CITAT (Gossen Ruda @ 16-07-2003, 18:47)
Eller försöka dressera Kanadagässen. I Landvettersjön finns en flock som går fram som en gräshoppssvärm i vassarna. Stråna bits av eller dras upp. Sist jag såg dom var dom 18 st.
Oftast tycker man nog att vass bara är till nackdel... men i "min" sjö har jag noterat att många tydliga "vassuddar" som funnits i "mannaminne", de senaste åren kraftigt försvagats och nästan försvunnit på många platser i sjön, vilket medfört att framfarten med båt blivit riskablare i och med att de "referenspunkter" vassuddarna utgjorde försvunnit eller knappt syns, så att man riskerar gå (köra) på de uppgrundningar som tidigare avslöjades genom vass direkt över... eller i närheten.
Faktiskt har det blivit mycket canadagäss här på senare år, iallafall frampå hösten kan man man ibland se en flock på gissningsvis bortåt 50 fåglar uppehålla sig på eller vid sjön.
Att gässen skulle bidragit till den minskade vassförekomsten, har jag inte hört något om - däremot påstod en gubbe att den ökade kräftförekomsten skulle gjort det....