Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vågar ni lämna dörren olåst?
          Sailor Pluto
          Inlägg 31-08-2007, 13:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 982
          Medlem nr: 8 942

Nu får ni inte tro att jag organiserar någon sorts inbrottsturnè sweatingbullets.gif ! Anledningen till att jag undrar är att folk verkar tänka så olika på det här med att låsa/inte låsa dörren när man t.ex. går och handlar. Vi låser alltid dörren både för att ena hunden inte ska kunna öppna den och för att ingen ska gå in när vi är borta. Andra lämnar öppet ifall det skulle komma någon bekant (då kan han/hon vänta inne tills man kommer tillbaka). Visst är det omtänksamt, men för mej skulle det kännas lite konstigt att någon går in i vårt tomma hus utan att vi vet om det. Spelar inte så stor roll vem det är, vill gärna ha nån sorts överenskommelse innan någon går in när vi inte är hemma.

Att vi alltid låser dörren även när vi är hemma verkar också en del vara förvånade över g.gif . Själv tycker jag inte att det är konstigt, varför ska någon bara kunna gå in när det passar? Det tar faktiskt knappt en minut att ta sej fram till ytterdörren och öppna flirting.gif . Kanske är det smidigt med en gäst som släpper in sej själv, men å andra sidan så betyder det att andra också kan släppa in sej utan hjälp. Och då vet man aldrig vad man får in i huset -fear-.gif .

--------------------

Stolt HBT-kompis
          Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo

Citera
          Tezzla
          Inlägg 31-08-2007, 13:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

Det finns inte i min värld att lämna dörren olåst. Även om det förmodligen inte skulle hända så mycket så kan man aldrig veta och det är bara dumhet att lämna dörren olåst. Jag har den även låst när jag är hemma, mest p.g.a. av vana men jag har även bekanta och grannar som tror att en olåst dörr innebär att man kan kliva rätt in. Det här med att knacka verkar inte existera för dem.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Magdis
          Inlägg 31-08-2007, 13:27
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Jag låser alltid dörren när jag går nån längre bit från huset. Brukar inte låsa när vi är hemma annat än när vi sover eller om jag är ensam hemma och badar. Då är det ju inte så praktiskt om nån släpper in sig själv. biggrin.gif

Citera
          Sailor Pluto
          Inlägg 31-08-2007, 13:38
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Magdis @ 31-08-2007, 14:27) *
          Jag låser alltid dörren när jag går nån längre bit från huset. Brukar inte låsa när vi är hemma annat än när vi sover eller om jag är ensam hemma och badar. Då är det ju inte så praktiskt om nån släpper in sig själv. biggrin.gif

Förstår precis vad du menar giggle.gif .

Tezzla, du är inte ensam om att ha "såna" människor i närheten crazy.gif . Våra var jobbiga tills vi började ha låst hela tiden. Efter det blev de jobbigare (är dörren låst så måste man ju banka hysteriskt på den). Idag skrattar jag åt det, men det gjorde jag inte förut!

--------------------

Stolt HBT-kompis

Citera
          Tosan
          Inlägg 31-08-2007, 13:54
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Jodå, nog står dörrn olåst emellanåt. Och vi har aldrig låst när vi är hemma och vakna.
          Bodde jag på ett ställe där man måste låsa in sig pga rädsla för överfall och inbrott skulle jag flytta skyndsamt!

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Tezzla
          Inlägg 31-08-2007, 14:00
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (Tosan @ 31-08-2007, 14:54) *
          Jodå, nog står dörrn olåst emellanåt. Och vi har aldrig låst när vi är hemma och vakna.
          Bodde jag på ett ställe där man måste låsa in sig pga rädsla för överfall och inbrott skulle jag flytta skyndsamt!

Tja, att man låser om sig behöver ju inte bero på att man går omkring och är rädd.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Sailor Pluto
          Inlägg 31-08-2007, 14:07
          Länk hit: #7

Medlem

Nej, inte alla gånger smile.gif . Fast jag är nog lite rädd för att nån galning ska rusa in. Speciellt efter att jag läste om nån seriemördare som gått in i olåsta hus och mördat dem som var därinne, medans han lät bli låsta... Visst är det osannolikt att det ska hända här, men man vet ju aldrig ohmy.gif .

--------------------

Stolt HBT-kompis

Citera
          Tosan
          Inlägg 31-08-2007, 14:09
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Tezzla @ 31-08-2007, 15:00) *
          Tja, att man låser om sig behöver ju inte bero på att man går omkring och är rädd.

Nej det finns tusen skäl till att låsa.. Men när man hör om folk i storstäderna som måste låsa om sig för att det inte ska försvinna saker trots att de är hemma... Jag tror jag skulle bli galen.
          Men visst finns det tillfällen när man hade önskat att man hade låst dörren och gömt sig på övervåningen whistling.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Chamomille
          Inlägg 31-08-2007, 14:11
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

Olåst kan det vara ibland om vi tar en promenad eller åker till vår butik. Däremot så låser vi ofta när vi är hemma just därför vissa personer inte har lärt sig att knacka. Det HÄNDER faktiskt att vi är nakna. naughty.gif Fas inte när vi fixar frukost biggrin.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 31-08-2007, 14:14
          Länk hit: #10

Gäster

Jag gör som Magdis. Jag bor mycket lugnt på landet och skulle egentligen inte behöva låsa så fort jag går ut, men det är en vana som sitter i sedan jag bodde i en lägenhet. En gång såg jag en lapp på en radhusdörr där det stod "kommer strax, dörren är öppen". Då blev jag nästan sur, för hur inbjudande måste inte det se ut för tjuvar?

Olle

Citera
          Killensomvillhag...
          Inlägg 31-08-2007, 14:31
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 508
          Medlem nr: 2 423

Själv låser jag så fort jag lämnar huset, men inte om jag är i trädgården och fixar och donar.
          Dock har jag lärt mig låsa när jag kapar ved då en kompis såg vad jag höll på med och att jag hade hörselproppar.
          Höll på att få hjärtsnörp när han knackade mig på axeln och lämnade över en kall öl till mig.

Han ursäktade sig med att jag hade slut på hans favorit maltwhiskey och det var därför han bara hade tagit två kalla öl ur vår kyl naughty.gif

Frugan har dock dille på att låsa i tid och otid.
          Och med tanke på att jag brukar gå ut och fixa och dona då hon och barnen gått och lagt sig så är det mer än en gång som jag blivit utelåst.

--------------------
          Magister Mundi sum!

Citera
          ninnisky
          Inlägg 31-08-2007, 14:38
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

Har alltid dörren låst även när vi är hemma. Huset är stort med 3 våningar så det är inte alltid man hör när någon kommer in. Det känns skönt att låsa och har blivit en vana.
          Däremot har vi tidigare inte alltid låst garaget och bilarna på garageinfarten men efter några incidenter låses allt mycket noggrant. Även mitt på ljusa dan. Vem trodde att det kunde bli inbrott i bilen som står 2 m från entredörren, en torsdagseftermiddag - bytet en större motorsåg. mad.gif Jo, det är sant!

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          Bee
          Inlägg 31-08-2007, 14:45
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Vi låser alltid, vare sig vi är hemma eller inte. Det har varit alldeles för många inbrott i närheten för att man skall våga ha olåst. En granne hade tex inbrott medan hon var i affären. Hon hade låst ytterdörren men tjuvarna gick in via altandörren.

Ni som har olåst, tänk på att inte ha plånboken på köksbänken nära hallen och ytterdörren. Tjuvar är blixtsnabba!

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Sailor Pluto
          Inlägg 31-08-2007, 15:02
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Bee @ 31-08-2007, 15:45) *
          Vi låser alltid, vare sig vi är hemma eller inte. Det har varit alldeles för många inbrott i närheten för att man skall våga ha olåst. En granne hade tex inbrott medan hon var i affären. Hon hade låst ytterdörren men tjuvarna gick in via altandörren.

Ni som har olåst, tänk på att inte ha plånboken på köksbänken nära hallen och ytterdörren. Tjuvar är blixtsnabba!

Och äckligt uppmärksamma...

--------------------

Stolt HBT-kompis

Citera
          Ciczi
          Inlägg 31-08-2007, 15:37
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

CITAT (Tosan @ 31-08-2007, 14:54) *

Fast att låsa dörren är inget besvärligt och eftersom jag är uppvuxen i en storstad så låser man dörren, det är bara så... det sitter liksom i ryggmärgen att man låser dörren. Inte ens när jag var liten hade vi olåst dörr utan då fick man ringa på dörren så kom mamma och öppnade, eller så hade man egen nyckel.

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 31-08-2007, 15:38
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

Jag låser nästan alltid, för jag vill inte att nån ska komma in till mej på toa, en sån där skräck jag har att låset inte ska funka och såå...

vadå? var det inte det vi pratade om?? flirting.gif

--------------------

Citera
          lisan
          Inlägg 31-08-2007, 15:57
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 152
          Medlem nr: 9 021

Jag låser alltid,det går automatiskt.Känns lugnast så.Har bekanta som blivit av med grejor när dom tittat på Tv. och hade olåst. thumbdown.gif Vågar knappt ha fönstret öppet att vädra när jag åker till jobbet.Det var skillnad förr.då fick man ha sina grejor i fred.

--------------------
          //lisan i Småland zon 4

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 31-08-2007, 15:58
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Alltid låst när jag är hemma. Trots hänsynsfulla grannar som aldrig skulle komma på tanken att bara kliva på. naughty.gif

Det är så lätt hänt att en tjuv smyger sig in om jag lyssnar på en skiva exempelvis och sen finns alltid risken att jag glömmer låsa vid sängdags. Är jag i trädgården låser jag inte eftersom jag har koll på ytterdörren och vägen dit. Alltid låst om jag lämnar huset.

På landet har jag bara låst på natten, inte på dagen om jag är i eller nära huset. Är jag utom syn eller hörhåll exempelvis och sågar ved låser jag också.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Tosan
          Inlägg 31-08-2007, 16:05
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Ciczi @ 31-08-2007, 16:37) *
          Fast att låsa dörren är inget besvärligt och eftersom jag är uppvuxen i en storstad så låser man dörren, det är bara så... det sitter liksom i ryggmärgen att man låser dörren. Inte ens när jag var liten hade vi olåst dörr utan då fick man ringa på dörren så kom mamma och öppnade, eller så hade man egen nyckel.

Ciczi

Det är klart, det blir väl en vana det med...
          Själv har jag vuxit upp mitt ute i skogen där vi knappt låste dörrn ens när vi var borta. Det är annorlunda nu, det stryker mycket löst folk runt på skogen.
          Där jag bor nu har jag så nyfikna, men snälla, grannar så ingen försvinner med nåt utan att det märks. smile.gif
          Det enda jag förlorat är en sten från stenpartiet confused.gif men det var ju bara att lägga dit en ny.

CITAT (lisan @ 31-08-2007, 16:57) *
          Jag låser alltid,det går automatiskt.Känns lugnast så.Har bekanta som blivit av med grejor när dom tittat på Tv. och hade olåst. thumbdown.gif Vågar knappt ha fönstret öppet att vädra när jag åker till jobbet.Det var skillnad förr.då fick man ha sina grejor i fred.

Det är ju det som är så otäckt, att bli av med saker när man är hemma. De har nerver...

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          aanderss
          Inlägg 31-08-2007, 16:22
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 29 979
          Medlem nr: 8 994

nä jag låser alltid när jag går hemmifrån

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 13:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon