Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Julen är här!
          Julen är här!
          När börjar julen hos dej?
          Äh, julen har varit här ett bra tag nu. [ 3 ] ** [3.53%]
          Julstämningen brukar infinna sej samtidigt som vi växlar över till vintertid igen. [ 2 ] ** [2.35%]
          Den här helgen, lustigt nog... [ 3 ] ** [3.53%]
          Vecka 48 brukar det pirra till så där juligt. [ 0 ] ** [0.00%]
          Nästa vecka, om inte nästa vecka sammanfaller med vecka 48. [ 0 ] ** [0.00%]
          Första advent såklart. [ 45 ] ** [52.94%]
          Andra advent naturligtvis. [ 2 ] ** [2.35%]
          Tredje advent brukar julstämningen vara på topp. [ 3 ] ** [3.53%]
          Fjärde advent, om den inte infaller den 24 december eller strax efter. [ 0 ] ** [0.00%]
          23 december.... Mmmm, grandoft och nykokt skinka... [ 25 ] ** [29.41%]
          24 december. Inte en dag tidigare! [ 2 ] ** [2.35%]
          Totalt antal röster: 85
          Gäster kan inte rösta 
          Berith
          Inlägg 24-11-2007, 10:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

När börjar julen hos dej? g.gif

Hit kommer julen den 23 december med att vi klär granen och plockar fram pynt. Och skinkan kokas också den dan för att griljeras på julaftons morron.

Det är möjligt att vi klär granen den 22 i år för att förlänga helgen lite. tummenupp.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Myosotis
          Inlägg 24-11-2007, 10:39
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Det är helgerån att klä julgranen före julafton!!! Fattar inte hur man kan göra så, då förstör man ju julen! Det är ju det som är julafton!!
          Så jag vet inte vad jag ska rösta på - julen börjar på julafton, men jul-/adventsstämning känner man ungefär från första december eller första advent, vilket nu infaller först.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          vindspel
          Inlägg 24-11-2007, 10:42
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 404
          Medlem nr: 11 016

Första advent...Annars får man inte se allt julpynt alldeles för lite santa.gif

--------------------
          "Förolämpningar är argument som används av folk som har fel." Rousseau

Citera
          Betty
          Inlägg 24-11-2007, 10:50
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Julstämningen börjar så smått infinna sig från 1:a Advent för då ställer jag fram elljusstakar och adventsstjärnan hängs upp + sätter upp julgardinerna i köket. Skinkan griljeras och julgranen kläs på kvällen den 23:e, allt annat är otänkbart.
          santa.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Monica M zon 4
          Inlägg 24-11-2007, 10:56
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 070
          Medlem nr: 21

Jag har samma procedur som Betty! Grannen har haft sina adventsstakar uppe i 3 veckor alla redan men det tycker jag är lite för tidigt.

Citera
          Bookhousegirl
          Inlägg 24-11-2007, 11:20
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 62
          Medlem nr: 13 199

CITAT (Myosotis @ 24-11-2007, 10:39) *
          Det är helgerån att klä julgranen före julafton!!! Fattar inte hur man kan göra så, då förstör man ju julen! Det är ju det som är julafton!!
          Så jag vet inte vad jag ska rösta på - julen börjar på julafton, men jul-/adventsstämning känner man ungefär från första december eller första advent, vilket nu infaller först.

Men vi klär alltid granen lite för jul för annars skulle vi ju aldrig hinna med allt, förra året öppnade vi våra julklappar på juldagens morgon för vi hann helt enkelt inte med det på julafton!

Dessutom kommer jag nog klä min eventuella gran under veckan som kommer annars kommer jag ju inte hinna sätta upp den innan den ska ner då jag kommer vara bortrest större delen av "juen". Man måste ju hinna uppleva julstämningen före jul och inte bara efter det, tiden innan är ju den bästa!!!

Citera
          Floppy
          Inlägg 24-11-2007, 11:23
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 730
          Medlem nr: 5 838

CITAT (Betty @ 24-11-2007, 10:50) *
          Julstämningen börjar så smått infinna sig från 1:a Advent för då ställer jag fram elljusstakar och adventsstjärnan hängs upp + sätter upp julgardinerna i köket. Skinkan griljeras och julgranen kläs på kvällen den 23:e, allt annat är otänkbart.
          santa.gif

Instämmer helt med dina traditioner...för jag har samma... santa.gif

Redigerat av Floppy: 24-11-2007, 11:23

--------------------
          Kladdar och kletar i zon 4

Citera
          Magdis
          Inlägg 24-11-2007, 11:25
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Julen börjar såklart den 24:e december. smile.gif (Ok, jag erkänner....jag klär granen och sätter upp julgardiner kvällen före julafton, annars blir det stressigt sedan.)
          Advent börjar den 1:a december och ljusstakarna tänds icke före kl. 18.00 samma dag. smile.gif Inga julprylar ska vara framme då, bara adventspyntet.

Citera
          Pirum
          Inlägg 24-11-2007, 11:36
          Länk hit: #9

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Julen börjar _så smått_ den 1 advent, med julmust och pepparkakor. Sen börjar de riktiga förberedelserna förmodligen den 22 dec i år, då de sista julklapparna ska inhandlas, och pyntet ska fram. Granen kläs så gott som alltid den 23, den 24 ska allt vara klart. Jag tycker det är lite synd att julen så ofta börjar med ett stort och jättesnabbt crescendo; nu är det nästan jul, nu är det nästan jul, NU ÄR DET JULAFTON. För min del tycker jag att julafton ska ligga ungefär i mitten av julen...inte alldeles i början...även om jag inser att det är juldagen som är det stora bland de kristna. Julen varar för övrigt inte fram till påska, utan fram till nyår.

Redigerat av Pirum: 24-11-2007, 11:36

--------------------
          zon2.5

Citera
          Hannele
          Inlägg 24-11-2007, 11:46
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Magdis @ 24-11-2007, 11:25) *
          Julen börjar såklart den 24:e december. smile.gif (Ok, jag erkänner....jag klär granen och sätter upp julgardiner kvällen före julafton, annars blir det stressigt sedan.)

Ja, du säger själv att det blir bara stressigt med en dag.
          Är julen över också för er den 25:e? santa.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Gillan
          Inlägg 24-11-2007, 11:56
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Bara för att jag har lärt mig att "rucka" lite grann på mina principer..................så ger ni mig stora skälvan nu............jag får ångest och ont i magen och.......och ................och...........och................Hjääääälp!!!!.............Nääää, skämt åtsido...........

Tills för bara några år sedan, så höll jag benhårt fast vid alla dessa principer om när julen började, inte en enda dag före 23:e dec skulle granen kläs eller skinkan kokas. Jag städade ihjäl mig, bakade ihjäl mig och pyntade ihjäl mig osv...........alltihop dagarna före julafton.

Men!!! Så hände nåt! Min "bästis", som i normala fall är mer principfast än mig, julpyntade till Lucia!!! Herre min skapare! Hon kunde väl inte vara riktigt klok tänkte jag!

Men, det var ju precis det hon var! Klok alltså. Eftersom jag är så himla noga med att städa bort julen till nyår ( för att jag börjar med nästa års frösådder då ), så får jag ju lite mer jul om jag börjar lite tidigare, än vad jag fick när jag tog fram allt den 23:e yahoo.gif .

Och för att inte tala om den avslappning det ger, och vilket långt myspys det blir...............tjaaa, jag har bara vunnit på omvälvningen................prova får ni se tummenupp.gif ....................principer är till för att ruckas på.............tror jag giggle.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Hannele
          Inlägg 24-11-2007, 12:04
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Gillan, precis, så många julaftnar som man nästan sov bort av total utmattning, orkade inte ens njuta av maten, undra på att världen är full av stressade julhatare - för de vågar inte rucka på principer, hinner och orkar inte njuta. wub.gif

Redigerat av Hannele: 24-11-2007, 12:05

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Berith
          Inlägg 24-11-2007, 12:17
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Nu bor ju jag i ett modernt samhälle med frys. Himla bra uppfinning, där kan man lagra både bröd och köttbullar inför julen. Om man bakar och steker i god tid så blir det inget stress. För ni står väl inte och steker köttbullarna den 24? Och bakar julbrödet då också? Neeej, det är ingen ursäkt att ni blir sönderstressade, det tyder bara på dålig planering. yes.gif

Och jag skulle aldrig nånsin offra jul eller nyår för några fröer. nono.gif *fnyser lite....*

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Magdis
          Inlägg 24-11-2007, 12:22
          Länk hit: #14

Medlem

Man kan faktiskt förbereda inför julen utan att börja fira jul i förväg. Jag anser inte att jag firar jul när jag står och steker köttbullar eller bakar lussebullar t.ex. rolleyes.gif
          Stressigt hade jag det inte ens särskilt mycket förra julen när jag ordnade hela julfirandet för min familj + svärföräldrarna, trots att jag hade en 4 veckor gammal lilleman i bärsele på magen.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 24-11-2007, 12:25
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Julen börjar väl när vi klär granen, vilket brukar ske på lillejulaftons kväll. Förr brukade vi titta på uppetittarkväll på TV med rimförslag och trevlig julmusik. Nu verkar det bara vara fyran som kör något sådant, en slags variant av bingolotto. Inget vidare! Vissa år har vi firat liten julafton oxå den 23:e när barnen har varit engagerade på annat håll på julafton. Det har varit urmysigt och barnen har sluppit fara som skottspolar mellan föräldrar och svärföräldrar.
          Affärsmännen börjar gärna med jul i början på november.
          Advent är ju en slags förberedelse för julen. Tar man det lite nätt, så är det en härlig tid.
          Snälla ni. försök att inte stressa och försöka leva upp till alla andras krav. Satsa på en skön, lugn jul! santa.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          LadyG
          Inlägg 24-11-2007, 12:32
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Knytkalas, alla tar med lite var till julbordet, ska vi satsa på i år. Mindre stress för alla inblandande. Julgranen kläs tidigt om vi ska åka någonstans, sent om vi blir hemma. Annars hinner man ju inte se den knappt.

Fast mina tomtar och julljusen, stakarna och allt det andra - det åker upp till första advent. smile.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Gillan
          Inlägg 24-11-2007, 12:45
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

För det 1:a, absolut Hannele, oj,oj,oj, så många som tyvärr stressat halvt ihjäl sig inför julen..........mig själv inräknat.........tur man kan "lära om" giggle.gif

Jag håller självklart med er båda, Magdis och Berith, visst handlar det om planering och precis som Magdis säger, så är inte planering och fira jul detsamma. Firar jul, det gör vi endast den 24:e dec. Vad jag menar, är att jag vill ha jul i liiiite mer än en endaste vecka, vilket skulle bli fallet för mig om jag gjorde som jag alltid gjorde förr, började den 23:e och slutade den 30:e -fear-.gif . Själv anser jag att jag inte var riktigt klok, men, men.............

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Magdis
          Inlägg 24-11-2007, 12:50
          Länk hit: #18

Medlem

Jag tycker alla ska göra precis som de själva vill. smile.gif
          Själv tycker jag att det blir "julstämning" av adventspyntet lååångt före jul och sen har man ju julgrejerna kvar till tjugondagKnut o man hinner lessna innan dess.

Citera
          Bettis
          Inlägg 24-11-2007, 12:58
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

CITAT (Gillan @ 24-11-2007, 12:45) *
          För det 1:a, absolut Hannele, oj,oj,oj, så många som tyvärr stressat halvt ihjäl sig inför julen..........mig själv inräknat.........tur man kan "lära om" giggle.gif

Jag håller självklart med er båda, Magdis och Berith, visst handlar det om planering och precis som Magdis säger, så är inte planering och fira jul detsamma. Firar jul, det gör vi endast den 24:e dec. Vad jag menar, är att jag vill ha jul i liiiite mer än en endaste vecka, vilket skulle bli fallet för mig om jag gjorde som jag alltid gjorde förr, började den 23:e och slutade den 30:e -fear-.gif . Själv anser jag att jag inte var riktigt klok, men, men.............

Precis så gör jag också, förr var det allt som skulle göras den 23:e, nu julpyntar vi ett par veckor innan och myser åt allt, den 23:e kan vi sitta och bara njuta numera, då får vi glädja oss åt allt en längre tid, för efter julhelgen är jag trött på det och vill ha in lite "vår" köper alltid tulpaner för då tror jag att det snart är vår giggle.gif

--------------------

Citera
          Novisen
          Inlägg 24-11-2007, 13:01
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 1 084

Hittade inte mitt alternativ: firar inte jul......

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 02:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon