|
Nu går det väl ändå för långt !, Blågula fotbollströjor förbjöds av rektor |
|
|
|
06-09-2007, 22:04
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
Du klädde mina tankar i ord-
Sammanfattningsvis är det olagligt att hylla sin flagga och land - om man bor i Sverige
|
|
|
|
Netha
|
06-09-2007, 22:06
|
Gäster

|
Det är just i sådana här fall som det krävs att vi "vanliga" svenskar ställer upp och säger vår mening! På våra barns skola var det under några år förbjudet för barnen att ha svensk flagga vid skolavslutningar... detta för att våra "nya" inte skulle ta illa upp och känna sig utanför. Jag slogs med näbbar och klor för att detta förbud skulle upphävas, vilket också sedan skedde.  Vi svenskar är ofta för flata för att hävda våra traditioner och vår yttrandefrihet.. där krävs ändring!
|
|
|
|
|
06-09-2007, 22:17
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Elevernas rätt att se fåniga ut borde försvarats av skolan, man kan inte anse att svenska flaggan är en politisk symbol i Sverige. Hade varit skillnad om eleverna dessutom knatat in med diverse felvinklade kors, armbindlar, etc.
(Verkar för övrigt som att hela historien inte skrivs ut i media, det verkar ju helt barockt att rektorn bestämmer något sådant här helt ur det blå)
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
06-09-2007, 22:21
|

Medlem
Antal inlägg: 29 979
Medlem nr: 8 994

|
jag är rasist sa en iranier en gång till mig. jag vislade du gammla du fria.
|
|
|
|
|
06-09-2007, 23:42
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Det här känner jag mig osäker på. På vilket vis ? Jo , sitter vi inne med all information?
Att ha på sig landslagströjor eller T-shirt med svenska flaggan kan vara hur oskyldigt som helst. Men , det kan också finnas mer bakom som vi inte vet om där detta tyder på rasism/mobbing vad ni vill kalla det. Det kan alltså vara fråga om en provokation. OBS att jag inte säger att det är så men det kan vara så.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
07-09-2007, 06:43
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (mamamaggan @ 07-09-2007, 00:42)  Det här känner jag mig osäker på. På vilket vis ? Jo , sitter vi inne med all information?
Att ha på sig landslagströjor eller T-shirt med svenska flaggan kan vara hur oskyldigt som helst. Men , det kan också finnas mer bakom som vi inte vet om där detta tyder på rasism/mobbing vad ni vill kalla det. Det kan alltså vara fråga om en provokation. OBS att jag inte säger att det är så men det kan vara så. Instämmer, finns det något mer bakom? Media vinklar gärna. Sen tycker jag rent allmänt att det verkar fånigt att ha på sig fotbollströjor på ett klassfoto om det inte gäller en idrottsskola.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
07-09-2007, 06:51
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
Fotografi från min segelbåt.
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
07-09-2007, 07:26
|

Medlem
Antal inlägg: 2 643
Medlem nr: 579

|
CITAT (Gossen Ruda @ 07-09-2007, 07:43)  Instämmer, finns det något mer bakom? Media vinklar gärna. Sen tycker jag rent allmänt att det verkar fånigt att ha på sig fotbollströjor på ett klassfoto om det inte gäller en idrottsskola. Jag hörde radiointervjun med rektorn på skolan. Det var faktiskt bara en kille som hade fotbollströja, de andra hade med endast svenska flaggan... Sedan kan jag iofs hålla med om att man knappt vågar flagga längre. Stolthet över vår flagga? Nej, vi tycks skämmas istället. Eller är det vår vanliga flathet?
--------------------
Bättre sänt än aldrig!Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton! Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader. Elton, 10 veckor
|
|
|
|
|
07-09-2007, 09:20
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Tyvärr finns det en viss polarisering vad gäller svenskheten. Dels högerfalangen som använder flaggan mm till att förhärliga svenskheten, dels motståndarna som vill släta ut allt som är svenskt, vi skall vara ett mångkulturellt samhälle. Eftersom den senare falangen är starkast just nu är det dom som styr debatten. Att vara nånstans mittemellan betyder bara att dom båda falangerna tror att man tillhör motståndarna så därför är alla för försiktiga. Så uppfattar jag situationen.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
07-09-2007, 10:49
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
Min far bor i ett invandrartätt område. För flera år sen när vår flagga var hotad av någon organisation (förr hette dom BSS, Bevara Sverige Svenskt eller ngt sånt) började den lokala tobaks- o godishandlaren hissa flaggan varje söndag. Folk frågade honom om det var nån särskild bemärkelsedag. "Nej, jag flaggar därför att det är söndag. Det är en gammal fin svensk tradition" sa han. Alla säger alla uppskattade det initativet, speciellt nysvenskarna. Han sa också att han tyckte det var för j*****t att rasisterna försökte stjäla vår flagga. Den skall vara en symbol för vårt land, inte för politiska skäl. Jag tyckte han hade rätt.
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
07-09-2007, 10:57
|

