Jag älskar fladdermöss! De jag ser är oftast stora som svalor, men det finns ju många sorter som sagt.
Med en enkel google-sökning hittades
en väldigt bra lista över svenska fladdermöss, dock ej med bilder. Och på
Wikipedias sida om fladdermöss kan man läsa mer om respektive art.
Fladdermöss anfaller inte, men jag har upplevt att de ibland kan flyga lite "ryckigt" och faktiskt stryka förbi håret på en om man går ut precis på den plats där de jagar för tillfället. Jag har också märkt att de dras till vita saker. En gång skulle vi bära ett stort vitt täcke genom trädgården på kvällen och då var de som galna kring det vita... Kanske är det istället så att insekterna dras dit, vilket medför att fladdermössen flyger dit också? Eller så studsar deras ljud mot skynket på något sätt...
På
denna bra sida från Naturhistoriska riksmuséet står det att:
Förmågan att orientera med ljud, ekolokalisation, ekopejling eller sonar, är det som gjort fladdermössen till en av de mest framgångsrika och mångskiftande däggdjursgrupperna. Med ekolokalisation menas förmågan att frambringa ljud och sedan lyssna på ekot för att på så sätt orientera sig i omgivningen. I fladdermössens fall är ekolokalisationsljuden en serie högfrekventa läten, d.v.s. ultraljud som är så höga att vi i de flesta fall inte hör dem..
Men jag tycker man hör fladdermöss mycket väl! Deras höga "Vrr Vrr Vrr"-ljud på kvällen. Man kan till och med höra att ljudet kommer närmare och sedan se fladdermusen väldigt tydligt. Kanske låter vissa arter mer än andra
Redigerat av sanakan: 25-10-2007, 15:36