CITAT (Tapio @ 05-10-2003, 10:17)
Halaj!
Ny här, har tjuvkikat i någon månad el. så, detta är mitt första inlägg.
Jo, kvarnar. Jag har provat tre olika modeller/typer.
Jag hyrde en Husqvarna-kvarn (valstypen) för att mala ner grankvistar.
Jag håller med Uno i hans åsikter, men vill tillägga att om du har pinnar/kvistar som är väldigt böjbara så kommer de ut ur andra änden oskadda. Jag tryckte ner kaprifol i den, och den f-bannade lianen kom ut likadan som den gick in! Antagligen är det likadant med vinrankor.
Nästa typ(Stiga, Black&Decker m.fl.), den med knivar i en roterande skiva i 45 gr. vinkel. Hopplös. Den stannar hela tiden, man måste öppna den och rensa med jämna mellanrum. Dessutom så har grenarna utrymme att vika undan från skivan med knivarna så man får hålla på och peta i hålet med en pinne el. nåt för att de ska avverkas.
Slutligen. Jag har en AEG-kvarn som har en likadan skiva som typen ovan, fast den har skivan parallell med marken. Den har ett rör (i 45 gr. vinkel) som man stoppar in grenarna i. Det är den typen man vill ha. Tar garanterat 30 mm pinnar. Stannar sällan. Milsvida bättre än Stiga/ B&D typen.
Jag gick i på AEG:s hemsida för att hitta en bild på den, men gick bet (kan inte tyska). Kanske någon annan kan hjälpa? Annars får jag väl ta en bild på den.
//T
Helt rätt, det är maskinens svaghet -smala sega saker bör malas tillsammans med annat material. Men den låga ljudnivån överväger det problemet.