Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Okänd klocka?, Någon som vet vad det är?
          Siv i Bollnäs
          Inlägg 10-07-2007, 17:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 365
          Medlem nr: 1 821

Bifogad fil  Okänd_vit_klocka_3.jpg ( 29.08k ) Antal nedladdningar: 27
          Jag fick häromdagen några plantor av en vitblommande klocka som påstods vara en karpaterklocka. Jag tycker dock inte att det liknar en sån - kanske någon av er vet vad det är? Undrar var jag törs plantera dom; dvs skjuter dom massor av rotskott som många klockor gör kanske man måste tänka sig för och sätta dom nånstans där det inte gör något om dom förökar sig mycket, alltså inte i en rabatt till exempel. Det är ju vackra plantor men som sagt, kanske inte tillsammans med andra då?
          Hälsningar Siv smile.gif
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Okänd_vit_klocka_3.jpg ( 29.08k ) Antal nedladdningar: 14

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 10-07-2007, 17:06
          Länk hit: #2

Gäster

Jag tror det är en symphyandra, antingen S. pendula (kaukasisk elfenbensklocka) eller S. hoffmanni (elfenbensklocka). Uppriktigt sagt vet jag inte vad som skiojer dem åt. Jag har pendula sedan förut och har i år sått hoffmanni för att se om man kan skilja dem åt när man har dem bredvid varandra.
          Det är en tvåårig växt, som beter sig precis som digitalis. Ingen risk för rotskott däremot en massa frösådder (dit har jag inte kommit än...)

Citera
          Siv i Bollnäs
          Inlägg 10-07-2007, 17:06
          Länk hit: #3

Medlem

Ja, det kan ju tyckas lite onödigt att ha två exakt likadana bilder på klockan. Vilket det också är. Jag får väl skylla på att jag är novis på området digitalkameror och köpte min första i går!
          Ni får stå ut med eländet! Hälsningar Siv slap.gif

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 10-07-2007, 17:08
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

liknar elfenbensklocka -Symphyandra hofmannii
          eller pendula -detta är pendula och jag gissar på den

Redigerat av kerstin z5-6: 10-07-2007, 17:08

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 10-07-2007, 17:14
          Länk hit: #5

Gäster

Här är min S. pendula. Kan du Kerstin (eller någon annan) förklara vad som skiljer den från hoffmanni?
          Bifogad fil  Symphyandra_pendula.jpg ( 28.09k ) Antal nedladdningar: 46

Citera
          Siv i Bollnäs
          Inlägg 10-07-2007, 17:26
          Länk hit: #6

Medlem

Tack för snabba svar! Vid närmare påseende tycker jag nog att själva klockan på min klocka är lite öppnare i "tratten" än Kerstins, som är aningen hopsnörpt nedtill? Jag fick förslag på (inte via forumet) att det möjligen kunde vara Campanula ochroleuca, dvs Gulklocka (vilket är ett lite lustigt svenskt namn då ju klockorna är vita!) Vad säger ni om det?
          Siv igenBifogad fil  Okänd_vit_klocka_4.jpg ( 43.24k ) Antal nedladdningar: 48

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 10-07-2007, 17:39
          Länk hit: #7

Gäster

Jag googlade lite på Campanula ochroleuca och fick fram uppgiften att bladen är något gråaktiga och lite håriga. Hittade också denna bild där det ser ut som om även blomman är lite hårig. Kanske något att titta efter på din planta.

Fast S. pendulans blommor blir också lite öppnare ibland. Det syns på vissa av dem på min bild.

Citera
          malin72
          Inlägg 11-07-2007, 14:17
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem nr: 7 440

sorry att jag lånar tråden lite blush.gif men jag har ju massor av plantor som jag sådde i vintras....men dom växer så långsamt(ska dom det) kommer jag att få se någon blomma i år tro dunno.gif blir ju mest blad tycker jag och den brer ut sig men inte på höjden g.gif -cry-.gif

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm

Citera
          Betty
          Inlägg 11-07-2007, 14:35
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (malin72 @ 11-07-2007, 15:17) *
          sorry att jag lånar tråden lite blush.gif men jag har ju massor av plantor som jag sådde i vintras....men dom växer så långsamt(ska dom det) kommer jag att få se någon blomma i år tro dunno.gif blir ju mest blad tycker jag och den brer ut sig men inte på höjden g.gif -cry-.gif

Eftersom de är bienna så får du nog nöja dig med bladen i år, blommorna kommer nästa år. smile.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          malin72
          Inlägg 11-07-2007, 14:38
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem nr: 7 440

CITAT (Betty @ 11-07-2007, 15:35) *
          Eftersom de är bienna så får du nog nöja dig med bladen i år, blommorna kommer nästa år. smile.gif

ok tack för svaret då Betty thanks.gif -cry-.gif -cry-.gif rolleyes.gif

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm

Citera
          Siv i Bollnäs
          Inlägg 11-07-2007, 19:45
          Länk hit: #11

Medlem

Hej Eva 33c!
          Jag var nyss ut och titade på plantorna igen och såg då att de är håriga - inte bara bladen som är ordentligt håriga utan också stjälken samt även om man tittar riktigt noga syns små hår också på själva blomman. Dessutom såg jag att knoppen faktiskt är gul innan den slagit ut!
          Däremot tycker jag inte att bladen är gråaktiga utan snarast ljust äppelgröna. Vad tror du/ni?
          Hälsningar Siv smile.gif

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 11-07-2007, 22:09
          Länk hit: #12

Gäster

Jag har förstås aldrig sett en gulklocka i verkliga livet, men jag tror nog det är en symphyandra i allafall. Alla beskrivningar jag hittar om gulklockan säger "grågröna blad". Och jag var nyss ute och tittade på min S. pendula, och den är faktiskt hårig på bladen och på blomman också. Något jag aldrig tänkt på tidigare. Men färgen är som du beskriver, äppelgrön. Nästa år vet du i allafall säkert, för gulklockan ska vara perenn men Symphyandran dör efter blomning. Så är den borta var det en Symphyandra. Ta frön i höst för säkerhets skull...
          Hittade föresten en ganska bra bild på en dansk sida på gulklockan, Campanula ochroleuca Bladen ser mer hjärtformade ut också.

Citera
          Siv i Bollnäs
          Inlägg 12-07-2007, 19:04
          Länk hit: #13

Medlem

Jättebra Eva! Det var ett handfast råd - jag får se ifall dom dör eller inte. Jag har grävt ner dom på en bra plats där det inte står något annat och där det syns mycket bra ifall dom eventuellt skulle frösått sig eller om det är dom gamla plantorna som står där. Jag ska ta frön i alla fall i höst och spara. Det där med bladfärgen gör en ju tveksam på ochroleuca för gråaktiga blad är det definitivt inte!

Tack för att du tagit dej tid till detta, jättebussigt!
          Siv thanks.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-09-2025, 11:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon