Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad plockar småfåglarna?
          Tosan
          Inlägg 01-11-2007, 10:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Hela dagarna hör jag hur småfåglarna går omkring runt husväggarna, solväggarna i det här fallet, och plockar och plockar. Nån sa att de plockar kitt för kalkets skull, men jag har sett dem plocka även där det inte finns nåt kitt. Kan det va så att de vill åt järnet i rödfärgen? Under den flagnande oljefärgen är det nån gång målat med falurött.

Kan man lägga ut nåt åt dem så de kan komma åt det de vill ha på ett enklare sätt? Tycker lite synd om dem att de ska måste gå å plocka på huset.

Har en kokosnöt med talg/fröfyllning och ett fågelbord med vildfågelblandning och jordnötter ute åt dem.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          MariaS
          Inlägg 01-11-2007, 11:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Här pickar fåglarna i sig flugoroch insekter som försöker tränga sig in i träpanelen inför vintern. Det är nog ett bra proteintillskott.

Citera
          KURT
          Inlägg 01-11-2007, 11:02
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Antingen plockar de insekter/spindlar, eller så gömmer de mat inför vintern.

Citera
          Tosan
          Inlägg 01-11-2007, 12:07
          Länk hit: #4

Medlem

Insekter kan det nog va... Det satt en på fönsterblecket till sovrumsfönstret en morgon, och den hade nåt i näbben iaf.
          Tack för svaren.
          Nu vet iaf småfåglarna var fröna kommer ifrån som det verkar. När det är slut i fatet sätter de sig i köksfönstret å kollar på oss giggle.gif Vet inte om det är därför, men man kan lätt få för sig det iaf smile.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 01-11-2007, 16:43
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Finns det fågelmat att köpa åt insektsätande fåglar?

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          sqrulan
          Inlägg 01-11-2007, 16:51
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

Jag har märkt att någon är och tjuvar gullfiber hos mej som jag har tätat vedluckan med
          för vintern.
          Så hadde jag problem med att småfåglarna kom in på min inglasade altan genom kattingången.
          Nu har jag hängt för den så att dom inte kommer in,söker dom bo material?

--------------------

Citera
          MariaS
          Inlägg 01-11-2007, 17:59
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (MimmiH @ 01-11-2007, 16:43) *
          Finns det fågelmat att köpa åt insektsätande fåglar?

Det är här talgbollarna kommer till nytta. Talgen (coccosfettet) innehåller bra protein, som ersättning för insekterna.

CITAT (sqrulan @ 01-11-2007, 16:51) *
          Jag har märkt att någon är och tjuvar gullfiber hos mej som jag har tätat vedluckan med
          för vintern.
          Så hadde jag problem med att småfåglarna kom in på min inglasade altan genom kattingången.

Ja småfåglarna liksom andra smådjur, gillar när det är lite mer ombonat på vintern. Och här har ju du fixat en STOOOOR holk åt dem dessutom giggle.gif Det är ju bara att flytta in shy.gif

Citera
          Tosan
          Inlägg 01-11-2007, 18:09
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (sqrulan @ 01-11-2007, 16:51) *
          för vintern.

Ja gullfiber brukar va populärt smile.gif På våren brukar de dessutom plocka hundhårstussar och cigarettfilter.
          Men här plockar de iaf inte gullfiber, vi har inget, spånfyllda väggar.

CITAT (MariaS @ 01-11-2007, 17:59) *
          Det är här talgbollarna kommer till nytta. Talgen (coccosfettet) innehåller bra protein, som ersättning för insekterna.
          Ja småfåglarna liksom andra smådjur, gillar när det är lite mer ombonat på vintern. Och här har ju du fixat en STOOOOR holk åt dem dessutom giggle.gif Det är ju bara att flytta in shy.gif

Mmm testade talgbollar först, de flög skatan iväg med fortare än jag kunde hänga upp dem. Fläsksvålen for ekorren med och drog med sig pallkragegavlarna jag har som tak en bra bit... Kokosnötterna får vi ha kvar smile.gif Och skatan hoppar kråka för att komma åt den giggle.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Ciczi
          Inlägg 03-11-2007, 09:36
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

Finns talgbollsspiraler som man kan knö ner tre stycken talgbollar i. dessa hänger man sedan i en gren precis som vanligt. Jag brukar dock ta ett snöre och säkra talgbollspiralerna i en gren så att stora fåglar inte kommer åt den.

