CITAT (annelito @ 12-06-2007, 16:15)

Någon kunnig här som har någon som helst susning om vi törs prova att elda?
Jag är inte kunnig, men har lite erfarenheter av gamla skorstenar. Jag skulle INTE elda i en spis som inte är använd, sotad eller undersökt på över två år. Speciellt inte när jag inte har kännedom om hur skorstenen är byggd eller själv kan se att det ser ok ut. Ägaren verkar ju till och med tro att där finns problem.
Det låter som ett äldre hus där skorstenen kan vara byggd med trånga rökvägar. Självdraget kan hålla skorstenen i gott skick, men har inte huset varit uppvärmt kan effekten bli det omvända. Det kan bli kallras. Det i samband med regn gör att murstocken blir blöt. Inte bra. Skulle det dessutom frysa på det, så spricker murstocken.
Faran med en sprucken (läckande) murstock är inte i första hand att rökgaserna läcker ut. Det brukar man kunna se eller känna lukten av som Gossen Ruda säger. Faran är snarare att skorstenen suger in luft den vägen vilket kan ge sotbrand. Sotbranden är dessutom näst intill omöjlig att släcka själv. Det hjälper ju t.ex. inte att stänga spjället, eftersom luften kommer in via sprickorna. Sotbranden gör skortsenen väldigt varm vilket gör att branden sedan snabbt kan sprida sig till resten av huset.
Jag vill inte skrämmas, men hur mysigt kan det bli om man ska behöva vara orolig varje gång man tänder en brasa. Vill du kunna njuta av ditt sommarhus en längre tid är det bättre att ha kollat ordentligt.
Brandvarnarna behöver du i vilket fall.