Full version: Gamla trotjänare
MariaS
GM, Ford eller Mopar. Ett annat forum började spåra ur, så jag flyttade det helt enkelt hit istället.
CAdillac har en förmåga att göra saker väldigt bakvänt och speciellt. Därför är det en förhållandevis dyr bil, när delarna skall till. En -59:a Cadd har t.ex. speciella fälgar. Det går inte att ta en 60:a fälg och sätta på, för då fastnar trummorna. -59:an har bakåtvända blinkers i den lilla krombiten ovanpå skärmen, så föraren ska se åt vilket håll han blinkar slap.gif Snacka om att göra en dyr lösning.

På Mopar kan man i regel plocka det mesta på karosserna mellan bilarna i samma årsmodell. Mycket på chassina. HAlva motorerna går att plocka mellan varandra o.s.v. =billiga delar.

När det gäller ford, så vet jag att Chryslerkoncernen tillverkar en väldig massa slitdelar och säljer till fordägare för en billig peng. Pentastjärnan sitter där på en grön förpackning, men det står inte Mopar på. Just nu kommer jag inte på vad det står på de förpackningarna, Men det var ju ett känt faktum redan för 93 år sedan, när bröderna Dodge sa: Att en dag kommer även fordägare att vilja köpa en bil... yahoo.gif
Tosan
-59 coupe deVille har dessutom egna framhjulslager som är snordyra. Till nästan alla andra GM kostar de nästan gratis... De där små blinkerslamporna på framskärmarna sitter på vår åxå, till ganska liten nytta, men ser dem ju bara om det är mörkt. Men som sagt, cadillac har väldigt många egenheter. GM för övrigt har samma delar rakt igenom från 57-74 i väldigt många fall.
Jämför man däremot med min -92 buick roadmaster så är delarna billiga, och finns på norrlands custom. Ringer man före 16 har man grejjerna dan efter. Och så kan Volvoister inte fatta hur man har råd att köra jänk...

Mopar har ju iaf delvis varit ännu bättre på det där med samma delar på hela linjen. Med några få olika bottenplattor har man byggt ett otal modeller. Däremot tror jag de har "uppdaterat" lite oftare än GM, så på några år har de fått till några fler chassin. Däremot har mycket passat emellan.

Jo, även de som kör jänkeford önskar sig ju så småningom en bil, det tror jag åxå...Har nästan bara dåliga erfarenheter av dem. Enda sättet att få en amerikansk ford användbar är att sätta i en chevamotor naughty.gif (säger en som fått ringa efter mamma efter att ha blivit stående i hällregn en pingstdag med en rasad ford). Inte för att jag direkt älskar europaforden heller...
MariaS
Fast ibland spricker linan. Det verkar stört omöjligt att få tag i mittenknuten till Imperialen. Endast på -56 till -56. Verkar inte finnas varken NOS eller new market heller. Får väl byta till -57:ans kardan antagligen. Tråkigt nu när hela bilen är matching numbers. Men det är ju sånt man får leva med.

Egentligen är det ju tur att fordarna ändå finns. Utan dem hade varken GM eller Chryslerkoncernerna funnits idag. Det är ju ändå hos Ford de riktigt stora har vuxit upp. Chrysler arbetade ju faktiskt på fordfabriken först, sen var han ett tag på Oldsmobile innan han började tillverka sina egna bilar.

Nu har jag inte så stora kunskaper om GM, men om jag inte har helt fel, har en av de stora designerna på Cheva gått fordskolan också.

Idag har sen alla tre gått in på europamarknaden, för att ge sig själva en liten skjuts uppåt. Men som det ser ut idag, är väl ford på väg att ge upp volvo (antagligen) och Chrysler ger väl daimler på båten. Men dessa övningar har ju gett fler fördelar för oss yankiebilsfolk. Ännu mer billiga delar på en redan stor marknad.

Ska vi sen vara riktigt krassa när det gäller ekonomi och livsanda. Hur många kan lätt bygga om sina bilar till gengas, eller andra alternativ, den dagen bensinen tar slut? Jo vi gamla inbitna "motorburna ungdomar" biggrin.gif wink.gif
Tobe3
Fast ibland spricker linan. Det verkar stört omöjligt att få tag i mittenknuten till Imperialen. Endast på -56 till -56. Verkar inte finnas varken NOS eller new market heller. Får väl byta till -57:ans kardan antagligen. Tråkigt nu när hela bilen är matching numbers. Men det är ju sånt man får leva med.
Tycker att det är enormt att det över huvud taget finns delar till en halvsekel gammal bil. tummenupp.gif
Undrar om någon 2057 kan få en av dagens bilar att gå igång och köra med?
MariaS
Nja, dagens bilar vill väl till, med sina kattar och insprutningar. Det är ju inte bara att dra en ny ledning, ställa om tändningen och åka, som med de gamla gjutjärnsspisarna. Med blyfria toppar, är det en baggis att bygga om till etanoldrift. Allt finns ju där redan.
Gossen Ruda
Gamla bilar och annat är och kommer att vara lättare att hålla igång än dagens. Elektronik håller bra men pajar förr eller senare och då finns det ingen som tillverkar komponenterna längre. När alla "databoxar" till dagens bilar är slut på lagret är det bara att ställa upp dom på museum.

Det finns ju gott om gamla flygplan som hålls igång, försvaret flyger fortfarande med tunnan, lansen och draken. Däremot så kommer alla viggen att stå på marken i fortsättningen nu när dom tagits ur drift. Min tro är att det beror på all elektronik som hjälper föraren att flyga och nu kommer det inte att finnas reservdelar eller servicekompetens. Visserligen är styrsystemet på gripen ännu mer komplicerat men även viggen går inte att flyga utan datorstöd.

Vad är "mopar" förresten?
Tosan
CITAT (MariaS @ 17-10-2007, 00:28) *
Fast ibland spricker linan. Det verkar stört omöjligt att få tag i mittenknuten till Imperialen. Endast på -56 till -56. Verkar inte finnas varken NOS eller new market heller. Får väl byta till -57:ans kardan antagligen. Tråkigt nu när hela bilen är matching numbers. Men det är ju sånt man får leva med.

Egentligen är det ju tur att fordarna ändå finns. Utan dem hade varken GM eller Chryslerkoncernerna funnits idag. Det är ju ändå hos Ford de riktigt stora har vuxit upp. Chrysler arbetade ju faktiskt på fordfabriken först, sen var han ett tag på Oldsmobile innan han började tillverka sina egna bilar.

Nu har jag inte så stora kunskaper om GM, men om jag inte har helt fel, har en av de stora designerna på Cheva gått fordskolan också.

Idag har sen alla tre gått in på europamarknaden, för att ge sig själva en liten skjuts uppåt. Men som det ser ut idag, är väl ford på väg att ge upp volvo (antagligen) och Chrysler ger väl daimler på båten. Men dessa övningar har ju gett fler fördelar för oss yankiebilsfolk. Ännu mer billiga delar på en redan stor marknad.

Ska vi sen vara riktigt krassa när det gäller ekonomi och livsanda. Hur många kan lätt bygga om sina bilar till gengas, eller andra alternativ, den dagen bensinen tar slut? Jo vi gamla inbitna "motorburna ungdomar" biggrin.gif wink.gif


Aj då, det var illa! Det finns inte i staterna heller? Ibland lönar det sig att kolla den marknaden. Annars kan jag höra mig för litegrann, har en kompis som om han inte har, vet av det mesta...
Annars får du kolla hansen racing om du inte redan gjort det.

Jo det var ju nån av GM:s toppdesigner som hann vara lite överallt innan han landade på GM. Men fråga mig inte vad han hette..

Ja jänkejärnen är både gedigna gjutjärnskolosser och otroligt snillrika. Busenkelt att bygga om till vad man vill i princip, samtidigt som de är otroliga redan i orginalutförande. Jag hoppas bara att staten inte tänker reglera bort entusiastbilarna för oss. I dagens läge blir man ju nästan halshuggen när man börjar prata om sin livsstil...

CITAT (Gossen Ruda @ 17-10-2007, 07:58) *
Vad är "mopar" förresten?


Moparkoncernen är de som byggde (bygger) Dodge, Chrysler, Plymouth... Har jag glömt nån?
MariaS
CITAT (Gossen Ruda @ 17-10-2007, 07:58) *
Vad är "mopar" förresten?