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          Tosan
          Inlägg 03-11-2007, 14:24
          Länk hit: #10

Medlem

Det kanske vore nåt!
          Tack för tipset! smile.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Ciczi
          Inlägg 03-11-2007, 17:30
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

Inga större fåglar kommer åt dessa talgbollshållarna hos mig för jag sätter dem inne i syrenbuskarna. Där är för många grenar för att stora fåglar ska gilla läget. Småttingarna älskar det och de flyger i kapp med varandra mellan syrenerna och rönnen (där fröborden hänger). Det ser kul ut... laugh.gif

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          Tosan
          Inlägg 03-11-2007, 18:50
          Länk hit: #12

Medlem

Själv har jag lite halvtaskigt med buskar som det går hänga nåt i, karaganhäcken tror jag de ska få slippa blink.gif
          Nu har jag ställt rabarberbladet i betong, som varit fågelbad i sommar, på marken och så har jag satt ihop två pallkragegavlar med en krok som jag har kokosnöten på.
          Kanske man kan hänga nåt i träden ovanför g.gif

Du har inga bra tips på hur man slipper att ekorren sticker med fläsksvålen? giggle.gif Hade ingen större lust att spika fast den i tallen, och den ryker nog då med...

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          MariaS
          Inlägg 03-11-2007, 18:58
          Länk hit: #13

Medlem

VA blink.gif får inte korren sno svålen?

Klipp ner svålen i mindre bitar, så du kan lägga dedm på kanten på fröautomaterna. Då har inte korren det så lätt i alla fall rolleyes.gif

Citera
          Tosan
          Inlägg 03-11-2007, 19:10
          Länk hit: #14

Medlem

Då plockar han väl alla småbitar istället... Och så tror jag det blir svårare för småttingarna att picka i sig fettet g.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 03-11-2007, 19:57
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej Mimmi!
          Du kan köpa fågelmat för insektsätare i en välsorterad zooaffär. Det är inte säkert att sångare och liknande vågar prova men talgoxarna blir nog glada. De flesta fåglar är väldigt konservativa.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 04-11-2007, 05:49
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Vad bra, det ska jag testa. Som jag har fattat det så finns det fågelarter som är utseslutande insektsätare och det har ju varit sådan brist på insekter i år så jag skulle vilja hjälpa dem. Har ingen aning om vilka arter det är.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          MariaS
          Inlägg 04-11-2007, 15:01
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (MimmiH @ 04-11-2007, 05:49) *
          Vad bra, det ska jag testa. Som jag har fattat det så finns det fågelarter som är utseslutande insektsätare och det har ju varit sådan brist på insekter i år så jag skulle vilja hjälpa dem. Har ingen aning om vilka arter det är.

SAmtliga är flyttfåglar. Det är bara allätarna som stannar.

Citera
          KURT
          Inlägg 04-11-2007, 15:39
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (MariaS @ 04-11-2007, 16:01) *
          SAmtliga är flyttfåglar. Det är bara allätarna som stannar.

Enda? undantaget är väl möjligen en del hackspettar, men jag skulle knappast definiera dem som insektsätare.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 05-11-2007, 16:59
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Kungsfågeln är en insektsätare som stannar men jag tvivlar på att de skulle äta insektsätarfoder. Vill man göra ett försök så får man nog gömma fodret i täta grangrenar där kungsfågeln brukar vistas.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Myosotis
          Inlägg 11-11-2007, 20:19
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Man får inte glömma att man ofta matar fåglarna mest för sin egen skull. Att som mes leva på solrosfrön en hel vinter är ungefär lika nyttigt som om vi uteslutande skulle äta chips. Det finns forskning som visar att sådana fåglar på våren är i sämre kondition än de som inte matats. Visst överlever individer som annars skulle ha dukat under, och det låter grymt att säga att det är naturligt att de ska dö. Men om de häckar i dålig kondition är det ju synd om deras ungar som kanske får dåligt med mat. Talgbollar är bra. Det har redan nämts insektsfoder, här en länk (tyvärr på tyska) där man kan beställa:
          http://www.vivara.de/main_category/id=1/pr...ogelfutter.html
          Rödhakar, järnsparvar och nuförtiden tydligen även svarthättor kan övervintra i södra Sverige. De gillar insekter men kan även äta annat (russin, havregryn, torkade bär, smulor från talgbollar...). Hygienen är jätteviktig. I bl.a. bröd och jordnötter bildas det snabbt mögelgifter. Fodret som ligger på marken blir lätt förorenat av spillning, och de fåglar som äter på marken kan då bli sjuka. Blir det en salmonellaepidemi så dör de. Det är mord att fortsätta mata då. Håll rent under fågelbordet, byt gärna plats på det ibland och SLUTA mata så fort du ser en hängig fågel som inte orkar flyga (såvida den inte har råkat ut för en katt eller ett fönster så klart). Det är en MYT att man måste fortsätta att mata när man väl har börjat. Fåglarna drar runt mellan olika foderplatser, äter bokollon i skogen, lägger upp förråd (den som inte tror mig får gärna komma och titta på mina entitor som tillbringar hela dagarna med att flyga fram och tillbaka med frön i näbben), hittar övervintrande insekter och spindlar och klarar sig alldeles utmärkt. De är ju anpassade för att övervintra här och man visar dem ringaktning genom att påstå att de inte klarar sig själva. Enda gången som de verkligen har problem är på våren när insektsätarna har kommit och det blir bakslag i vädret.
          Sätt aldrig ut varmt vatten till fåglarna när det är minusgrader, det kan frysa fast i fjäderdräkten. De äter snö. Skulle det inte vara någon snö kan man krossa isbitar.
          På våren är det viktigt att sluta mata när fåglarna börjar häcka. De allra flesta fåglar, även fröätare, föder upp sina ungar med insekter. Om de förleds att fortsätta hämta frön eller bröd vid fågelbordet och mata sina ungar med det, får ungarna bristsjukdomar.
          Det spenderas massor av pengar på fågelmat varje vinter. Tänk om de pengarna skulle gå till fågelskydd istället där de gör nytta (biotopskydd t.ex. eller varför inte forskning). Det är bara några få arter som kommer till fågelborden, och ingen av dem är hotad. Ett billigt tips är att lämna lite brännässlor och tistlar, ha det lite stökigt i ett hörn av trädgården. Där finns både ogräsfrön och småkryp till fler fågelarter än dem som kommer till fågelbordet.
          Ja, ursäkta om det blev en lång harang det här men jag är så engagerad i det här för jag tycker att fåglarna ska ha det så bra som möjligt. Tyvärr hör man ofta s.k. „fakta“ om fågelmatning på TV etc, men de människorna är sällan experter och säger bara vad som förväntas av dem.
          Skulle kanske tillfoga att jag själv matar fåglarna, men jag medger att jag gör det för min egen skull och ser till att maten är omväxlingsrik. Problemet med nötskrikor som snor talgbollar löser jag genom att hänga dem (talgbollarna alltså) i takrännan. Då kann man dessutom stå helt nära bakom fönstret och titta på fåglarna. Ni som har balkong kan hänga fläsksvålen där, det hjälper mot katter och ekorrar.

--------------------
          Det ska gå.

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-08-2025, 20:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon