HAr gjort två sedumtak. Ett åt en kund och ett själv. Först klädde jag taket som vanligt med tjärpapp och därefter vände jag vindskivorna åt fel håll. Det vill säga uppåt, så jag fick en form att odla i. Därefter klädde jag hela härligheten med dammduk för att inte få ngn fukt i takvirket. Därefter lade jag på kundens tak, ut mattor i skumgummi, som var förpreparerade med gödningsämnen för sedum (Flourdepout). Ovanpå lades ett antal säck med såjord ut. Därefter tog vi olika sorters sedum och taklökar. Delade plantorna så mycket som gick och "sådde" växterna över taket, täckte med en odlingsduk i en månad och vips var taket "rotat" och klart. Mitt eget tak klädde jag med täckjackevadd, som jordstoppare (Jorden glider iväg annars) och "sådde" sedum, taklök och backtimjan. Jag har till och med provat att sätta balkansipa, edelweis, kattfot, murreva och aubretium med lyckat resultat. Istället för hängränna och stuprör, har jag en länk som kommer ut ur dammduken och hänger ner i en regnvattentunna, vars vatten återvinns i växthuset.
|