Medlem
Antal inlägg: 1 072
Medlem nr: 3 347

|
Hur sjukt som helst! Det kanske är dags att förbjuda flaggdagar också? Man blir väl utpekad som rasist eller nynasse om man hissar flaggan. Jag är djupt oroad. Får man inte älska sitt land längre?
--------------------
Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...
|
|
|
|
|
07-09-2007, 13:12
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
Helt galet att man inte ska få ha en tröja med Sverigesymbol på. Själv springer jag omkring med Sverige-t-shirts då och då. Fast jag hade inte vågat göra det i Malmö en lördagkväll ...
I Malmö finns det skolor där barnen inte får lov att sjunga Den blomstertid nu kommer på skolavslutningen. Varför? Därför att det är en psalm och då känner sig de muslimska barnen diskriminerade ....
Kan ju nämna att situationen är ganska annorlunda i Malmö än i många andra delar i landet. Malmö är väldigt invandrartätt.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
07-09-2007, 13:34
|
Medlem

|
Flaggan i sig är ingen rasistisk symbol men kan av vissa användas som en sådan. Vi vet ju egentligen ett dugg om vad som försiggår på skolan , eller hur ?
Om , jag säger OM , det förkommer rasism/mobbing där flaggan just kan användas som en sådan symbol på den här skolan så vill inte jag ställa mig på de ev rasisternas/mobbarnas sida. Mobbing kan vara så oerhört subtil i vissa fall .
Sedan må vi få hissa våran flagga i dess rätta sammanhang , det tycker även jag är självklart.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
07-09-2007, 14:37
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
CITAT (mamamaggan @ 07-09-2007, 14:34)  Om , jag säger OM , det förkommer rasism/mobbing där flaggan just kan användas som en sådan symbol på den här skolan så vill inte jag ställa mig på de ev rasisternas/mobbarnas sida. Mobbing kan vara så oerhört subtil i vissa fall . Om vi slutar flagga av det skälet innebär det att vi har skänkt bort vår flagga till subversiva organisationer. Aldrig att jag vill medverka till sådant! Lösningen heter kommunikation och information. Mer flaggning åt folket! Bort med unkna flaggstjälande rasister!
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
07-09-2007, 15:03
|

Medlem
Antal inlägg: 1 072
Medlem nr: 3 347

|
CITAT (Bee @ 07-09-2007, 15:37)  Om vi slutar flagga av det skälet innebär det att vi har skänkt bort vår flagga till subversiva organisationer. Aldrig att jag vill medverka till sådant! Lösningen heter kommunikation och information. Mer flaggning åt folket! Bort med unkna flaggstjälande rasister! You have my vote!!!!
--------------------
Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...
|
|
|
|
|
07-09-2007, 15:23
|

Medlem
Antal inlägg: 171
Medlem nr: 12 368

|
Är inte flaggor och alla andra symboler det vi själva gör dem till?
Vi var i Stockholm i sommras när Irak tog sig till final i Asiatiska mästerskapet i fotboll. Det smällde smällare och körde runt som galningar och tutade runt Sergels Torg.
Tyckte vi då att de gjorde ett rasistisk uttalande? NEJ, de visade bara sin glädje över sitt land och vad det presterat.
Börjar vi fega om användningen av vår flagga och våra landslagssymboler, så har vi snart givit bort dem till någon rasistisk organisation och får svårt att få dem tillbaka.
--------------------
Trädgården är en form av självbiografi. fritt efter Sydney Eddison
|
|
|
|
|
07-09-2007, 19:59
|
Medlem

|
CITAT (Bee @ 07-09-2007, 15:37)  Om vi slutar flagga av det skälet innebär det att vi har skänkt bort vår flagga till subversiva organisationer. Aldrig att jag vill medverka till sådant! Lösningen heter kommunikation och information. Mer flaggning åt folket! Bort med unkna flaggstjälande rasister! Jag har nog inte fått fram det jag menar. Om vi tänker oss att det finns en förhistoria till det här där det redan finns motsättningar mellan oilka grupper av elever så kan det här vara fråga om rasism/mobbing. Tänk er att de olika grupperna psykar varandra och att de har valt att göra det med " oskyldiga " symboler. Den ena gruppen har valt den svenska flaggan som sin symbol och den andra gruppen har valt något annat. Då kan de båda grupperna , eftersom de valt " oskyldiga " symboler , hävda att " men vi måste väl få ha T-shirt med den symbolen på , det är väl ändå våran rätt?". Säger det om igen , jag vet inte hur det egentligen ligger till så därför vill jag inte " välja sida " i det här fallet. Att vi sedan ska vara stolta och hissa vår flagga är självklart även för mig . Men , jag har tyvärr sett den utnyttjas till helt fel saker under just det "oskyldigas " sken och även fått klä skott för att jag inte tycker att den ska användas på det sättet.
Redigerat av mamamaggan: 07-09-2007, 20:00
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
Netha
|
07-09-2007, 21:44
|
Gäster

|
I det här fallet ser det ut att handla om den Svenska flatheten i allra högsta grad. Herregud... Säg ett annat land där man är rädd att landets flagga ska störa och uppfattas som rasistisk!!!??? Vågar påstå att det landet inte existerar. Vad är nästa steg... Inte få ha blåjeans och gul tröja? Det hela är lika sjukt som de åren då barnen i Svenska skolor inte fick sjunga Du gamla du fria vid skolavslutningar för att det kunde uppfattas som kränkande och rasistiskt mot "våra nya". Man tar sig för pannan och undrar varthän vi är på väg. Vad ger vi för signaler till de som kommer hit? De flesta invandrare tycker att vi är konstiga som skäms för att vara Svenskar... de kommer ju hit för de tycker att Sverige är ett tryggt land att bo och leva i. Länk till artikel i... sydsvenskan
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|