Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Urskog sprid denna länk SNÄLLA
          Carl
          Inlägg 05-12-2007, 09:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Hi!
          Vi denna länk kan man i liten skala hjälpa till att bevara vår urskog utan kostnad.

http://www.ettklickforskogen.se/

Citera
          Bettis
          Inlägg 05-12-2007, 11:40
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

Jag har varit inne och klickat idag bravo.gif

Hoppas att allla ni andra gör samma ni som gillar naturen så klicka på rtfm.gif

--------------------

Citera
          Morbid
          Inlägg 05-12-2007, 12:34
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 227
          Medlem nr: 7 105

Klickat och lagt ut en länk i mitt eget forum plus ett annat Engelskt forum..

--------------------
          ** Miqe **

user posted image

Citera
          Bettis
          Inlägg 05-12-2007, 14:30
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

CITAT (Morbid @ 05-12-2007, 12:34) *
          Klickat och lagt ut en länk i mitt eget forum plus ett annat Engelskt forum..

tummenupp.gif Bra gjort Morbid, synd att inte fler på Odla tycker att skogen är viktig -cry-.gif

--------------------

Citera
          emmas matte
          Inlägg 05-12-2007, 15:21
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 423
          Medlem nr: 9 588

syns det hur många som klickar eller är det en privatsak

Citera
          Lilla Birka
          Inlägg 05-12-2007, 16:03
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 4 878
          Medlem nr: 9 054

CITAT (Bettis @ 05-12-2007, 14:30) *
          tummenupp.gif Bra gjort Morbid, synd att inte fler på Odla tycker att skogen är viktig -cry-.gif

Det kanske är många fler än du tror! Jag lade till ettklickforskogen på favoriter och vad hände? Varje gång jag går in där så står det att jag redan har röstat och välkommen tillbaka imorgon. Den får sitta kvar på favoriter så att jag ska komma ihåg att gå in där dagligen, via sökrutan istället. Men jag skryter inte varje dag med att jag har klickat och för övrigt finns det redan en sån länk här på småprat som man bara kan putta fram. yes.gif
          Så tro inte att andra inte är intresserade bara för att du inte ser det, jag är säker på att många klickar för skogen dagligen. biggrin.gif

--------------------
          Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet.

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 05-12-2007, 16:15
          Länk hit: #7

Gäster

Klart att jag klickar för skogen! biggrin.gif Jättebra med påminnelser så att man inte glömmer det.

Olle

Citera
          Marina i Hällekis
          Inlägg 05-12-2007, 16:33
          Länk hit: #8

Gäster

Jag brukar klicka varje dag och idag har jag lagt in det på min hemsida också

Marina
          http://www.123minsida.se/Marina_i_Hallekis

Citera
          skogstroll
          Inlägg 05-12-2007, 16:33
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

jag gav bort i present till min mamma att man hade räddat en bit skog. Helt klart uppskattat tror jag smile.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          KURT
          Inlägg 05-12-2007, 17:30
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Det behövs alternativa insatser nu när regeringen skär ner så kraftigt på naturskyddet:

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=1609329

Citera
          Piccante
          Inlägg 05-12-2007, 19:44
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (KURT @ 05-12-2007, 17:30) *
          Det behövs alternativa insatser nu när regeringen skär ner så kraftigt på naturskyddet:

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=1609329

Man kan nog aldrig skydda allt skyddsvärt genom statliga insatser. Måste använda sig av generell hänsyn i verksamheten oxå. Men komplement är ju bra.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          sanakan
          Inlägg 10-12-2007, 15:13
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 175
          Medlem nr: 9 182

Jag har haft sidan som startsida i flera år - då glömmer man inte att klicka.

Det är hemskt vad som händer även med skog som ska avverkas, den avverkas på fel sätt och kalhyggen utan fröspridande träd bildas i massiv takt uppe i norrland. Man spar inte heller skyddsvärda äldre träd.

Ytterligare en länk, namninsamling för att skydda skogen, skriv på!
          http://skyddaskogen.se/upprop/

Länk till naturskyddsföreningens fakta om detta:
          http://www.snf.se/verksamhet/skog/rsl-2007-index.html
          http://www.skelleftea.snf.se/skogsgrupp/skogsutstallning/
          http://www.snf.se/verksamhet/skog/skog-faq-valvtrask.htm

--------------------

Fågelholkar i holkbloggen Nyutbildad trädgårdsmästare! Drömmer om trädgård

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-12-2007, 17:09
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Måste nog erkänna att jag inte riktigt fattar vitsen med det hela. Ok, jag förstår principen men varför kan inte sponsorerna betala ut pengarna ändå utan att folk runtom i landet försöker skaffa sig musarm. g.gif confused.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          sanakan
          Inlägg 11-12-2007, 16:16
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 175
          Medlem nr: 9 182

Därför att sponsorerna endast betalar för att många ska se deras företag. De betalar ju till ettklickforskogen-stiftelsen för att bli exponerade för alla som klickar (dvs, bra reklamplats betalar de för). Om vi inte klickade skulle ett klick för skogen inte ha något att erbjuda företagen, annat än ett gott samvete.

Det finns tyvärr alltför få företag som endast vill skänka pengar till att rädda skogen, utan att få något för det i form av ökade intäkter och försäljning.

--------------------

Fågelholkar i holkbloggen Nyutbildad trädgårdsmästare! Drömmer om trädgård

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 11-12-2007, 18:07
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Det verkar vara en mycket bra grej. Men en sak jag reagerar över är att man bara kan köpa tall eller björk. Alla andra träd som är så viktiga för artrikedomen, biodiversiteten då? Exv asp, ek, sälg. Undrar varför de bara har med två trädarter?

Redigerat av MimmiH: 11-12-2007, 18:08

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Piccante
          Inlägg 11-12-2007, 18:50
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (MimmiH @ 11-12-2007, 18:07) *
          Det verkar vara en mycket bra grej. Men en sak jag reagerar över är att man bara kan köpa tall eller björk. Alla andra träd som är så viktiga för artrikedomen, biodiversiteten då? Exv asp, ek, sälg. Undrar varför de bara har med två trädarter?

Ek har de väl knappt i Norrland så det kan de inte köpa. Men annars är det riktigt som du påpekar att man borde se till mångfalden. De köper ju skog med nyckelbiotoper och nyckelbiotoper kan omfatta vissa lövskogsmiljöer.

Ett klick för skogen söker visst efter lämpliga skogar i södra Sverige oxå och jag hoppas att de kommer börja köpa där med. För trots allt så finns större delen av den skyddade skogen i norr medan behovet av att skydda skog i söder är större.

Redigerat av Markus_H: 11-12-2007, 21:37

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Stella-Polaris
          Inlägg 12-12-2007, 01:18
          Länk hit: #17

Gäster

CITAT (Carl @ 05-12-2007, 09:50) *
          Hi!
          Vi denna länk kan man i liten skala hjälpa till att bevara vår urskog utan kostnad.

http://www.ettklickforskogen.se/

Tyvärr Carl, men redan 1762 var den Svenska skogen genomhuggen med sk dimensionshuggning. Vi har inte någon "Urskog" i Sverige.

Citera
          Stella-Polaris
          Inlägg 12-12-2007, 01:23
          Länk hit: #18

Gäster

CITAT (Markus_H @ 11-12-2007, 18:50) *
          Ek har de väl knappt i Norrland så det kan de inte köpa. Men annars är det riktigt som du påpekar att man borde se till mångfalden. De köper ju skog med nyckelbiotoper och nyckelbiotoper kan omfatta vissa lövskogsmiljöer.

Ett klick för skogen söker visst efter lämpliga skogar i södra Sverige oxå och jag hoppas att de kommer börja köpa där med. För trots allt så finns större delen av den skyddade skogen i norr medan behovet av att skydda skog i söder är större.

Skall man göra något så vore det ju att återställa de rikaste skogsmiljöerna.. Dvs köpa den bästa jordbruksmarken i Södra Sverige, slå sönder dräneringen, och vänta 300 år. Då börjar det likna något....

Det är gulligt att skydda skog... Men allt för lätt att titta på billiga marginalmarker i Norrland. Vi borde göra som i Ryssland. De har det bästa systemet trots dagens brister... Här har vi tex 25m strandzon i Ryssland är strandzonen upp till 4 km!!!

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 12-12-2007, 15:25
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

CITAT (Stella-Polaris @ 12-12-2007, 01:18) *
          Vi har inte någon "Urskog" i Sverige.
          Precis som Stella-Polaris skriver så behövs lite fakta i sammanhanget. Känslorna verkar ta över när det handlar om natur- och djurrätt. Många storstadsbor som ser bilder på "John Bauer-skog" tror att det är urskog när det i själva verket handlar om en tall- eller granplantering - alltså avverkningsklar kulturskog! Jag har fått förmånen att ha en sambo med 100 ha skog och har börjat lära mej en del om skogsbruk.

Här är definitioner på några begrepp (fakta från Wikipedia) som ibland används slarvigt:

Urskog = skog som aldrig har utsatts för mänsklig verksamhet som jordbruk och skogsbruk. I Skandinavien finns mindre partier urskog, främst i fjällområden. Naturskog räknas aldrig som urskog.

Naturskog = skog som varit opåverkad av mänskliga aktiviteter så länge att den till största delen återfått de egenskaper som kännetecknar urskog. Omkring 3 % av Sveriges totala skogsareal är naturskog. Primär naturskog har alltid varit skog, även då den utsatts för mänsklig påverkan. Sekundär naturskog har under någon tid varit öppen odlingsyta eller annan typ av öppen mark och därefter växt igen när marken lämnats obrukad. Planterad skog räknas aldrig som naturskog.

Kulturskog = skog som är ett resultat av skogsodling. All skog som inte är naturskog eller urskog är kulturskog, alltså planterad skog. Omkring 97 % av Sveriges totala skogsareal är kulturskog.

Gammelskog = detta begrepp används ofta av människor som vill "skydda" skogen. Jag hittar ingen definition av begreppet så jag vet faktiskt inte vad det betyder egentligen. "Ett klick för skogen" beskriver gammelskog som "Må-bra-skog" och deras kriterier för nästa inköp är bland annat att skogen ska bestå av produktiv skogsmark vilket definitivt utesluter urskog och naturskog då dessa knappast är produktiva ur ett avverkningsperspektiv. Vad jag förstår betyder gammelskog i detta sammanhang alltså avverkningsklar kulturskog!

För övrigt tycker jag att "Ett klick för skogen" är en skitsmart idé!

Redigerat av *Ulrica*: 12-12-2007, 15:26

Citera
          Piccante
          Inlägg 12-12-2007, 16:11
          Länk hit: #20

Medlem

Som *Ulrica* påpekar så är det viktigt vilka begrepp man slänger sig med. Nu söker ju ett klick för skogen efter skog med nyckelbiotoper och inom de kan ju urskog/ naturskogsrester finnas kvar. Men man borde göra mer insatser i södra Sverige för där är arealen naturskog som allra minst.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-08-2025, 20:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon