|
Full version: Julen är här!
När börjar julen hos dej?  Hit kommer julen den 23 december med att vi klär granen och plockar fram pynt. Och skinkan kokas också den dan för att griljeras på julaftons morron. Det är möjligt att vi klär granen den 22 i år för att förlänga helgen lite.
Myosotis
24-11-2007, 10:39
Det är helgerån att klä julgranen före julafton!!! Fattar inte hur man kan göra så, då förstör man ju julen! Det är ju det som är julafton!! Så jag vet inte vad jag ska rösta på - julen börjar på julafton, men jul-/adventsstämning känner man ungefär från första december eller första advent, vilket nu infaller först.
vindspel
24-11-2007, 10:42
Första advent...Annars får man inte se allt julpynt alldeles för lite
Julstämningen börjar så smått infinna sig från 1:a Advent för då ställer jag fram elljusstakar och adventsstjärnan hängs upp + sätter upp julgardinerna i köket. Skinkan griljeras och julgranen kläs på kvällen den 23:e, allt annat är otänkbart.
Monica M zon 4
24-11-2007, 10:56
Jag har samma procedur som Betty! Grannen har haft sina adventsstakar uppe i 3 veckor alla redan men det tycker jag är lite för tidigt.
Bookhousegirl
24-11-2007, 11:20
CITAT (Myosotis @ 24-11-2007, 10:39)  Det är helgerån att klä julgranen före julafton!!! Fattar inte hur man kan göra så, då förstör man ju julen! Det är ju det som är julafton!! Så jag vet inte vad jag ska rösta på - julen börjar på julafton, men jul-/adventsstämning känner man ungefär från första december eller första advent, vilket nu infaller först. Men vi klär alltid granen lite för jul för annars skulle vi ju aldrig hinna med allt, förra året öppnade vi våra julklappar på juldagens morgon för vi hann helt enkelt inte med det på julafton! Dessutom kommer jag nog klä min eventuella gran under veckan som kommer annars kommer jag ju inte hinna sätta upp den innan den ska ner då jag kommer vara bortrest större delen av "juen". Man måste ju hinna uppleva julstämningen före jul och inte bara efter det, tiden innan är ju den bästa!!!
CITAT (Betty @ 24-11-2007, 10:50)  Julstämningen börjar så smått infinna sig från 1:a Advent för då ställer jag fram elljusstakar och adventsstjärnan hängs upp + sätter upp julgardinerna i köket. Skinkan griljeras och julgranen kläs på kvällen den 23:e, allt annat är otänkbart.  Instämmer helt med dina traditioner...för jag har samma...
Julen börjar såklart den 24:e december.  (Ok, jag erkänner....jag klär granen och sätter upp julgardiner kvällen före julafton, annars blir det stressigt sedan.) Advent börjar den 1:a december och ljusstakarna tänds icke före kl. 18.00 samma dag.  Inga julprylar ska vara framme då, bara adventspyntet.
Julen börjar _så smått_ den 1 advent, med julmust och pepparkakor. Sen börjar de riktiga förberedelserna förmodligen den 22 dec i år, då de sista julklapparna ska inhandlas, och pyntet ska fram. Granen kläs så gott som alltid den 23, den 24 ska allt vara klart. Jag tycker det är lite synd att julen så ofta börjar med ett stort och jättesnabbt crescendo; nu är det nästan jul, nu är det nästan jul, NU ÄR DET JULAFTON. För min del tycker jag att julafton ska ligga ungefär i mitten av julen...inte alldeles i början...även om jag inser att det är juldagen som är det stora bland de kristna. Julen varar för övrigt inte fram till påska, utan fram till nyår.
Hannele
24-11-2007, 11:46
CITAT (Magdis @ 24-11-2007, 11:25)  Julen börjar såklart den 24:e december.  (Ok, jag erkänner....jag klär granen och sätter upp julgardiner kvällen före julafton, annars blir det stressigt sedan.) Ja, du säger själv att det blir bara stressigt med en dag. Är julen över också för er den 25:e?
Bara för att jag har lärt mig att "rucka" lite grann på mina principer..................så ger ni mig stora skälvan nu............jag får ångest och ont i magen och.......och ................och...........och................Hjääääälp!!!!.............Nääää, skämt åtsido........... Tills för bara några år sedan, så höll jag benhårt fast vid alla dessa principer om när julen började, inte en enda dag före 23:e dec skulle granen kläs eller skinkan kokas. Jag städade ihjäl mig, bakade ihjäl mig och pyntade ihjäl mig osv...........alltihop dagarna före julafton. Men!!! Så hände nåt! Min "bästis", som i normala fall är mer principfast än mig, julpyntade till Lucia!!! Herre min skapare! Hon kunde väl inte vara riktigt klok tänkte jag! Men, det var ju precis det hon var! Klok alltså. Eftersom jag är så himla noga med att städa bort julen till nyår ( för att jag börjar med nästa års frösådder då ), så får jag ju lite mer jul om jag börjar lite tidigare, än vad jag fick när jag tog fram allt den 23:e  . Och för att inte tala om den avslappning det ger, och vilket långt myspys det blir...............tjaaa, jag har bara vunnit på omvälvningen................prova får ni se  ....................principer är till för att ruckas på.............tror jag
Hannele
24-11-2007, 12:04
Gillan, precis, så många julaftnar som man nästan sov bort av total utmattning, orkade inte ens njuta av maten, undra på att världen är full av stressade julhatare - för de vågar inte rucka på principer, hinner och orkar inte njuta.
Nu bor ju jag i ett modernt samhälle med frys. Himla bra uppfinning, där kan man lagra både bröd och köttbullar inför julen. Om man bakar och steker i god tid så blir det inget stress. För ni står väl inte och steker köttbullarna den 24? Och bakar julbrödet då också? Neeej, det är ingen ursäkt att ni blir sönderstressade, det tyder bara på dålig planering.  Och jag skulle aldrig nånsin offra jul eller nyår för några fröer.  *fnyser lite....*
Man kan faktiskt förbereda inför julen utan att börja fira jul i förväg. Jag anser inte att jag firar jul när jag står och steker köttbullar eller bakar lussebullar t.ex.  Stressigt hade jag det inte ens särskilt mycket förra julen när jag ordnade hela julfirandet för min familj + svärföräldrarna, trots att jag hade en 4 veckor gammal lilleman i bärsele på magen.
Aqvakul
24-11-2007, 12:25
Julen börjar väl när vi klär granen, vilket brukar ske på lillejulaftons kväll. Förr brukade vi titta på uppetittarkväll på TV med rimförslag och trevlig julmusik. Nu verkar det bara vara fyran som kör något sådant, en slags variant av bingolotto. Inget vidare! Vissa år har vi firat liten julafton oxå den 23:e när barnen har varit engagerade på annat håll på julafton. Det har varit urmysigt och barnen har sluppit fara som skottspolar mellan föräldrar och svärföräldrar. Affärsmännen börjar gärna med jul i början på november. Advent är ju en slags förberedelse för julen. Tar man det lite nätt, så är det en härlig tid. Snälla ni. försök att inte stressa och försöka leva upp till alla andras krav. Satsa på en skön, lugn jul!
Knytkalas, alla tar med lite var till julbordet, ska vi satsa på i år. Mindre stress för alla inblandande. Julgranen kläs tidigt om vi ska åka någonstans, sent om vi blir hemma. Annars hinner man ju inte se den knappt. Fast mina tomtar och julljusen, stakarna och allt det andra - det åker upp till första advent.
För det 1:a, absolut Hannele, oj,oj,oj, så många som tyvärr stressat halvt ihjäl sig inför julen..........mig själv inräknat.........tur man kan "lära om" Jag håller självklart med er båda, Magdis och Berith, visst handlar det om planering och precis som Magdis säger, så är inte planering och fira jul detsamma. Firar jul, det gör vi endast den 24:e dec. Vad jag menar, är att jag vill ha jul i liiiite mer än en endaste vecka, vilket skulle bli fallet för mig om jag gjorde som jag alltid gjorde förr, började den 23:e och slutade den 30:e  . Själv anser jag att jag inte var riktigt klok, men, men.............
Jag tycker alla ska göra precis som de själva vill.  Själv tycker jag att det blir "julstämning" av adventspyntet lååångt före jul och sen har man ju julgrejerna kvar till tjugondagKnut o man hinner lessna innan dess.
CITAT (Gillan @ 24-11-2007, 12:45)  För det 1:a, absolut Hannele, oj,oj,oj, så många som tyvärr stressat halvt ihjäl sig inför julen..........mig själv inräknat.........tur man kan "lära om" Jag håller självklart med er båda, Magdis och Berith, visst handlar det om planering och precis som Magdis säger, så är inte planering och fira jul detsamma. Firar jul, det gör vi endast den 24:e dec. Vad jag menar, är att jag vill ha jul i liiiite mer än en endaste vecka, vilket skulle bli fallet för mig om jag gjorde som jag alltid gjorde förr, började den 23:e och slutade den 30:e  . Själv anser jag att jag inte var riktigt klok, men, men............. Precis så gör jag också, förr var det allt som skulle göras den 23:e, nu julpyntar vi ett par veckor innan och myser åt allt, den 23:e kan vi sitta och bara njuta numera, då får vi glädja oss åt allt en längre tid, för efter julhelgen är jag trött på det och vill ha in lite "vår" köper alltid tulpaner för då tror jag att det snart är vår
Novisen
24-11-2007, 13:01
Hittade inte mitt alternativ: firar inte jul......
Hannele
24-11-2007, 13:21
CITAT (Berith @ 24-11-2007, 12:17)  Nu bor ju jag i ett modernt samhälle med frys. Har du julpyntet i frysen?
CITAT (Hannele @ 24-11-2007, 13:21)  Har du julpyntet i frysen?  Neej det har jag inte. Menar du att du stressar med julpyntet?? Det är ju inte så att man helt plötsligt drabbas av julen, alla vet ju att den kommer på bestämda tider. Så planering är verkligen bra, jag har skrivit en lista på sånt jag ska göra, sånt jag måste göra, och sånt jag absolut inte kan hoppa över. Och Gillan - tror att jag ska ha dej som avskräckande exempel  - om du absolut inte kan vänta nån vecka eller två med dina fröer så får du helt enkelt skylla dej själv.
CITAT (Betty @ 24-11-2007, 10:50) Julstämningen börjar så smått infinna sig från 1:a Advent för då ställer jag fram elljusstakar och adventsstjärnan hängs upp + sätter upp julgardinerna i köket. Skinkan griljeras och julgranen kläs på kvällen den 23:e, allt annat är otänkbart. CITAT (Floppy @ 24-11-2007, 11:23)  Instämmer helt med dina traditioner...för jag har samma...  Samma här, till Advent tänds ljusstaker och julstjärnor,det är ljusen i den mörka tiden som framkaller julstämningen,inte affärerna med allt tjahej.
kerstin z5-6
24-11-2007, 13:51
Håller med Gillian -allt gammalt i traditionsväg är inte bra -särskilt inte stress -1 advent är det början av julen -julafton den 24 -gran o allt pynt ungefär till lucia -Då hinner jag njuta av det Julklapparna kan placeras eftersom under granen efter lucia i stället för att staplas i garderober
På nyårsdagen har tomtarnas trevliga nunor blivit fåniga flin .. den 4 januari är jag dödens less på dem -då åker de ut- krispiga tulpaner in -och har jag inte börjat tidigare, så sår jag frön då !
Till första advent åker stakar och stjärnor och lite sånt fram. Julgardinerna ska åxå upp då. Skinkan kokar jag faktiskt ett par dar före julafton, mest för att hinna koka en till i mellandagarna. Dagen före julafton ska granen kläs och resten av julpyntet upp, men jag tycker nog att julfriden infinner sig precis i det ögonblick som skinkgrytan börjar lukta gott  Då tar jag ett djupt andetag och känner hur julstressen börjar släppa.
Nu har jag läst flera stycken som skriver att dom är urless på tomtarna till nyår. Och vilka är det?? Jooo det är dom som pyntar alldeles för tidigt. Tycker det är konstigt att ni inte ser sammanhanget. *hoppar jämfota lite frustrerat!*
kerstin z5-6
24-11-2007, 14:25
Nej då inte alls -jag vill inte stressa under julens korta dagar och i januari är det VÅR inte jul basta
Lady Hamilton
24-11-2007, 14:27
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-11-2007, 13:51)  Håller med Gillian -allt gammalt i traditionsväg är inte bra -särskilt inte stress.......Julklapparna kan placeras eftersom under granen efter lucia i stället för att staplas i garderober...................... Håller med Gillan & Kerstin  Och undert granen är det helt perfekt att lägga julklapparna  då hinner man "se" och njuta av dem även innan julafton Så våran gran är klädd till Lucia varje år numera. Börjar man med "advent-jul" i tid blir det INGEN stress och ALLA hinner mysa å njuta av allt i LUGN oRO
niklaswik
24-11-2007, 14:35
Saknade alternativet som passar bäst för mig: När det känns som jul! Ibland är det bara så där jättefint med stora snöflingor och allmänt härligt så jag får julkänslor, oavsett om det är december eller februari.
Krolliljan
24-11-2007, 14:50
CITAT (Berith @ 24-11-2007, 14:21)  Nu har jag läst flera stycken som skriver att dom är urless på tomtarna till nyår. Och vilka är det?? Jooo det är dom som pyntar alldeles för tidigt. Tycker det är konstigt att ni inte ser sammanhanget. *hoppar jämfota lite frustrerat!*  För mig är det liksom meningen.  Nytt år, ut med julen, se mot våren. Granen behöver jag till Lucia. Vi lägger också julklapparna under den. Det bästa är att var och en kan få göra som den vill. Härligt.
Jag tror det är kört med att ha julklapparna under granen i år. Undrar hur länge de finge vara i fred....jag gissar på ungefär en hundradels sekund. Sen är Lilleman där och river.  Och, nä inte är det konstigt om folk är less på tomtar vid nyår om de ställt fram dem 1:a december. Jag föredrar att njuta av julen länge efteråt istället för i förväg.
Jaaaaa, åtminstonde några som förstår vad jag babblar om  . Och den där julklappshögen, under granen, den är ju bara sååååå vacker  . Och förresten Berith! Jag var ju lika trött på julen förr, innan jag ruckade på mina principer, hur förklarar du det då? Det håller ju inte riktig med din hypotes? Sen kan jag också säga att jag håller med de flesta här, man ska göra som man själv känner är bäst för sig och de sina  . Vad som är bra för dig, kanske inte är bra för mig och vise versa  . Sånt ska man försöka ta med i beräkningen vad man än babblar om tycker jag "Julkramar" på er allihopa! Jo, jag vet att det är lite tidigt
CITAT (Gillan @ 24-11-2007, 15:01)  "Julkramar" på er allihopa! Jo, jag vet att det är lite tidigt  Nej inte redan!  Skojar bara!  Visst kan vi enas om att allas sätt att fira är lika rätt?!
CITAT (Magdis @ 24-11-2007, 14:52)  --- Och, nä inte är det konstigt om folk är less på tomtar vid nyår om de ställt fram dem 1:a december. Jag föredrar att njuta av julen länge efteråt istället för i förväg.  Lyssna nu på Magdis, hon har fattat vitsen med det hela.
kerstin z5-6
24-11-2007, 15:11
 jag gjorde ju som ni förr .. klädde granen dan innan julafton .. sov under julklpssutdelningen och rev bort det mesta den 1/1 .. då var det maratonlopp för sjudagars jul ..
CITAT (Magdis @ 24-11-2007, 15:08)  Nej inte redan!  Skojar bara! Visst kan vi enas om att allas sätt att fira är lika rätt?!  Självklart Magdis  , du förstog precis vad det var jag sa  CITAT (kerstin z5-6 @ 24-11-2007, 15:11)   jag gjorde ju som ni förr .. klädde granen dan innan julafton .. sov under julklpssutdelningen och rev bort det mesta den 1/1 .. då var det maratonlopp för sjudagars jul .. Svettigt var, vad det var! Men, kanske var det så att vi var lite fööööör nitiska? Jag vet inte, men nu för tiden är det i alla fall bra mycket mer avslappnande och harmoniskt. Jag älskar nuläget, ingen stress och inget måste, bara njuta
Huvudsaken är ju att alla är nöjda med hur de har det själva.  Stressa ska man ju inte göra, då får man ändra rutinerna så att det blir bättre. T.ex har vi ändrat på vår barndoms rutiner att jultomten kommer efter middagen. Numera kommer han efter Kalle Anka, då blir det mycket mer tid att öppna klappar och så kan man äta julmiddag i lugn o ro.
CITAT (Gillan @ 24-11-2007, 15:19)  Men vad gjorde ni då? Då när ni var nitiska? Självklart att alla ska fira jul så som dom tycker är bäst.
23:e December ungefär.. det är då man förbereder all pyssel o glitter
CITAT (Berith @ 24-11-2007, 16:44)  Men vad gjorde ni då? Då när ni var nitiska? Självklart att alla ska fira jul så som dom tycker är bäst.  Jag måste få fundera på det en sväng Berith! Tills i morrn eller så...................okej?
CITAT (Gillan @ 24-11-2007, 16:52)  Jag måste få fundera på det en sväng Berith! Tills i morrn eller så...................okej?  Jaadå, ta den tid du behöver, inget stress. Förstår ju att ni som åker hit och dit eller har folk på besök som också åker hit och dit blir stressade. Och andras stress blir lätt ens egen. Vi åkte också mellan mor- och far-föräldrar när barnen var små och knappt begrep vad jul var för nåt, men så började vi fira jul ensamma och det var så skönt.
Lilla Birka
24-11-2007, 17:14
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-11-2007, 14:25)  Nej då inte alls -jag vill inte stressa under julens korta dagar och i januari är det VÅR inte jul basta   Underbart! Kerstin säger att det är VÅR i januari och så bor hon i Västerbotten! Det kallar jag positiv inställning! För min del åker adventsstakarna och julstjärnan fram till 1:a advent, faktiskt mest för att det är så mörkt ute och vi behöver ljus, ljus, ljus. Bor ute på nattsvarta landet där det inte finns någon gatubelysning, så lite ljusslingor utomhus är också trevligt. Har beställt ett dekorationsträd för utomhusbruk med LED-ljus i, det blir nog fint. Julmaten lagar jag lite då och då i god tid innan, t.ex köttbullar och ev. Janssons frestelse, men köper en hel del färdigt - leverpastej, prinskorv och sill förstås. Bakar inte, vi äter ju nästan aldrig fikabröd eller kakor. Skinkan SKA tillagas kvällen för julafton och avnjutas på en hård macka när den är färdig sent på kvällen, med en lättöl. Julgran var det längesen vi slutade med (om man inte räknar den lilla buske vi tog in från egna tomten förra året och hängde lite glitter i). Däremot pyntar jag i köket - inga julgardiner utan arrangemang av tjocka guld- och rödfärgade girlanger runt fönstret och girlanger i taket. F.ö. juldukar lite här och var och röda ljus i ljusstakarna med juliga ljusmanschetter. I år blir vi antagligen ensamma på julen (om vi inte bjuder in brorsan förstås) men vi brukar alltid ha en eller annan julklapp åt varandra. Att åka bort som jag har funderat på (något värdshus, pensionat eller liknande) är inget alternativ - jag vill inte lämna katterna ensamma och störa grannen med att mata dom under julen. Vi har en skön jul utan stress men med en massa god mat, dock icke allt på en gång!
Jag gör som de flesta här sätter upp julgardiner o ljusstakar första advent sen tar jag granen på Lucia mellan det tar jag fram tomtarna allt på en gång nästan, sen brukar vi fira jul hos döttrarna då tar alla med sig mat(det har vi planerat i förväg vad vi ska ha med sig) det funkar bra tycker jag, sen har jag fått veta vad de önskar sig då är det lättare för mig att handla julklappar.
Piccante
24-11-2007, 18:46
24 december är väl lagom att börja tänka på jul, sen tar det slut den 25e.
Konstigt nog var jag som allra mest stressad inför julen på den tiden jag nyligen flyttat hemifrån och åkte hem till föräldrarna för att fira jul. Det är väldigt konstigt egentligen för jag fick ju allting ordnat för mig då. Det var bara julklapparna som stressade livet ur mig, men nu har vi ju gjort överenskommelser med de flesta om att inte byta pengar med varann till jul. Nu är det ingen som helst stress med klapparna heller, för till barnen är det enkelt att köpa. Det är bara svärmor som inte gått med på dealen om att inte få klappar, men det är makens problem att köpa till henne.
ninnisky
24-11-2007, 19:30
Julen är här - den tråden passar mig så bra - jag kommer tillbaka någon gång efter jul Väskorna är packade för ett varmare klimat och återkomsten är beräknad till 22.12 . Gissa vart! GOD Jul allesammans!
CITAT (pejori @ 24-11-2007, 20:08)  Snälla, du kan väl rigga upp en videokamera ifall du ger dig på att sätta upp en ny ljusslinga! Du är ju helt oslagbart rolig!
Hannele
24-11-2007, 23:58
CITAT (niklaswik @ 24-11-2007, 14:35)  Saknade alternativet som passar bäst för mig: När det känns som jul! Ibland är det bara så där jättefint med stora snöflingor och allmänt härligt så jag får julkänslor, oavsett om det är december eller februari.  Du bor inte i Göteborg, förstår jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|