Jag är absolut ingen expert på passionsblommor. I början av våren köpte jag 5 pyttesmå sticklingar (mina första) på Weibulls för att se hur det går. Det fanns inga namn på dem, bara "lila", "röd", "orange" osv. Alla visade sig vara mycket fina sorter. De har stått på samma fönsterbräda men betedde sig helt olika. Efter ett tag kändes det som om de vill ut. Knopparna bildades, men en del orkade inte med hela vägen. Så fyra stycken åkte ut på takräcket och då blev det fart på dem. Men aurantia bor kvar hemma och blommar något hysteriskt. Det var fullt med knoppar redan när plantan var 15-20 cm lång och på den vägen är det. Jag gör absolut inget särskilt: svag näring vid varje vattning, solig plats, dusch. Exakt samma behandling fick mina andra passionsblommor, men de presterar helt olika. Den "röda" t ex efter att ha vuxit flera meter bildade sina första knoppar först nu. Jag ska nog inte utsätta fler passionsblommor för en krukväxttillvaro framöver, men den här behåller jag, för att aurantia (åtminstone min) trivs utmärkt inomhus, och den passar bra som krukväxt. Den är kompakt, bladen är små och nätta i förhållande till blommor och, som sagt, mer blommor kan man inte få...
|