Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Det här med härdighet., Vi är lite lättvindiga ibland med det ordet.
          Christer i Falkö...
          Inlägg 10-11-2007, 07:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Ibland tycker jag att vi är lite väl slarviga med ordet ”härdig”. Bara för att en växt klarat sig ute de senaste två vintrarna, så betyder inte det att den är härdig i ett visst område. Speciellt som de två senaste vintrarna varit ganska så mediokra vintermässigt sett. När sommaren dessutom var så fantastisk som den var 2006, visar det inte hur tålig växten egentligen är. För att kalla en växt härdig måste man åtminstone vänta en sisådär tio år innan man egentligen kan påstå något sådant. I år till exempel, kan det nog gå illa för många av de så kallade zonknäckarväxterna. Sommaren var allt annat än varm och lång här i södra sverige, blir nu vintern något sånär kall så lär många av dem dö. Dessutom anser jag att om man måste täcka över vissa buskar för att de skall klara sig över vintern, då är de inte härdiga.
          Många av växterna vi vill ha i våra trädgårdar kommer från länder klart långt mycket mer söderut än vad vi tror ibland (har för mig att New York och Rom ligger på samma breddgrad ungefär). Så även om det står att en växt klarar ett visst antal minusgrader i sitt hemland, betyder inte det att den gör det här. Allt beroende på att somrarna oftast är bra mycket längre och varmare där (troligtvis också torrare). Vi kan ju i viss mån göra det bättre för de växterna här genom att plantera i sand, skyddat läge och soligt. Men kommer det då några normala svenska vintrar, kanske det trots allt inte hjälper så mycket. Nu blir ju klimatet allt varmare även här, så jag tycker ändå att man skall våga testa vad som kan klara sig i våra egna trädgårdar, men snälla var lite försiktiga med att använda ordet härdig allt för lättvindigt.
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          Marina i Hällekis
          Inlägg 10-11-2007, 08:13
          Länk hit: #2

Gäster

Håller fullständigt med, jag gillar att plantera lite annorlunda, "zonknäckare", men kräver de mer än att bli planterade i skyddade, väldränerad jord och ev. lite löv, då är de inte härdiga.
          Men orkar man hålla på och täcka med fregolit och värmekablar, så kan man onekligen få en lite tropiska plantor att överleva och få en exotisk tuch på trädgården.
          För mig är det fusk, men jag förlorar dock en del prov plantor när jag planterar dem utan skydd, men får också glada överaskningar som t ex att krukväxten Hemtrevnad växer bra totalt oskyddad.

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 10-11-2007, 09:18
          Länk hit: #3

Medlem

Ja jisses vad många växter man haft ihjäl i sina dagar biggrin.gif Det jag själv är mest glad för är två växter. Det ena är en dvärgkatalpa som klarat min zon4-5 i tre år nu utan att den frusit mer än i toppen och det andra är mitt nektarinträd. Nektarinen har inte ens visat det minsta tecken på krusbladsjuka heller. den har stått ute i tre vintrar den med.
          Christer.

--------------------

Citera
          Lotta i Gbg
          Inlägg 10-11-2007, 10:37
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 352
          Medlem nr: 275

Jag håller naturligtvis med dig Christer:-) Jag tycker inte heller att buskar som utvecklas dåligt eller växer baklänges hör till dem som ska betecknas som härdiga. ( sedan finns det naturlligtvis dåliga exemplar eller andra orsaker till att växter dör. Vattensorken har tagit död på många träd hos mig) Om man ska rekommendera en växt så bör man veta att den växer bra i zonen. Sedan så är det ju alltid upp till varje odlare att själv odal och pröva. Jag har själv ett antal som är tveksamma i min zon, men som klarat sig bra. Men jag har också ett betydligt större antal på dödslistan.
          Med många växter i dag så vet man inte riktigt hur de klarar sig eftersom de inte är odlade så länge hos oss, så det blir rena gissningar. Typiskt för detta är den mängd av olika magnolior som tagits fram under senare år. Där får man antingen chansa eller satsa på ett säkert kort.

--------------------

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 10-11-2007, 10:52
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Ja , jag håller med till viss del -för de nordligaste delarna finns dck en hel del ideer om härdighet
          -tex på perenner som går åt motsatta hållet
          Somliga tror att endast Gullstav och Bergenia är härdiga i z5-7.

Vad gäller rosor har jag på senare tid förstått att även i de allra sydligaste delarna , sysslas det
          med både vinterväv och kupning
          -Något jag inte trodde var nödvändigt för rosor som ska vara härdiga i "din "zon.

Detta är möjligen förklaringen till att en hel del rosor fryser ner hos mej .
          I huvudsak strävar jag efter sorter som klarar mitt klimat,utan sådana extravaganser -och har ett mindre antal primadonnnor som får extraskydd.

Elkablar och frigolit kör jag inte med alls
          smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 10-11-2007, 11:01
          Länk hit: #6

Medlem

Ni uppe i norr har ju dock en mycket god hjälpare, snön. Här söderöver, även om vi kan ha samma odlingszon finns den ju så sällan någon längre tid. Men frågan är ju om rosorna verkligen då kan räknas till helt härdiga om man måste kupa och skydda dem? Jag anser att om en växt skall kallas härdig, då skall man inte behöva pjoska med den alls. Kanske skall vi börja kalla vissa växter för halvhärdiga som de gör i england?
          Christer.

--------------------

Citera
          Marina i Hällekis
          Inlägg 10-11-2007, 11:08
          Länk hit: #7

Gäster

Jag läst någonstans, att om en växt skulle anses vara härdig i en viss zon, skulle den vara odlad på tre olika
          ställen inom zonen, i tio år, utan större skador.
          Vet inte om det stämmer, men naturligtvis ska man prova olika växter och även dela med sig av sina erfarenheter, microklimatet går ju alltid att ändra, har själv en slänt av sten och grus och där blir det aldrig tjäle, däremot fryser det i bland i kallväxthuset, där det är kompostblandad jord.
          [attachment=9363:Jul19134.JPG]
          Själv var det med sorg i hjärtat jag såg min Ricin frysa ner förra året, den blev gigantisk, 3m hög och det största bladet 1,5 m i diameter.
          Den hade jag viljat ha kvar.
          [attachment=9364:Dec15_51.JPG]

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 10-11-2007, 11:16
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Ja , det där undrar jag över med .. Roligast just nu är Ginkon och några smålönnar som verkar trivas ute
          Yucca filamentosa har jag haft så mänga år nu att de kan sägas vara ganska härdiga här -de har ju tom blommat:)

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 10-11-2007, 13:21
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

jag kan också hålla med , och jag tror att detta inlägg pekar mycket åt mig . men ni behöver inte vara rädda jag vet vad jag talar om . och visst växer fryser bort även härdiga växter och sen ska vi komma ihåg att undervinter dör växter inte enbart av kyla fukt,vind,torka,översvämning,djur m.m. är många orsaker till att växter dör . och då jag pratar om härdighet , pratar jag om växter som kan växa i skåne (z0-3) med eller utan skydd . visst att skydda kan vara fusk . men så länge det räcker att bara skydda så att inte artificiell värme behövs så tycker jag den är härdig(rosor är härdiga men kräver kupning vilket är skydd) rätt eller fel kan ju diskuteras ,och en annan sak också härdighet har fler betydelser,så jag kan ibland bli förvirrad av vad folk menar och jag kan själv erkänna att jag använt ordet HÄRDIGT i att menat annat . och när jag skriver till folk om dom undrar om växter så visar jag på nätet eller böcker även vad dom tål står dår . och sen får dom själva mixtra med det . och jag kan även skriva hur jag skulle göra för att få den överleva . och vet jag av personlig erfarenhet vad den klara skriver jag det som att jag vet att agapanthus är en härdig perenn. och visst många kan tycka det är lite löst ,men det bryr jag mig inte så mycket om. plantera den skyddat och soligt får vi ändå upp otroliga höga summor och vintern klara den ändå i (skåne),då vintern aldrig är kall här . vi får i skåne aldrig så kallt att växterna dör även om sommaren är dålig . och dom som skyddar , skyddar ju ändå . många växter kommer från sydliga länder som vi har i sverige med väldigt lång sommar som är het . men många av dom växterna klara sig bra här också och säljs som härdiga växter . och sen ska vi inte glömma att många plantskolor och trädgårdsmästare är fega i sverige angående härdighet . som rosmarin eller agapanthus många trädgårds kunniga personer skulle säga dom klara inte frost ALLS och behöver väldigt lång sommar och varm för att överlever nån liten frost grad alls m.m . men då säger jag att dom är härdiga växter i skåne , men säger jag det då så blir jag nästan idiot förklarad . fast jag har sett och vet fina ex av rosmarin som växer i skåne och har så gjort i 15-5år . lika så agapanthus av rätt sort växer i zon 1-3 och har så gjort i 20-10år , lika så finns det oliver i skåne som har växt på friland i 10-5år med eller utan eller lite skydd och i Danmark ännu längre tillbaka i tiden .

Marina i Hällekis -- ricin självsår sig i zon 1-2 , och har bland annat i Europa och usa klarat vintrar på -10c -12c . inget för mer än skåne ev ,själva plantan dör vid -5c -6c men kul att den självsår sig hos oss .

Citera
          kompostjord
          Inlägg 10-11-2007, 13:32
          Länk hit: #10

Gäster

Christer, hur går det med Dvärgkatalpan? Har du nån fin bild?

Även jag har lockats av det som är dåligt härdigt, kanske helt naturligt när vi bor på i ett så förbenat kyligt land.

Men vad som går eller inte går i vilken zon.....vill jag bara säga.
          Fråga nån riktigt gammal trädgårdsgalning, de vet ju hur det gått med sina växter, ett svar jag fått har varit, -
          -Max 10 år, sen är den borta
          ,tro inte att vi är först ute med att testa härdigheter.

MVH TOMPA

Redigerat av kompostjord: 10-11-2007, 13:38

Citera
          Marina i Hällekis
          Inlägg 10-11-2007, 14:03
          Länk hit: #11

Gäster

Tack för tipset med Ricin fröna, Flaxss.
          Ska ut i slänten och trycka ner lite frön och testa, kanske får en stor planta, nästa år igen biggrin.gif
          Jag menade inte att kritisera någon, gick själv delvis med i forumet för att få lite tips om annorlunda växter, då jag själv tycker det är kul att testa.
          Men för egen del är jag bara intresserad av växter som klarat sig utan avancerad täkning.
          Min Agapanthus får bekänna färg, den får inte mer täkning än löven som trillar över rabatten, och den har klarat sig i 3 år.
          [attachment=9367:Aug08_01.JPG]

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 10-11-2007, 14:58
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (kompostjord @ 10-11-2007, 13:32) *
          Christer, hur går det med Dvärgkatalpan? Har du nån fin bild?

Även jag har lockats av det som är dåligt härdigt, kanske helt naturligt när vi bor på i ett så förbenat kyligt land.

Det går rätt hyfsat med den, eller dem kanske jag skall skriva för jag har två. Den ena står skyddad från nordanvinden i söderläge, den andra drabbas av allt som kan komma. Det enda problemet för dem är den tidiga frosten som kan komma här i mitt köldhål. De hinner inte alltid att avmogna som de skall, så toppen på den utsatta brukar ge sig. Men den kommer friskt tillbaka varje år, peppar peppar. Skall ta bild till våren. Jag hade en i Tråvad också (zon 1ungefär), den var betydligt kraftigare än de jag har hemma. Eftersom den bara blir sisådär tre meter tar den god tid på sig att växa. En som jag gav bort blommade dessutom i somras/höstas. Tre år gammal var den då.
          Även jag kan vara slarvig när jag säger att något är härdigt, risken är då att man kanske lurar någon att köpa en dyr växt som sedan dör samtidigt med min egen om vintern varit normal och kall. Apropå vintrar i skåne så var det nog inte så vansinnigt länge sedan det var snuskigt kallt där också. Kan inte ha varit mer än 8-9 år sedan om jag minns rätt.
          Christer.

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 10-11-2007, 15:03
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Marina i Hällekis @ 10-11-2007, 14:03) *
          Tack för tipset med Ricin fröna, Flaxss.
          Ska ut i slänten och trycka ner lite frön och testa, kanske får en stor planta, nästa år igen biggrin.gif
          Jag menade inte att kritisera någon, gick själv delvis med i forumet för att få lite tips om annorlunda växter, då jag själv tycker det är kul att testa.
          Men för egen del är jag bara intresserad av växter som klarat sig utan avancerad täkning.
          Min Agapanthus får bekänna färg, den får inte mer täkning än löven som trillar över rabatten, och den har klarat sig i 3 år.
          [attachment=9367:Aug08_01.JPG]

jag tycker som du , jag täcker endast med väv eller lådor , skulle aldrig använda kablar eller annat för att värma upp extra . ska en icke/mindre härdig växt vara på friland ska den ha så lite värme som möjligt om vintern men ändå överleva annars är det ingen match . och trivas på sommaren

du kritiserar ingen , men detta inlägg var nog riktat till mig mycket . men jag skriver här vad jag läser på nätet(andras erfarenhet i världen och norden)sen får folk själva göra som dom vill . vill dom då har ytligare hjälp kan jag skriva vad jag tror och vad jag skulle göra för att klara en växt och ev då egen erfarenhet . jag är ju ändå dom få på detta forum som tänjer på gränserna rejält och säger hiskliga saker om vad växter tål.

agapanthus är härdiga i zon 0-3(4) bara man väljer rätt sort . mina får inget skydd alls . ev regnskydd om det regnar väldigt mycket . så dina kommer fortsätta att klara sig

Redigerat av flaxss: 10-11-2007, 15:04

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 10-11-2007, 15:12
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Christer i Falköping @ 10-11-2007, 14:58) *
          Apropå vintrar i skåne så var det nog inte så vansinnigt länge sedan det var snuskigt kallt där också. Kan inte ha varit mer än 8-9 år sedan om jag minns rätt.
          Christer.

jag vet hur det är i skåne på vintern ,, visst blir det kallt kstad har haft -25c och det är ändå zon 1. men hos mig är det ovanligt att det blir under -25c under normala vintrar . skåne har haft vintrar på -40c . en normal vinter i skåne är det ca -10c -15c i söder ca -20c -23c i norr . och det kan även bli varme eller kallare vintrar , min mormor har haft vintrar där det enbart blev -13c som kallast (i zon 2)och då va inte jag född den vintern . inte för att skryta om klimatet nu ( för skånes klimat suger ibland) , men en annan viktig sak är att en del växter klara flera nätter med deras lägsta gräns medan andra bara klara låg temp för en natt . norra skåne zon 2 men zon 2 uppåt i landet är två helt skillda zoner . zon 2 i skåne får en zon 2 natt medan zon 2 uppåt i landet får flera nätter med zon 2 temp . vilket gör att växter kan klara sig bättre här , men kanske dör i zon 2 längre upp . men inte i norra skåne där trivs dom ändå .

har skrivit upp vinter temp sen 04
          Vintern --/04 -21C
          Vintern 04/05 -18C
          Vintern 05/06 -19C
          Vintern 06/07 -15C
          Vintern 07/08 ------

inte så väldans kallt

Redigerat av flaxss: 10-11-2007, 15:19

Citera
          Anders Roslagen
          Inlägg 10-11-2007, 17:06
          Länk hit: #15

Gäster

Det är det som är så bra med olika trädgårdsfora på nätet, att man får reda på hur det egentligen går med växter på olika ställen. Läser man en bok handlar det sällan om många olika personers erfarenheter.

Förslaget om att beteckna vissa växter som halvhärdiga tycker jag är bra! Växter med förbehåll, såna som behöver allra soligaste och lugnaste hörnet, eller lövtäckning av marken för att tjälen inte ska bli djup eller sådana växter som normalt klarar sig men under de lite kallare vintrarna får allvarliga skador. Helt härdiga kan man ju inte kalla sådana, men de är ändå helt möjliga! Det är växter för oss entusiaster. De som mer vill ha en snygg och lättskött trädgård ska man inte tipsa om såna halvhärdiga växter.

Citera
          renate
          Inlägg 10-11-2007, 17:10
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

CITAT (flaxss @ 10-11-2007, 15:12) *
          jag vet hur det är i skåne på vintern ,, visst blir det kallt kstad har haft -25c och det är ändå zon 1. men hos mig är det ovanligt att det blir under -25c under normala vintrar . skåne har haft vintrar på -40c . en normal vinter i skåne är det ca -10c -15c i söder ca -20c -23c i norr . och det kan även bli varme eller kallare vintrar , min mormor har haft vintrar där det enbart blev -13c som kallast (i zon 2)och då va inte jag född den vintern . inte för att skryta om klimatet nu ( för skånes klimat suger ibland) , men en annan viktig sak är att en del växter klara flera nätter med deras lägsta gräns medan andra bara klara låg temp för en natt . norra skåne zon 2 men zon 2 uppåt i landet är två helt skillda zoner . zon 2 i skåne får en zon 2 natt medan zon 2 uppåt i landet får flera nätter med zon 2 temp . vilket gör att växter kan klara sig bättre här , men kanske dör i zon 2 längre upp . men inte i norra skåne där trivs dom ändå .

har skrivit upp vinter temp sen 04
          Vintern --/04 -21C
          Vintern 04/05 -18C
          Vintern 05/06 -19C
          Vintern 06/07 -15C
          Vintern 07/08 ------

inte så väldans kallt

Så bra att du för bok över lägsta temp/vinter det gör jag också i viss mån,skriver dagligen om väder och vind temp nederbörd mm.
          -25° blir det ytterst sällan här i zon 4, men visst är det kallare här än i Skåne.Värst är väl fukten och barfrost för växterna.Perenner klara sig för det mesta i hela landet.Just nu är jag mest intresserat av träd,buskar och fram för allt rosor,där har jag väl en och annan zon 3 ros som klara sig här.Lite gör ja vilket mikroklimat man skapar i sin trädgård.

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          MariaS
          Inlägg 10-11-2007, 17:32
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

JAg vill nog komma med ett tydliggörande här. Många växter klarar minusgrader. Ta bara våra älskade tomater som utsätts för järnnätterna i juni. Då klarar de faktiskt både tre och fyra minusgrader. men det beror på att järnnätterna kommer ner i dessa grader under den sista halvtimmen innan gryningen. Kylan varar inte dygn efter dygn, utan det är minuter vi talar om. Det är samma sak med köldtåligheten hos växter runt om i världen. Även om en växt har klarat -26 i USA, så är det inte -26 i en vecka i sträck, som det är här i sverige.
          När en växt däremot klarar en infrysning i vatten (läs dränkt i skottkärra) under mer en en månad, då klarar den skyddande kyla, men kanske inte samma kyla om den står i ständig blåst och minusgrader.
          Kyla är relativt. Den finns i många former. Den påverkas även av jordmånen. Tänk på i vilken kyla växten kan vara och inte i grader..

Det är kul att testa. Även jag testar, går det så går det. Men man kan inte tro att något fungerar, bara för att det står en specifik temperatur på den.

Redigerat av MariaS: 10-11-2007, 17:35

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 10-11-2007, 17:46
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (MariaS @ 10-11-2007, 17:32) *
          JAg vill nog komma med ett tydliggörande här. Många växter klarar minusgrader. Ta bara våra älskade tomater som utsätts för järnnätterna i juni. Då klarar de faktiskt både tre och fyra minusgrader. men det beror på att järnnätterna kommer ner i dessa grader under den sista halvtimmen innan gryningen. Kylan varar inte dygn efter dygn, utan det är minuter vi talar om. Det är samma sak med köldtåligheten hos växter runt om i världen. Även om en växt har klarat -26 i USA, så är det inte -26 i en vecka i sträck, som det är här i sverige.

det jag menar , zon 2 i mälaren är inte det samma som zon 2 i skåne , då zon 2 i skåne får en eller 3 kalla nätter med zon 2temp , men zon 2 i märlaren får 10nätter med zon 2temp . där av klara sig en del växter bättre i skåne i zon 2 än vad dom kanske inte skulle göra uppe i landet i zon 2 .

CITAT (MariaS @ 10-11-2007, 17:32) *
          Det är kul att testa. Även jag testar, går det så går det. Men man kan inte tro att något fungerar, bara för att det står en specifik temperatur på den.

temperatur är det första man tittar på och väger in också . en banan som enbart klara +5c är man ju inte så trög att man tror den klara sig i Sverige . så nog vill jag säga att vad den klara är det första man bör tänka på . men mans ka inte enbart kolla vintertem , sommar väger lika mycket in också och ibland även mer . som med kwiw i

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 10-11-2007, 23:50
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Jag håller med dig Christer tummenupp.gif i allt du skriver
          Att vissa växter har klarat en eller två vintrar i "fel" zon gör inte växten automatiskt härdig. Själv har jag ett Blåregn som skall klara max zon 3. (Köpte det i tron att jag skulle få det att växa inne i vinterträdgården, men den trivdes inte) Det har överlevt ute i två vintrar nu men inte vuxit speciellt mycket. Så jag skulle inte säga att det är härdigt och rekommendera andra att köpa Sedan att Kerstin med fler blivit "sugna" på att testa............det, det är en annan sak giggle.gif

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 11-11-2007, 00:14
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Lady Hamilton @ 10-11-2007, 23:50) *
          Jag håller med dig Christer tummenupp.gif i allt du skriver
          Att vissa växter har klarat en eller två vintrar i "fel" zon gör inte växten automatiskt härdig. Själv har jag ett Blåregn som skall klara max zon 3. (Köpte det i tron att jag skulle få det att växa inne i vinterträdgården, men den trivdes inte) Det har överlevt ute i två vintrar nu men inte vuxit speciellt mycket. Så jag skulle inte säga att det är härdigt och rekommendera andra att köpa Sedan att Kerstin med fler blivit "sugna" på att testa............det, det är en annan sak giggle.gif

där har du ett bra exempel på att vi i sverige är fega med att sätta zoner på växter . blåregn är härdigt i mer än zon 2 . gammal äldre sorter och rena sorter av blåregn tål ner till -30c nya tål ännu mer. och -30c får man knappt i zon 3-4 . så ditt blåregn kommer lugnt klara sig . plus tar det 2-4år innan den växer på bra .

Redigerat av flaxss: 11-11-2007, 00:18

Citera

9 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 18:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon