har du en bild på det ??
om du har det som terrasser typ , hur menar du då ?? är dom uppbyggda med sten eller är det bara jord terrasser ?
jag själv har det som en backe i syd-väst läge en brant en ( tyvärr är den överväxt ) men vad som trivs där hos mig är forsythia,sedum,spirea ( alla original planteringen ) inga värst kuliga växter . men
lök växter och åter lök växter kommer trivas . köp dom som blommar under våren,för sommaren och hösten,vintern plus en forsythia som blommar kan va fint . forsythia går i gult så ni kan ju ha färgen vit,grönt,gult,orange,rött om det kanske passar ??
perenner liljor,cyklamen,lökväxter,daglilja,solbrud,rölleka,nävor,kejsarkorna,phlox,aster (blommar då inget annat blommar),julros,törel,akleja,vallmo,auberietia,campanula,gul nunneört,vårkrage,nejlika,fackellilja,stäpplilja,gullstav,temynta,sedum och taklök,höstgullris,agapanthus ( dom som vissnar ner är härdiga) en del att välja på du kan även välja primula om du har höga perenner som skuggar i min backe växer primulan som ogräs och har klarat sträng sommar torka .
marktäckare vintergröna,sedum
halv perenner yucca,kaktusar(opuntia släktet),purpurklätt
plus kan du anlägga ett kryddland med nepeta,lavendel,mynta,oregano,kyndel,malört,rosmarin ( inte härdig hos dig tål bara -17c ),timjan m.f.
buskar och träd forsythia,frilands hibiskus,rosor,parkaralia,prunus sorter,trollhassel,syren,buskrosling,schersmin m.f
klätterväxter bokharabinda,vinterjasmin(gränsen att den klara sig klara zon 2(3) men dte blir lite varmare på sluttningen ju),mini kiwi(måste ha hona och hane för frukt )
ha god jord där du har det fuktigare runt rötterna så fukten hålls . under vintern är det bara bra att vattnet försvinner dom 1-2 första åren vattna rikligt åt gången efter 2-3år har allt etablerat sig och klara då torka
en sak till
träd placerar du var du vill , höga perenner längst upp på backen och dom minsta längst ner . buskar små och medel stora kan du sprida ut eller i utkanten . stora buskar och klätter växter i utkanten eller längst bak bland dom höga perennerna du kan även ha höga perenner ut med kanterna . gör du nåt likande som så så får du ett fint blickfång
Redigerat av flaxss: 26-07-2007, 17:31
|