Hej,
Jag har 2 slänt-planteringar i min trädgård som påminner om den du beskriver. Båda har jag terrasserat med torvblock som jag grävt ner halvvägs.
Svårt att förklara men jag försöker: Om man ser blocken i "profil" när de är nergrävda ser men bara hälften som en triangel. Detta för att få jorden att ligga kvar plus att det blir kuperad terräng vilket ger mer liv än en slät slänt.
Den ena rabatten har en liten häck av lavendelplantor högst upp. På sidorna har jag satt perenner; praktriddarsporrar i olka färger och kantnepetapå ena sidan och Vinteriberis på den andra, som ett vattenfall hela vägen uppifrån och ner.
I mitten är det ungefär 2,5 m kavr som jag fyller med billiga sommarblommor för att det ska bli tidig blomning. Dessutom ges jag då möjlighet att variera den till en hyfsat billig penning. Ytterligare en orsak är att det är svårt att komma åt att rens den rabatten. Tack vare sommarblommorna är det tomt på våren och väldigt lättrensat. I år gick rabatten i gul-orange-rött.
Den andra har jag gjort stenparti av. Backtimjan, några Sedumarter, olika sorters Taklök, Lewisia, Aubretia, Mossflox, Kuddflox, Månadssmultron, Murklocka, Storblommig Murreva. Allt i ganska stora "pölar" som får välla ut och bildar sammanvuxna kuddar efter ett par år. Var noga med rensningen de första 2 åren. Sedan blir det så trångt att inte mycket får fäste.
För att få upp det lite på höjden och förlänga blomningen har jag satt ner en Isop, några olika sorters allium, en Trädgårdhortensia och några lavendel. Bina älskar den rabatten. Till höger har jag satt 6-7 Pioner som blommar överdådigt vid midsommar. Dessvärre har jag inga bra bilder på hur det ser ut när det är som vackrast men en har jag när pionerna är på gång och det är väl helt OK så här på hösten.
DSCN2740.JPG ( 695.01k )
Antal nedladdningar: 103