Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Taggig gurka, Svarta taggar som är jättevassa
          Gnuttis
          Inlägg 06-08-2007, 09:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem nr: 10 381

Har planterat gurka för första gången i år. Plantorna verkar trivas väldigt bra. Blommar för fullt och överallt ploppar nya smågurkor fram.
          Det var jättekul i början när allt började skjuta i höjden, gurka verkade så lättodlat.

Nu är de största gurkona ca 7 cm långa och de är fulla av små svarta taggar som är sylvassa. Inget som man alltså vill stoppa i munnen -fear-.gif
          Den beskrivning jag fått är att gurkan ska passa både till inläggning och till att äta den som den är, men att äta denna taggiga frukt?! , skulle aldrig falla mig in.

Gurksorten ska vara av "Paris market" Någon som har erfarenhet av denna sort. Kommer taggarna växa bort? Det trodde jag i början, men nu tvivlar jag stark.
          Snälla någon, har jag gjort något fel eller ska det vara så här?
          blink.gif

Citera
          Tosan
          Inlägg 06-08-2007, 10:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Jag satte nåt liknande för några år sen. Taggarna på dem blev med tiden trubbiga, men den smakade pyton sick.gif
          I år har jag slanggurka och hoppas på att kunna äta den

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Chamomille
          Inlägg 06-08-2007, 10:40
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

Borsta bort dom bara. Det låter som "Västeråsgurka". Dom har också taggar. Jag tar diskborsten och borstar bort....

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 06-08-2007, 14:20
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Ofta kan man även ta och dra baksidan från en vanlig matkniv längs gurkan för att få bort dem, är det någon sort typ äppelgurka som har ganska tunna taggar kan man även bara dra över ytan med en trädgårdshandske. Många inläggningsgurkor + äldre sorters gurkor är taggigare och många tycker de har godare smak än många moderna helt släta gurkor, men smaken är ju olika. Det som är vanlgt att man gör fel med de taggiga gurkorna är att man skördar dem för sent många av dessa sorter behöver pollinering = de kommer att utveckla kärnor + de blir lätt beska ifall man låter dem sitta kvar för länge (+ ojämn vattning kan också ge beska frukter men det finns ganska många bitterfria sorter i handeln både bland taggiga och släta sorter)

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Gnuttis
          Inlägg 07-08-2007, 06:29
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem nr: 10 381

Tack så mycket för svaren.
          Prövade igår kväll att pilla bort några taggar för hand, det gick utan allför mycket problem. Så ikväll så får jag jag ta och skörda min första gurka och rensa bort te sista taggarna och ta och provsmaka.
          Det finns ju en risk att jag låtit gurkan sitta kvar för länge så får väl se hur den smakar. g.gif

Paris Market ska passa som både inläggningsgurka och att äta som den är, finns det något sätt att veta när en gurka är klar att äta? confused.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 23:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon