CITAT (Stella-Polaris @ 12-12-2007, 01:18)

Vi har inte någon "Urskog" i Sverige.
Precis som Stella-Polaris skriver så behövs lite fakta i sammanhanget. Känslorna verkar ta över när det handlar om natur- och djurrätt. Många storstadsbor som ser bilder på "John Bauer-skog" tror att det är urskog när det i själva verket handlar om en tall- eller granplantering - alltså avverkningsklar kulturskog! Jag har fått förmånen att ha en sambo med 100 ha skog och har börjat lära mej en del om skogsbruk.
Här är definitioner på några begrepp (fakta från Wikipedia) som ibland används slarvigt:
Urskog = skog som
aldrig har utsatts för mänsklig verksamhet som jordbruk och skogsbruk. I Skandinavien finns mindre partier urskog, främst i fjällområden. Naturskog räknas aldrig som urskog.
Naturskog = skog som varit opåverkad av mänskliga aktiviteter så länge att den till största delen återfått de egenskaper som kännetecknar urskog. Omkring 3 % av Sveriges totala skogsareal är naturskog. Primär naturskog har
alltid varit skog, även då den utsatts för mänsklig påverkan. Sekundär naturskog har under någon tid varit öppen odlingsyta eller annan typ av öppen mark och därefter
växt igen när marken lämnats obrukad. Planterad skog räknas aldrig som naturskog.
Kulturskog = skog som är ett resultat av skogsodling. All skog som inte är naturskog eller urskog är kulturskog, alltså planterad skog. Omkring 97 % av Sveriges totala skogsareal är kulturskog.
Gammelskog = detta begrepp används ofta av människor som vill "skydda" skogen. Jag hittar ingen definition av begreppet så jag vet faktiskt inte vad det betyder egentligen. "Ett klick för skogen" beskriver gammelskog som "Må-bra-skog" och deras kriterier för nästa inköp är bland annat att skogen ska bestå av produktiv skogsmark vilket definitivt utesluter urskog och naturskog då dessa knappast är produktiva ur ett avverkningsperspektiv. Vad jag förstår betyder gammelskog i detta sammanhang alltså avverkningsklar kulturskog!
För övrigt tycker jag att "Ett klick för skogen" är en skitsmart idé!
Redigerat av *Ulrica*: 12-12-2007, 15:26