Medlem
Antal inlägg: 52
Medlem nr: 10 322
Alla idéer är välkomna!
Jag behöver tips för att få till "knorren" i rabatterna nedan. Perennrabatten är jag nästan klar med medan plattån inte ger mig någon inspiration alls.
Båda platserna har em-sol.
I perennrabatten har jag satt en pinne för att markera var jag tror att det behövs lite höjd.
I plattån är det 50 cm djupt längst in men endast en 20-15 cm längst ut. Idag är den en samlingsplats för alla plantor som blivit över...
Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126
Sedumväxter och liknande; kärleksört, fetknopp m fl. Kolla med bilder på google.
Liten syrén på stam är fint, men om du vill ha något som blir kraftigt och högt kan det bli mer iögonenfallande att välja en perenn än ett litet spensligt träd. Viktigast är dock att du väljer något som du tycker om - välj syrén om du gillar den!
Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126
Stockrosor gillas av de flesta sniglar men de växer snabbt och kan blomma praktfullt också om de första bladen helt äts upp och resten äts upp til hälften. Att de första bladen äts upp är bara bra, då undviker man rosten (tror jag att svampen kallas) som de annars ofta råkar ut för. Syrén och sedum brukar stå helt oätna.