Tack för alla svar!
Får nog erkänna dock att jag börjar så smått inse att mitt problem nog inte så mycket handlar om att jag behöver få tips på blommor, utan snarare att det är så fruktansvärt svårt att välja!! Många av de ni har nämnt har jag funderat på redan innan, men det kom upp några intressanta namn som jag aldrig hört talas om innan.
Men jag börjar verkligen förstå folks beklagande över hur dyrt det blir att besöka plantskolor. Man vill ju ha allting, och inte kan man ju bara köpa en av varje... Än så länge lyckas jag hålla mig någorlunda till ursprungsplanen att mest köpa nyttoväxter, men får nog erkänna att dagens 4 dyra blåbärsplantor mest är inhandlade för att de blir så vackert röda på hösten.
Nästa år ska jag göra ett försök med kopparband runt mina odlinglådor och se om jag får ha grönsakerna i fred, annars får jag nog ha blommor i dem istället. Nu ska det i varje fall inhandlas lite tulpaner och vackra alliumlökar så får jag se var de hamnar i mitt smultronlandskap. Och så ska jag börja planera för nästa odlingssäsong, vad för blommor jag ska ha och var. För även om jag bara ska ha nyttoväxter på min odlingslott så måste jag ju börja träna på att odla blommor tills jag får mitt hus med tillhörande riktig trädgård

Så tack för alla svar. Har lite att göra nu med att kolla upp och fundera fram till våren.