MoPar står för Motor Parts och är väl först och främst Chryslerkonsernerns reservdelsmärke, men har även blivit en synonym för koncernens gemensamma bilmärken: Chrysler, Imperial (1955-1975) Desoto (1924-1961) Dodge, Plymouth (1928-2002) och en rad små andra märken som tillverkats bl.a. Mazerati. Fast samma koncern tillverkar ju forddelar också och då är märket FoMoCo (Ford Motor Corporation) Det krävs alltså en Chrysler för att driva en Ford
Pirum
CITAT (MariaS @ 17-10-2007, 00:28) *
Ska vi sen vara riktigt krassa när det gäller ekonomi och livsanda. Hur många kan lätt bygga om sina bilar till gengas, eller andra alternativ, den dagen bensinen tar slut? Jo vi gamla inbitna "motorburna ungdomar" biggrin.gif wink.gif

Japp, men då är nog en galvad Audi med 1.8l förgasarmotor mycket bättre ur ett ekonomiskt perspektiv, om än inte lika kul wink.gif Mer lättskruvad bil är svår att hitta, reservdelar finns i övertal pga VW-koncernens storlek här i Sverige. Visst, Volvo 240 är lätt att skruva och hitta delar till också, men den drar ju typ 30% mer bränsle och rostar tyvärr oftare sönder sad.gif

Vi har en gammal grålle-traktor. Bensindriven smile.gif Går att köra på nästan vad som helst, fotogen och tusan vet allt. Den kommer säkert att överleva mig själv, jag kan tänka mig att jag om 50 år fortfarande använder den för att förbereda potatislandet...med viss reservation för att bränslepriset då antingen är enormt högt, eller att det är kriminaliserat att använda förbränningsmotorer.
Gossen Ruda
Trodde mopar var något slang men har lärt mig något nytt nu. Wikipedia
Tosan
CITAT (Pirum @ 17-10-2007, 10:07) *
Japp, men då är nog en galvad Audi med 1.8l förgasarmotor mycket bättre ur ett ekonomiskt perspektiv, om än inte lika kul wink.gif Mer lättskruvad bil är svår att hitta, reservdelar finns i övertal pga VW-koncernens storlek här i Sverige. Visst, Volvo 240 är lätt att skruva och hitta delar till också, men den drar ju typ 30% mer bränsle och rostar tyvärr oftare sönder sad.gif

Vi har en gammal grålle-traktor. Bensindriven smile.gif Går att köra på nästan vad som helst, fotogen och tusan vet allt. Den kommer säkert att överleva mig själv, jag kan tänka mig att jag om 50 år fortfarande använder den för att förbereda potatislandet...med viss reservation för att bränslepriset då antingen är enormt högt, eller att det är kriminaliserat att använda förbränningsmotorer.


Nja, jag undrar det...Tror du den där audin går om 30 år? Och de enda delar som är billiga till den är väl möjligtvis begagnade. Iaf om man jämför med de vanligaste jänkedelarna.
Och nog måste det va i södern som 240 rostar fortare än audin, eller?

Men Grållen, den ska du va rädd om. Den är liten och nätt, men otroligt användbar och tål det mesta. Vill ha! w00t.gif

MariaS
CITAT (Gossen Ruda @ 17-10-2007, 10:09) *
Trodde mopar var något slang men har lärt mig något nytt nu. Wikipedia

Jo du. Och muskelbilseran är ju inte fy skam.

Pirum, det är precis som du beskriver. Grållen går på allt. Lika för "våra" gamla gjutjärnmotorer och de flesta av de motorer (smal block) som radades upp på Wikipedia. FAst jag kan inget om europabilar, traktorer motorcyklar...
MariaS
Kom att tänka på att jag kan ju alltid ladda upåp några bilder på våra älsklingar.
Detta är min älskade vinterbil. Med 3liters V6:a (0,73l/mil) helgalvad kaross, går som en dröm

Nästa är bilen jag drömde om i 18 år. En Dodge från 1957. 325Cui. I bättre bruksskick

Och bilen som blivit stämplad som årets tjejbil i tidningen Power. Imperial från 1956. Helt orörd i originalskick. Full dokumentation, en ägare i californien och 354 Hemi under huven
http://www.hasselsvensson.se/Bilder/Imperi...krigthsideS.jpg
Patinan är solbränd lack, för er som undrar, inte rost.
Tosan
Visst är de underbara! smile.gif
Ska se om inte jag får in några bilder på våra åxå...

Sommarnöjet. -67 Cadillac deVille Cab i bruksskick, behöver lite kärlek. 429 cui
[attachment=8508:S3400004__Medium_.JPG]

Min lilla shoppingvagn. -92 Buick Roadmaster Estate. GM´s sista fullsizekaross. 350 cui
[attachment=8509:S3400022klippt.jpg]
Pirum
CITAT (Tosan @ 17-10-2007, 10:14) *
Nja, jag undrar det...Tror du den där audin går om 30 år? Och de enda delar som är billiga till den är väl möjligtvis begagnade. Iaf om man jämför med de vanligaste jänkedelarna.
Och nog måste det va i södern som 240 rostar fortare än audin, eller?

Nja. De flesta Audisar blir inte mer än ca 20 år ändå, precis som de flesta andra bilar skrotas de när folk inte "orkar hålla på" med dem längre. Men jag hade en Audi 100 1.8 som gick strax över 43 000 mil, de enda motorproblemen jag hade var att förgasarfoten fick en spricka. Lättfixat. Drog ca 0.6l/mil på motorvägen. Inte direkt rostig heller, förutom efter en krockskada i bakänden - det var det som tog livet av bilen till slut. Nu är den reservdelsbil. Volvo 240, som jag också haft erfarenhet av (2* modell 1982, 1*1987), är rena rostmagneten jämfört med Audi. Likaså min gamla Amazon, en mycket gedigen och bra bil - förutom rosten då. Och salt i södra Sverige är ett problem, men jag vet inte om bilarna blir så vådligt mycket mer kortlivade här än i Frankrike eller Kiruna.

Men det jag menar är att om jag i en framtida 'krissituation' måste förlita mig på en bil som går billigt och är lättfixad, så är en Audi 1986 med 1.8l förgasarmotor ett bra val. Och jag talar om begagnade delar ja, men nästan alla reparationer man får göra är ju bromsar, lampor, lite rostig-ljuddämpar-fix, etc. Sällan man måste gå in i motorn, och lager, etc, går nog att hitta. Man får köpa en sönderrostad Golf 1.8 och ha som reservdelsbil helt enkelt wink.gif

Jag är en stor vän av att "allt var bättre förr" och "kvaliteten idag är sämre", men, när det gäller just bilar så är mycket bättre. På 90-talet hade Audi, Volvo och en del andra skaffat sig rätt bra rostskydd faktiskt. De flesta moderna bilar kan gå 10000 mil utan att göra annat än fylla på bensin och lite olja. Men ett fel med 90-talarna, och senare, är ju att de är så datorberoende, sånt är ju alltid en osäkerhetsfaktor.

Synd att man ser så få gamla bilar idag, i daglig trafik alltså.
skogstroll
CITAT (Tosan @ 17-10-2007, 11:06) *
Visst är de underbara! smile.gif
Ska se om inte jag får in några bilder på våra åxå...

Sommarnöjet. -67 Cadillac deVille Cab i bruksskick, behöver lite kärlek. 429 cui
[attachment=8508:S3400004__Medium_.JPG]

Min lilla shoppingvagn. -92 Buick Roadmaster Estate. GM´s sista fullsizekaross. 350 cui
[attachment=8509:S3400022klippt.jpg]



ujj en sån shoppingvagn skulle jag också vilja ha... smile.gif
Tosan
CITAT (Pirum @ 17-10-2007, 11:24) *
Nja. De flesta Audisar blir inte mer än ca 20 år ändå, precis som de flesta andra bilar skrotas de när folk inte "orkar hålla på" med dem längre. Men jag hade en Audi 100 1.8 som gick strax över 43 000 mil, de enda motorproblemen jag hade var att förgasarfoten fick en spricka. Lättfixat. Drog ca 0.6l/mil på motorvägen. Inte direkt rostig heller, förutom efter en krockskada i bakänden - det var det som tog livet av bilen till slut. Nu är den reservdelsbil. Volvo 240, som jag också haft erfarenhet av (2* modell 1982, 1*1987), är rena rostmagneten jämfört med Audi. Likaså min gamla Amazon, en mycket gedigen och bra bil - förutom rosten då. Och salt i södra Sverige är ett problem, men jag vet inte om bilarna blir så vådligt mycket mer kortlivade här än i Frankrike eller Kiruna.

Men det jag menar är att om jag i en framtida 'krissituation' måste förlita mig på en bil som går billigt och är lättfixad, så är en Audi 1986 med 1.8l förgasarmotor ett bra val. Och jag talar om begagnade delar ja, men nästan alla reparationer man får göra är ju bromsar, lampor, lite rostig-ljuddämpar-fix, etc. Sällan man måste gå in i motorn, och lager, etc, går nog att hitta. Man får köpa en sönderrostad Golf 1.8 och ha som reservdelsbil helt enkelt wink.gif

Jag är en stor vän av att "allt var bättre förr" och "kvaliteten idag är sämre", men, när det gäller just bilar så är mycket bättre. På 90-talet hade Audi, Volvo och en del andra skaffat sig rätt bra rostskydd faktiskt. De flesta moderna bilar kan gå 10000 mil utan att göra annat än fylla på bensin och lite olja. Men ett fel med 90-talarna, och senare, är ju att de är så datorberoende, sånt är ju alltid en osäkerhetsfaktor.

Synd att man ser så få gamla bilar idag, i daglig trafik alltså.


Vi har ju inget salt här. Vet av ett flertal rostfria amazoner, och ännu fler bra med ytterst lite rost. 240 ännu fler. Men åk 12 mil ut mot kusten så ser läget helt annorlunda ut. Det är väl kanske därför min erfarenhet är att audin rostar fortare, den rostar kanske i vilket fall, oavsett vägsalt.

Iofs, nästan alla har ju nånting från VAG-koncernen, och det passar ff emellan på en hel del modeller, så ur den synpunkten så... I europamått mätt har du kanske rätt. Men när man ger sig in på jänkemarknaden och inte har tummen precis mitt i handen så öppnar sig en helt ny värld som man inte trodde var möjlig smile.gif


CITAT (skogstroll @ 17-10-2007, 11:30) *
ujj en sån shoppingvagn skulle jag också vilja ha... smile.gif


Ja, den är inte dum, och den lastar bra... När jag kör får jag in en hel mdf-skiva om jag fäller baksätet biggrin.gif
MariaS
CITAT (Pirum @ 17-10-2007, 11:24) *
Nja. De flesta Audisar blir inte mer än ca 20 år ändå, precis som de flesta andra bilar skrotas de när folk inte "orkar hålla på" med dem längre. Men jag hade en Audi 100 1.8 som gick strax över 43 000 mil, de enda motorproblemen jag hade var att förgasarfoten fick en spricka. Lättfixat. Drog ca 0.6l/mil på motorvägen. Inte direkt rostig heller, förutom efter en krockskada i bakänden - det var det som tog livet av bilen till slut. Nu är den reservdelsbil. Volvo 240, som jag också haft erfarenhet av (2* modell 1982, 1*1987), är rena rostmagneten jämfört med Audi. Likaså min gamla Amazon, en mycket gedigen och bra bil - förutom rosten då. Och salt i södra Sverige är ett problem, men jag vet inte om bilarna blir så vådligt mycket mer kortlivade här än i Frankrike eller Kiruna.

Men det jag menar är att om jag i en framtida 'krissituation' måste förlita mig på en bil som går billigt och är lättfixad, så är en Audi 1986 med 1.8l förgasarmotor ett bra val. Och jag talar om begagnade delar ja, men nästan alla reparationer man får göra är ju bromsar, lampor, lite rostig-ljuddämpar-fix, etc. Sällan man måste gå in i motorn, och lager, etc, går nog att hitta. Man får köpa en sönderrostad Golf 1.8 och ha som reservdelsbil helt enkelt wink.gif

Jag är en stor vän av att "allt var bättre förr" och "kvaliteten idag är sämre", men, när det gäller just bilar så är mycket bättre. På 90-talet hade Audi, Volvo och en del andra skaffat sig rätt bra rostskydd faktiskt. De flesta moderna bilar kan gå 10000 mil utan att göra annat än fylla på bensin och lite olja. Men ett fel med 90-talarna, och senare, är ju att de är så datorberoende, sånt är ju alltid en osäkerhetsfaktor.

Synd att man ser så få gamla bilar idag, i daglig trafik alltså.

Det där med kostnaderna är nog som både jag och Tosan menar:
komplett avgassystem till Chrysler/GM 90-talare kostar med arbete runt 3 lax. Då har vi inte kommit till första kröken på en Volvo.
CAbbmotorn rasade=800:- för en ny. Lägg till en nolla till Saab (är visst samma motor?!)
Det var två exempel. Skulle nog kunna rada upp hur många till som helst. Men det lustigaste är att priserna på nytillverkat till våra femtiotalare, är inte högre. Komplett rostfritt avgassystem till Dodge -57 (dubbla rör) 4700:-, fast då får jag montera själv. Det går inte att andas rostfritt system till en WV utan att gå i konkurs i samma mening.
Nä mer gamla gedigna fordon på vägarna.
Pirum
CITAT (MariaS @ 17-10-2007, 13:17) *
Det där med kostnaderna är nog som både jag och Tosan menar:
komplett avgassystem till Chrysler/GM 90-talare kostar med arbete runt 3 lax. Då har vi inte kommit till första kröken på en Volvo.

Det är sant, fast, hur ofta byter man avgassystem, eller ens någon del av det, på en Volvo 850? wink.gif

Men visst, många amerikanska bilar har ju teknik som tillverkats i stora serier under många år, det är bra om man ska ha reservdelar. De går dessutom ofta att köra på billigare oljor etc, eftersom toleransnivåerna är mer förlåtande än på europeiska bilar av senare årsmodeller. Totala motsatsen till jänke-bilarna är väl europeiska sportbilar, små serier och icke-standard på allting.

Hur som helst, det jag menar är att en 20 år gammal Audi är svårt att slå vad gäller kostnadseffektivitet, både idag och inom 10 års sikt. Längre vågar jag inte sia om framtiden smile.gif Men sen är det såklart roligare att köra en flådigare bil, och det absolut sämsta man kan göra rent ekonomiskt är ju att köpa en sproilans ny bil. Enligt motormännen kostar ju en ny premiumbil ca 50kr/mil att köra, inräknat värdeminskning, försäkringar, etc.
Tosan
CITAT (Pirum @ 17-10-2007, 13:42) *
Det är sant, fast, hur ofta byter man avgassystem, eller ens någon del av det, på en Volvo 850? wink.gif

Men visst, många amerikanska bilar har ju teknik som tillverkats i stora serier under många år, det är bra om man ska ha reservdelar. De går dessutom ofta att köra på billigare oljor etc, eftersom toleransnivåerna är mer förlåtande än på europeiska bilar av senare årsmodeller. Totala motsatsen till jänke-bilarna är väl europeiska sportbilar, små serier och icke-standard på allting.

Hur som helst, det jag menar är att en 20 år gammal Audi är svårt att slå vad gäller kostnadseffektivitet, både idag och inom 10 års sikt. Längre vågar jag inte sia om framtiden smile.gif Men sen är det såklart roligare att köra en flådigare bil, och det absolut sämsta man kan göra rent ekonomiskt är ju att köpa en sproilans ny bil. Enligt motormännen kostar ju en ny premiumbil ca 50kr/mil att köra, inräknat värdeminskning, försäkringar, etc.


Tja, ungefär lika ofta som ¨på en 90-talsbuick skulle jag tro, kanske lite oftare.

Inte kör jag på sämre olja heller, men jag ser till att köpa den där den är billigast flirting.gif

Kollade förresten på styrenheter... I staterna iofs, men de är billigare än här, där kostade en styrenhet ett par tusen mer till en volvo 240 än till Buicken.
Chassidelar är snorbilligt, lätt att få tag i och levereras dagen efter man beställer. Samma med tänddelar. Och sånt man vet är snordyrt till "vanliga" bilar trillar man baklänges när man hör priset på många ggr. Visst finns undantag, men de är ganska få.

Fast å andra sidan betalar jag väl nån krona mer i skatt än du får göra på audin.
MariaS
CITAT (Tosan @ 17-10-2007, 16:31) *
Fast å andra sidan betalar jag väl nån krona mer i skatt än du får göra på audin.

... för att inte tala om försäkringen. Här skulle man få billigare skatt och försäkring om man har en miljövänlig bil, sas det...Min Chrysler har trevägskatalysator enligt californiakrav=högre miljökrav än i sverige. Jag får betala dubbla försäkringen för jag åker "lyxbil". Men det är det värt i alla fall. Kollade kostnadskontot utöver olja och bensin för de fem år jag har haft Chryslern. Summa 3283:- TOTALT! Med den högre försäkringen och skatten, så åker jag ändå billigare än vad gubben gör i sin WV-buss av 97 års modell. Sista fakturan där gick på 12 papp. Bromsar! Suck!
Näjag väljer nog en amerikan igen, om Le Baronen mot alla odds skulle lägga ner...
Tosan
Ja, du har ju en cab, då kommer du upp i samma klassifiering som bmw´s värstingar. Det fick vi erfara när jag skulle försäkra cadillacen. Drygt 8000:- skulle de ha! Då hade jag ju redan ringt och "förhandsförsäkrat" direkt när vi köpte den. Jag bad dem hoppa och fara och när de lite drygt funderade på hur vi skulle lösa det så talade jag enkelt om att det var rätt enkelt å göra ägarbyten. Skrev över den på gubben och det blev flera tusen billigare på en gång, hos ett annat bolag.

Buicken är inte så farligt dyr. Där ringde vi försäkringsmäklarna eller vad det nu var. De skakade fram den billigaste försäkringen med de villkor vi ville ha. Där fick jag å gubben samma pris.

Jämförde lite löst min bil med jobbarkompisen. Hon har en Volvo från -00, v 70 eller vad fan det nu är. Hon begrep inte hur jag kunde ha råd att köra min bil året runt. Hon har ungefär samma kostnad i skatt å försäkring, ungefär samma soppaförbrukning. Hon har betydligt dyrare däck, betydligt dyrare service och delar. För att inte tala om värdeminsknigen på hennes bil som hon dessutom lånat betydligt mer för att köpa. Jag undrar snarare hur hon har råd... whist.gif
MariaS
CITAT (Tosan @ 17-10-2007, 20:25) *
Ja, du har ju en cab, då kommer du upp i samma klassifiering som bmw´s värstingar. Det fick vi erfara när jag skulle försäkra cadillacen. Drygt 8000:- skulle de ha! Då hade jag ju redan ringt och "förhandsförsäkrat" direkt när vi köpte den. Jag bad dem hoppa och fara och när de lite drygt funderade på hur vi skulle lösa det så talade jag enkelt om att det var rätt enkelt å göra ägarbyten. Skrev över den på gubben och det blev flera tusen billigare på en gång, hos ett annat bolag.

Buicken är inte så farligt dyr. Där ringde vi försäkringsmäklarna eller vad det nu var. De skakade fram den billigaste försäkringen med de villkor vi ville ha. Där fick jag å gubben samma pris.

Jämförde lite löst min bil med jobbarkompisen. Hon har en Volvo från -00, v 70 eller vad fan det nu är. Hon begrep inte hur jag kunde ha råd att köra min bil året runt. Hon har ungefär samma kostnad i skatt å försäkring, ungefär samma soppaförbrukning. Hon har betydligt dyrare däck, betydligt dyrare service och delar. För att inte tala om värdeminsknigen på hennes bil som hon dessutom lånat betydligt mer för att köpa. Jag undrar snarare hur hon har råd... whist.gif

VA fear.gif samma soppaförbrukning? Om du åker Buick och hon åker Volvo, så har väl du ändu fyra burkar mer, då åker ju hälften så dyrt ju laugh.gif
Tosan
Ja...tänkte inte på det rotfl.gif Sen är det ju så att den tar inte en droppe mer än den behöver.

Nejmen skämt åsido, en normal volvo vill ha runt litern. Buicken vill ha 1,1-1,2 (om inte ena insprutaren hänger upp sig, då blir den törstig, men vi ska byta)En jobbarkompis till gubben har en XC90, den går inte under 1,2-1,3. Och då har de kollat samma väg och ganska lika körstil. Och stundtals har buicken varit nere på 0,9 och det kan man verkligen inte klaga på.
Och att jag sen har dubbelt med burkar, dubbelt med komfort och dubbelt med körglädje är ju bara bonus biggrin.gif Dessutom behöver jag släpvagn mycket mindre nu än innan tongue.gif
MariaS
Tänkte bara nämna att jag har bytt cabben på LeBaronen idag. Tog bara 5 timmar. Total kostnad 4200:- och då fick jag med en dunk vinylolja rolleyes.gif
Tosan
Ja det var ju inget att bråka om. Har du lämnat in den då eller har du bytt själv?
Vill inte veta vad det skulle kosta att lämna in den här crazy.gif Men man har ju sett vad en del firmor neröver tar, man betalar inte många kronor för monteringen...
MariaS
HAr aldrig bytt en cabbe förut, så själv hade jag aldrig försökt. Men muskelvärken, rivsåren och blåmärkena talar sitt eget språk...Jag var i alla fall med och skruvade. Det tog totalt 5½timme. Ett riktigt pillgöra, men inte så svårt som jag trodde. Fick bara provmontera en gång innan cabben satt där den skulle.
Så just nu tror jag inte att jag skulle göra om det, men man vet ju aldrig...
Tosan
Svårigheten ligger ju i att få allt att passa där det ska... Vi har sträckt upp våran lite, men vi höll på att bli galna innan den passade på rutramen. Dessutom sitter skruvarna inuti cabställningen så vi fick tillverka lite specialverktyg för att komma åt. 5½ timme tycker jag låter som rätt bra tid faktiskt.
Vi skulle egentligen behöva en ny åxå, å de är inte så jättedyra om man handlar på rätt ställe. Men vi har annat som skulle ha varit gjort först, sen gruvar man sig ju lite för monteringen åxå crazy.gif
MariaS
Le baronen har dubbelcabbe. Innercabben sitter med kardborreband, så när innercabben var nere, var det bara att lossa alla skruvar. Sen var det tyvärr ett gäng med häftklamrar som skulle vck från den bakre skenan. Sen verkade det som om någon hade tänkt. Det var gula markeringar där cabben skulle börja eller sluta, så det var bara att köra med häftpistolen och se glad ut. Det svåraste med monteringen var att få upp skenan på plats i bak. Det krävdes rätt mycke styrka och trångt är det dessutom sweatingbullets.gif
Tosan
Det låter ju hur smart som helst! Den här är ju bara häftad på ett par ställen tror jag, och sen när den väl sitter där så måste ju hela cabställningen justeras. Nu vet inte jag om det stämmer, men folk påstår att man måste dra ihop ställningen litegrann för att få dit den nya, den är ju rimligtvis lite tightare... Sen undrar jag om den inte är nitad tillsammans med cabsäcken i bagaget g.gif
Själva monteringen är väl inte hela världen, men justeringen... man ska helst va 4-5 pers, men då ryms man inte, nog besvärligt när man är 2... Men det ska nog lösa sig den dagen.
MariaS
Min cabbställning stod rakt upp i stort sett hela tiden. Det var först när allt var på plats, som vi cabbade upp helt. Och då tack vare de gula markeringarna, stämde allt och cabben föll på plats.
Så ett hett tips. Använd kritor och markera över allt där det går, var den gamla cabben sitter. Använd också den gamla cabben som mall, för genomföringar och hål, då slipper man gissa.
Tosan
Ja just det... det var ett bra tips!
Man har ju hört om dem som försökt och gett upp... Men som sagt, är man lite noga ska det nog gå
MariaS
Har just fått besked. Våra däck packas just upp från USA. Totalt tio stycken wite walls radial för summa 13 papp med frakt. Det kallar jag billigt! biggrin.gif
Tosan
Ja det låter rätt vettigt... Minns inte vad vi gav för våra... Men jag tror det var drygt en tusing styck för vinterdäcken... Det är ju några gram gummi i dem åxå flirting.gif
MariaS
NÅGRA GRAM GUMMI..... slap.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif Du är allt bra rolig du. 235 75/15 väger MASSOR. Det känns i armarna efter att ha bytt fyra däck med fälg för hand. Tur att man kör på trettioårsregeln och inte sätter på vintersulor. Vi bara glider ut i snöstormarna då och då för en varmkörning på vintern happy.gif . Ja traditionen bjuder att åka på rock-a-billy fest på juldagen. Alla år oavsett väder och vind. tummenupp.gif
Tosan
Mhm... vet du hur kul det är att få ur reservhjulet på Buicken när det ligger inkilat bakom en panel bak? Tur man inte är så stor så man kan klättra in å sätta sig å ta spjärn med fötterna och försöka använda överkroppen som hävstång... Och få dit däcket med punka, det är ännu roligare tongue.gif

Fast bilarna är ju så pass tunga åxå så det går rätt bra att köra med sommardäck åxå, bara man inte ska göra det hela vintern som vi.
Det är väl två höstar i rad nu jag fått köra med sommarskorna på jobbet när snön kommit smile.gif Fast i höst är jag ju sjukskriven så i år slipper jag
MariaS
CITAT (Tosan @ 25-10-2007, 23:05) *
...Fast i höst är jag ju sjukskriven så i år slipper jag

Nej vad tråkigt. Hoppas att det inte är något allvarligt
Tosan
Har varit hemma snart ett år. Nacken har pajjat. Två erfarna sjukgymnaster tror att det är ett diskproblem, men röntgen visar inget. Ska iaf ner till Umeå i 4 veckor snart på en kurs genom smärtrehab. Hoppas på resultat av det. Annars är det bästa jag gör att rida, enda ggn jag är smärtfri är när jag kliver av hästen.
MariaS
Krya på dig blomma.gif
Tosan
Tack! smile.gif Ska göra mitt bästa. Vill ju orka åka bil å dricka pilsner till sommarn coolgleam.gif
MariaS
Kom att tänka på, att det här med bilar och framför allt vilka... sägs egentligen bäst i den här låten "Stora fenor och mycke krom" med Rännhola Rockers. (Har fått tillstånd av låtskrivaren att publicera här)

HUR FÅR JAG UPP LÅTEN??????
Tosan
Låter som en låt i min smak smile.gif
MariaS
De har fler smakfulla låtar (tyvärr kan jag inte tanka upp ngn, filerna för stora) Det är ju detta bandet som spelas mest på Radio Rättvik under vecka 31. Du har väl hört låtarna: "Det ska va en raggarbrud", "De ska va Mopar", "Raggen går", "Tribute to Eddie Meduza" och så vidare. Helsköna låtar.
Tosan
Nja, känner inte igen nån av titlarna, men nog kan det hända att man hört nån för det... Det är ju några år sen vi var nere i Rättvik dessutom...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon