Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mobiltelefon till pensionär
          Rose
          Inlägg 01-09-2007, 17:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 620
          Medlem nr: 9 917

Min mamma, som är dryga 70, har bestämt att hon vill ha en mobiltelefon för att känna större trygghet när hon är hemifrån, kunna ringa om nåt händer med bilen när hon är ute t ex. Jättebra tycker naturligtvis jag. smile.gif Men hon behöver en enkel mobiltelefon. Den bör väga lite, men det gör väl dom flesta idag. Så bör den vara tydlig och framförallt enkel att hantera. Inga konstigheter, bara kunna ringa med den räcker. Har ni tips på nån bra modell?

--------------------

Citera
          skogstroll
          Inlägg 01-09-2007, 17:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

ja min mamma hade samma "problem". Jag gav henne en Nokia 3110 (eler liknande modell) och hon svarar faktiskt ibland smile.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Fizzgigg
          Inlägg 01-09-2007, 17:35
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 477
          Medlem nr: 8 505

Det finns en som är skräddarsydd för det: Emporia Life. Jag har testat en och tycker att den är väldigt bra för äldre. Genomtänkt även i små detaljer.

Seniofon

Hojta om du har några frågor. tummenupp.gif

--------------------
          It's not the years, honey, it's the mileage.

Citera
          Tosan
          Inlägg 01-09-2007, 18:31
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Min mormor köpte enklaste Nokian. Den går ringa och skicka sms med, sen är finesserna slut.
          Mamma kollade på den där seniortelefonen, men den gick på över 6000:- i sommar fear.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          LadyG
          Inlägg 01-09-2007, 18:39
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (Tosan @ 01-09-2007, 19:31) *
          Min mormor köpte enklaste Nokian. Den går ringa och skicka sms med, sen är finesserna slut.
          Mamma kollade på den där seniortelefonen, men den gick på över 6000:- i sommar fear.gif

Nu kostar den 2 495:- ink moms (fraktfritt) smile.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          jaken
          Inlägg 01-09-2007, 18:40
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 81
          Medlem nr: 11 961

Kollar man på pricerunner så går den att köpa för runt 2300:-
          http://se.pricerunner.com/pl/1-766719/Mobi...;q=emporia+life

*edit
          LadyG han före

Redigerat av jaken: 01-09-2007, 18:41

Citera
          Tosan
          Inlägg 01-09-2007, 18:44
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Ja det var ju något vettigare

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Netha
          Inlägg 01-09-2007, 18:47
          Länk hit: #8

Gäster

Nokia, tycker jag, är lättanvänd och har lättfattlig meny. Även om en mobil har en massa funktioner så behöver man ju inte använda dem.
          Jag har en Nokia 3310 en Siemens S45 och en Samsung SGH-Z500 (just nu utlånad)...Nokian anv jag dagligen,
          de andra står mest i sina fåtöljer.
          Min syrra som passerat 70 och har synskada, har också en Nokia, minns inte modell men hon är jättenöjd.

Citera
          aanderss
          Inlägg 01-09-2007, 18:58
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 29 979
          Medlem nr: 8 994

Nokia 3310 är med lätt o smidig

Citera
          Pirum
          Inlägg 01-09-2007, 19:03
          Länk hit: #10

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Jag tycker Motorola T180 är utmärkt, den har tydlig display, inga onödiga funktioner, samt rejäla knappar som dessutom är upphöjda och har lagom 'mottryck' - man trycker inte fel av misstag. Och så har den snabbringning, så man bara trycker och håller inne 1, 2, 3, etc, så ringer den till folk. Givetvis har den knapplås, annars hade det blivit illa smile.gif Min far har en sådan, och jag hoppas den håller många år än för den blir svår att ersätta. Dessutom ringer den HÖGT om man så vill - SonyEricsson och Nokia ligger verkligen i lä.

Motorola T180

Men, den telefonen är svår att få tag i numera eftersom den rationaliserats bort.

Jag funderar själv på en billig Nokia 1600 att ha som reservtelefon. Kostar typ 399 eller nåt som kontantkortstelefon. Nokias enklare modeller verkar bra. 1112, 1110 är andra enkla modeller från Nokia. Vill man ha en mer avancerad - men ändå 'enkel' telefon verkar Nokia 3110 classic vara bra - med kamera, epost, mp3, 'wap', etc.

Nokia 1600.

Redigerat av Pirum: 01-09-2007, 19:06

--------------------
          zon2.5

Citera
          Netha
          Inlägg 01-09-2007, 19:54
          Länk hit: #11

Gäster

Otroligt att de har gått ner i pris så mycket.... då behöver man inte oroa sig om den nuvarande lägger av. smile.gif

Citera
          Fizzgigg
          Inlägg 01-09-2007, 22:54
          Länk hit: #12

Medlem

En del av sakerna jag tycker är bra med Emporia-telefonen (utan att för den delen klanka på Nokia och de andra):
          • Stora knappar. Sifferknapparna är 13x13 mm och har bakgrundsbelysning så att de ska vara lätta att se och träffa.
          • Både ringsignalen och vibrationen kan göras väldigt kraftig.
          • Kontakten till laddaren är rund så den är dels enkel att träffa med när man ska ansluta den och den går inte att vända fel. Skulle man glömma ladda kan man trycka in vanliga AAA-batterier tills man kan ladda den.
          • Inbyggd ficklampa så att man kan lysa på till exempel nyckelhål om man har svårt att träffa dem när det är mörkt.
          • Väldigt tydlig och stor text på displayen.
          • Om man bara ska svara i telefon kan man ha telefonen hopskjuten, då är det i princip bara två knappar att hålla reda på.
          • Larmknappen ger extra trygghet.
          • Man kan ändra och lägga till telefonnummer i telefonen på distans via sms. Om barnbarn byter telefonnummer kan de ändra telefonnumret i mormors telefon utan att de behöver vara på samma plats eller att mormor ens behöver bry sig.

--------------------

Citera
          aanderss
          Inlägg 02-09-2007, 05:18
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 29 979
          Medlem nr: 8 994

denna är jätte lätt nokia 3310

Citera
          LadyG
          Inlägg 02-09-2007, 10:55
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Emporia-telefonen verkar mer genomtänkt, i synnerhet med larmknappen. Hur lätt är det att slå ett telefonnummer om man fallit och slagit sig t ex? Eller ens komma ihåg vilket kortnummer man ska använda? Larmknappen gick ju att koppla till flera nummer, så att svarar barnen inte på det första numret försöker telefonen med nästa nummer tills någon svarar. Rätta mig om jag har fel, men jag tycker just den funktionen låter jättebra.

Dessutom är imho 3310, som jag själv ägde nån gång på 1990-talet, inte SÅ praktisk om man hör dåligt eller har dålig syn eftersom displayen är liten jämfört med Emporias och signalerna låga och otydliga för någon med hörselproblem. I synnerhet om telefonen ligger i väskan eller fickan.

3310 har inte någon vibration heller väl?

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Fizzgigg
          Inlägg 02-09-2007, 10:57
          Länk hit: #15

Medlem

3310 är helt okej om man har pricksäkra fingrar och god syn oavsett ålder. smile.gif

--------------------

Citera
          Pirum
          Inlägg 02-09-2007, 11:38
          Länk hit: #16

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Ja, min farmor, nära 90, klarar en Siemens som sannerligen inte är så lättanvänd. Små knappar, men, de är ganska distinkta och klart åtskilda från varandra. Tycker Emporia verkar bra, men dyr. Synd inte Ericsson eller Nokia gör liknande, de hade utan vidare kunnat tillverka och sälja sådana för 500kr och ändå göra förtjänst.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Bee
          Inlägg 03-09-2007, 09:30
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Min pappa, 88, har en Nokia 50-nåt och han älskar den. Den har extra slagtåligt hölje och den är lagom stor att gå ner i fickan. Ett extra plus är att han kan få hjälp av ett flinkt barnbarn när han vill hitta vissa funktioner. Barnbarnet har likadan telefon.
          För några år sen när han just skaffat den första mobilen så använde han den inte så mycket. Vi fick tjata på honom att han skulle ha den med sig när han gick ut och framför allt ha den på.
          Numera kan han ringa när han står på en spårvagnshållplats och väntar på en anslutning bara för att det är kul att prata smile.gif
          Den här nya seniortelefonen är inget för honom. Den är alldeles för dyr i förhållande till vad man kan ha apparaten till säger han. "Man kan ju bara ringa". Barnbarnet har lagt in påminnelser i kalendern så att det piper när han skall ta medicin osv.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Hannele
          Inlägg 03-09-2007, 11:11
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Tur att mamma är van vid bärbar telefon inne, sådan här behöver hon inte längre:

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Rose
          Inlägg 04-09-2007, 11:28
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 620
          Medlem nr: 9 917

Tack! Ska kolla upp lite priser och så och sen ta med mamma till en butik där hon får känna lite på modellerna. Så ska vi nog hitta en som passar. Ska även kolla lite på den där Emporia. Mamma är lite glömsk och har svårt för att komma ihåg saker, särskilt om hon befinner sig i en situation där hon känner sig stressad, så det måste vara lätt att hitta och slå nummer. Men bland alla dessa ska vi nog hitta en som passar mamma. smile.gif

--------------------

Citera
          Bee
          Inlägg 04-09-2007, 20:12
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Ja, det jobbiga är nog inte att komma ihåg funktionerna. Det jobbiga är att komma ihåg att ta med sig telefonen när man går ut. Och att ha den på! Det är min erfarenhet, inte bara vad gäller min far. Även de andra seniorerna i familjekretsen har haft problem med att se nyttan med mobilen.

Lycka till! Du har kommit långt som har fått din mamma att gå med på att ha en mobil alls.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-06-2025, 18:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon