CITAT (Lady Hamilton @ 25-06-2007, 23:05)

Har!? Hrm....
.......är väll "lite mycket" sagt..................Försöker odla är det "närmaste" jag kan säga. I fjol planterade jag lite Allåkerbärs plantor och Hjortron plantor (en snäll odlait stegade ut i "hög klackat"
på hjortron myren och grävde upp plantor till mig
) Dessa planterade jag sedan i en "fyrkant" bestående av torv block och fyllde upp med "billig säck jord" mellan blocken.
Åkerbären har vuxit enormt, blommar i massor och "karten" håller på att mogna
Men Hjortron plantor är betydligt mer
"svår flörtade"
Funderar på "hur" jag skall få dem att må bättre
(bilderna i mitt tidigare inlägg är fotade i dag i min "odling") Ja då förstår jag... gissar att det går lika bra som med åkerbären jag hämtade i skogen. Nej förresten, dina hjortron är mycket piggare..
CITAT (Betty @ 25-06-2007, 23:14)

Hjortronen kräver kanske bättre jord än
"billig säck jord", flurar på att det kanske skulle ge bättre resultat med roddisjord...
Skulle tro att de vill ha mycket järn iom att de växer bäst på myrar
Funderar på om man skulle testa sätta där det är som mest likt naturliga växtplatser. Jag har ju nåt sånt hörn iom att det varit en tjärn i nedre hörnet av tomten en gång i tiden... Kanske man rent av skulle testa frön? Fast det funkar ju knappast med frön som varit fryst och sen kokta, så jag får nog vänta tills det finns bär i skogen.
CITAT (Gossen Ruda @ 25-06-2007, 23:14)

Enligt en uppgift i Bärboken har försök visat att hjortron kan växa i mullfattig mo, annars trivs den väl bäst på blöta myrar. Observera att den är tvåbyggare så man måste ha både han och honplantor.
Ja visst kan den växa på momark, men jag tror aldrig jag sett bär där...