär happy.gif med det kanske beror på placeringen av holken o.s.v. också...

Redigerat av humla: 03-06-2007, 20:46

Citera
          Netha
          Inlägg 03-06-2007, 20:48
          Länk hit: #3

Gäster

CITAT (humla @ 03-06-2007, 21:45) *
          Köpte själv en s.k. humleholk för ett par år sedan, men humlorna föredrar ändå garageväggen, holken verkar inget vidare populär happy.gif med det kanske beror på placeringen av holken o.s.v. också...

Kanske är det så att de föredrar det "naturliga" före våra försök. smile.gif

Citera
          KURT
          Inlägg 04-06-2007, 06:27
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

SNF har ritningar på humleholkar. Men man kan också göra bon åt solitärbin, se exempel, eller detta exempel.

Citera
          Netha
          Inlägg 05-06-2007, 21:13
          Länk hit: #5

Gäster

CITAT (KURT @ 04-06-2007, 07:27) *
          SNF har ritningar på humleholkar. Men man kan också göra bon åt solitärbin, se exempel, eller detta exempel.

Tack för länkar! smile.gif

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 06-06-2007, 14:41
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

När vi bodde i huset gjorde jag humlebon på vildängen ... grävde en liten grop som jag fyllde med gammalt gräs ... ställde en lerkruka över och faktiskt så bosatte sig humlor där rolleyes.gif Fick tipset från någon tidning.

Citera
          annchen
          Inlägg 16-06-2007, 22:57
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 54
          Medlem nr: 10 944

Ett tips jag ofta läser är att man kan ta en vanlig blomkruka i lera och vända den upp och ner och sedan placera den i en skyddad södersluttning, med visst lut, eller med någonting som skyddar hålet, så att det inte regnar in. Man skall ta ett sork/musbo, eller be om använt kutterspån i en zooaffär, så att humlorna tror att det är ett vanligt sork/musbo. Det är ju där de brukar flytta in i naturen!

Bäst är nog att ha boet färdigt på vårkanten; då flyger ju många humlor omkring och letar efter bra boplatser. Jag hade tänkt gräva ner lite lerkrukor nu till årsskiftet!

Den humleholken som SNF har ritningar på är fin. Vi har sparat lite plats i stenmuren, om vi skulle hinna bygga en sådan också. Alla tips finns som tidigare skrivits på SNFs sida, men också i Bygga bo-handboken, som verkligen är jättetrevlig.

Anna

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 03:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon