|
Bilfråga, ventillyftare hakar upp sig... knackar |
|
|
Netha
|
11-10-2007, 21:00
|
Gäster

|
Någon som varit med om detta? Opel - 96, körd 6.500 mil... nyligt oljebyte ink filter, helsyntetiskt och som alltid inköpt på Opel... dock hade de ej samma märke som tidigare. Kan det bero på oljan? Läste någonstans på nätet att det fanns något man skulle hälla i oljetråget som gjorde att ventillyftarna smordes bättre. Tacksam för alla tips och råd.
|
|
|
|
|
11-10-2007, 21:08
|

Medlem
Antal inlägg: 1 401
Medlem sedan: 29-01-2003
Medlem nr: 648

|
Är det en corsa eller? Det låter nästan som du skulle behöva åka tilll verkstan och kolla kammen. Om den knackade innan så kan det inte bero på det sista oljebytet, utan möjligt bero på fel olja hela tiden. Helsynteten sägs kunna vara för tunn. Inte bara opel blir sån här, även Ford, audi mfl. Förutom volvo 240-740 som du kan hälla vilken skitolja i som helst- de låter från start
--------------------
Det är skönt när allt är grönt
|
|
|
|
Netha
|
11-10-2007, 21:14
|
Gäster

|
CITAT (lilla mamma @ 11-10-2007, 22:08)  Är det en corsa eller? Det låter nästan som du skulle behöva åka tilll verkstan och kolla kammen. Om den knackade innan så kan det inte bero på det sista oljebytet, utan möjligt bero på fel olja hela tiden. Helsynteten sägs kunna vara för tunn. Inte bara opel blir sån här, även Ford, audi mfl. Förutom volvo 240-740 som du kan hälla vilken skitolja i som helst- de låter från start Det är en Corsa Combi Coupe ... jag har alltid köpt helsyntetisk olja på Opelverkstan... var in med den när det hände första gången... men knackandet slutade precis innan jag svängde in på deras parkering... den ligger 2km härifrån. Där fick jag förklarat att jag inte behövde bry mig om oljudet.. det gör ingen skada, fastän det inte låter specielllt trevligt men jag är iaf orolig... det kan inte vara hälsosamt att köra en motor som ibland låte så.
|
|
|
|
|
11-10-2007, 21:38
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem sedan: 01-11-2002
Medlem nr: 14

|
Det skulle kunna vara så att du har fått en tunnare olja den här gången, d.v.s. en olja med lägre viskositet s.k. "vinterolja" och då kan det orsaka knackljud från lyftarna p.g.a. att lyftaren inte klarar av att täta lika bra med den tunnare oljan. Om det är så kan du prova att byta tillbaka till en lika trögflytande olja som du hade förrut, det behöver inte vara samma märke - men det ska vara samma viskositet (trögflutenhet). Om problemet ändå kvarstår så är det troligen ett mekaniskt fel/ett slitage, alltså en otät lyftare som inte håller trycket.
(hälsar maken... )
Ovanstående förutsätter att det är hydrauliska tryckare(=lyftare) - annars faller teorin...
Redigerat av Betty: 11-10-2007, 21:41
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
11-10-2007, 21:44
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem sedan: 31-05-2007
Medlem nr: 10 798

|
Jo, jag har varit med om att lyftare hängt upp sig, det knackar utav bara satan! Ungefär som om du står å slår med hammare mot blocket. Kamkedjan låter inte så, iaf inte lika mycket. Det finns ju några olika sorters "motorrenovering" på burk i olika former. Någon av dem kan nog öka vidhäftningsförmågan på oljan. Du kan ju iofs kolla kammen åxå, men på 6500 mil borde det inte va den. Dessutom skulle det ju knacka hela tiden isf om kamnocken är nernött. En del bilar har ju den sjukan, vw´s boxermotorer framförallt. När det hände på min så bytte vi olja, varvade lös den, och bytte olja och filter direkt efter igen. Det hände några ggr till efter det, men då släppte det när den blev varm. Det finns ju lite huskurer, tex diesel, men på en såpass ny bil så kan det ju va lite onödigt. Kolla hellre upp de där burkarna då, lyftarrengöring heter det visst (kan va stp) och finns på mackar och biltillbehörsbutiker.
För tunn olja påverkar mer justeringen och kan ge lite knack, men inte samma sorts knack. Helsyntetolja är inte heller tunnare egentligen (annat än när den är kall jämfört med mineralolja) utan har ungefär samma viskositet hela tiden. Dessutom har den bättre vidhäftningsförmåga.
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
Netha
|
11-10-2007, 21:44
|
Gäster

|
CITAT (Betty @ 11-10-2007, 22:38)  Det skulle kunna vara så att du har fått en tunnare olja den här gången, d.v.s. en olja med lägre viskositet s.k. "vinterolja" och då kan det orsaka knackljud från lyftarna p.g.a. att lyftaren inte klarar av att täta lika bra med den tunnare oljan. Om det är så kan du prova att byta tillbaka till en lika trögflytande olja, det behöver inte vara samma märke - men det ska vara samma viskositet (trögflutenhet). Om problemet ändå kvarstår så är det troligen ett mekaniskt fel/ett slitage, alltså en otät lyftare som inte håller trycket.
(hälsar maken... )
Ovanstående förutsätter att det är hydrauliska tryckare(=lyftare) - annars faller teorin... Jepp... det är hydrauliska tryckare. Ska leta bland pappren rörande bilen... alla köp och verkstadsbesök finns där... likaså vilken olja.
|
|
|
|
|
11-10-2007, 21:58
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem sedan: 31-05-2007
Medlem nr: 10 798

|
CITAT (Netha @ 11-10-2007, 22:44)  Jepp... det är hydrauliska tryckare. Ska leta bland pappren rörande bilen... alla köp och verkstadsbesök finns där... likaså vilken olja. Jag tror det är den motorn som har lite problem med oljeförsörjningen. Om en oljekanal blir lite för trång så smörjer det ju sämre, så testa den där rengöringen till att börja med. Och var noga med att byta olja ofta. Hjälper inte det så kan du ha nån skada på lyftaren, men försök lyssna om det alltid är samma eller om det är olika varje gång. Har motorn gått riktigt varm nån gång förresten?
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
Netha
|
12-10-2007, 07:12
|
Gäster

|
CITAT (Tosan @ 11-10-2007, 22:58)  Jag tror det är den motorn som har lite problem med oljeförsörjningen. Om en oljekanal blir lite för trång så smörjer det ju sämre, så testa den där rengöringen till att börja med. Och var noga med att byta olja ofta. Hjälper inte det så kan du ha nån skada på lyftaren, men försök lyssna om det alltid är samma eller om det är olika varje gång. Har motorn gått riktigt varm nån gång förresten? Nej den har aldrig gått riktigt varm... och jo, det låter likadant varje gång... det har bara knackat vid två tillfällen övriga körningar har inget hörts.
|
|
|
|
Netha
|
12-10-2007, 07:49
|
Gäster

|
Den förra oljan hette 0W 40, den nya 10W 40. Kan det kanske vara orsaken?
Redigerat av Netha: 12-10-2007, 07:49
|
|
|
|
|
12-10-2007, 09:22
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem sedan: 05-03-2004
Medlem nr: 2 930

|
CITAT (Netha @ 12-10-2007, 08:49)  Den förra oljan hette 0W 40, den nya 10W 40. Kan det kanske vara orsaken? SAmma olja. Hade det däremot stått 15W40, hade det varit en tunnare vinterolja. Mineral, halvsyntet eller helsyntet, har med motorns slitage att göra. Själv åker jag i en Chrysler från -92 och har just gått över till halvsyntet istället. Detta för att smörjförmågan i de olika oljorna är olika. Med ålderns rätt, finns det ett och annat som inte rör sig på samma sätt som det gjorde på 90-talet. Därför använder jag nu halvsynteten. Tyvärr kan jag inte svara på om du kan använda den oljan i en Opel. Men kolla det med din verkstad. Jag skulle tro att det är förslitningar i vipparmsbryggan. Då brukar man få den där jämna knackningen.
|
|
|
|
|
12-10-2007, 11:47
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem sedan: 31-05-2007
Medlem nr: 10 798

|
Hade du haft ventilknack från något mekaniskt fel eller nån defekt hade det knackat hela tiden, ett tickande ljud, kanske aningen mindre i varm motor. När lyftarna fastnar så lever det om ordentligt och oftast när motorn är kall för att sedan släppa när den blir genomvarm och lyftaren lossnar.
Var försiktig med att byta till hel- eller delsyntetolja i en motor som tidigare gått på mineralolja. Numer är även mineraloljorna bra, men syntetoljor är högrenande så gamla avlagringar från mineraloljan kan lossna och landar då i lagren vilket gör att motorn börjar knacka av det. Har den alltid gått på syntetolja så fortsätt med det, iaf tills den är gammal och gles.
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
Netha
|
12-10-2007, 20:57
|
Gäster

|
Bilen har som sagt inte gått mer än 6.500 mil... samma helsyntetiska olja hela tiden tills nu... då de hade annat märke. Med så lågt miltal bör det väl knappast handla om "slitskador". Idag fanns inte tid att besöka verkstan, men på måndag. Återkommer.  Tack för att ni engagerade er i och gav svar/tips.
|
|
|
|
|
12-10-2007, 21:15
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem sedan: 31-05-2007
Medlem nr: 10 798

|
Nej, det borde inte vara några förslitningsskador, särskilt om man kört på bra olja. Skulle det va det så beror det med största sannolikhet på fabrikationsfel, för dåliga härdningar och sånt. Men som sagt, de flesta såna fel ger konstanta missljud, inte bara nån gång ibland. Hojta bara till om det är nåt mer så får vi försöka hjälpa dig så gott vi kan
Redigerat av Tosan: 12-10-2007, 21:16
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
Netha
|
12-10-2007, 21:21
|
Gäster

|
CITAT (Tosan @ 12-10-2007, 22:15)  Nej, det borde inte vara några förslitningsskador, särskilt om man kört på bra olja. Skulle det va det så beror det med största sannolikhet på fabrikationsfel, för dåliga härdningar och sånt. Men som sagt, de flesta såna fel ger konstanta missljud, inte bara nån gång ibland. Hojta bara till om det är nåt mer så får vi försöka hjälpa dig så gott vi kan  Lovar att göra så ... och tackar sååå mycket.
|
|
|
|
|
12-10-2007, 21:43
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem sedan: 31-05-2007
Medlem nr: 10 798

|
Så lite så Fast det är ju lite svårt att konkret hjälpa nån när man inte får höra på eländet. Hoppas iaf ni får rätsida på eländet.
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
13-10-2007, 08:43
|

Medlem
Antal inlägg: 1 401
Medlem sedan: 29-01-2003
Medlem nr: 648

|
Apropå Chrysler, oftast är det samma motor i ch. som i opel speciellt när det är en europeisk chrysler..
--------------------
Det är skönt när allt är grönt
|
|
|
|
|
13-10-2007, 10:58
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem sedan: 05-03-2004
Medlem nr: 2 930

|
CITAT (lilla mamma @ 13-10-2007, 09:43)  Apropå Chrysler, oftast är det samma motor i ch. som i opel speciellt när det är en europeisk chrysler.. USA-import med trevägs-katt! FAst det är Mitsubichimotorn, 3-liters V6:a
|
|
|
|
|
13-10-2007, 12:42
|

Medlem
Antal inlägg: 1 401
Medlem sedan: 29-01-2003
Medlem nr: 648

|
En japansk amerikanare gjord i tyskland, vilken blandning!! Grannen vår hade en liten voyager, allt som inte var opel (inkl platta, motor, växellåda) var själva karossen.
--------------------
Det är skönt när allt är grönt
|
|
|
|
|
13-10-2007, 12:50
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem sedan: 31-05-2007
Medlem nr: 10 798

|
Ja man får vara glad att man har jänkare från tiden när de ff var jänkare  Även om mycket av delarna till buicken är tillverkade på annat håll så är den iaf byggd i staterna. GM´s sista fullsizekaross Moparkoncernen vet jag mindre om, men mopar höll ju iaf på sitt ganska länge innan de började blanda in europeerna.
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
Netha
|
15-10-2007, 19:41
|
Gäster

|
Köpte... Omega 909... idag, kostade 247 kr, vilket var billigare än angivna på nätet. Hällde i medan motorn var igång... som man skulle. Man hörde hur det lät lite annorlunda 2 -3 ggr... sedan gick motorn tystare... (den hade inte knackat alls idag innan oljan). Är den sååå bra som utlovas... då är det ett mirakel.  det var ett företag i Vännäs som var leverantör av oljan.
Redigerat av Netha: 15-10-2007, 19:42
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|