|
Gamla trotjänare, Billigt eller dyrt (ämnesflytt) |
|
|
|
16-10-2007, 21:58
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem sedan: 05-03-2004
Medlem nr: 2 930

|
GM, Ford eller Mopar. Ett annat forum började spåra ur, så jag flyttade det helt enkelt hit istället. CAdillac har en förmåga att göra saker väldigt bakvänt och speciellt. Därför är det en förhållandevis dyr bil, när delarna skall till. En -59:a Cadd har t.ex. speciella fälgar. Det går inte att ta en 60:a fälg och sätta på, för då fastnar trummorna. -59:an har bakåtvända blinkers i den lilla krombiten ovanpå skärmen, så föraren ska se åt vilket håll han blinkar  Snacka om att göra en dyr lösning. På Mopar kan man i regel plocka det mesta på karosserna mellan bilarna i samma årsmodell. Mycket på chassina. HAlva motorerna går att plocka mellan varandra o.s.v. =billiga delar. När det gäller ford, så vet jag att Chryslerkoncernen tillverkar en väldig massa slitdelar och säljer till fordägare för en billig peng. Pentastjärnan sitter där på en grön förpackning, men det står inte Mopar på. Just nu kommer jag inte på vad det står på de förpackningarna, Men det var ju ett känt faktum redan för 93 år sedan, när bröderna Dodge sa: Att en dag kommer även fordägare att vilja köpa en bil...
|
|
|
|
|
16-10-2007, 22:24
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem sedan: 31-05-2007
Medlem nr: 10 798

|
-59 coupe deVille har dessutom egna framhjulslager som är snordyra. Till nästan alla andra GM kostar de nästan gratis... De där små blinkerslamporna på framskärmarna sitter på vår åxå, till ganska liten nytta, men ser dem ju bara om det är mörkt. Men som sagt, cadillac har väldigt många egenheter. GM för övrigt har samma delar rakt igenom från 57-74 i väldigt många fall. Jämför man däremot med min -92 buick roadmaster så är delarna billiga, och finns på norrlands custom. Ringer man före 16 har man grejjerna dan efter. Och så kan Volvoister inte fatta hur man har råd att köra jänk... Mopar har ju iaf delvis varit ännu bättre på det där med samma delar på hela linjen. Med några få olika bottenplattor har man byggt ett otal modeller. Däremot tror jag de har "uppdaterat" lite oftare än GM, så på några år har de fått till några fler chassin. Däremot har mycket passat emellan. Jo, även de som kör jänkeford önskar sig ju så småningom en bil, det tror jag åxå...Har nästan bara dåliga erfarenheter av dem. Enda sättet att få en amerikansk ford användbar är att sätta i en chevamotor  (säger en som fått ringa efter mamma efter att ha blivit stående i hällregn en pingstdag med en rasad ford). Inte för att jag direkt älskar europaforden heller...
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
16-10-2007, 23:28
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem sedan: 05-03-2004
Medlem nr: 2 930

|
Fast ibland spricker linan. Det verkar stört omöjligt att få tag i mittenknuten till Imperialen. Endast på -56 till -56. Verkar inte finnas varken NOS eller new market heller. Får väl byta till -57:ans kardan antagligen. Tråkigt nu när hela bilen är matching numbers. Men det är ju sånt man får leva med. Egentligen är det ju tur att fordarna ändå finns. Utan dem hade varken GM eller Chryslerkoncernerna funnits idag. Det är ju ändå hos Ford de riktigt stora har vuxit upp. Chrysler arbetade ju faktiskt på fordfabriken först, sen var han ett tag på Oldsmobile innan han började tillverka sina egna bilar. Nu har jag inte så stora kunskaper om GM, men om jag inte har helt fel, har en av de stora designerna på Cheva gått fordskolan också. Idag har sen alla tre gått in på europamarknaden, för att ge sig själva en liten skjuts uppåt. Men som det ser ut idag, är väl ford på väg att ge upp volvo (antagligen) och Chrysler ger väl daimler på båten. Men dessa övningar har ju gett fler fördelar för oss yankiebilsfolk. Ännu mer billiga delar på en redan stor marknad. Ska vi sen vara riktigt krassa när det gäller ekonomi och livsanda. Hur många kan lätt bygga om sina bilar till gengas, eller andra alternativ, den dagen bensinen tar slut? Jo vi gamla inbitna "motorburna ungdomar"
|
|
|
|
|
16-10-2007, 23:32
|

Medlem
Antal inlägg: 211
Medlem sedan: 23-08-2007
Medlem nr: 12 182

|
Fast ibland spricker linan. Det verkar stört omöjligt att få tag i mittenknuten till Imperialen. Endast på -56 till -56. Verkar inte finnas varken NOS eller new market heller. Får väl byta till -57:ans kardan antagligen. Tråkigt nu när hela bilen är matching numbers. Men det är ju sånt man får leva med.Tycker att det är enormt att det över huvud taget finns delar till en halvsekel gammal bil. Undrar om någon 2057 kan få en av dagens bilar att gå igång och köra med?
|
|
|
|
|
16-10-2007, 23:42
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem sedan: 05-03-2004
Medlem nr: 2 930

|
Nja, dagens bilar vill väl till, med sina kattar och insprutningar. Det är ju inte bara att dra en ny ledning, ställa om tändningen och åka, som med de gamla gjutjärnsspisarna. Med blyfria toppar, är det en baggis att bygga om till etanoldrift. Allt finns ju där redan.
|
|
|
|
|
17-10-2007, 06:58
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem sedan: 08-11-2002
Medlem nr: 296

|
Gamla bilar och annat är och kommer att vara lättare att hålla igång än dagens. Elektronik håller bra men pajar förr eller senare och då finns det ingen som tillverkar komponenterna längre. När alla "databoxar" till dagens bilar är slut på lagret är det bara att ställa upp dom på museum.
Det finns ju gott om gamla flygplan som hålls igång, försvaret flyger fortfarande med tunnan, lansen och draken. Däremot så kommer alla viggen att stå på marken i fortsättningen nu när dom tagits ur drift. Min tro är att det beror på all elektronik som hjälper föraren att flyga och nu kommer det inte att finnas reservdelar eller servicekompetens. Visserligen är styrsystemet på gripen ännu mer komplicerat men även viggen går inte att flyga utan datorstöd.
Vad är "mopar" förresten?
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
17-10-2007, 09:00
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem sedan: 31-05-2007
Medlem nr: 10 798

|
CITAT (MariaS @ 17-10-2007, 00:28)  Fast ibland spricker linan. Det verkar stört omöjligt att få tag i mittenknuten till Imperialen. Endast på -56 till -56. Verkar inte finnas varken NOS eller new market heller. Får väl byta till -57:ans kardan antagligen. Tråkigt nu när hela bilen är matching numbers. Men det är ju sånt man får leva med. Egentligen är det ju tur att fordarna ändå finns. Utan dem hade varken GM eller Chryslerkoncernerna funnits idag. Det är ju ändå hos Ford de riktigt stora har vuxit upp. Chrysler arbetade ju faktiskt på fordfabriken först, sen var han ett tag på Oldsmobile innan han började tillverka sina egna bilar. Nu har jag inte så stora kunskaper om GM, men om jag inte har helt fel, har en av de stora designerna på Cheva gått fordskolan också. Idag har sen alla tre gått in på europamarknaden, för att ge sig själva en liten skjuts uppåt. Men som det ser ut idag, är väl ford på väg att ge upp volvo (antagligen) och Chrysler ger väl daimler på båten. Men dessa övningar har ju gett fler fördelar för oss yankiebilsfolk. Ännu mer billiga delar på en redan stor marknad. Ska vi sen vara riktigt krassa när det gäller ekonomi och livsanda. Hur många kan lätt bygga om sina bilar till gengas, eller andra alternativ, den dagen bensinen tar slut? Jo vi gamla inbitna "motorburna ungdomar"  Aj då, det var illa! Det finns inte i staterna heller? Ibland lönar det sig att kolla den marknaden. Annars kan jag höra mig för litegrann, har en kompis som om han inte har, vet av det mesta... Annars får du kolla hansen racing om du inte redan gjort det. Jo det var ju nån av GM:s toppdesigner som hann vara lite överallt innan han landade på GM. Men fråga mig inte vad han hette.. Ja jänkejärnen är både gedigna gjutjärnskolosser och otroligt snillrika. Busenkelt att bygga om till vad man vill i princip, samtidigt som de är otroliga redan i orginalutförande. Jag hoppas bara att staten inte tänker reglera bort entusiastbilarna för oss. I dagens läge blir man ju nästan halshuggen när man börjar prata om sin livsstil... CITAT (Gossen Ruda @ 17-10-2007, 07:58)  Vad är "mopar" förresten? Moparkoncernen är de som byggde (bygger) Dodge, Chrysler, Plymouth... Har jag glömt nån?
Redigerat av Tosan: 17-10-2007, 08:58
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
17-10-2007, 09:05
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem sedan: 05-03-2004
Medlem nr: 2 930

|
CITAT (Gossen Ruda @ 17-10-2007, 07:58)  Vad är "mopar" förresten? MoPar står för Motor Parts och är väl först och främst Chryslerkonsernerns reservdelsmärke, men har även blivit en synonym för koncernens gemensamma bilmärken: Chrysler, Imperial (1955-1975) Desoto (1924-1961) Dodge, Plymouth (1928-2002) och en rad små andra märken som tillverkats bl.a. Mazerati. Fast samma koncern tillverkar ju forddelar också och då är märket FoMoCo (Ford Motor Corporation) Det krävs alltså en Chrysler för att driva en Ford
Redigerat av MariaS: 17-10-2007, 09:09
|
|
|
|
|
17-10-2007, 09:07
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem sedan: 15-04-2005
Medlem nr: 5 448

|
CITAT (MariaS @ 17-10-2007, 00:28)  Ska vi sen vara riktigt krassa när det gäller ekonomi och livsanda. Hur många kan lätt bygga om sina bilar till gengas, eller andra alternativ, den dagen bensinen tar slut? Jo vi gamla inbitna "motorburna ungdomar"  Japp, men då är nog en galvad Audi med 1.8l förgasarmotor mycket bättre ur ett ekonomiskt perspektiv, om än inte lika kul  Mer lättskruvad bil är svår att hitta, reservdelar finns i övertal pga VW-koncernens storlek här i Sverige. Visst, Volvo 240 är lätt att skruva och hitta delar till också, men den drar ju typ 30% mer bränsle och rostar tyvärr oftare sönder  Vi har en gammal grålle-traktor. Bensindriven  Går att köra på nästan vad som helst, fotogen och tusan vet allt. Den kommer säkert att överleva mig själv, jag kan tänka mig att jag om 50 år fortfarande använder den för att förbereda potatislandet...med viss reservation för att bränslepriset då antingen är enormt högt, eller att det är kriminaliserat att använda förbränningsmotorer.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
17-10-2007, 09:09
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem sedan: 08-11-2002
Medlem nr: 296

|
Trodde mopar var något slang men har lärt mig något nytt nu. Wikipedia
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
17-10-2007, 09:14
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem sedan: 31-05-2007
Medlem nr: 10 798

|
CITAT (Pirum @ 17-10-2007, 10:07)  Japp, men då är nog en galvad Audi med 1.8l förgasarmotor mycket bättre ur ett ekonomiskt perspektiv, om än inte lika kul  Mer lättskruvad bil är svår att hitta, reservdelar finns i övertal pga VW-koncernens storlek här i Sverige. Visst, Volvo 240 är lätt att skruva och hitta delar till också, men den drar ju typ 30% mer bränsle och rostar tyvärr oftare sönder  Vi har en gammal grålle-traktor. Bensindriven  Går att köra på nästan vad som helst, fotogen och tusan vet allt. Den kommer säkert att överleva mig själv, jag kan tänka mig att jag om 50 år fortfarande använder den för att förbereda potatislandet...med viss reservation för att bränslepriset då antingen är enormt högt, eller att det är kriminaliserat att använda förbränningsmotorer. Nja, jag undrar det...Tror du den där audin går om 30 år? Och de enda delar som är billiga till den är väl möjligtvis begagnade. Iaf om man jämför med de vanligaste jänkedelarna. Och nog måste det va i södern som 240 rostar fortare än audin, eller? Men Grållen, den ska du va rädd om. Den är liten och nätt, men otroligt användbar och tål det mesta. Vill ha!
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
17-10-2007, 09:16
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem sedan: 05-03-2004
Medlem nr: 2 930

|
CITAT (Gossen Ruda @ 17-10-2007, 10:09)  Trodde mopar var något slang men har lärt mig något nytt nu. WikipediaJo du. Och muskelbilseran är ju inte fy skam. Pirum, det är precis som du beskriver. Grållen går på allt. Lika för "våra" gamla gjutjärnmotorer och de flesta av de motorer (smal block) som radades upp på Wikipedia. FAst jag kan inget om europabilar, traktorer motorcyklar...
|
|
|
|
|
17-10-2007, 09:26
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem sedan: 05-03-2004
Medlem nr: 2 930

|
Kom att tänka på att jag kan ju alltid ladda upåp några bilder på våra älsklingar. Detta är min älskade vinterbil. Med 3liters V6:a (0,73l/mil) helgalvad kaross, går som en dröm  Nästa är bilen jag drömde om i 18 år. En Dodge från 1957. 325Cui. I bättre bruksskick  Och bilen som blivit stämplad som årets tjejbil i tidningen Power. Imperial från 1956. Helt orörd i originalskick. Full dokumentation, en ägare i californien och 354 Hemi under huven http://www.hasselsvensson.se/Bilder/Imperi...krigthsideS.jpgPatinan är solbränd lack, för er som undrar, inte rost.
|
|
|
|
|
17-10-2007, 10:06
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem sedan: 31-05-2007
Medlem nr: 10 798

|
Visst är de underbara! Ska se om inte jag får in några bilder på våra åxå... Sommarnöjet. -67 Cadillac deVille Cab i bruksskick, behöver lite kärlek. 429 cui
Min lilla shoppingvagn. -92 Buick Roadmaster Estate. GM´s sista fullsizekaross. 350 cui
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
17-10-2007, 10:24
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem sedan: 15-04-2005
Medlem nr: 5 448

|
CITAT (Tosan @ 17-10-2007, 10:14)  Nja, jag undrar det...Tror du den där audin går om 30 år? Och de enda delar som är billiga till den är väl möjligtvis begagnade. Iaf om man jämför med de vanligaste jänkedelarna. Och nog måste det va i södern som 240 rostar fortare än audin, eller? Nja. De flesta Audisar blir inte mer än ca 20 år ändå, precis som de flesta andra bilar skrotas de när folk inte "orkar hålla på" med dem längre. Men jag hade en Audi 100 1.8 som gick strax över 43 000 mil, de enda motorproblemen jag hade var att förgasarfoten fick en spricka. Lättfixat. Drog ca 0.6l/mil på motorvägen. Inte direkt rostig heller, förutom efter en krockskada i bakänden - det var det som tog livet av bilen till slut. Nu är den reservdelsbil. Volvo 240, som jag också haft erfarenhet av (2* modell 1982, 1*1987), är rena rostmagneten jämfört med Audi. Likaså min gamla Amazon, en mycket gedigen och bra bil - förutom rosten då. Och salt i södra Sverige är ett problem, men jag vet inte om bilarna blir så vådligt mycket mer kortlivade här än i Frankrike eller Kiruna. Men det jag menar är att om jag i en framtida 'krissituation' måste förlita mig på en bil som går billigt och är lättfixad, så är en Audi 1986 med 1.8l förgasarmotor ett bra val. Och jag talar om begagnade delar ja, men nästan alla reparationer man får göra är ju bromsar, lampor, lite rostig-ljuddämpar-fix, etc. Sällan man måste gå in i motorn, och lager, etc, går nog att hitta. Man får köpa en sönderrostad Golf 1.8 och ha som reservdelsbil helt enkelt  Jag är en stor vän av att "allt var bättre förr" och "kvaliteten idag är sämre", men, när det gäller just bilar så är mycket bättre. På 90-talet hade Audi, Volvo och en del andra skaffat sig rätt bra rostskydd faktiskt. De flesta moderna bilar kan gå 10000 mil utan att göra annat än fylla på bensin och lite olja. Men ett fel med 90-talarna, och senare, är ju att de är så datorberoende, sånt är ju alltid en osäkerhetsfaktor. Synd att man ser så få gamla bilar idag, i daglig trafik alltså.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
17-10-2007, 10:30
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem sedan: 19-03-2007
Medlem nr: 9 409

|
CITAT (Tosan @ 17-10-2007, 11:06)  Visst är de underbara! Ska se om inte jag får in några bilder på våra åxå... Sommarnöjet. -67 Cadillac deVille Cab i bruksskick, behöver lite kärlek. 429 cui
Min lilla shoppingvagn. -92 Buick Roadmaster Estate. GM´s sista fullsizekaross. 350 cui
ujj en sån shoppingvagn skulle jag också vilja ha...
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
17-10-2007, 11:10
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem sedan: 31-05-2007
Medlem nr: 10 798

|
CITAT (Pirum @ 17-10-2007, 11:24)  Nja. De flesta Audisar blir inte mer än ca 20 år ändå, precis som de flesta andra bilar skrotas de när folk inte "orkar hålla på" med dem längre. Men jag hade en Audi 100 1.8 som gick strax över 43 000 mil, de enda motorproblemen jag hade var att förgasarfoten fick en spricka. Lättfixat. Drog ca 0.6l/mil på motorvägen. Inte direkt rostig heller, förutom efter en krockskada i bakänden - det var det som tog livet av bilen till slut. Nu är den reservdelsbil. Volvo 240, som jag också haft erfarenhet av (2* modell 1982, 1*1987), är rena rostmagneten jämfört med Audi. Likaså min gamla Amazon, en mycket gedigen och bra bil - förutom rosten då. Och salt i södra Sverige är ett problem, men jag vet inte om bilarna blir så vådligt mycket mer kortlivade här än i Frankrike eller Kiruna. Men det jag menar är att om jag i en framtida 'krissituation' måste förlita mig på en bil som går billigt och är lättfixad, så är en Audi 1986 med 1.8l förgasarmotor ett bra val. Och jag talar om begagnade delar ja, men nästan alla reparationer man får göra är ju bromsar, lampor, lite rostig-ljuddämpar-fix, etc. Sällan man måste gå in i motorn, och lager, etc, går nog att hitta. Man får köpa en sönderrostad Golf 1.8 och ha som reservdelsbil helt enkelt  Jag är en stor vän av att "allt var bättre förr" och "kvaliteten idag är sämre", men, när det gäller just bilar så är mycket bättre. På 90-talet hade Audi, Volvo och en del andra skaffat sig rätt bra rostskydd faktiskt. De flesta moderna bilar kan gå 10000 mil utan att göra annat än fylla på bensin och lite olja. Men ett fel med 90-talarna, och senare, är ju att de är så datorberoende, sånt är ju alltid en osäkerhetsfaktor. Synd att man ser så få gamla bilar idag, i daglig trafik alltså. Vi har ju inget salt här. Vet av ett flertal rostfria amazoner, och ännu fler bra med ytterst lite rost. 240 ännu fler. Men åk 12 mil ut mot kusten så ser läget helt annorlunda ut. Det är väl kanske därför min erfarenhet är att audin rostar fortare, den rostar kanske i vilket fall, oavsett vägsalt. Iofs, nästan alla har ju nånting från VAG-koncernen, och det passar ff emellan på en hel del modeller, så ur den synpunkten så... I europamått mätt har du kanske rätt. Men när man ger sig in på jänkemarknaden och inte har tummen precis mitt i handen så öppnar sig en helt ny värld som man inte trodde var möjlig CITAT (skogstroll @ 17-10-2007, 11:30)  ujj en sån shoppingvagn skulle jag också vilja ha...  Ja, den är inte dum, och den lastar bra... När jag kör får jag in en hel mdf-skiva om jag fäller baksätet
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
17-10-2007, 12:17
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem sedan: 05-03-2004
Medlem nr: 2 930

|
CITAT (Pirum @ 17-10-2007, 11:24)  Nja. De flesta Audisar blir inte mer än ca 20 år ändå, precis som de flesta andra bilar skrotas de när folk inte "orkar hålla på" med dem längre. Men jag hade en Audi 100 1.8 som gick strax över 43 000 mil, de enda motorproblemen jag hade var att förgasarfoten fick en spricka. Lättfixat. Drog ca 0.6l/mil på motorvägen. Inte direkt rostig heller, förutom efter en krockskada i bakänden - det var det som tog livet av bilen till slut. Nu är den reservdelsbil. Volvo 240, som jag också haft erfarenhet av (2* modell 1982, 1*1987), är rena rostmagneten jämfört med Audi. Likaså min gamla Amazon, en mycket gedigen och bra bil - förutom rosten då. Och salt i södra Sverige är ett problem, men jag vet inte om bilarna blir så vådligt mycket mer kortlivade här än i Frankrike eller Kiruna. Men det jag menar är att om jag i en framtida 'krissituation' måste förlita mig på en bil som går billigt och är lättfixad, så är en Audi 1986 med 1.8l förgasarmotor ett bra val. Och jag talar om begagnade delar ja, men nästan alla reparationer man får göra är ju bromsar, lampor, lite rostig-ljuddämpar-fix, etc. Sällan man måste gå in i motorn, och lager, etc, går nog att hitta. Man får köpa en sönderrostad Golf 1.8 och ha som reservdelsbil helt enkelt  Jag är en stor vän av att "allt var bättre förr" och "kvaliteten idag är sämre", men, när det gäller just bilar så är mycket bättre. På 90-talet hade Audi, Volvo och en del andra skaffat sig rätt bra rostskydd faktiskt. De flesta moderna bilar kan gå 10000 mil utan att göra annat än fylla på bensin och lite olja. Men ett fel med 90-talarna, och senare, är ju att de är så datorberoende, sånt är ju alltid en osäkerhetsfaktor. Synd att man ser så få gamla bilar idag, i daglig trafik alltså. Det där med kostnaderna är nog som både jag och Tosan menar: komplett avgassystem till Chrysler/GM 90-talare kostar med arbete runt 3 lax. Då har vi inte kommit till första kröken på en Volvo. CAbbmotorn rasade=800:- för en ny. Lägg till en nolla till Saab (är visst samma motor?!) Det var två exempel. Skulle nog kunna rada upp hur många till som helst. Men det lustigaste är att priserna på nytillverkat till våra femtiotalare, är inte högre. Komplett rostfritt avgassystem till Dodge -57 (dubbla rör) 4700:-, fast då får jag montera själv. Det går inte att andas rostfritt system till en WV utan att gå i konkurs i samma mening. Nä mer gamla gedigna fordon på vägarna.
|
|
|
|
|
17-10-2007, 12:42
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem sedan: 15-04-2005
Medlem nr: 5 448

|
CITAT (MariaS @ 17-10-2007, 13:17)  Det där med kostnaderna är nog som både jag och Tosan menar: komplett avgassystem till Chrysler/GM 90-talare kostar med arbete runt 3 lax. Då har vi inte kommit till första kröken på en Volvo. Det är sant, fast, hur ofta byter man avgassystem, eller ens någon del av det, på en Volvo 850? Men visst, många amerikanska bilar har ju teknik som tillverkats i stora serier under många år, det är bra om man ska ha reservdelar. De går dessutom ofta att köra på billigare oljor etc, eftersom toleransnivåerna är mer förlåtande än på europeiska bilar av senare årsmodeller. Totala motsatsen till jänke-bilarna är väl europeiska sportbilar, små serier och icke-standard på allting. Hur som helst, det jag menar är att en 20 år gammal Audi är svårt att slå vad gäller kostnadseffektivitet, både idag och inom 10 års sikt. Längre vågar jag inte sia om framtiden  Men sen är det såklart roligare att köra en flådigare bil, och det absolut sämsta man kan göra rent ekonomiskt är ju att köpa en sproilans ny bil. Enligt motormännen kostar ju en ny premiumbil ca 50kr/mil att köra, inräknat värdeminskning, försäkringar, etc.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
17-10-2007, 15:31
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem sedan: 31-05-2007
Medlem nr: 10 798

|
CITAT (Pirum @ 17-10-2007, 13:42)  Det är sant, fast, hur ofta byter man avgassystem, eller ens någon del av det, på en Volvo 850? Men visst, många amerikanska bilar har ju teknik som tillverkats i stora serier under många år, det är bra om man ska ha reservdelar. De går dessutom ofta att köra på billigare oljor etc, eftersom toleransnivåerna är mer förlåtande än på europeiska bilar av senare årsmodeller. Totala motsatsen till jänke-bilarna är väl europeiska sportbilar, små serier och icke-standard på allting. Hur som helst, det jag menar är att en 20 år gammal Audi är svårt att slå vad gäller kostnadseffektivitet, både idag och inom 10 års sikt. Längre vågar jag inte sia om framtiden  Men sen är det såklart roligare att köra en flådigare bil, och det absolut sämsta man kan göra rent ekonomiskt är ju att köpa en sproilans ny bil. Enligt motormännen kostar ju en ny premiumbil ca 50kr/mil att köra, inräknat värdeminskning, försäkringar, etc. Tja, ungefär lika ofta som ¨på en 90-talsbuick skulle jag tro, kanske lite oftare. Inte kör jag på sämre olja heller, men jag ser till att köpa den där den är billigast Kollade förresten på styrenheter... I staterna iofs, men de är billigare än här, där kostade en styrenhet ett par tusen mer till en volvo 240 än till Buicken. Chassidelar är snorbilligt, lätt att få tag i och levereras dagen efter man beställer. Samma med tänddelar. Och sånt man vet är snordyrt till "vanliga" bilar trillar man baklänges när man hör priset på många ggr. Visst finns undantag, men de är ganska få. Fast å andra sidan betalar jag väl nån krona mer i skatt än du får göra på audin.
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|