Svårt val när det finns så många fina blommor. Men det slår mig att nästan hälften av de här blommorna är landskapsblommor, så jag röstar på vildkaprifolen!
Medlem
Antal inlägg: 776
Medlem nr: 7 076
Ja, det var svårt, valde mellan blåsippa, liljekonvalj eller jungfru marie nycklar. Det blev den sistnämnda för det är så himla fin om man tittar på nära håll, på detaljerna. Det brukar finnas massor av den på tomten runt vår fjällstuga
Jag röstade på liljekonvalj. Den kan vara ett ogräs men jag vill gära öppna ögonen för skönheten i det vanliga, inte bara i de svåra växterna som har så lätt att trollbinda mig. Jag har svårt att tänka mig en vår utan liljekonvalj, så jag röstade alltså på den.
Medlem
Antal inlägg: 73
Medlem nr: 7 627
Året lider... och därmed möjligheten att rösta. Länken ligger kvar så ta och klicka på den. Mitt eget val är Liljekonvalj. Vacker växt och blomma. En växt med integritet och stolthet!
Medlem
Antal inlägg: 73
Medlem nr: 7 627
...SÅ HÄR GICK DET......... Liljekonvalj Sveriges vackraste blomma
Svenskarna har röstat fram lilje- konvaljen som landets vackraste blomma. Totalt 220 blommor ingick i tävlingen, som arrangerades under Linnéåret 2007 av tidningen Forskning & Framsteg.
Av de 220 blommorna gick 28 blommor till finalen, som ägde rum i december. Av de 19.000 röstande tyckte 13 procent att liljekonvaljen var allra vackrast.
På andra plats med 10,5 procent kom vit näckros. Tredjeplatsen intogs av Linnés egen favoritblomma linnéa. Den fick åtta procent av rösterna.